Microsoft uppgraderar Project Xcloud-servrar med Xbox Series X-hårdvara

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppgraderar Project Xcloud-servrar med Xbox Series X-hårdvara

Den kommande speltjänsten Project Xcloud får ett rejält lyft när Zen 2-processorer ersätter gamla Jaguar-diton i servrarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Jaguar baseras ju på Bobcat och inte Bulldozer? Bulldozer har ju gemensamma FPUer för två kärnor, det har inte Jaguar.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Esseboy:

Jaguar baseras ju på Bobcat och inte Bulldozer? Bulldozer har ju gemensamma FPUer för två kärnor, det har inte Jaguar.

Hoppsan! Bulldozer-delen är nu bortplockad

Permalänk
Medlem

Gud va fränt! Hoppas bara på att vi får se någon instegs-APU med liknande hårdvara som fixar 1080p raytracing på laptops med H processor *host* cezanne *host*.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jaguar baseras ju på Bobcat och inte Bulldozer? Bulldozer har ju gemensamma FPUer för två kärnor, det har inte Jaguar.

Har inte Bulldozer en separat FPU + ALU/INT för varje kärna? Eller minns jag fel?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alotiat:

Har inte Bulldozer en separat FPU + ALU/INT för varje kärna? Eller minns jag fel?

Nej, FPUn delas mellan två kärnor.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Gud va fränt! Hoppas bara på att vi får se någon instegs-APU med liknande hårdvara som fixar 1080p raytracing på laptops med H processor *host* cezanne *host*.

Google Stadia o h liknande löser ju det galant. O bättre kommer det bli varje år. Så varma grafikkort i en laptop kommer vi snart minnas tillbaka till och skratta.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Google Stadia o h liknande löser ju det galant. O bättre kommer det bli varje år. Så varma grafikkort i en laptop kommer vi snart minnas tillbaka till och skratta.

Om man reser mycket och förlitar sig på hotelwifi eller 4g så är det inte en bra lösning att strömma spel.
Räcker med att jag strömmar från min Xbox till min laptop över wifi för att få en kass upplevelse.
Men har inte testat stadia ännu.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Om man reser mycket och förlitar sig på hotelwifi eller 4g så är det inte en bra lösning att strömma spel.
Räcker med att jag strömmar från min Xbox till min laptop över wifi för att få en kass upplevelse.
Men har inte testat stadia ännu.

Har en kompis som prövade stadia men hade bättre upplevelse när han körde VPN in i sitt hus för att använda steam in home streaming, på internet från en buss.

Han har gjort liknande dumma grejer med att streama PS4 över 4G till en stuga, så han har bra erfarenhet av området.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Nej, FPUn delas mellan två kärnor.

Det stämmer. Jag tror jag blandade ihop den med Zen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Har en kompis som prövade stadia men hade bättre upplevelse när han körde VPN in i sitt hus för att använda steam in home streaming, på internet från en buss.

Han har gjort liknande dumma grejer med att streama PS4 över 4G till en stuga, så han har bra erfarenhet av området.

Ja det kan ju självklart fungera ibland, men att ha hårdvaran i datorn fungerar alltid oavsett kvalitet på nätverk och närhet till servern.
De få gånger jag varit på hotel de senaste åren har nätverket varit dåligt. Senast för några månader sedan när jag var på kurs, det orkade inte ens med netflix/Youtube utan hack och buffring.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Google Stadia o h liknande löser ju det galant. O bättre kommer det bli varje år. Så varma grafikkort i en laptop kommer vi snart minnas tillbaka till och skratta.

Utan riktigt ekosystem med stort spelutbud och samtliga stora titlar som rullar på andra plattformar, så är Stadia en tämligen meningslös tjänst.

Sedan så har inte heller grafiken den nivån som gamla XBX/PS4P har. Värre konkurrens blir det i år för Google med både nya XBSX och PS5.

Får se hur många år Stadia rullar innan Google lägger ner tjänsten...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/