Krashad Win Server 2011, annan PC hittar inte alla filer på disken.

Permalänk
Medlem

Krashad Win Server 2011, annan PC hittar inte alla filer på disken.

Har en filserver som körde Win Server Home 2011 där Windows krashade och inte gick att reparera.
Försöker då göra en backup på alla filer till en USB-disk genom att använda en annan PC där jag kör den gamla server-disken i en USB-docka och har en annan stor USB-disk som jag kopierar filerna till.
Genom att använda en annan PC som också kör WHS 2011 tog jag ownership över alla kataloger och filer. Innan dess kunde inte windows se allt som fanns där.
Men jag hade en känsla av att jag ändå inte såg allt innehåll på disken...

Så jag bootade med en Ubuntu-sticka och kollade hur mycket den hittade. Mycket riktigt så var det en massa filer som Windows fortfarande inte kunde se.
Windows hittade 108100 filer medan Ubuntu hittade 114206 filer, dvs 6106 filer till!
Min fråga nu är, hur sjutton ska jag få Windows att se ALLA filer på disken?

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0

Permalänk
Medlem

@Hamilton:
Om filerna är viktiga för dig gör en image av disken först, och arbeta sedan mot den och INTE mot disken.
Då du kan ställa till det ordentligt med filerna på disken så att de blir oåtkomliga (eller värre).

Make a Drive Image Using an Ubuntu Live CD

Med det sagt.
Windows är korkat när det kommer till rättighet till filer, men ett tips är att prova skapa ett nytt användare konto med samma namn som det var på den dator som disken satt i.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader: Tack för tips!
Disk image är redan gjort av säkerhetsskäl som du nämner.
Denna disk kördes dessutom i en RAID-1 array så jag har två fysiska kopior av den.

Men jag ska testa att skapa en ny användare med det gamla namnet!

Visa signatur

ASUS Rampage V Extreme, Intel Core i7-6900K, Corsair Vengeance 4x8GB 3200C17, Corsair 1000HX, ASUS RTX3080Ti STRIX OC, WD SN850 2TB SSD, Intel 730 256GB SSD x2 RAID-0