AMD Ryzen 4000-serien "Renoir" för bärbara äntrar scen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

"Doing nothing" i artikelns kontext har dock väldigt lite (ingenting?) med sleep/hibernation att göra. Det ena är mikro-sömn mellan arbetsuppgifter, det andra är "var avstängd (med en flagga satt)".
Hur lång tid det tar att ladda in RAM från NVMe är lite som att fråga hur långt ett snöre är. Förutsatt fullt RAM (32GB) samt normalsnabb NVMe (5500MB/s) så borde det ta i storleksordningen ~6 sekunder?

Det var framförallt gå iväg från datorn en kort stund som fångade min uppmärksamhet och på det ville jag vara lite lustig men ändå halvallvarlig.

En mer intressant fråga är hur mycket Panel Self Refresh hjälper och om AMD jobbar på något alternativ.
Dock läst att det inte är utan sina problem i sig då många får problem med stutter och prestandaproblem.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av tuomi:

Det var framförallt gå iväg från datorn en kort stund som fångade min uppmärksamhet och på det ville jag vara lite lustig men ändå halvallvarlig.

En mer intressant fråga är hur mycket Panel Self Refresh hjälper och om AMD jobbar på något alternativ.
Dock läst att det inte är utan sina problem i sig då många får problem med stutter och prestandaproblem.

AMD behöver inte jobba på något alternativ, de har stöd för Panel Self Refresh och det kommer finnas såna datorer också. Det är bara just den dator de använder och som är deras haloprodukt för Renoir som inte har det. Skulle tippa på att det är av kostnadsmässiga skäl då Lenovo Yoga Slim 7 ser ut att bli hyfsat prisvärd.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ska bli snuskigt intressant att se hur bra Renoir är i verkligheten när vi och alla andra får lägga vantarna på testexemplar. Hade inte varit helt fel med åtta kärnor i en framtida arbetslaptop för videoarbetet på mässresorna.

Det kan jag tänka mig, "problemet" är väll att ni snart ska rendera 8k och är tillbaka på samma tider som tidigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Hur kommer det sig att nya generationers CPUer ofta kommer till laptops och liknande innan desktop-varianten blir tillgänglig?

Skrivet av FreddyK:

Jaha ok, blev lurad av att dom kallar den 4000-serien

Nja. För Intel stämmer det ju. Ice Lake är första arkitektur ut på 10nm för att chipen är mindre än motsvarande för desktop, och därför ger bättre yield.

I AMDs fall är chipen inte mindre eftersom de inkluderar grafik (och I/O).

Permalänk
Medlem

Kommer dessa ha stöd för Thunder Bolt?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew