Apples nya Ipad Pro med bärbara datorer i kikaren

Permalänk
Melding Plague

Apples nya Ipad Pro med bärbara datorer i kikaren

Operativsystem Ipad OS får sällskap av mer kompetenta surfplattor och ett tangentbord som ämnar göra Ipad Pro till bärbar dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mmhhh jo lite sugen blir man allt på en 12"are

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var ner på stan runt 14 och la en beställning på en 12,9". Inväntar den med spänning nu.
Ska användas för att läsa serietidningar hade jag tänkt. Då jag försöker berika mig genom att dra ner på bokläsning lite för att bege mig in i världen av serietidningar/grafiska noveller för första gången i livet.
Var aldrig en serieläsare som barn.

12,9" är nästan native format på tidningarna. och 120Hz blir finfint det när man ska bläddra sida.

Permalänk

Inget direkt fel mer än priset gär kundkretsen lite speciell.
Ska man ha en schysst laptop så kostar den över 20 000kr
En schysst stationär 25 000kr
Vissa har annat bröte till som kostar
Och nu denna iPad för 13 500kr inkl tangentbord. Det blir mycket pengar att lägga ut.

Min gissning är att målgruppen främst är de klarar sig med enbart ipaden utan att ha en extra kraftig bärbar.. Alternativt de som har iPad + bärbar utan en bättre stationär..
*edit*
Glömde telefon. Ska man ha en schysst Apple mobil så ligger de på 15 000kr.

Min poäng är alltså att jag ser inget fel på iPaden och inte heller egentligen priset när man ser vad man får. Problemet är att iPaden inte ersätter det andra utan det blir en extra utgift och många fortfarande behöver ha lika sjyssta andra datorprylar.

Permalänk
Medlem

Det här är någonting, som i mitt liv, är någonting jag snarare villhöver än behöver. Jag kan inte riktigt godta priset för någonting jag inte faktiskt behöver

Ser ytterst trevlig ut dock!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Har haft gen 1 och 2 av Ipad Pro 12.9. Varit extremt nöjd med båda två, men har inte längre tid för det grafiska och hoppade därför över gen 3. Lär nog även stå över denna, eftersom priset börjar tryckas upp mot datornivå om man skall ha pencil och tangentbord.

Men jag skulle garanterat välja en 12.9 framför t.ex. Wacom om dygnet plötsligt får 34 timmar.

Permalänk
Medlem

Jag använder själv min 10.5 pro 8 timmar per dag. Skulle absolut vilja ha en 12.9 tum med 4g. Om jag inte behövde använda cad och matlab skulle jag dumpa min laptop. Om det nu kommer seriös cad och matlab så ser framtiden ljus ut.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Yikes varken OLED eller Micro-LED för såpass dyr platta!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Bra att de går ifrån "Smart" keyboard, som var något av det hemskaste jag provat, men ... priset för det här är ju löjeväckande. Vi snackar premium-priser här.

Och en "camera bump" på en platta? Vad tänker de med?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag har en iPad Pro 12,9 (512 gb) och köpte den för att ersätta min laptop. Trots iPadOS med musstöd, mycket bättre fönsterhantering osv så fann jag aldrig någon riktig harmoni. Hamnade då och då i situationer där jag behövde mjukvara som bara finns på Windows eller Mac (nu senast behövde jag Poedit för att översätta Wordpress-teman), men framför allt så saknade jag känslan att köra flera fönster intill varandra, även om iPadOS försöker lösa detta, och att den inte byter upplösning med extern skärm. Dessutom ett himla härke med filhantering på iPad. Foton lägger sig i "Bilder" och filer laddar man till "Filer", och det finns täta skott mellan miljöerna. Slutade med att jag köpte en Zenbook för någon månad sedan som min "daily driver", och är sjukt nöjd.

Med det sagt, jag älskar min iPad Pro till vad den är bra på. Darkroom för redigering av foton, Lumafusion för videoeditering och för att streama Twitch, Youtube osv. Men tyvärr fick åtminstone inte jag till den rätta "den ersätter min dator fullt ut"-känslan. Mer ett komplement, och ett riktigt bra sådant.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma.

Permalänk
Hedersmedlem

Måste ändå ha en laptop för att kunna göra något halvt seriöst och 99% av vad en ipad kan göra klarar min telefon, så vad är egentligen poängen? Ipad har varit en produkt med så diffust användningsområde att de till slut känt sig tvungna att göra den till... en laptop. typ.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Yikes varken OLED eller Micro-LED för såpass dyr platta!

Skärmen i iPad Pro är ruskigt bra oavsett vilken teknik den bygger på.

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt taggad, enda frågan är om det blir både tangentbord och ny 11” eller om jag har kvar min iPad och bara köper tangentbordet. Om det visar sig att de nya har mer RAM lär det bli en ny iPad också.

Permalänk
Medlem

LIDAR! Kan vi äntligen få en mobil 3D-scanner som fungerar? Hoppas verkligen den kommer till mobilerna. Det var väl det enda nya spännande med denna modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Yikes varken OLED eller Micro-LED för såpass dyr platta!

OLED är en dålig ide för något som så många utför arbete på.

Och angående Micro-led. Tekniken är inte där ännu för annat än stora TV skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Bra att de går ifrån "Smart" keyboard, som var något av det hemskaste jag provat, men ... priset för det här är ju löjeväckande. Vi snackar premium-priser här.

Och en "camera bump" på en platta? Vad tänker de med?

Jupp. Det ryckte i köpfingret när de beskrev tangentbordet och desto mer jag läste desto mer insåg jag att det skulle kosta. Men så mycket? Nädu... inget köp för min del tyvärr.

Angöende kamerabumpen så har jag inget problem med den på min ipad. Innan jag köpte den var jag extremt skeptisk till ett sådant designval men jag insåg mycket snabbt att det i praktiken har noll negativ inverkan på hur jag använder ipaden. Enda scenariot jag kan tänka mig att det är negativt är ifall man har den liggandes platt mot bordet men det har jag aldrig, och om man nu har det så går det att arbeta runt mycket smidigt.

Faktum är att jag gillar min kameraknöl, den gör så att ipaden kan vila på mitt finger vilket leder till ökad stabilitet.

Dessutom... Jag tror nog att Apple har koll på sina kunder, om kunderna får välja mellan en bra kamera med en knöl eller en dålig kamera utan knöl väljer nog de flesta det första alternativet.

Skrivet av Aphex:

Måste ändå ha en laptop för att kunna göra något halvt seriöst och 99% av vad en ipad kan göra klarar min telefon, så vad är egentligen poängen? Ipad har varit en produkt med så diffust användningsområde att de till slut känt sig tvungna att göra den till... en laptop. typ.

Diffust skulle jag inte kalla det. Den har haft en ganska tydlig roll som ett mellanting mellan en telefon och en dator. Sen om man tycker det är ett vettigt användningsområde eller inte får man bestämma själv men jag har i alla fall varit mycket nöjd med min gamla ipad och sedan jag köpte en pro förra året används min bärbara mycket sällan, det är främst om jag i skolan ska göra sånt som jag vet kommer kräva mycket multitaskande. För ”normalt” skolplugg och hemmaanvändande duger en ipad till nästintill allt, plus lite till.

Om man dessutom köper en penna till ipaden så blir användningsområdet ännu bredare. Då kan jag använda den till att ta anteckningar (har inte haft ett block med mig till plugget sedan jag köpte min), göra fula konstverk och som jag gjorde alldeles nyss, göra en snabb ritning av en byrå jag ska bygga. Papper och penna i all ära men det går inte att jämföra med en digital penna och dess smidighet.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag är riktigt taggad, enda frågan är om det blir både tangentbord och ny 11” eller om jag har kvar min iPad och bara köper tangentbordet. Om det visar sig att de nya har mer RAM lär det bli en ny iPad också.

Det blir 6GB ram på alla modeller. https://forums.macrumors.com/threads/all-new-2020-ipad-pro-mo...

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Måste ändå ha en laptop för att kunna göra något halvt seriöst och 99% av vad en ipad kan göra klarar min telefon, så vad är egentligen poängen? Ipad har varit en produkt med så diffust användningsområde att de till slut känt sig tvungna att göra den till... en laptop. typ.

Har både laptop och stationära datorer, förutom min iPad Pro som är ett underbart komplement i vissa avseenden. Framför allt använder jag den när jag är ute och flyger med min drönare. Men även vid kundmöten, för att slippa en stor laptop.
Hemma är det en smidig skärm, om man vill se någon film i sängen... etc. etc... Den har många användningsområden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Tack! Hade missat det, ja men då kanske jag skall sälja min nuvarande då helt enkelt :).

Permalänk
Medlem

Tangentbordet börjar dock bli löjligt dyrt

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Tack! Hade missat det, ja men då kanske jag skall sälja min nuvarande då helt enkelt :).

Jag själv beställde en 12.9 256GB nu och lämnar tillbaks den nästan 1 månads gamla 12.9 på öppet köp. Mer ram är viktigare för mig.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Har köpt varje generation hittills men jag tror jag hoppar över denna. Tycker det var en lite tråkig uppdatering. Tangentbordet ser bra ut men lite väl dyrt och det känns som de kunde gjort lite mer med både OS och padda. Väntar nog till nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Var ner på stan runt 14 och la en beställning på en 12,9". Inväntar den med spänning nu.
Ska användas för att läsa serietidningar hade jag tänkt. Då jag försöker berika mig genom att dra ner på bokläsning lite för att bege mig in i världen av serietidningar/grafiska noveller för första gången i livet.
Var aldrig en serieläsare som barn.

