Tips/rekommendationer för dator till musikproduktion (PC) Budget: 10k

Permalänk

Tips/rekommendationer för dator till musikproduktion (PC) Budget: 10k

God eftermiddag. Jag håller på med musikproduktion och letar efter en bra dator/samling av datorkomponenter som kan klara av hyfsat stora och tunga projekt, med många plugins och samples osv. Just nu har jag en HP Notebook från typ 2015, som funkar helt okej för mindre projekt, men den blir väldigt snabbt överbelastad. I det långa loppet söker jag en bättre, kraftigare dator, gärna stationär. Datorn kommer användas i stort sett enbart till musikproduktion så jag behöver inga fancy grejer utöver de kraven som ställs på datorn för att klara av själva produktionen.

Jag är en nybörjare inom datorvärlden och kan i stort sett inget om datorkomponenter, vilka man ska satsa på och vilka som är kompatibla med varandra. Jag har kikat runt på färdiga datorer och försökt bygga ihop mitt eget kit av datorkomponenter men lyckas aldrig hamna under cirka 12000 om datorn ska vara så kraftfull som jag vill, vilket är alldeles för mycket för min plånbok i nuläget.

Jag hoppas med det här inlägget att jag kan få lite hjälp och tips på vad man kan köpa. Helst köper jag en färdigbyggd dator, antingen industriellt eller ihopmonterad av ex Webhallen eller Komplett. Om det är någon som har erfarenhet av detta eller själv håller på med musikproduktion eller något annat med liknande krav på datorn så får ni gärna dela med er av era idéer och tips/rekommendationer!

Här är de komponenter jag plockat ihop själv: https://www.webhallen.com/se/checkout

Det jag vet är att processorn, RAM-minnet och lagringen är det viktigaste när det kommer till produktion, så här är kraven jag har (inget är spikat i sten, då jag som sagt är okunnig inom detta så kom gärna med förslag). De här kraven/specifikationerna är baserade på vad företaget som tillverkar programmet jag jobbar i har rekommenderat (FL Studio).

* Budget: Så billigt som möjligt såklart men max 10 000kr skulle jag säga. +/- några hundralappar gör inte så mycket.
*RAM-minne: Minst 8 GB, gärna 16 GB.
* CPU: Minst 4-kärnig. Gärna högt Singlethread performance. CPU Benchmark så högt som möjligt men i alla fall en score på 7000. AMD eller Intel kvittar för min del.
* Lagring: Minst 500 GB. Kommer nog att köpa till en extern hårddisk också.
* Moderkort: Vilket som,så länge det är kompatibelt med komponenterna.
* Chassi: Ingenting speciellt, gärna ljuddämpat dock.
* Ljudkort: Vad jag har förstått spelar det inte jättestor roll, då jag ändå tänkt köpa till ett audio interface, som fungerar som ett externt ljudkort typ.
* Grafikkort: Inga krav, så länge jag kan titta på skärmen och producera musik.

Det var nog alla krav jag har egentligen,och som sagt har ni åsikter, förslag eller synpunkter om några av mina krav eller något annat som rör detta, kom gärna med dem! Har ni även tips på andra tillbehör som kan vara bra att ha så säg gärna till.

Tack så mycket på förhand//

EDIT: La till min kundvagn på Webhallen
Permalänk

@Björnivar:
Har inte något konkret att säga om delar (jag har bara lekt med musik på Mac sen ett decennium tillbaka), men några generella tips:

- En OK stationär vinner generellt sett över en laptop om du gör tunga saker under längre perioder: Så länge du har ström och kylning nog, kan processorn jobba nära maxprestanda - och det är just kylning och ibland ström som är problemet i de flesta laptops. Idag är troligen hexacore-CPU:er den bästa kompromissen pris/antal kärnor/prestanda per kärna, om du hade tänkt behålla datorn en stund.

- Om du spelar in och bearbetar ljud, investera i SSD-lagring: I takt med att antal samtidiga ljudspår ökar kommer en mekanisk disk att behöva kämpa för att spela upp dem alla samtidigt. Du behöver naturligtvis inte betala ihjäl dig heller: Det viktigaste är att det eller de projekt du planerar att jobba med samtidigt får plats på SSD:n utan att du kommer under ~20% ledig diskplats. Allt utöver det är lyx.

- Investera i backuplagring redan från början: Se det som en del av datorns kostnad, annars blir det inte av. Det är otroligt tråkigt att bli av med en massa jobb på grund av ett hårddiskhaveri eller annan olycka.

- I Windows behövde man för länge sen ASIO-drivrutiner till ljudkort om man ville komma ner i vettig latency. Kolla om så fortfarande är fallet: Det kan på grund av detta hända att val av ljudkort spelar roll på den plattformen. Jag har fortfarande mardrömmar om mina tidiga försök med musik på PC via Soundblasterkort...

- Min personliga åsikt är att det är bättre att spara medvetet till det man behöver än att vända på slantarna och förhastat köpa något som "nästan" räcker ända fram. Det senare är betydligt dyrare i längden, och skapar mer frustration på vägen.

- En annan personlig åsikt är att du troligen kommer uppleva mer frustration med en hopplocks-PC än du skulle gjort med en dator från Apple, om huvudändamålet med datorn är musikproduktion. Windows-baserade workstations är en helt annan grej - där har du precis som med Mac ett företag som står för att helhetsupplevelsen håller en viss kvalitet. Nackdelen med workstations är att då pratar vi normalt sett en seriös investering. (Komplett och Inet är duktiga på spelriggar, men en arbetsdator ställer lite andra krav - det blir lite som skillnaden mellan att dra ett släp med en rallybil eller med en pickup).

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

@Björnivar:
Har inte något konkret att säga om delar (jag har bara lekt med musik på Mac sen ett decennium tillbaka), men några generella tips:

- En OK stationär vinner generellt sett över en laptop om du gör tunga saker under längre perioder: Så länge du har ström och kylning nog, kan processorn jobba nära maxprestanda - och det är just kylning och ibland ström som är problemet i de flesta laptops. Idag är troligen hexacore-CPU:er den bästa kompromissen pris/antal kärnor/prestanda per kärna, om du hade tänkt behålla datorn en stund.

- Om du spelar in och bearbetar ljud, investera i SSD-lagring: I takt med att antal samtidiga ljudspår ökar kommer en mekanisk disk att behöva kämpa för att spela upp dem alla samtidigt. Du behöver naturligtvis inte betala ihjäl dig heller: Det viktigaste är att det eller de projekt du planerar att jobba med samtidigt får plats på SSD:n utan att du kommer under ~20% ledig diskplats. Allt utöver det är lyx.

- Investera i backuplagring redan från början: Se det som en del av datorns kostnad, annars blir det inte av. Det är otroligt tråkigt att bli av med en massa jobb på grund av ett hårddiskhaveri eller annan olycka.

- I Windows behövde man för länge sen ASIO-drivrutiner till ljudkort om man ville komma ner i vettig latency. Kolla om så fortfarande är fallet: Det kan på grund av detta hända att val av ljudkort spelar roll på den plattformen. Jag har fortfarande mardrömmar om mina tidiga försök med musik på PC via Soundblasterkort...

- Min personliga åsikt är att det är bättre att spara medvetet till det man behöver än att vända på slantarna och förhastat köpa något som "nästan" räcker ända fram. Det senare är betydligt dyrare i längden, och skapar mer frustration på vägen.

- En annan personlig åsikt är att du troligen kommer uppleva mer frustration med en hopplocks-PC än du skulle gjort med en dator från Apple, om huvudändamålet med datorn är musikproduktion. Windows-baserade workstations är en helt annan grej - där har du precis som med Mac ett företag som står för att helhetsupplevelsen håller en viss kvalitet. Nackdelen med workstations är att då pratar vi normalt sett en seriös investering. (Komplett och Inet är duktiga på spelriggar, men en arbetsdator ställer lite andra krav - det blir lite som skillnaden mellan att dra ett släp med en rallybil eller med en pickup).

Tack snälla för tipsen! Det där med SSD hade jag dålig koll på, bra att du sa det. Ska fundera på om det kanske blir en dator från Apple ändå.