Permalänk
Medlem

IBM Model M/M2

Har blivit intresserad av att införskaffa ett tangentbord enligt rubriken, men har ett par funderingar:
- Jag har inte hittat om IBM Model M tillverkades med något skandinaviskt tangentupplägg överhuvudtaget, endast M2-varianten. Stämmer det att Model M inte finns på t.ex. svenska?
- Dessutom skulle kvaliteten vara sämre på M2:an, är det något att vara orolig över?
- Är det någon som har använt båda?

Formattering
Permalänk
Medlem
Skrivet av cuKyW:

Stämmer det att Model M inte finns på t.ex. svenska?

Nej, det finns Model M med svensk/finsk layout, modellnr 1391411 för att vara mer exakt. Men de är väl inte jättevanliga, så det kan kanske vara svårt att få tag på.

Annars så tillverkar Unicomp fortfarande Model M. När IBM lade ner tillverkningen så köpte några anställda på Lexmark (företaget som då tillverkade Model M) utrustningen och bildade företaget Unicomp.

Permalänk
Medlem

@perost: Wow, det kände jag inte till! Det ser ut som att man kan specialbeställa ett tangentbord i alla möjliga kombinationer (inkl. den svensk/finska uppsättningen du nämnde). Häftigt, tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd

Unicomps modeller är väl inte exakt samma, en del kännare gnäller på dem, men nära är de och man får ju usb och andra nymodigheter (kanske svart färg exempelvis).

Permalänk
Medlem

@snajk: Ja, jag läste nyss om det. Det optimala vore kanske att försöka få tag i 1391411-modellen. Det som lockar förutom den för mig okända känslan av Buckling Spring-tangenter är den robusta byggkvaliteten, beige:a färgen och att uttnyttja PS/2-utgången på ett äldre moderkort

Permalänk
Avstängd

@cuKyW: Tja, du kan ju fortfarande beige och PS/2 från Unicomp, och buckling spring är de ju, så då kanske de duger. Det är som sagt svårt att hitta fungerande riktiga klassiker speciellt med svensk layout.

Permalänk
Inaktiv

@cuKyW:
Du kan läsa lite om Model M här. (och klicka dig vidare därifrån).

F.ö. så ser mitt ut såhär, så jag är hyfsat säker på att det finns med svenska tecken

Permalänk
Medlem

Unicomp var bra/snabba på att svara på mail innan jag beställde mitt runt julen 2011.
Om jag minns rätt så lades beställningen 21 dec det tillverkades 22 (i alla fall enligt lappen på baksidan) och jag hade det hemma 27.
Dvs nästan löjligt snabb tillverkning/frakt med.

För min del så har jag knappt pillat på några andra model m´s innan köpet bara lite 10-20 år innan så jag visste att jag troligen skulle gilla det.
Och för min del så är det kanon.

Enda nackdelen som kom fram under åren är att det bara har 2 NKRO dvs bara två tangenter åt gången registreras.
Och det spelar ingen roll om det är usb heller PS/2 kabel som används utan det har med hur model m´s "membrane matrix maps" är utformad och det enda man kan göra för att få till mer än 2 NKRO är att skrapa fram kopparbanorna intill varje switch o löda dit motstånd sen byta ut model m´s controller till nåt annat som sen kan "se" fler tangent tryck samtidigt tack vare motstånd vid varje switch.
Lite bilder/info här https://blog.lmorchard.com/2016/02/21/modelm-controller/

Så tex croucha/går framåt/+i sidleds i spel är omöjligt, och då jag spelar mycket smygar spel som thief1/gold/2/3/4/deus ex/osv är det en rätt stor nackdel.
I övrigt så ser det ut och funkar som nytt än idag tex inga slitna tangenter alls.

Sen om du inte visste det så finns det även model F som är liknade M men mer metall (tex det tangenterna sitter i/löper i är metall vs plast) och kretskort som switch yta istället för membrane (som har betydligt mer än 2NKRO).
Dvs i stort sett ett bättre model m i alla avseenden, MEN du får betala ungefär guld priset för den aktuella vikten för o få tag i ett (~5kg).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Det var lite synd faktiskt, kände inte till det om dem tangentborden. Det blir något jag får ha i åtanke, tack för infon!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cuKyW:

@snajk: Ja, jag läste nyss om det. Det optimala vore kanske att försöka få tag i 1391411-modellen. Det som lockar förutom den för mig okända känslan av Buckling Spring-tangenter är den robusta byggkvaliteten, beige:a färgen och att uttnyttja PS/2-utgången på ett äldre moderkort

Har exakt ett sådant, så fråga på om du undrar något!

Visste du till exempel att kabeln inte sitter fast i tangentbordet, utan går att koppla loss? Kontaktdonet påminner om RJ-45 med liknande bräckliga låsflärpar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Unicomps modeller är väl inte exakt samma, en del kännare gnäller på dem, men nära är de och man får ju usb och andra nymodigheter (kanske svart färg exempelvis).

De är i princip exakt samma som de senare modellerna av Model M som Lexmark tillverkare vad jag förstått, vilka skiljer sig en del från vissa av de tidigare modellerna som IBM tillverkade i början.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q