Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 Dev Edition

Är på väg att byta jobb-dator och undrar om man efter att ha kört PC/Windows i 10 år och därefter Mac/OSX i typ 8 år skall prova Dell XPS 13 Dev Edition. Årets uppgradering av XPS 13 ser riktigt fin ut och om det inte kommer en 14 tums MBP nu i vår så är det kanske dags att prova PC/Linux.

Skall användas till utveckling, projektledning, slack och säkert en del google apps verktyg och har inte direkt någon större erfarenhet av Linux och vill inte lägga allt för mycket på strul med drivrutiner och inkompatibilitet. Men kanske är en förinstallerad Ubuntu på en Dell en bra ingång. Har kört ChromeOS här hemma på en Chromebook under senaste 5 åren och aldrig saknat varken Windows eller OSX.

Är det någon som har erfarenhet av Dev edition och skall man våga ta steget eller är det fortfarande allt för mycket strul med Linux?

Permalänk
Medlem

Jag sneglar också på den. Såg en intervju med han som chefade över linux-grejen hos Dell, och de verkar verkligen ta det på allvar. De har lagt mycket jobb på att se till att saker o ting verkligen lirar, så jag tror det är ett ganska säkert kort. Men jag har ingen personlig erfarenhet att dela tyvärr.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Oj, nu blev det svårt/intressant. Blev tydligen ingen ny MBP 14 utan Apple gjorde istället en refresh av MBA. Kan någon säga hur en MBA 2020 skulle stå sig mot XPS 13 2020 om man konfigurerar båda med i7 och 16GB ram? Är det fortfarande olika sorters i7 processor som gör XPS:en som kraftfullare?

Permalänk
Medlem

MBA har inte en kyllösning som klarar last över tid. Det är inte en dator för att köra tyngre jobb på, ex om du vill kompilera kod eller så. i7 är bortkastat på en MBA - det går inte att kyla den i den datorn.

XPS är snarare nåt du bör jämföra mot en MacBook Pro.

Permalänk

Jag skaffade en Dell XPS 13 Developer Edition 2016. Full HD variant, 256 GB disk, 8 GB minne, i5-6200U. Kostade då 11 000kr. Kom med Ubuntu 14.04, kör idag Ubuntu 16.04 LTS och jag planerar att uppgradera till 20.04 LTS senare i år, eventuellt byter jag distro till xubuntu eller kubuntu då jag inte klarar av de senaste årens ändringar i nautilus och andra mjukvaror som hänger med som standard i "vanliga" Ubuntu. Jag har inte haft några problem med mjukvara och drivrutiner. Det är ingen garanti, men Dell väljer iaf ut komponenter som fungerar mer eller mindre felfritt med linuxkärnan. Det året jag köpte Dev Edition så var det olika nätverkskort i Windows-varianten och Dev Edition just på grund av att slippa drivrutinsproblem i Linux.

Jag skaffade den privat och mitt användningsområde har främst varit lite ströprogrammering vid sidan av jobbet, sortera bilder och filmer samt det vanliga surfandet. Oavsett modell av bärbar dator så sitter jag helst inte mer än 1 - 2 timmar framför de. Planen var att skaffa USB 3 dockningsstation men om det är något jag lärt mig senaste 4 åren, både privat och på jobbet är att USB 3 dockningsstationer fungerar inte. Oavsett om det är Dell, Lenovo eller annat märke. Istället blev det att jag kompletterade min bärbara dator med en Intel NUC Skull Canyon hemma.

Jag har använt mig av linux som OS senaste 10 åren+ så jag ser det som högst troligt att det blir en XPS Dev Edition nästa gång jag behöver köpa nytt eftersom det inte finns så många andra alternativ av bärbara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Oj, nu blev det svårt/intressant. Blev tydligen ingen ny MBP 14 utan Apple gjorde istället en refresh av MBA. Kan någon säga hur en MBA 2020 skulle stå sig mot XPS 13 2020 om man konfigurerar båda med i7 och 16GB ram? Är det fortfarande olika sorters i7 processor som gör XPS:en som kraftfullare?

Har du en källa? Har ju spekulerats friskt i en MBP 14", verkar märkligt att en refresh av MBA skulle åsidosätta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Har du en källa? Har ju spekulerats friskt i en MBP 14", verkar märkligt att en refresh av MBA skulle åsidosätta det?

Sorry, jag menar att det inte blev någon MBP 14 under Mars-släppet. Den kommer säkert, kanske till WWDC eller till hösten, men det är för sent för mig. Jag måste välja/köpa dator senast i maj månad.