Anordning radiatorer, hur många och vilka?

Permalänk

Anordning radiatorer, hur många och vilka?

Tjenare! Skulle behöva lite rådfrågning angående optimal tysthet och prestanda gällande radiatorplaceringar och antal.

Tänker köpa Fractals Meshify S2 och köra en custom loop där i. Råkar ha några radiatorer för mycket hemma men vill göra bästa användning av dem som möjligt.

Tänkte installera en EK PE (40mm) 360 i toppen, en alphacool XT45(45mm) 280 i fronten och en EK PE 240 (40mm) i botten. Tänkte driva vätskan med en D5 pump, har två men tror inte båda behövs.

Ska kyla i7 7700K överklockad och 1080Ti överklockad. Båda kylblocken är från EKWB.

Frågan är då, är den tredje sista radiatorn i botten nödvändig? Kommer jag kunna köra alla fläktar samtidigt lite tystare eller är det en marginal förbättring vi tittar på här? Vanliga tumregeln med en 240mm radiator för varje överklockad komponent uppfylls med råge för bara dem två första men undrar ändå om den tredje kan göra lite nytta.

Har sedan en Hardwarelabs gts nemisis 240 slim + EK XT(60mm) hemma utöver men föredrar nog dem tre andra, om ingen vill ändra min uppfattning!

Vad tror ni erfarna vattenkylare?

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

Jag har inte använt vattenkylning, men en extra radiator bör göra extra gott om du har väldigt ojämna laster, t ex att det är några sekunder max, följt av en stund utan hård last, osv. Då kommer den större massan kylvätska och radiator att agera buffert och kapa topparna. När belastningen är lägre kyls överskottet bort snabbare.

För jämna och höga laster, som rendering, är det nog en svårare fråga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mycker om vattenkylning heller, men de flesta byggen som jag sett klarar sig bra på en radiator. Så om du vill ha två så kommer du antagligen att klara dig väldigt bra.

Här är nån jeppe som snackar om vattnets temperatur, enligt honom så kan man sätta blocken i vilken ordning som helst:
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/axrr52/multipl...

Det beror kanske också på hur många watt du ska ha bort:
https://www.ekwb.com/blog/radiators-part-3-surface-thickness/

Så 3 hade väl fungerat också, men kanske overkill.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

De två vassaste radiatorerna modellmässigt är din GTS samt XT, men du skall ju få allt att passa också.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du vill ha för temperaturer! Jag kör kyler ~450W med en 3.120 och det ger vattentemp på ~35 idle/~45 load men i gengäld låter det lika mkt idle som i load. Hade en 2.120 extra men tyckte ljudökningen kontra tempvinsten var för dålig.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo