Anders Ygeman: "Sveriges nät behöver inte avlastas"

Permalänk
Melding Plague

Anders Ygeman: "Sveriges nät behöver inte avlastas"

Netflix och Youtube sänker videokvaliteten i Europa för att minska belastningen, men enligt digitaliseringsministern behövs det ej.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har ändå respekt för hans kunskap och erfarenhet i området, något som egentligen inte alls är nödvändigt men ändå önskvärt i vissa ögon för någon på en så hög position.

Men däremot så medan det absolut fiber för de flesta är det ändå många som förlitar sig på 4G som inte alls är lika stabilt och lättare överbelastas.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan tycka vad man vill om Ygeman men han har ändå tekniskt rätt i att nätet räcker, vi ligger bra till bland EU länderna. en del sitter med dsl med databegränsningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Det första som händer är att någon börjar med osaklig pajkastning mot offentlig person utan minsta försök att kommentera den faktiska nyheten och får tråden på villovägar. Skärpning!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att tacka vem det än är som valde att bygga ut fibernätet tidigt och se till att allt är up-to-date i detta land. Coronatider är warzone-tider.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Inaktiv

Behöver strypa ner kvaliten på tjänsterna och få ut 500/500 är inte riktigt samma sak

Permalänk
Medlem

Jag har fluktuerande ping med fiber från telia. :S
Quake är helt ospelbart för närvarande.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kan ju tycka att de kan ta bort alla annonser istället för kvaliten

Permalänk
Medlem

Men att man fortfarande inte får några garantier när man beställt 1000 / 1000 och får "nöja sig" med 528 och det är "ju bra ändå" är ju bara pinsamt.

Om 528 var bra ändå; då hade jag lika gärna kunnat betala för 500, dock är det "bara" 40 kr billigare i månaden för min del så det är bara lurendrejerier.

Men sedan kan man dra argumentet att det kanske hjälper för moralen om alla parter (företag som privatpersoner) "drar sitt strå till stacken".

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att en del husägare sent om sider kommer på hur dumt det var att inte haka på när fiber drogs genom grannskapet. Antar att problemet i Norge har mycket att göra med mobillösningar.

Permalänk
Medlem

Nu kommer 4K-Maffian på SweClockers bestämt kräva åtkomst till sitt högupplösta innehåll igen. Men skönt att vi åtminstone har bra kapacitet i våra nät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeanC:

Men att man fortfarande inte får några garantier när man beställt 1000 / 1000 och får "nöja sig" med 528 och det är "ju bra ändå" är ju bara pinsamt.

Om 528 var bra ändå; då hade jag lika gärna kunnat betala för 500, dock är det "bara" 40 kr billigare i månaden för min del så det är bara lurendrejerier.

Men sedan kan man dra argumentet att det kanske hjälper för moralen om alla parter (företag som privatpersoner) "drar sitt strå till stacken".

Beställa en företagsanslutning så får du garantier men även kostnaderna för dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att det fortfarande kan vara en rimlig åtgärd, men samtidigt ska ju priset justeras så att man faktiskt betalar för det man får istället för det man vill ha.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Har youtube'at lite här men märker ingen skillnad. 100/100 fiber. Så än så länge så tuffar det på

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Kan tänka mig att en del husägare sent om sider kommer på hur dumt det var att inte haka på när fiber drogs genom grannskapet. Antar att problemet i Norge har mycket att göra med mobillösningar.

vet inte de tänk på att det är inte lätt att gräva i Norge mycket berg
Men Sverige var tidigt ute med fiber kommer ihåg slutet på 1995-talet satt man med fiber i Hudiksvall 100/100
I Norge adsl /dsl som bäst 10/10 lina i stor städer på fiber

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrester:

Har youtube'at lite här men märker ingen skillnad. 100/100 fiber. Så än så länge så tuffar det på

Youtube har ändrat förinställda läget för kvaliteten vid uppspelning, får 480p eller 720p som förval och får ändra till 1080p manuellt. HD-symbolen visas oavsett om de spelar upp med 720p eller 1080p.

