Styr klimatet i hemmet med Tados smarta termostater

Permalänk
Medlem

@Tangentbord: Kör ngenic tune och har +- 0,5 grader med fjärrvärme, sjukt nöjd med den. Har inte ens termostater i min 70 tals villa utan har bara vred men med ngenic så är det alltid stabil temperatur för den justerar kurvan i fjärrvärmecentralen istället för termostater som försöker justera på befintlig matning ut från pannan.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med gamla hederliga termostater, de har fungerat i minst 30 år och still going strong.
Håller temperaturen perfekt

Permalänk
Hedersmedlem

Gör inte dessa samma sak som en vettigt inställd värmeanläggning ska göra från början? Att reglera i två ändar brukar inte bli jättelyckat på exempelvis bergvärme eller fjärrvärme.

Har bergvärme med inne och ute-givare, det håller tempraturen på jämn nivå oavsett årstid men har lite svårt att hänga med vid snabba tempraturväxlingar, då släpar det efter någon timma pga tröghet i systemet. Börjar man reglera mer ute vid elementen känns det som att systemet får ännu större instabilitet och ger större variation och väldigt liten eller ingen besparing. Ska man sänka (eller höja) temperaturen i hela huset är det bättre att ställa det centralt än på varje element, annars stryper man bara systemet vilket inte brukar leda till något bra.

Grundregeln jag fått lära mig är att ha alla termostater fullt öppna och sen strypa ner dem i de rum där man vill ha kallare av nån anledning (läs: sovrummet).

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@Ratatosk:

Samtliga vreden på våra element är trasiga så det blir nog billgare att uppgradera för våran del

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Helt meningslöst, varje gång man sänker temperaturen sjunker temperaturen i husstommen, när du sedan ska värma upp stommen igen så går det åt enorma energimängder.
Gissar att besparingen ligger på 3-500 per år MAX

Tror den stora besparingen kommer med att dom är mer exakta än sitt 70-tals dito och har möjlighet att hålla en jämnare temperatur över dygnet

Permalänk

Vad kul att det kom en recension från just Tado har precis för nån vecka sen köpt just denna termostat då webbhallen sålde ut starterkit för 999 kr ordinariepris 1299 kr för en tado plus brygga. Har själv par element här hemma men ett som är 3 gånger så stort i vardagsrummet så installerade min tado där. Kan säga att jag aldrig varit så nöjd har alltid hatat att man aldrig vet på gamla termostater vid vilken temperatur man har vid vredet 0-9. Här kan man ställa in exakt 21 grader vilket jag tycker är det optimala för mitt hus dessutom väldigt smidigt att göra det via appen. Sen finns det många smidiga lösningar som att den känner av när man har öppet dörr/fönster och när man lämnar sitt hus då den stängs av. Har även den parad med Google Nest Hub då får du både röststyrning och grafisk bild över kontrollerna. Får fullpott av mig något dyr om man ska ha till en del element men den kompenserar med alla funktionerna du får ut av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Helt meningslöst, varje gång man sänker temperaturen sjunker temperaturen i husstommen, när du sedan ska värma upp stommen igen så går det åt enorma energimängder.
Gissar att besparingen ligger på 3-500 per år MAX

Tror den stora besparingen kommer med att dom är mer exakta än sitt 70-tals dito och har möjlighet att hålla en jämnare temperatur över dygnet

mjae beror väll på uppvärmingsystem, som jag har tex luftvärmepump som står för huvudelen, men elemten är som stöd och för komfort i vissa rum (kallras/kondens). Vill köra elementen så lite som möjligt då verkningsgraden mot luftvärmepump är så låg. Därför tex nice om man kan skruva ner elementen dag/nattid när man ej är hemma och låte värmepumpen jobba mer

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Bor man i lägenhet kan man med 99% sannolikhet köra med termostaterna öppna fullt året om då hyresvärden garanterat snålare på värmen. Onödig produkt mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Bor man i lägenhet kan man med 99% sannolikhet köra med termostaterna öppna fullt året om då hyresvärden garanterat snålare på värmen. Onödig produkt mao.

Tänkte det när jag läste detta, onödig produkt för de flesta.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kvickstick:

@Ratatosk:

Samtliga vreden på våra element är trasiga så det blir nog billgare att uppgradera för våran del

Skulle jag byta ut ett gäng trasiga vred, skulle jag nog satsa på något sådant här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Lego Master

Kjell & Co: har 25% på Tado Smart AC Control V3+ för tillfället.
https://www.kjell.com/se/produkter/smarta-hem/temperaturstyrn...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av xp1ratex:

@Tangentbord: Kör ngenic tune och har +- 0,5 grader med fjärrvärme, sjukt nöjd med den. Har inte ens termostater i min 70 tals villa utan har bara vred men med ngenic så är det alltid stabil temperatur för den justerar kurvan i fjärrvärmecentralen istället för termostater som försöker justera på befintlig matning ut från pannan.

