MSI utnyttjar COVID-19 för att värva kunder

Permalänk
Melding Plague

MSI utnyttjar COVID-19 för att värva kunder

Kunder i bland annat Sverige erbjuds två månaders förlängd garanti av MSI – men endast om du går med i kundklubben.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Tycker titeln är lite missvisande, "MSI anpassar sin garantipolicy på grund av CoVid-19" hade varit mer korrekt.

Permalänk
Medlem

"Utnyttjar"...

Nästan värre rubrik än aftonbladet.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk

Sprider MSI Covid-19? Jag fattar inte?

Permalänk
Medlem

Nej det var ett väldigt konstigt val av rubrik. Kanske löjligt att påpeka men vafasen. Detta är ju bara schysst.

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med rubriksättandet på sistone? Det är knappast så att MSI har en Corona-rea på sina produkter.
Tycker snarare det låter helt riktigt att förlänga garantier så folk inte har någon anledning att springa tillbaka till butiker mitt i smittan.

Ska vi prata om att utnyttja Covid-19, så skulle det behövas lite självinsikt. Just nu är det ni som nyttjar Corona till clickbait, det är inte msi som gör fel genom att anpassa sin garantipolicy.

Därför förstår jag inte vad ni vill ha sagt med rubriken. Om ni verkligen tycker det är skamlig marknadsföring, då föreslår jag att ni undviker att ge det uppmärksamhet och skriva rubriker om Covid-19.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Föredetting

Jag håller till viss del personligen med om att rubriken blev lite domedagsaktig (jag skyller på externa faktorer), men det är ändå rätt i sak. Hade MSI verkligen gjort det här av välvilja hade de inte krävt registrering i kundklubben, och vi hade alla tackat och applåderat.

Att göra det på det här sättet förtjänar bassning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Håller med andra här, rubriken är ju värre än Aftonbladet.

Permalänk
Medlem

MSI erbjuder förlängd garanti med hänvinsing till Coronaviruset i utbyte mot att man ger upp en del av sin personliga integritet. Låter som ett skolboksexempel på att utnyttja en situation, vad är problemet?!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad har hänt med swecs rubriker på senaste tid?

Antingen är det clickbait eller så är det helt missvisande

Permalänk
Avstängd

"Förutom att undanta två av företagets mest populära produktkategorier krävs även en registrering i MSI:s kundklubb för att kunna nyttja den utökade garantitiden, i ett försök att profitera på data från kunder i utsatta områden." - Rubriken stämmer hur obekväm den än må låta.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

@Meantek: Visst är det dåligt att någonsin kräva medlemskap för något överhuvudtaget. Jag tar alltid avstånd från sådana firmor, men titeln är oerhört aggressiv.
De ger befintliga kunder längre garantitid av rimliga orsaker, med ett jobbigt medlemskaps krav bifogat. Fortfarande något ganska trevligt. Det hade varit bättre om det slopade kravet, men "MSI utnyttjar COVID-19 för att värva kunder" är väl nästan förtalnivå av rubriksättning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Rekordmedlem

Har de inte redan så kort garanti att reklamationsrätten ändå ger bättre villkor ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte vad som är dåligt här??

Tråkigt att man tydligen måste gå med i klubben, men med dagens GDPR regler och rätten att bli bortglömd. Kan problem inte vara större än att man väljer att gå ur klubben efter någon månad..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Ja, det här var tyvärr ett bottennapp med rubriksättningen och syftningen kring det. Ni han bättre SweClockers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har de inte redan så kort garanti att reklamationsrätten ändå ger bättre villkor ?

Inte alla länder som har reklamationsrätt. Dessutom kan det finna bättre villkor i Garantier.

Skrivet av robbankentor:

Jag fattar inte vad som är dåligt här??

Tråkigt att man tydligen måste gå med i klubben, men med dagens GDPR regler och rätten att bli bortglömd. Kan problem inte vara större än att man väljer att gå ur klubben efter någon månad..

Inte alla länder som har GDPR och i dessa tider när personuppgifter är hårdvaluta vill man verkligen sprida dessa med tanke på olika dataintrång och hur dessa sedan utnyttjas genom spam och direktattacker?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Lite missvisande rubrik tycker jag. Det är ju snarare något positivt, värva anser jag vad gäller nya produkter och inte de man redan köpt.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Att MSI "anpassar sin garantipolicy" är ju ett väldigt vänligt sätt att uttrycka sig på, minst sagt. Det hade varit en sak om MSI gjorde det utan förbehåll, då hade det bara varit att applådera förlängningen och ge två stora tummar upp, men nu sker det med motkrav om att gå med i en kundklubb. Det här är genomskinligt, ofräscht och värt att belysa.

