Bill Gates lämnar Microsoft-styrelsen

Permalänk
Melding Plague

Bill Gates lämnar Microsoft-styrelsen

Efter 45 år av arbete hos Microsoft lämnar mjukvarulegendaren styrelsen, för att satsa på välgörenhet i högre utsträckning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Bill är 64, kanske dags att lägga 100% fokus på M&B Gates Foundation istället. Har han ens gjort något i styrelsen för MS på länge?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Den manen har satt sitt avtryck inom datavärden
en tanke om inte Bill Gates hade skapat MS hur har data värden sett ut då alla ha suttigt med en Appel datorer ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Den manen har satt sitt avtryck inom datavärden
en tanke om inte Bill Gates hade skapat MS hur har data värden sett ut då alla ha suttigt med en Appel datorer ??

Sa inte Steve Jobs själv att vi har PC killarna o tacka för väldigt mycket som gör att samhället fungerar?

Nä, Apple är och har väl alltid försökt vara lite nischat.

Kom ihåg hur många system det fanns i början.

Jag tror något av alla de andra PC lika systemet skulle växt upp...

Synd inte Xerox fick sätta nivån.
De låg helt sjukt långt före en gång i tiden.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Bill är 64, kanske dags att lägga 100% fokus på M&B Gates Foundation istället. Har han ens gjort något i styrelsen för MS på länge?

Vet inte hur relevant det är, men denna är faktiskt sevärd om man vill veta mer vad han syssla(de) med (vet inte om han har börjat med någon annan kamp nu)

https://www.netflix.com/se/title/80184771

EDIT
Misstolkade, läste tvärtom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Den manen har satt sitt avtryck inom datavärden
en tanke om inte Bill Gates hade skapat MS hur har data värden sett ut då alla ha suttigt med en Appel datorer ??

Bill är en mästare på skapa monopol. Om det inte varit för Microsoft så hade kanske Apple eller annat bolag monopoliserat eller så hade vi haft annorlunda teknik och kunnat välja.

Situationen ser faktiskt ut att ändra sig då monopolen fått en mycket "farlig" motståndare. Kina vill inte delta i leken längre och de verkar köra öppnare kort även om styret kanske inte är en höjdare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Bill är 64, kanske dags att lägga 100% fokus på M&B Gates Foundation istället. Har han ens gjort något i styrelsen för MS på länge?

Det är väl det han gör nu?

Han behöver antagligen inte göra ett skit som rådgivare om han inte vill det.

Permalänk
Medlem

Om ändå fler miljardärer vore som Bill!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Bill är en mästare på skapa monopol. Om det inte varit för Microsoft så hade kanske Apple eller annat bolag monopoliserat eller så hade vi haft annorlunda teknik och kunnat välja.

Jag tar hellre välfungerande monopol som innebär bred kompatibilitet och tillgänglighet, än uppsplittring i massa inkompatibla nischprodukter som bara gör det besvärligt för konsumenter.

Illa nog som det är nu med Windows, OS X och sjuhundraelva miljarder Linux-varianter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Bara att lyfta på hatten och tacka.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Avstängd

Microsoft kommer aldrig blir det samma utan Bill Gates han är ju själva hjärtat i företaget.

Synd att han inte var med och sätta stopp för Windows 8/10 så hade vi haft ett OS utan mobil interface.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Hatten av. Fler miljadärer borde följa i Bills fotspår och arbeta för att göra jorden till en bättre plats. Man har ingen nytta av pengarna ändå när man dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Microsoft kommer aldrig blir det samma utan Bill Gates han är ju själva hjärtat i företaget.

Synd att han inte var med och sätta stopp för Windows 8/10 så hade vi haft ett OS utan mobil interface.

Gates var fortfarande styrelseordförande när Windows 8 kom. Så hade han velat stoppa det hade han säkert kunnat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Bill är 64, kanske dags att lägga 100% fokus på M&B Gates Foundation istället. Har han ens gjort något i styrelsen för MS på länge?

Beror på varför Apple nästa gick i konkurs. Gates räddade Apple nångång på tidigt 90-tal vad jag minns. Så utan MS inget Appple

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Gates var fortfarande styrelseordförande när Windows 8 kom. Så hade han velat stoppa det hade han säkert kunnat.

Jag har lite svårt att tro att Gates var med på att ta bort startmeny, då han har vart med så länge så han måste veta att startmeny används ofta, kan vara så att han trodde det var ett mobil os.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har lite svårt att tro att Gates var med på att ta bort startmeny, då han har vart med så länge så han måste veta att startmeny används ofta, kan vara så att han trodde det var ett mobil os.

Startmeny vad är det?

Permalänk
Hjälpsam

Snygg tröja, hade jag också varit mångmiljardär hade jag nog köpt en.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chibariku:

Gates var fortfarande styrelseordförande när Windows 8 kom. Så hade han velat stoppa det hade han säkert kunnat.

Var inte så förtjust i W8, för stor omställning, men W8.1 är enligt mig deras bästa GUI.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tar hellre välfungerande monopol som innebär bred kompatibilitet och tillgänglighet, än uppsplittring i massa inkompatibla nischprodukter som bara gör det besvärligt för konsumenter.

Illa nog som det är nu med Windows, OS X och sjuhundraelva miljarder Linux-varianter.

Monopol fungerar inte väl, incitamenten för att göra kunden nöjd försvinner. Istället går fokus över till att förhindra konkurrenter. Vi har ju nyligen upplevt ett enormt lyft på processormarknaden eftersom Intel har fått konkurrens igen. På tre år har toppmodeller gått från 4 kärnor till 16, innan dess harvade vi ett bra tag på 2 - 4 kärnor. Då är det ändå endast två tillverkare som konkurrerar, det borde vara minst fem. Kina är på gång med x86 processorer med så då blir det i alla fall tre

Om inte Linux funnits för det har ändå varit ett "problem" för microsoft så hade läget varit bra mycket sämre än idag och det är långt ifrån bra. På många områden inom mjukvara har utvecklingen stått stilla ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Monopol fungerar inte väl, incitamenten för att göra kunden nöjd försvinner. Istället går fokus över till att förhindra konkurrenter. Vi har ju nyligen upplevt ett enormt lyft på processormarknaden eftersom Intel har fått konkurrens igen. På tre år har toppmodeller gått från 4 kärnor till 16, innan dess harvade vi ett bra tag på 2 - 4 kärnor. Då är det ändå endast två tillverkare som konkurrerar, det borde vara minst fem. Kina är på gång med x86 processorer med så då blir det i alla fall tre

AMD och Intel tillverkar processorer som har samma kompatibilitet, så det är inget bra exempel.

Microsoft har ingen egentlig konkurrent när det gäller Windows. Visst kan man se OS X och Linux som en form av konkurrens, men du inbillar dig väl inte att vi skulle köra Windows 3.11 fortfarande om det helt hade saknats alternativ?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

AMD och Intel tillverkar processorer som har samma kompatibilitet, så det är inget bra exempel.

Det är två olika företag som förhoppningsvis tävlar mot varandra, för att något skall kallas en marknad krävs flera aktörer som tävlar

Skrivet av cyklonen:

Microsoft har ingen egentlig konkurrent när det gäller Windows. Visst kan man se OS X och Linux som en form av konkurrens, men du inbillar dig väl inte att vi skulle köra Windows 3.11 fortfarande om det helt hade saknats alternativ?

Om det inte varit för microsoft (och troligen var google med på det hela) så hade vi haft minst ett bättre operativ på mobiler än dagens som är mer eller mindre ett skämt, meego harmatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Det är två olika företag som förhoppningsvis tävlar mot varandra, för att något skall kallas en marknad krävs flera aktörer som tävlar

Ja, men för kunden är det likgiltigt vilken man väljer, eftersom valet inte innebär att man behöver byta "värld". Alla program och så fungerar på båda.

Skrivet av klk:

Om det inte varit för microsoft (och troligen var google med på det hela) så hade vi haft minst ett bättre operativ på mobiler än dagens som är mer eller mindre ett skämt, meego harmatan.

Fast vad behöver man nåt avancerat på mobiler för? Så länge man kan hitta, starta och köra programmen, ta emot samtal och sånt, så är det nog. Mobiler är ju bara förströelse och kommunikation.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Om det inte varit för microsoft (och troligen var google med på det hela) så hade vi haft minst ett bättre operativ på mobiler än dagens som är mer eller mindre ett skämt, meego harmatan.

Det kan jag absolut hålla med om, MeeGo Harmattan på t.ex. Nokia N9 var ju ett fantastiskt system!
Redan då kunde man se att dem som lagt grunden för MeeGo verkligen hade tänkt till.
Dock en upplevelse som var endast få förunnat på den tiden.
-Vilket i sig var rejält sorgligt, då designen av systemet var år före konkurrenterna på den tiden, ja dagens mobil-OS är snudd på skämt om man jämför med vart Nokia var på väg innan det blev MS-telefoner över hela brädet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jygge:

Den manen har satt sitt avtryck inom datavärden
en tanke om inte Bill Gates hade skapat MS hur har data värden sett ut då alla ha suttigt med en Appel datorer ??

Nä vi hade nog suttit med bättre os än idag och POSIX hade regerat på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag har lite svårt att tro att Gates var med på att ta bort startmeny, då han har vart med så länge så han måste veta att startmeny används ofta, kan vara så att han trodde det var ett mobil os.

Man måste testa för att utvecklas och W10 har ju en alldeles utmärkt startmeny om man vill använda den.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av _niko_:

Man måste testa för att utvecklas och W10 har ju en alldeles utmärkt startmeny om man vill använda den.

Jag håller med att man måste testa för att utvecklas men tycker ändå att man ska kunna välja i os om man vill ha det gamla eller det nya.

Visst Windows 10 startmeny ser bättre ut än Windows 8 men den toppar inte Windows 7 som är stilrent.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv

@superegg: 10 som är så bra, inget mobilt alls

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

@superegg: 10 som är så bra, inget mobilt alls

Förstår mig inte på ironi, har du inte märk att den även kör med app (Store)?

Listan kan göras lång.

  • Inställningar mesta är typ Android interface

  • Den har stöd för surfplatta läge

  • När man öppna något så är allt 3 gånger så stort

Så slutsatsen den är mer anpassa till mobil/surfplatta än pc använder.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag håller med att man måste testa för att utvecklas men tycker ändå att man ska kunna välja i os om man vill ha det gamla eller det nya.

Visst Windows 10 startmeny ser bättre ut än Windows 8 men den toppar inte Windows 7 som är stilrent.

Du kan ändra designen om det nu stör dig. Microsoft ska inte behöva ta hänsyn till varje bakåtsträvare. Vissa saker va bättre förr men man måste släppa taget och gå vidare.

https://github.com/Open-Shell/Open-Shell-Menu

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Förstår mig inte på ironi, har du inte märk att den även kör med app (Store)?

Listan kan göras lång.

  • Inställningar mesta är typ Android interface

  • Den har stöd för surfplatta läge

  • När man öppna något så är allt 3 gånger så stort

Så slutsatsen den är mer anpassa till mobil/surfplatta än pc använder.

Så här ser min startmeny ut i Windows 10, utan plugins.

Visa signatur

It’s more fun to compute.