Facebooks infrastruktur hårt belastad på grund av coronaviruset

Permalänk
Melding Plague

Facebooks infrastruktur hårt belastad på grund av coronaviruset

Den digitala kommunikationen har ökat rejält till följd av viruset, och Facebook kan få problem att hålla systemen igång om utvecklingen fortsätter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt att man inte har Facebook.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Stackare?

Permalänk
Medlem

Goda nyheter så här i coronatider!

Permalänk
Medlem

Hmm, rätt gjort borde nästan all trafik för Facebook vara text. Allt det här videotramset kan de ju lätt ta bort. Det är ju textkommunikationen som är Facebooks styrka. Bilder och filmer kan Instagram och Youtube ta hand om.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Riktiga knepiga svar här...
WhatsApp är ett stort verktyg för internationell kommunikation och mina företag använder Workplace by Facebook för internkommunikation och projekt med andra företag. Har dock inte märkt av några som helst problem än.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Hmm, rätt gjort borde nästan all trafik för Facebook vara text. Allt det här videotramset kan de ju lätt ta bort. Det är ju textkommunikationen som är Facebooks styrka. Bilder och filmer kan Instagram och Youtube ta hand om.

Instagram ägs förvisso av Facebook sedan flera år tillbaka, så det är ju inte otänkbart att de delar infrastruktur.

När det gäller video tolkar jag nyheten som att det är videosamtal som ökat, inte uppladdade videoklipp, där ju YouTube som du säger ligger ljusår före Facebook på precis samtliga punkter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När det gäller video tolkar jag nyheten som att det är videosamtal som ökat

Menar du att folk använder Facebook för videosamtal!?
Det låter ju helt befängt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Menar du att folk använder Facebook för videosamtal!?
Det låter ju helt befängt.

Facebooks infrastruktur åtminstone.

Facebook är en av världens största plattformar för kommunikation, och med tjänster såsom Facebook Messenger och Whatsapp i produktportföljen är ökningen kännbar. […]

När det kommer till video- och röstsamtal är nivån genom ovan nämnda applikationer mer än dubbelt så hög som i vanliga fall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Använder inte Facebook, kunde inte bry mig mindre.
Låter dock bra så folk gör annat än postar bilder på vad dom äter.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Musikälskare

Bra.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

@cyklonen: Ja det kan tyckas, men facebook messenger gör att jag lätt kan göra ett videosamtal med vänner och familj oavsett vart de är i världen, utan att behöva mötas av telefonräkningen från helvetet när jag är åter i hemmet. Visst finns det andra program som gör samma sak bättre, men jag får använda det program som de andra använder och förstår sig på.

Om de nu ser att ett ev problem är på uppsegling så kanske deras interna program som spammar mig med erbjudanden om varor eller förslag på hur jag ska bli miljonär utan att behöva göra något annat än att sätta in pengar på ett konto kan stängas av. För där är det både en massa bilder och filmer som de vill att man ska titta på utan att man är intresserad. Har klickat att jag inte är intresserad och anmält alla tydliga ponzi-schemes. Men de dyker upp om å om igen.

Permalänk
Avstängd

Äntligen någonting bra med att corona kom.
(Det är synd om alla länder och människor som är drabbade, men absolut inte synd om facebook.)

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felmet:

@cyklonen: Ja det kan tyckas, men facebook messenger gör att jag lätt kan göra ett videosamtal med vänner och familj oavsett vart de är i världen, utan att behöva mötas av telefonräkningen från helvetet när jag är åter i hemmet. Visst finns det andra program som gör samma sak bättre, men jag får använda det program som de andra använder och förstår sig på.

Om de nu ser att ett ev problem är på uppsegling så kanske deras interna program som spammar mig med erbjudanden om varor eller förslag på hur jag ska bli miljonär utan att behöva göra något annat än att sätta in pengar på ett konto kan stängas av. För där är det både en massa bilder och filmer som de vill att man ska titta på utan att man är intresserad. Har klickat att jag inte är intresserad och anmält alla tydliga ponzi-schemes. Men de dyker upp om å om igen.

Ok, men då är det ju jätteenkelt för Fb att stänga av såna funktioner så länge det behövs. Så får folk skriva som folk.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Stackars fantasiljardföretag.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Åt helvete med det bara. Har gett folk möjlighet att sprida fake news och annat skit länge nog.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Personligen ser jag ingen större förlust med om Facebook skulle ligga nere ett tag. Problemet är ju att vi fortfarande har kvar Twitter, Tinder, och Instagram som samlar på sig lågbegåvade inlägg och självkänslasökande bilder. För textbaserad kommunikation kan gott och väl Telegram användas.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Personligen ser jag ingen större förlust med om Facebook skulle ligga nere ett tag. Problemet är ju att vi fortfarande har kvar Twitter, Tinder, och Instagram som samlar på sig lågbegåvade inlägg och självkänslasökande bilder. För textbaserad kommunikation kan gott och väl Telegram användas.

Nu har jag inte Tinder sen några år tillbaka men den faller väl ändå under en annan kategori av appar? Dock är det ju mycket bilder förstås.

Facebook är ingenting man rör med tång. Sjukt att det inte gått i graven än men flesta sheeple brye sig väl inte så länge man enkelt kan dela sina expressenartiklar och vilken karaktär man är från Sex and the City.

Permalänk
Medlem

Bra. Må alla deras servrar överhettas och smälta. Amen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Då det verkar som att det enda stället där folk kollar är FB så skulle jag fixa ett konto för att kunna kommunicera med släkten lite lättare. Men trots att det aldrig ens blev aktiverat så jag han skriva nåt så blev kontot avstängt för att jag inte följt reglerna. Skumt jävla företag det där