Tycker gott att Netflix kunde låtit länderna i Europa välja själva huruvida man behövde sänkt kvalitet eller ej.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Youtube har ändrat förinställda läget för kvaliteten vid uppspelning, får 480p eller 720p som förval och får ändra till 1080p manuellt. HD-symbolen visas oavsett om de spelar upp med 720p eller 1080p.

Tycker gott att Netflix kunde låtit länderna i Europa välja själva huruvida man behövde sänkt kvalitet eller ej.

Här får jag 1080p utan att jag behöver röra något? Knepigt.

Visa signatur

Intel Core i5-6600 Skylake, ASUS B150M-A Socket-1151, MSI GeForce GTX 960 2GB TIGER 2X, HyperX Fury DDR4 2133MHz 8GB kit, In Win 503 Midi Tower, Corsair CX 500W PSU, Samsung 850 EVO 500GB SSD , G402, Win10 64-bitHome, Creative T5900 5.1 , Logitech G15 , Sony DVD/RW , bredband , Netgear N300

Permalänk
Medlem

@mkk: Nu är det ju inte sista lilla biten fram till husen som är problemet varken i Sverige eller på annan ort. Det är snarare mängden fiber och teknologin som används mellan operatörernas olika siter och mellan operatörerna som kan vara den svaga länken.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jygge:

vet inte de tänk på att det är inte lätt att gräva i Norge mycket berg
Men Sverige var tidigt ute med fiber kommer ihåg slutet på 1995-talet satt man med fiber i Hudiksvall 100/100
I Norge adsl /dsl som bäst 10/10 lina i stor städer på fiber

Det fanns företag i Hudiksvall (Sieverts Kabelverk/Ericsson) som ville testa produkter så de byggde en del för tiden besynnerliga nät i närområdet, det fanns fibernät/bredband, AXE och Datavision på ställen man inte kunde gissa innan man stötte på det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Beställa en företagsanslutning så får du garantier men även kostnaderna för dem.

Jo det är klart, har funderat på det. Men är ju lite halvdassigt att lista hastigheterna om man knappt kommer upp i 50% i ett nybyggt område 5 min från city. Även funderat på att flytta bara på grund av att internethastigheten är kass här; luktar ju inte kvalité någonstans.

Lite som att jag utger mig för att vara en bil-mekaniker; sedan bara lyckas byta olja när någon kommer in för olje- och däck-byte... men "betalar du premium; då jävlar kan jag det".

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Youtube har ändrat förinställda läget för kvaliteten vid uppspelning, får 480p eller 720p som förval och får ändra till 1080p manuellt. HD-symbolen visas oavsett om de spelar upp med 720p eller 1080p.

Tycker gott att Netflix kunde låtit länderna i Europa välja själva huruvida man behövde sänkt kvalitet eller ej.

Här startar Youtube fortfarande på 1080p@60 samt 4k@60 när det är tillgängligt. Frågan är om inställningen stannar om man väl valt den en gång, och standard bara gäller vid ren browser.

I övrigt är det skönt att någon annan också går ut med att det känns lite onödigt i Sverige, det blev snabbt ganska otrevligt i de andra trådarna när folk tvekade till bandbredds/kvalitetsreduceringen och mer eller mindre vart påhoppade. Vi har mycket smart folk på Swec och många jobbar inom relaterade yrken, så att helt enkelt avfärda dessa personers input är ju smått sagt trist.

Sedan återstår det väll att se när fler insjuknar och hur mycket bandbredd som går åt, känns som en senare diskussion och inte helt omöjligt att lösa då flera lyckades koppla på bandbreddsnerfningen på en dag eller mindre.

Permalänk
Medlem

Tja, vi har provat att köra videokonferenssystem dagtid, och det funkar helt enkelt inte tillförlitligt för en större grupp.
Om det beror på allmän belastningsnivå vet jag inte, men det duger inte att det hackar för ett antal deltagare om man strömmar. Kontentan blev att vi frångick den tekniken, trots att den skulle ha sina poänger i vårt sammanhang.
Att vi i Sverige har ett väldimensionerat nät överlag innebär inte att det kan uppfylla de typer av behov, för alla, som uppstår vid arbete hemifrån. Och det är det som behövs i nuläget.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeanC:

Jo det är klart, har funderat på det. Men är ju lite halvdassigt att lista hastigheterna om man knappt kommer upp i 50% i ett nybyggt område 5 min från city. Även funderat på att flytta bara på grund av att internethastigheten är kass här; luktar ju inte kvalité någonstans.

Lite som att jag utger mig för att vara en bil-mekaniker; sedan bara lyckas byta olja när någon kommer in för olje- och däck-byte... men "betalar du premium; då jävlar kan jag det".

Jag har i vart fall endast fått mer än utlovat men vi har byggt med Gbitteknik så där tar det stopp tekniskt men med abb under det har jag alltid legat ca +20% och det gjorde jag även just nu när jag mätte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, vi har provat att köra videokonferenssystem dagtid, och det funkar helt enkelt inte tillförlitligt för en större grupp.
Om det beror på allmän belastningsnivå vet jag inte, men det duger inte att det hackar för ett antal deltagare om man strömmar. Kontentan blev att vi frångick den tekniken, trots att den skulle ha sina poänger i vårt sammanhang.
Att vi i Sverige har ett väldimensionerat nät överlag innebär inte att det kan uppfylla de typer av behov, för alla, som uppstår vid arbete hemifrån. Och det är det som behövs i nuläget.

Men det behöver inte ha nått med internetkapaciteten att göra utan kan också bero på systemens servrar eller som nån annan skrev i nån tråd att företagets vpn utrustning stod och brann för att många fler skulle jobba fjärranslutna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas det alltid kommer vara 480p eller 720p, jag gillar att se på dålig kvalité har jag märkt, det får mig att känna mig levande. Vill aldrig mer kolla på 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Hoppas det alltid kommer vara 480p eller 720p, jag gillar att se på dålig kvalité har jag märkt, det får mig att känna mig levande. Vill aldrig mer kolla på 4k.

Och när det är fredag och godiset är framme drar man ner det till 240p bara för att lyxa till det i vardagen. 🍸

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av mrqaffe:

Men det behöver inte ha nått med internetkapaciteten att göra utan kan också bero på systemens servrar eller som nån annan skrev i nån tråd att företagets vpn utrustning stod och brann för att många fler skulle jobba fjärranslutna.

Misstänker också att VPN anslutningarna som många använder inkl mig själv kan vara problemet: Många anslutningar/program måste köras den vägen, dock inte de flesta program för videomöten. Teams/Skype, mm (hos oss). VPN-servrarna är helt enkelt inte dimensionerade för den typen av trafik

Stäng av alla typer av VPN när ni ska ha möte via nätet så slipper it-folket slita sitt hår i frustration

Har en kul reflektion, webbhallen vid bredden/Väsby har inte dåligt att göra! Fick stå i kö där igår... Alla behöver prylar för att jobba hemifrån Känns gött!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Frågan är vem/vilka som uppmanade Thierry Breton att föra samtal med Netflix om att sänka kvalitén.
Och varför detta gjordes för hela Europa istället för mer riktade insatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tja, vi har provat att köra videokonferenssystem dagtid, och det funkar helt enkelt inte tillförlitligt för en större grupp.
Om det beror på allmän belastningsnivå vet jag inte, men det duger inte att det hackar för ett antal deltagare om man strömmar.

Vi har problem med det på jobbet pga bristande kapacitet i VPN och Skypeservrar. Det var helt enkelt inte dimensionerat för att så många skulle jobba på distans samtidigt. Fascinerande hur fort det går att få till uppgraderingar under en sån här situation, när andra problem kan ligga och släpa i åratal.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Frågan är vem/vilka som uppmanade Thierry Breton att föra samtal med Netflix om att sänka kvalitén.
Och varför detta gjordes för hela Europa istället för mer riktade insatser.

Det var väl för att han nu kan luta sig tillbaka och inte göra skäl för skattepengarna han kostar resten av 2020? Han gjorde ju sitt under krisen!