Intresserat! men undrar hur det blir om man eldar med kamin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Intresserat! men undrar hur det blir om man eldar med kamin?

Har man innegivaren så att den känner av värmen från kaminen så justerar den omedelbart, dvs sänker uteffekten i hela ditt system.

Permalänk
Lego Master

Har en Tado Smart AC Control V3+, som säger att den ska kunna styra vår Mitsubishi LLVP. Well, kanske. Den kan inte använda det högsta fläktläget, och auto-läget (där jag på LLVPn kan sätta önskad temp) har ingen inställning för temperatur, så jag vet inte vad den siktar på.

Dessutom verkar den rätt slapp när det gäller temperaturerna, ibland låter den det gå långt över önskad temp innan ACn kickar in, om jag låter Tadon styra helt.

Jag gillar den smarta kopplingen mot HASS och Google Home, men annars känns det inte helt genomtänkt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Som gammal rör krökare , hade det inte varigt bättre att styra shunt ventilen på pannan, ex

ställ termostaten på 20 grader, shunten skall stå på 40 grader ut vid noll grader ute, för varje plus det blir ute sen minskar man med en grader på sjunten och vise/verse för kallare ute, så en mmotorstyrd shunt från ex siemens som sköter det är en , har sparat många kronor på den jag satte in för 10 år sedan , med detta system kommer inte elementen att bli så varma och kalla på värme , den försvinner i rören istället för shunten skickar fortfarande ut så varm som den är ställd på, men lite sparar man kanske men inte så det bär upp installation kostnaden om man har många radiatorer då tar det nog tid

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Ska köra en liten anekdot för att förklara hur jag har det hemma;

För cirka 25 år sedan åkte jag tåg (AVE) i Spanien. Parallellt med spåren var det några uråldriga spår med AVE-spåren, som "bara fanns där".. AVE gick i 300km/h på den tiden.

Fanns alltså lite rester ("legacy") kvar parallellt med AVE-banan. Spanjorerna förklarade att "det är våra gamla spår vi har skrotat, orkar inte ta bort dom"..

Samma här hemma: Gick över från "vanlig panna"/vattenburen värme för minst 20 år sedan. Alltså till luftvärmepumpar.
Har fortfarande kvar gamla element och rörsystem alltså.. Används inte.
Luft/luft-pumpar. Fungerar över förväntan. Har dragit ner min energiförbrukning gällande uppvärmning med 50% minst.
Ett aggregat kör jag nästan uteslutande för att kyla ner min server samt ytterligare tre datorer..

Hade varit väldigt trevligt och intressant om Sweclockers kunde ha en bra artikel (som inte låter lika sponsrad som LTT när han säljer sina vattenflaskor) om bra hård/mjukvara gällande styrning av luftvärmepumpar. Inte enbart obsolet "ångteknik" som vattenburen värme..

Använda huset som 16kWh batteri: https://www.youtube.com/watch?v=0f9GpMWdvWI
(Liknande gör jag.)

Permalänk
Medlem

Alltså jag har inte så mycket emot sponsrade artiklar när de är tydligt märkta, men när de är ett och ett halvt år gamla så känns det ju nästan som nekrofili att se dem igen...

Permalänk
Medlem

Användandet av geofencing fick mig att tänka på denna video.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Intressant artikel. Har tittat på dessa tidigare, framförallt då deras extension hade kunnat styra framledningsvärmen från pannan där hemma. Det jag saknar i artikeln precis som i de flesta gällande IoT är hur det ser ut säkerhetsmässigt och integritet. Jag valde att inte köpa och leta vidare information efter påståenden att dessa fungerar dåligt eller inte alls utan geofencing aktiverat varpå tadoo konstant sparar data om var man befinner sig i huset etc. Personligen försöker jag begränsa datainsamling och letar efter alternativ som fungerar utan krav på datalagring och mjukvara i molnet. Nu vet jag inte definitivt att tadoo tillämpar detta därav hade det varit ett intressant kapitel i artiklar gällande IoT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Som gammal rör krökare , hade det inte varigt bättre att styra shunt ventilen på pannan, ex

ställ termostaten på 20 grader, shunten skall stå på 40 grader ut vid noll grader ute, för varje plus det blir ute sen minskar man med en grader på sjunten och vise/verse för kallare ute, så en mmotorstyrd shunt från ex siemens som sköter det är en , har sparat många kronor på den jag satte in för 10 år sedan , med detta system kommer inte elementen att bli så varma och kalla på värme , den försvinner i rören istället för shunten skickar fortfarande ut så varm som den är ställd på, men lite sparar man kanske men inte så det bär upp installation kostnaden om man har många radiatorer då tar det nog tid

