Microsoft: "Xbox Series X-spel fungerar magiskt även med Project Xcloud"

Permalänk
Melding Plague

Microsoft: "Xbox Series X-spel fungerar magiskt även med Project Xcloud"

Microsoft satsar på att underlätta spelutvecklande för både konsol och strömmat, genom att lyfta begränsningar från utvecklarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter grymt!

Permalänk
Medlem

Så de menar att...

Permalänk
Medlem

Vilken dyster framtid om spel börjar primärt utvecklas för 'cloud'. Vi har precis kommit förbi kassa konsol-portar. Och hoppar direkt till 100% games as a service. Hoppas Microsoft har väldigt fel i sin satsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vilken dyster framtid om spel börjar primärt utvecklas för 'cloud'. Vi har precis kommit förbi kassa konsol-portar. Och hoppar direkt till 100% games as a service. Hoppas Microsoft har väldigt fel i sin satsning.

Själv är jag glad att det äntligen händer. Trött på att köpa ny konsol stup i ett och spel utvecklade för 5 år gammal hårdvara. Nu kan spelen utvecklas för top-of-the-line-hårdvara. Och inget blir en konsol-port. Allt blir utvecklat för EN miljö, sen är det bara upp till dig hur du väljer att ta del av det. Så vi SLIPPER portningar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Att använda ordet magi borde vara straffbart i tekniksammanhang.

Ska bli intressant och se ifall Stadia har bränt broarna för streaming, det skulle ju bara fungera på allt och innehålla mycket magi som negativ latens....
För mycket marketing och för lite substans i det hela.

Permalänk
Inaktiv

Vad är det med dessa cloud services. Tack men helvete nej tack! Vill jag ha delay och dåliga detaljer så sveper jag hellre ett par glas whisky innan jag spelar.

Permalänk
Medlem

@talonmas:
Cloud drar iväg från optimiering för modern hårdvara. Konsolerna och PC's har slagits samman. Optimering för rendrering på server-farmar kommer drifta iväg från föregående generationers kassa konsolportar. Och vi kommer stå med portar från cloud-spel som presterar uselt på alla plattformar med utvecklare som går "men spela online via cloud!". Games as a service handlar om att ta en månadskostnad för varje spel efter fullpris (599:-), inte spelupplevelsen. Fungerar cloud väl kommer du aldrig någonsin få äga en kopia av ett spel igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@talonmas:
Cloud drar iväg från optimiering för modern hårdvara. Konsolerna och PC's har slagits samman. Optimering för rendrering på server-farmar kommer drifta iväg från föregående generationers kassa konsolportar. Och vi kommer stå med portar från cloud-spel som presterar uselt på alla plattformar med utvecklare som går "men spela online via cloud!". Games as a service handlar om att ta en månadskostnad för varje spel efter fullpris (599:-), inte spelupplevelsen. Fungerar cloud väl kommer du aldrig någonsin få äga en kopia av ett spel igen.

Precis, på samma sätt som jag slipper äga en CD- eller DVD-skiva. Asgött ju! Jag välkomnar det till 200%

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Steam och Xbox har ju effektivt dödat behovet av optisk media, jag älskar digitala licenser. Att dessa dessutom inte ens är kopplade till en hårdvaruplattform är ju ännu bättre. Att skillnaderna för utvecklarna mellan Xbox local, Xbox Cloud och Steam (Windows Local) minskar är ju alla involverade till gagn. Hoppas bara inte nVidia, Intel, Playstation tar stryk, vi behöver alla aktörer vi har idag för en välmående konkurrens. Ja Nintendo spelar i en annan liga, de är en leksakstillverkare som har en hel del gemensamt med Xbox och Playstation men är tillräckligt annorlunda för ett helt eget marknadssegment.

Själv hade jag velat se Windows 10 Xbox Bootmode (Dvs ett bootläge för Windows 10 som laddar Xboxens OS samt de drivrutiner som behövs för den specifika hårdvaran, på en hypervisor precis som Xboxen).

Nästa steg är Windows 10 Bootmode på Xboxen, för den som vill spela Excel på sin Xbox. Hade ju varit allt för grymt.

Permalänk
Medlem

Detta kommer ju att döda Stadia.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Vad är det med dessa cloud services. Tack men helvete nej tack! Vill jag ha delay och dåliga detaljer så sveper jag hellre ett par glas whisky innan jag spelar.

Inget problem.

Du kan välja om du vill spela på PC, lokalt på konsol (i Microsofts och Sonys fall), eller i molnet.

Varför reta upp sig på valfrihet?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Inget problem.

Du kan välja om du vill spela på PC, lokalt på konsol (i Microsofts och Sonys fall), eller i molnet.

Varför reta upp sig på valfrihet?

För industrin vill tvinga på detta format för att byta ut valen vi har nu. Allt från vad vi ska spela till när. På detta sätt får de även data om användarna. Så nej, jag hoppas stream gaming floppar totalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Precis, på samma sätt som jag slipper äga en CD- eller DVD-skiva. Asgött ju! Jag välkomnar det till 200%

Fast tycker jämförelsen haltar lite. Film, musik och datorspel har olika konsumtionsmönster .En film ser man normalt en gång och detta tar cirka två timmar. En låt som man tycker om kan man lyssna på dagligen i flera års tid. Musik har också en tendens att vara något som många konsumerar 16 timmar per dag och livet genom. Och spel kan vara allt från något som man köper och spelar igenom en gång under 8-10 timmar till något som man lägger tusentals timmar på.

Spontant känns det som om vissa av dessa passar bättre än andra för streaming, fysisk kopia, hyrd digital version etc, inte bara av tekniska skäl. Och en "ägd" digital version är inget man äger om det finns DRM kopplad till den.