Sen har jag inte mycket till övers om anklagelser att vi utnyttjar situationen. Ska vi sluta rapporterar om aktuella händelser i branschen och att peka ut tveksamma beteenden som dessa? Vad är ens vårt existensberättigande om vi inte skriver nyheter och artiklar som intresserar och engagerar våra medlemmar? Just skamlig marknadsföring är väl ändå något vi bör belysa? Att sopa sånt under mattan i tyst protest är ju knappast något som får ett företag att ändra sitt beteende.

Angående coronaviruset drabbade det vår bransch tidigt då tillverkningen mer eller mindre helt stannade upp i Kina och har skjutit en lång rad lanseringar på framtiden. Att fortsätta rapporterar om något sådant när det finns en koppling till datorer är i allra högsta grad relevant för SweClockers. Vi kommer så klart skriva mer om hur utbrottet påverkar branschen, men även när andra företag också väljer att dra nytta av situationen.

MSI "anpassar sin garantipolicy", men målet är att få fler att gå med i kundklubben och att samla in persondata. Är det en fluff-piece man är ute efter finns andra som skriver om att MSI i all välmening valt att förlänga garantitiden.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att MSI "anpassar sin garantipolicy" är ju ett väldigt vänligt sätt att uttrycka sig på, minst sagt. Det hade varit en sak om MSI gjorde det utan förbehåll, då hade det bara varit att applådera förlängningen och ge två stora tummar upp, men nu sker det med motkrav om att gå med i en kundklubb. Det här är genomskinligt, ofräscht och värt att belysa.

Sen har jag inte mycket till övers om anklagelser att vi utnyttjar situationen. Ska vi sluta rapporterar om aktuella händelser i branschen och att peka ut tveksamma beteenden som dessa? Vad är ens vårt existensberättigande om vi inte skriver nyheter och artiklar som intresserar och engagerar våra medlemmar? Just skamlig marknadsföring är väl ändå något vi bör belysa? Att sopa sånt under mattan i tyst protest är ju knappast något som får ett företag att ändra sitt beteende.

Angående coronaviruset drabbade det vår bransch tidigt då tillverkningen mer eller mindre helt stannade upp i Kina och har skjutit en lång rad lanseringar på framtiden. Att fortsätta rapporterar om något sådant när det finns en koppling till datorer är i allra högsta grad relevant för SweClockers. Vi kommer så klart skriva mer om hur utbrottet påverkar branschen, men även när andra företag också väljer att dra nytta av situationen.

MSI "anpassar sin garantipolicy", men målet är att få fler att gå med i kundklubben och att samla in persondata. Är det en fluff-piece man är ute efter finns andra som skriver om att MSI i all välmening valt att förlänga garantitiden.

Om SweClockers nu tycker att det är så hemskt med datainsamling (vilket det där), varför bäddar ni in massvis med trackers på er hemsida?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Archibald:

Om SweClockers nu tycker att det är så hemskt med datainsamling (vilket det där), varför bäddar ni in massvis med trackers på er hemsida?

"Men du då" – kom igen nu. Vi använder inte en internationell kris som ursäkt. Om ditt inlägg mot förmodan var en seriös frågeställning får du gärna skapa en tråd i Feedback-forumet, så ser vi till att bemöta det där.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

är Sweclockers sura för MSI inte ger dom gratis skit eller varför den rubriken?

glöm inte skriva en "nyhet" om något skit på forumet så folk inte ska se att sidan är helt död.

det var även länge sedan man såg en "sponsrad" (reklam) nyhet...

Permalänk
Medlem

@Jacob: Kommer ni även rapportera om andra som erbjuder liknande förmåner för de som går med i kundklubben, som t.ex. Elgiganten vars annons jag ser högst upp på sidan när jag skriver detta? Jag tycker ni borde tänka om här och ha kvar nyheten med ta bort ord som utnyttjar osv. och förlita er på att vi medlemmar kan göra vår egen bedömning av det utifrån saklig information.

Edit:
Det bör dock sägas att MSI kanske inte är helt utan skuld här, då dom faktiskt villkorar detta så till viss del kan jag hålla med om analysen men tycker det dras för stora växlar på den.

https://www.msi.com/news/detail/4b4984066015df12cfc4e8f6d60b7...

Permalänk
Medlem

Håller med många om rubriksättningen men en annan sak som hör till nyheten i sig som jag funderar lite på är varför just Iran och Kina är undantag?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av improwise:

@Jacob: Kommer ni även rapportera om andra som erbjuder liknande förmåner för de som går med i kundklubben, som t.ex. Elgiganten vars annons jag ser högst upp på sidan när jag skriver detta? Jag tycker ni borde tänka om här och ha kvar nyheten med ta bort ord som utnyttjar osv. och förlita er på att vi medlemmar kan göra vår egen bedömning av det utifrån saklig information.

Väljer ett annat företag dra igång en kampanj med hänvisning till coronaviruset är det högintressant att skriva om, ja.

Jag är inte ute efter att ifrågasätta våra medlemmars egen slutledningsförmåga, men en av våra huvuduppgifter är att filtrera bort skitsnacket i företags kommunikation. Vill man ha strikt "saklig information" behövs väl varken SweClockers eller andra medier, det är ju bara att gå direkt till källan och strunta i vad andra skriver och gör för bedömningar av ett stycke information? Det skulle göra livet enklare att bara länka till andra och kopiera in pressmeddelanden rakt av, men det tror jag inte de som besöker oss är intresserade av.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Mer garanti- schysst.
Att skohorna in kundklubb med det samtidigt- inte schysst.

Stor fan av MSI's hårdvara generellt men detta var ett trist businessbeslut som de kanske kunde tänkt över i några sekunder.

bärbara datorer och grafikkort undantas.
Kina och Iran undantagna.

Så utökade garanti men inte på saker som är både dyra och svårreparerade, och enbart i land där det passar dem.
De lägger alltså grunden för att ha många diskussioner om huruvida man borde ha rätt till förlängd garanti i fall där infrastruktur eller sjukdom hindrar en från att bruka garanti, och strategiskt nog offrar de sig med längre garanti på de saker där de förutspår minimal förlust i de länder där de förutser liten impact, och även då med kryphålet att du måste vara i kundklubben för att få detta privilegie.

Stort fan av MSI's hårvara, deras PR och Affärsbeslut verkar inte vara på topp, kanske de borde kolla så att de inte satt med 40 graders feber när de hittade på detta.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Just på grund av undantagen utav dem dyraste produkterna samt kravet på medlemskap i deras "kundklubb" (AKA spamlista) så lämnar det här en ganska bitter eftersmak... även om avsikten var god så har de helt klart schablat bort chansen att få det att framstå så.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Att MSI "anpassar sin garantipolicy" är ju ett väldigt vänligt sätt att uttrycka sig på, minst sagt. Det hade varit en sak om MSI gjorde det utan förbehåll, då hade det bara varit att applådera förlängningen och ge två stora tummar upp, men nu sker det med motkrav om att gå med i en kundklubb. Det här är genomskinligt, ofräscht och värt att belysa.

Det är ju ett erbjudande och således helt frivilligt. Ni ser det som ett halvtomt glas... men borde inte läsarna avgöra själv? Ett neutralt ord istället för utnyttjar hade nog passat bättre. Jag menar hur många har inte sålt sina uppgifter till t.ex. Google för betydligt mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Det är ju ett erbjudande och således helt frivilligt. Ni ser det som ett halvtomt glas... men borde inte läsarna avgöra själv? Ett neutralt ord istället för utnyttjar hade nog passat bättre. Jag menar hur många har inte sålt sina uppgifter till t.ex. Google för betydligt mindre.

Jag förstår inte varför Sweclockers rubrik skapa problem, det finns ju många exempel på att produkters görs gratis på grund av coronaviruset då är det ju inget problem att säga detsamma om det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Jag förstår inte varför Sweclockers rubrik skapa problem, det finns ju många exempel på att produkters görs gratis på grund av coronaviruset då är det ju inget problem att säga detsamma om det här?

Därför att det trycker ned en åsikt i halsen på en. Man meddelear nyheter objektivt, sedan får läsaren själv avgöra och bestämma sig för den skall tycka. Att försöka förmedla en känsla blir propaganda, vilket är ger en äcklig smak i munnen när man kommer hit för att läsa om datorer och komponenter.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Därför att det trycker ned en åsikt i halsen på en. Man meddelear nyheter objektivt, sedan får läsaren själv avgöra och bestämma sig för den skall tycka. Att försöka förmedla en känsla blir propaganda, vilket är ger en äcklig smak i munnen när man kommer hit för att läsa om datorer och komponenter.

Men nu var rubriken inte orelevant? Dom förlängde garantin på grund av coronaviruset och använder en kundklubb för det?