Men då kan man ju inte sälja x-antal till varje hem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Som gammal rör krökare , hade det inte varigt bättre att styra shunt ventilen på pannan, ex

ställ termostaten på 20 grader, shunten skall stå på 40 grader ut vid noll grader ute, för varje plus det blir ute sen minskar man med en grader på sjunten och vise/verse för kallare ute, så en mmotorstyrd shunt från ex siemens som sköter det är en , har sparat många kronor på den jag satte in för 10 år sedan , med detta system kommer inte elementen att bli så varma och kalla på värme , den försvinner i rören istället för shunten skickar fortfarande ut så varm som den är ställd på, men lite sparar man kanske men inte så det bär upp installation kostnaden om man har många radiatorer då tar det nog tid

Någon har satt in detta på panna med pelletsbrännare i huset jag och min sambo köpte i vintras. Enda problemet som jag ser det är att man satt termostaten i ett rum utan element i källaren. Riktigt korkat. Va inne på att skaffa mig den här typen av styrning på elementen. Men efter att ha tänkt på det ett tag så landar jag nog på att försöka sätta dit en microcontroller (NodeMCU) istället som tar termostatvärden från temperaturmätare ute och i flera rum kopplat till Home Assistant. Det finns nåt tillägg i HAss (Pelimon) för styrning av pelletspannor. Som någon eller flera nämnt så blir det nog inte så bra att ha styrning i båda ändar av systemet. Dock skulle jag vilja ha lite svalare i sovrummen än övriga husen. Någon som har bra tips på det? Eller är det bara att strypa elementen i de rummen något? Alternativt lägga ett schema på temperaturstyrning efter sovtimmarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oscode:

Någon har satt in detta på panna med pelletsbrännare i huset jag och min sambo köpte i vintras. Enda problemet som jag ser det är att man satt termostaten i ett rum utan element i källaren. Riktigt korkat. Va inne på att skaffa mig den här typen av styrning på elementen. Men efter att ha tänkt på det ett tag så landar jag nog på att försöka sätta dit en microcontroller (NodeMCU) istället som tar termostatvärden från temperaturmätare ute och i flera rum kopplat till Home Assistant. Det finns nåt tillägg i HAss (Pelimon) för styrning av pelletspannor. Som någon eller flera nämnt så blir det nog inte så bra att ha styrning i båda ändar av systemet. Dock skulle jag vilja ha lite svalare i sovrummen än övriga husen. Någon som har bra tips på det? Eller är det bara att strypa elementen i de rummen något? Alternativt lägga ett schema på temperaturstyrning efter sovtimmarna...

Strypa elementen i de rummen Funkar för just det rummet, Schema på temperaturstyrning efter sovtimmarna så kan man påverka alla rum för att få det lite svalare överlag, så en kombo av båda skulle jag säga skulle funka bra

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Webhallen rear ut Tado Smart AC & Heat Pump Control v.2 så jag gjorde en beställning för att se hur den fungerar med min luftvärmepump (Mitsubishi).

Någon som vet vad skillnaden är mellan v2 och v3? Verkar främst vara Homekit-stöd?

Försökte hitta men såg inget om att abonnemang behövs så förutsätter att jag ej behöver det.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Webhallen rear ut Tado Smart AC & Heat Pump Control v.2 så jag gjorde en beställning för att se hur den fungerar med min luftvärmepump (Mitsubishi).

Någon som vet vad skillnaden är mellan v2 och v3? Verkar främst vara Homekit-stöd?

Försökte hitta men såg inget om att abonnemang behövs så förutsätter att jag ej behöver det.

Jag svarar mig själv. Inget abonnemang behövs.

Min Mitsubishi msz-ef35ve3w hittas dock ej. Så jag kan enbart slå av och på den, beroende på vad jag angivit för temperatur i Tadons termostat. Vet inte hur bra det är att slå av och på den hela tiden.

Känns som väldigt begränsad funktionalitet för priset. Får se om jag behåller den.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1