Logitech ERGO K860 - Uppackning och första intryck

Permalänk
Medlem

Logitech ERGO K860 - Uppackning och första intryck

Kort info
Logitech ERGO K860 är ett ergonomisk tangentbord med fast handledsstöd. Det kan koppla upp sig till tre olika enheter och växla snabbt mellan dessa genom snabbknappar. Enheterna kan antingen kopplas den medföljande Unifying-mottagaren eller med bluetooth. Logitech ERGO K860 är tänkt att man ska kunna använda på Windows eller Mac.

Jag skickade efter tangentbordet från Logitech hemsida, med studentkortetsrabatt på 35% så slutsumman hamnade på 844 kr. Tangentbordet skickades från Nederländerna ned ups och kom utanför dörren på 5 dagar.

Bilder på kartongen

Dold text

Bilder på innehållet

Dold text

Design
Tangentbordet är högt! Och helst i mitten men det gör också att att man har händerna i rätt vinkel. Det är lite mörkt gråaktigt och en matt finish. Handledsstödet trodde jag skulle var i tyg, men det är mer i någon plast som ser ut som tyg.

Mer bilder och jämförelsen med MS Sculpt

Dold text

Installation
Eftersom jag hade en Logitech redan så behövde jag bara köra igång Logitech Options och leta efter ny hårdvara. busenkelt!

Dold text

Här kan du se vilka tangenter du kan ställa in. Här kan du ställa in rätt många olika slags inställningar. Eftersom tangentbordet inte har mediatangenter så ställde jag in de två längst till höger (app menu och lås dator) till paus/play och nästa låt.

Något som jag saknat med mitt Microsoft-tangentbord är popuper som visar när man trycker på caps-lock, num lock, osv. Med ERGO K860 kommer det upp som en liten ruta i Windows och det är riktigt bra.

Dold text

Första intrycket
Eftersom jag är van vid ergonomisk/delade tangentbord så hittar jag tangenterna för det mesta, men har lite svårt för tangenterna som är längst bort. Detta kan i mitt fall bero på små händer. Tycker känslan i tangenterna är bra när man trycker ner dom, mellanslagstangenten känns riktigt skön mot många andra tangentbord jag haft.

Mindre bra saker som jag upptäckt är nog att det känns lite för högt, kan också vara en vanesak. Handledsstödet kan kännas lite varmt efter ett tag, på MS Sculpt kändes det inte lika varmt. Det är också synd att man inte kan ta bort det och göra rent det. Bokstäverna tror jag är påklistrade och har hört att de slits bort efter ett tag på många Logitech tangentbord. Det är också en sak som tiden får utvisa om de börjar försvinna. Något som kan nämnas som har med designen att göra är att det är ringar runt alt gr symbolerna, helt meningslöst eftersom de knappt syns vad de föreställer.

Över lag är jag nöjd med tangentbordet, men jag har bara använt det i några timmar än. Vet inte riktigt om jag skulle nappat på det för 1299:- som det kostar i vanliga fall.

Bakgrund
Jag har använt ergonomiska tangentbord sedan många år tillbaka. Det började med Microsoft Natural Keyboard Elite och Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000, Microsoft Wireless Comfort Keyboard 5000 och nu senast som ni ser på bilderna ett Microsoft Sculpt Comfort Keyboard.

/Lagers

Läs också mitt intryck efter två månader

Intryck efter mer än 2 år:
Tangentbordet fungerar riktigt bra fortfarande. Ser nästan nytt ut, ser bara lite förslitningar på mellanslagstangenterna. Eftersom jag är kort så är det lite högt för att jag inte kan sänka mitt bord mer eller höja stolen mer. När jag står upp så är det perfekt. Jag tyckte det var lite dyrt, men det är värt det känner jag nu efter jag använt det över 2 år. Bra batteritid, har aldrig nytt ut dom man fick med i förpackningen!

2022-06-12 - Ändrat lite i texten och länkarna till bilderna nu när den hamnade i nya forumdelen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Moderator
Testpilot

Trevlig genomgång, jag är själv inte mycket för ergonomiska tangentbord men det behövs verkligen mer genomgångar av de lite mer obskyra produkterna.

Bra jobbat.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Trevlig genomgång, jag är själv inte mycket för ergonomiska tangentbord men det behövs verkligen mer genomgångar av de lite mer obskyra produkterna.

Bra jobbat.

Tack. Det var ju bara en liten första intryck och jag är inte alls så duktig på detta. Fler på SweC borde göra små recensioner när de handlar något nytt.

Det är så mycket bättre för handlederna när man vant sig vid att skriva på ergonomiskt tangentbord.

Nu efter några dagar har jag vant mig lite mer vid det. Det är rätt skönt, men knapparna är ju mer åt laptop-hållet. "klickar" som det brukar göra på en laptop.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Finns det nån variant med sladd?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Finns det nån variant med sladd?

Det har jag inte sett att det finns, batterierna ska ju hålla i flera år vad jag förstår annars.

Men du har också Microsoft nya Surface Ergonomic som är en nyversion av den gamla gråa versionen.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

@Lagers:
Tack, det där är vad jag letat efter. Mitt gamla MS Natural Elite krånglar efter jag spillde i det
Går väl inte att få utan snabbknappar i dagsläget

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

@Lagers:
Tack, det där är vad jag letat efter. Mitt gamla MS Natural Elite krånglar efter jag spillde i det
Går väl inte att få utan snabbknappar i dagsläget

Låter bra. jag tänkte köpa MS igen eftersom jag har haft det så länge, men ville prova Logitech också. Säg gärna vad du tycker när du köpt det, eller gör som att du gör en liten första intryck

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Efter nästan två månaders användning

Jag har haft tangentbordet i nästan två månader så tänkte skriva lite av vad jag tycker om det efter en tids användning.

Handledsstödet är fortfarande lite varmt ibland, men har vant mig lite vid detta. Höjden på detta tangentbord är fortfarande lite högt, men inte så det stör så mycket. Jag har samma känsla som i första intrycket helt enkelt.

Det är skönt att skriva på och jag tycker att det gör som det ska. Hade problem i början med att det ibland tappade kontakten i någon sekund, men detta berodde på att jag kopplade upp det med den mottagaren som jag har till min Anywhere 2 mus. Efter jag parat den med den medföljande mottagaren så har det aldrig hänt igen. Är säkert lite nyare teknik i den nya mottagen.

Det är ett bra tangentbord och jag ångrar mig inte att jag köpte detta. För 1299:- är det fortfarande lite dyrt. Bristerna finns där och det är designen på tangent-texten för alt-gr valet och den plastiga känslan i handledsstödet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Kikade själv på ett ergonomiskt tangentbord då jag börjat märka av att jag fått värk i handlederna på jobbet. Kikade faktiskt på denna som du testat men fastnade aldrig för den med sina låga tangenter. Samt att jag ville ha en kabelansluten.

Efter en del efterforskningar så gick jag på den gamla häcken "Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000" och jag ångrar mig inte överhuvudtaget. Funderar nästan på att köpa in ett par extra att ha i beredskap ifall jag skulle spilla något på denna eller till framtida anställda i bolaget. Man vet aldrig ifall Microsoft slutar sälja dem. Köpte för 499kr ink moms vilket var ett bra pris enligt mig.

Slog även till på en kabelansluten mus till min fasta arbetsplats och börjat testa denna Contour UniMouse - Har kört med den i ett par veckor nu och det kändes väldigt annorlunda i början men möjligheterna är många och det känns mycket bra.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Kikade själv på ett ergonomiskt tangentbord då jag börjat märka av att jag fått värk i handlederna på jobbet. Kikade faktiskt på denna som du testat men fastnade aldrig för den med sina låga tangenter. Samt att jag ville ha en kabelansluten.

Efter en del efterforskningar så gick jag på den gamla häcken "Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000" och jag ångrar mig inte överhuvudtaget. Funderar nästan på att köpa in ett par extra att ha i beredskap ifall jag skulle spilla något på denna eller till framtida anställda i bolaget. Man vet aldrig ifall Microsoft slutar sälja dem. Köpte för 499kr ink moms vilket var ett bra pris enligt mig.

Slog även till på en kabelansluten mus till min fasta arbetsplats och börjat testa denna Contour UniMouse - Har kört med den i ett par veckor nu och det kändes väldigt annorlunda i början men möjligheterna är många och det känns mycket bra.

Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 är helt klart än av de bästa som finns på marknaden. Så ett bra val där. Har fortfarande min i förrådet fullt fungerande, använde den många år och allt fungerar som det ska fortfarande. Nackdelen med 4000 är att den är så stor, och om man har små händer så kan vinklingen vara lite stor så att tangenterna längst bort blir lite för långt bort. För 499 är det en riktigt bra affär, och du kommer ha mycket mindre problem med handlederna efter bytet.