12,9" är nästan native format på tidningarna. och 120Hz blir finfint det när man ska bläddra sida.

Använder min (12,9 2017) bl a till samma sak.
Mycket trevligt även om den är aningen tung att hålla med en hand vid längre läsning.
Läste mycket på en vanlig air tidigare, det funkar med men är aningen litet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av cokeman 1337:

Jag själv beställde en 12.9 256GB nu och lämnar tillbaks den nästan 1 månads gamla 12.9 på öppet köp. Mer ram är viktigare för mig.

Ja jag har alltid föredragit 11" men funderar på en 12.9" nu, får testa fruns för att om det funkar för mig på soffan som platta. 256GB är nog givet då det är vad jag har idag även om jag inte använder det så ofta, sen är frågan LTE eller inte :). Kul att det kom något jag blev sugen på iaf!

Permalänk
Medlem

Är grymt nöjd med min iPad Pro 11". Använder den mycket på resande fot och i hemmet. Perfekt komplement till en stationär dator och har då inget behov av en laptop.

Ser fram emot bättre mus och trackpad stöd i iOS 13.4. Är lite sugen på en Logitech MX Anywhere 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Angöende kamerabumpen så har jag inget problem med den på min ipad. Innan jag köpte den var jag extremt skeptisk till ett sådant designval men jag insåg mycket snabbt att det i praktiken har noll negativ inverkan på hur jag använder ipaden. Enda scenariot jag kan tänka mig att det är negativt är ifall man har den liggandes platt mot bordet men det har jag aldrig, och om man nu har det så går det att arbeta runt mycket smidigt.

Faktum är att jag gillar min kameraknöl, den gör så att ipaden kan vila på mitt finger vilket leder till ökad stabilitet.

Tror jag aldrig under alla år någonsin använt kameran på ipad:arna jag haft (bortsett från ansiktskameran då för att låsa upp och facetime), så för min del fick de gärna spara in pengarna på den bakre kameran, å andra sidan stör jag mig inte heller, tycker apple's cover och smart keyboard som även täcker baksidan gör att kameran som sticker ut till ett icke problem.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag har alltid föredragit 11" men funderar på en 12.9" nu, får testa fruns för att om det funkar för mig på soffan som platta. 256GB är nog givet då det är vad jag har idag även om jag inte använder det så ofta, sen är frågan LTE eller inte :). Kul att det kom något jag blev sugen på iaf!

12.9 är klockrent för soffsurf (och även allt annat). LTE har jag inte haft så stor användning för, använder det när jag hamnar någonstans med dåligt wifi eller när mitt egna internet råkar vara nere, men å andra sidan går det ju lika bra att para ihop med iphonen i de lägena.

...så enda anledningen till LTE i dagsläget är:
1. Om man ska använda den som GPS (båten, bilen...)
2. Om man har någon typ av mobilt arbete där man vill vara uppkopplad mycket (och inte tömma sin iphones batteri)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

12.9 är klockrent för soffsurf (och även allt annat). LTE har jag inte haft så stor användning för, använder det när jag hamnar någonstans med dåligt wifi eller när mitt egna internet råkar vara nere, men å andra sidan går det ju lika bra att para ihop med iphonen i de lägena.

...så enda anledningen till LTE i dagsläget är:
1. Om man ska använda den som GPS (båten, bilen...)
2. Om man har någon typ av mobilt arbete där man vill vara uppkopplad mycket (och inte tömma sin iphones batteri)

Vet inte om jag gillar 12.9" vilket är problemet, jag sitter mycket med iPaden i händerna och tycker det blir lite jobbigt efter ett tag, når inte hela skärmen heller. Hade nog helst haft 11.9" eller liknande, det hade varit optimalt. Får som sagt sno fruns 12.9" och testa lite extra innan jag beställer.

Ja LTE är inte nödvändigt men har ett extrasim som jag betalar för så kunde vara kul tänkte jag, eller så lämnar jag det i 4G routern som ligger i bilen så den lättare får uppdateringar :).

Permalänk
Medlem

Vill-höver nya tangentbordet, har bestämt mig nu för att nu testa gå över till ipad enbart (har stationär också om det kniper) för mobila behovet. Blir att sälja laptopen och skaffa både nya ipad:en och tangentbordet. Antagligen tar mina inkomster slut nu under våren p.g.a. rådande situation, men YOLO! (får se det som att jag drar mitt stå till stacken att hålla konsumtionen igång)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Ser fram emot bättre mus och trackpad stöd i iOS 13.4. Är lite sugen på en Logitech MX Anywhere 2S

Lätt den bästa portabla musen, så bara att slå till!

Visa signatur

Dator: Mac