TV med märkliga fläckar, är det början på slutet?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Chriss1: Jo, tyvärr är det ju så med specialtillverkade produkter. Går säkert att laga om det inte ligger i panelen men sannolikheten att jag skulle lyckas med det alt. lyckas övertala verkstad är väl tyvärr försvinnande låg.

Jag väljer helt enkelt att lägga tid på roligare grejer. Synd, för TV:n funkar ju annars rätt fint.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Fast om TV:n är i bra skick och helt plötsligt gått sönder lär det vara ett ursprungsfel. Borde inte vara alltför svårt att få igenom som reklamation. Inte minst om någon annan haft liknande fel som visar på bristande konstruktion.

Du borde ha goda möjligheter att få rätt via ARN även om det kan ta tid.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

En uppdatering, @laxpudding

Efter en flytt så har defekterna flyttat på sig och det är ett tydligt punktmönster med symmetriskt avstånd mellan varje ljuspunkt. Det är onekligen något av lagrena inuti panelen som har släppt och avstånden mellan lagrena är fel.

Har inte lyckats ta några bra bilder men punkerna är cirkulära med 3-4 cm i diameter, avstånden är kanske 8-10 cm avstånd mellan varje. Har över 20 st punkter som ligger i ett perfekt matrismönster över panelen.

Hade säkert kunnat pusha detta om jag tagit det till en verkstad.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

@DavidtheDoom: "underbart" – finns nog ände på vilka defekter som kan uppstå

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laxpudding:

@DavidtheDoom: "underbart" – finns nog ände på vilka defekter som kan uppstå

Onekligen. Nu hänger det bara på att du släpper nästa "Vilken TV ska jag köpa 2020-edition" eller något annat lämpligt så jag inte gör samma misstag som sist och väljer en modell som är omöjlig att kalibrera eller få rimlig färg på 😅

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Bildexpert 📺

@DavidtheDoom: Philips är generellt det mindre lämpliga valet om man vill ha kontroll över bild och färg. Panasonic och Sony generellt de som ger mest kontroll och oftast behöver minst fipplande. Brukar vara ganska rätt från början. Panasonic är ju lite av ironin att de har de mest utförliga reglagen och ändå är de som behöver dessa reglage kanske allra minst. LG och Samsung har god kontroll och reglage men varierar mer friskt.

Sedan ska man hitta något som inte blir fläckigt efter något år...