Det finns ju en ny version av den gamla gråa varianten Microsoft Ergonomic Keyboard Microsoft Ergonomic Keyboard. Jag är nästan nyfiken på att handla det med för att testa skillnaden med mitt Logitech nu.

Jag var lite kluven till de låga tangenterna på detta tangentbord men tycker inte det gör så mycket utan känslan är rätt skön.

Den där musen verkar ju riktigt bra. Att kunna ändra vinkeln är riktigt smart! Jag använder Logitech Anywhere 2 och tack vara mina små händer så faller den mig i smaken. Många möss är ju anpassade till stora händer så många blir för långa för att bli behagliga för mig.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Blev nostalgisk av att läsa denna tråd. 2009 köpte jag mitt Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 som jag använde fram tills 2018 (har fortfarande kvar den) där jag köpte Logitech G613 då jag gick in för frästa gången i den trådlösa världen med både tangentbord, mys och hörlurar salt högtalare. Använde Logitech G613 fram tills för någon månad sen när jsg köpte Vortex Tab 75 Double Shot PBT Tangentbord [MX Brown].
Har varit nöjd med alla tangentborden som har fyllt sin roll som har haft sina starka som svaga sidor. När jag köpte mitt Logitech G613 så hade jag kollat runt innan och se om det hade kommit någon trådlös spirtuell efterföljare av mitt Microsoft Ergonomic 4000 som jag tyckte var av bra vara, tyvärr fann jag ingen sådan så G613 fick det bli. Vet inte om det passar att ha mekaniska tangenter på dessa ergonomiska tangentbord?

Får tacka för tipset av den nya versionen av Microsoft Ergonomic Keyboard. Vet någon skillnaden mellan den och den äldre Ergo keyboard 4000? Och vet någon om det kommer komma en trådlös variant? Kanske köper den för att ta fram den när jag ska spela spel alternativ att jsg tar fram mitt gamla Ergo 4000!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Blev nostalgisk av att läsa denna tråd. 2009 köpte jag mitt Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000 som jag använde fram tills 2018 (har fortfarande kvar den) där jag köpte Logitech G613 då jag gick in för frästa gången i den trådlösa världen med både tangentbord, mys och hörlurar salt högtalare. Använde Logitech G613 fram tills för någon månad sen när jsg köpte Vortex Tab 75 Double Shot PBT Tangentbord [MX Brown].
Har varit nöjd med alla tangentborden som har fyllt sin roll som har haft sina starka som svaga sidor. När jag köpte mitt Logitech G613 så hade jag kollat runt innan och se om det hade kommit någon trådlös spirtuell efterföljare av mitt Microsoft Ergonomic 4000 som jag tyckte var av bra vara, tyvärr fann jag ingen sådan så G613 fick det bli. Vet inte om det passar att ha mekaniska tangenter på dessa ergonomiska tangentbord?

Logitech G613 har jag kollat på men vill inte gå tillbaka till ett rakt tangentbord igen. Känner att jag får ont i handlederna rätt fort om jag sitter vid ett sådant ett tag. Jag skulle gärna vilja ha mekaniska brytare, tysta och med lite lyse under. Men företagen ser ingen marknad i dessa och jag förstår dom, de flesta nöjer sig med raka tangentbord.

Citat:

Får tacka för tipset av den nya versionen av Microsoft Ergonomic Keyboard. Vet någon skillnaden mellan den och den äldre Ergo keyboard 4000? Och vet någon om det kommer komma en trådlös variant? Kanske köper den för att ta fram den när jag ska spela spel alternativ att jsg tar fram mitt gamla Ergo 4000!

Den nya versionen ska väl vara en ny version av det gamla Microsoft Ergonomic Keyboard men påminner mer om den gamla Microsoft Natural Keyboard Elite som fanns men har också drag efter 4000 och även det nyare sculpt tangentbordet.. Verkar riktigt trevligt. Om det hade varit trådlöst hade jag köpt det istället för att prova Logitech. Trådlös variant tror jag inte det kommer på ett tag. De har rätt många andra trådlösa som de säkert tycker räcker. som t.ex det populära Sculpt tangentbordet.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Får tacka för tipset av den nya versionen av Microsoft Ergonomic Keyboard. Vet någon skillnaden mellan den och den äldre Ergo keyboard 4000?

Jag har inte testat den själv än, men jag har lagt märke till lite saker:
En förändring som kanske inte alla ser direkt är att de alfabetiska tangenterna är ordnade i mer raka kolumner. Många som sysslat med ergonomiska tangentbord länge tycker att det är en förbättring.

Men.. tangenterna är plattare och bredare, så man kanske skriver fel oftare ändå på det här tangentbordet.
Sen har Microsoft gjort Alt och Alt Gr-tangenterna mindre för att ge plats åt sina egna Office och Emoji-tangenter...
Annat nytt är Lås-tangent (modernt 2020), samt = och Clear-tangenter på numeriska delen som på Mac.

Skrivet av Lagers:

Jag skulle gärna vilja ha mekaniska brytare, tysta och med lite lyse under. Men företagen ser ingen marknad i dessa och jag förstår dom, de flesta nöjer sig med raka tangentbord.

Jag tycker jag ofta ser förfrågningar om en mekanisk motsvarighet till Microsoft Natural Keyboard.
En kinesisk tillverkare har spammat entusiast-forumen om att de har en prototyp, men vi får se. Den kommer troligen också bara i Amerikansk US-ANSI-layout.
Sen finns Kinesis Freestyle Pro Quiet, men också bara i US-ANSI, och om man vill ha handledsstöd och vinkla upp mitten så kostar det extra, vilket är dåligt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

...

Jag tycker jag ofta ser förfrågningar om en mekanisk motsvarighet till Microsoft Natural Keyboard.
En kinesisk tillverkare har spammat entusiast-forumen om att de har en prototyp, men vi får se. Den kommer troligen också bara i Amerikansk US-ANSI-layout.
Sen finns Kinesis Freestyle Pro Quiet, men också bara i US-ANSI, och om man vill ha handledsstöd och vinkla upp mitten så kostar det extra, vilket är dåligt.

Det där kinesiska tangentbordet vore ju något, men jag klarar inte en layout som inte är nordisk. men såg ju rätt bra ut annars. iaf hopp om framtiden När mitt logitech blir lite äldre så ska jag se om man kan bygga in lyse på något sätt.

De där delade är ju rätt intressanta, skulle vilja prova ett sådant! När man ser dessa så tänker man på där nördarna i filmer sitter i sina stora fåtöljer och knapprar på armstödet

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Logitech G613 har jag kollat på men vill inte gå tillbaka till ett rakt tangentbord igen. Känner att jag får ont i handlederna rätt fort om jag sitter vid ett sådant ett tag. Jag skulle gärna vilja ha mekaniska brytare, tysta och med lite lyse under. Men företagen ser ingen marknad i dessa och jag förstår dom, de flesta nöjer sig med raka tangentbord.
Den nya versionen ska väl vara en ny version av det gamla Microsoft Ergonomic Keyboard men påminner mer om den gamla Microsoft Natural Keyboard Elite som fanns men har också drag efter 4000 och även det nyare sculpt tangentbordet.. Verkar riktigt trevligt. Om det hade varit trådlöst hade jag köpt det istället för att prova Logitech. Trådlös variant tror jag inte det kommer på ett tag. De har rätt många andra trådlösa som de säkert tycker räcker. som t.ex det populära Sculpt tangentbordet.

Jag får erkänna att G613 inte var lika skönt att använda som dmitt Ergo 4000 och det tog ett tag för mig att vänja samt att det kändes lite mer ont i handleden. Men däremot var det trevligare att skriva på just för dom mekaniska brytarna.
"Jag skulle gärna vilja ha mekaniska brytare, tysta och med lite lyse under. Men företagen ser ingen marknad i dessa och jag förstår dom, de flesta nöjer sig med raka tangentbord." Du summerade det jag vill ha. Tyvärr har du rätt gällande om företagens syn på det hela och det är förståeligt.

Jag förstår, en hybrid helt enkelt.
Så är det nog men är inte Sculpt dåligt?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

...
Så är det nog men är inte Sculpt dåligt?

När jag läser recensionerna på prisjakt nu igen så stämmer det. Verkar vara problem med kvalitén på det, hade för mig fel om det tangentbordet. Har haft så många MS tangentbord nu så jag är väl lite hjärntvättad
Eftersom Sculpt är så dyrt så borde det också vara av bättre kvalité kan tyckas.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

När jag läser recensionerna på prisjakt nu igen så stämmer det. Verkar vara problem med kvalitén på det, hade för mig fel om det tangentbordet. Har haft så många MS tangentbord nu så jag är väl lite hjärntvättad
Eftersom Sculpt är så dyrt så borde det också vara av bättre kvalité kan tyckas.

Var samma för mig eller en del av recensionerna läste jag där, synd att det är så. Och precis som du säger så är det ganska så dyrt också. Tråkigt.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed