Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem

Idag igen. "åk hit på måndag eller tisdag så finns det dasspapper och hushållspapper, Coop Xtra!" *brumbrumbil4milenkelväg*

Nä. Tomt!? Dyrpapper finns men inte det "billigare". Fick veta idag att förra veckan var det två tillfällen då personal fick bryta "gruff" om dasspapper, snudd på slagsmål. Folk ryar in när de öppnar och tar sikte på dass/hushållspapper.

*brumbrumbil4milhemigensur*

Jag förutspår att när coronaskiten ebbar ut (må det ske snabbt) så kommer tillverkarna av dessa produkter kånka då ingen djä-el kommer köpa produkterna mer då folk sitter på lager hemma som kommer räcka till döddagar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Jag tror befolkningen kommer vaggas in i en falsk trygghet, framöver så kommer de tänka "Det är lugnt, jag har 412 paket kvar i garaget" tills den där dagen då man ska hämta ett paket och allt är slut, klockan är 23:45 och man har 5 mil till närmsta nattöppna butik.

Permalänk

@emilakered: För att folk är knäppa!

Permalänk
Rekordmedlem

Bor alla andra så långt från Lilla Edet att dasspappret hinner försvinna på vägen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vi skulle bott i ett land med en massa träd och ha någon fabrik som tillverkar papper. Om det blir sån här panik över något sånt här så skulle jag inte vilja vara med om det händer något riktigt allvarligt. Men detta ger väl en fingervisning i hur människor reagerar i "kris".

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så enkelt att förbrukningen av konsumentpapper går upp när alla skiter hemma och att ingen är villig att ställa om produktion och logistikkedjor för en kortvarig topp. Det finns inga direkta marginaler på en sån här produkt. Blir det brist på riktigt så kanske någon till slut gör sig besväret att sätta upp hela apparaten för att ta in lite proffspapper till konsumentledet men det kommer inte hända förrän priset dubbleras eller mer. Det är helt enkelt skitdyrt att gå en sån omväg för att möta en kortvarig topp.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Toapapper går det ingen brist på men det börjar bli tunt med viss pasta på hyllorna nu.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bor alla andra så långt från Lilla Edet att dasspappret hinner försvinna på vägen ?

Lastbilschaufförer med rännsketa?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Toapapper går det ingen brist på men det börjar bli tunt med viss pasta på hyllorna nu.

Olika ICA butiker har i omgångar köpt mycket pasta/ris från Martin & Servera, som förövrigt öppnat upp hela sitt sortiment åt ICA så butiker kan beställa vad dom vill därifrån. Så om ni hittar massa saker som är nytt i butikerna beror det på att Servera har sina egna lager och sina egna artiklar, samt mycket av det som ICA och COOP har i normala fall också. Tror inte man behöver oroa sig för ris och pasta, om det inte är specifika märken man är efter.

Permalänk
Inaktiv

Förklaringen är enkel och helt rationell:

Olika kvalitéer till privatpersoner/hemmet och till företag/arbetsplatser. Kvaliteen som folk köper på ICA är en annan (=bättre) än den som företag köper till sina anställda.

Nu när folk är hemma är den finare kvalitéerna slut överallt samtidigt som det finns massor över av kvalitéen som företag köper. Om du går till typ Ahlsell, där företag handlar, så har dom lastpallar för omedelbar leverans.

Olika kvalitéer har olika leverantörerskedjor och i slutändan olika tillverkare. Kan inte ändras tillräckligt snabbt. Problemet är inte alls hamstring, bara ändrat konsumentbeteende. Kommer att fortsätta så länge vi är hemma så mycket.

Likadant med ris och pasta. Små förpackningar till privatpersoner är slut, stora förpackningar till restauranger finns det hur mycket som helst av.

Ris och pasta är enklare att byta för ris som ris, pasta som pasta, men just toapapper är svårt när det handlar om helt olika kvalitéer med helt olika tillverkare/fabriker.

Ingen hamstring alls, bara logistik.

Källa:
https://www.msnbc.com/all-in/watch/the-truth-about-the-toilet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Förklaringen är enkel och helt rationell:

Olika kvalitéer till privatpersoner/hemmet och till företag/arbetsplatser. Kvaliteen som folk köper på ICA är en annan (=bättre) än den som företag köper till sina anställda.

Nu när folk är hemma är den finare kvalitéerna slut överallt samtidigt som det finns massor över av kvalitéen som företag köper. Om du går till typ Ahlsell, där företag handlar, så har dom lastpallar för omedelbar leverans.

Olika kvalitéer har olika leverantörerskedjor och i slutändan olika tillverkare. Kan inte ändras tillräckligt snabbt. Problemet är inte alls hamstring, bara ändrat konsumentbeteende. Kommer att fortsätta så länge vi är hemma så mycket.

Likadant med ris och pasta. Små förpackningar till privatpersoner är slut, stora förpackningar till restauranger finns det hur mycket som helst av.

Ris och pasta är enklare att byta för ris som ris, pasta som pasta, men just toapapper är svårt när det handlar om helt olika kvalitéer med helt olika tillverkare/fabriker.

Ingen hamstring alls, bara logistik.

Källa:
https://www.msnbc.com/all-in/watch/the-truth-about-the-toilet...

Så... vart kan jag köpa denna pasta?
Antar det är bra värde.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sinery:

Så... vart kan jag köpa denna pasta?
Antar det är bra värde.

Där restauranger/personalmatsalar handlar. Dom har det tufft nu. Stödköp så dom inte kursar ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Förklaringen är enkel och helt rationell:

Olika kvalitéer till privatpersoner/hemmet och till företag/arbetsplatser. Kvaliteen som folk köper på ICA är en annan (=bättre) än den som företag köper till sina anställda.

Nu när folk är hemma är den finare kvalitéerna slut överallt samtidigt som det finns massor över av kvalitéen som företag köper. Om du går till typ Ahlsell, där företag handlar, så har dom lastpallar för omedelbar leverans.

Olika kvalitéer har olika leverantörerskedjor och i slutändan olika tillverkare. Kan inte ändras tillräckligt snabbt. Problemet är inte alls hamstring, bara ändrat konsumentbeteende. Kommer att fortsätta så länge vi är hemma så mycket.

Likadant med ris och pasta. Små förpackningar till privatpersoner är slut, stora förpackningar till restauranger finns det hur mycket som helst av.

Ris och pasta är enklare att byta för ris som ris, pasta som pasta, men just toapapper är svårt när det handlar om helt olika kvalitéer med helt olika tillverkare/fabriker.

Ingen hamstring alls, bara logistik.

Källa:
https://www.msnbc.com/all-in/watch/the-truth-about-the-toilet...

Visst, man använder mer toapapper när man är hemma. Men...

Toalettpapperna började sina i butikerna innan kreti och pleti började arbeta hemma. Sen ställer jag mig tvekande till att folk använder såpass mycket papper hemma att de måste köpa 2-3 paket extra när de veckohandlar. Nej, även om det du säger är en del av sanningen så tror jag ändå bestämt att hamstrandet var den största anledningen till att det var (är?) tomt på butikshyllorna på såpass många ställen.

Men men, svårt att kunna säga någonting säkert utan att ha all data och kunna spå framtiden.

Skrivet av anon214822:

Där restauranger/personalmatsalar handlar. Dom har det tufft nu. Stödköp så dom inte kursar ...

Fast sådana grossister säljer väl normalt sett inte till provatpersoner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast sådana grossister säljer väl normalt sett inte till provatpersoner?

Skulle gissa att de öppnat upp för det och t ex Martin & Servera kunde man handla hos redan tidigare om man var medlem i diverse föreningar, anställd av vissa företag osv nästan så att det inte gick att undvika att vara med i något så man fick handla där

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kanske bunkrar man upp så att man kan dels skita lugnt själv och dels sälja toapapper till extrema överpriser till de som inte hann köpa på sig, lite som de som köper skitmycket biljetter till ett event och sedan säljer dem till överpris när alla biljetter är slut. Kanske samma folk - som insett att utan stora events blir de utan extra inkomster om de inte kan skapa stor efterfrågan på nåt annat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Kanske bunkrar man upp så att man kan dels skita lugnt själv och dels sälja toapapper till extrema överpriser till de som inte hann köpa på sig, lite som de som köper skitmycket biljetter till ett event och sedan säljer dem till överpris när alla biljetter är slut. Kanske samma folk - som insett att utan stora events blir de utan extra inkomster om de inte kan skapa stor efterfrågan på nåt annat.

Jag har fortfarande inte köpt toa papper sedan krisen började, köpte som vanligt en bal på 36 rullar som räcker ca 3-4 månader i slutet på Februari, har 12 rullar kvar så jag klarar mig nån månad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har fortfarande inte köpt toa papper sedan krisen började, köpte som vanligt en bal på 36 rullar som räcker ca 3-4 månader i slutet på Februari, har 12 rullar kvar så jag klarar mig nån månad till.

Shit! En kund mindre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skulle gissa att de öppnat upp för det och t ex Martin & Servera kunde man handla hos redan tidigare om man var medlem i diverse föreningar, anställd av vissa företag osv nästan så att det inte gick att undvika att vara med i något så man fick handla där

Testa att vara anställd där, då får man inte.....=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Testa att vara anställd där, då får man inte.....=)

Haha, är det så illa?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag verkar använda ungefär en halv rulle per dygn. Just nu har jag 22 rullar här hemma (varav en är påbörjad), så jag skulle klara mig till mitten/slutet av maj!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Haha, är det så illa?

Juopp, men det är ju inte så farligt. Där jag jobbar är det nya fräsha lokaler och killen som har fått köksansvaret sen förra drog till ett nytt jobb gillar att baka...;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Idag igen. "åk hit på måndag eller tisdag så finns det dasspapper och hushållspapper, Coop Xtra!" *brumbrumbil4milenkelväg*

Nä. Tomt!? Dyrpapper finns men inte det "billigare". Fick veta idag att förra veckan var det två tillfällen då personal fick bryta "gruff" om dasspapper, snudd på slagsmål. Folk ryar in när de öppnar och tar sikte på dass/hushållspapper.

*brumbrumbil4milhemigensur*

Jag förutspår att när coronaskiten ebbar ut (må det ske snabbt) så kommer tillverkarna av dessa produkter kånka då ingen djä-el kommer köpa produkterna mer då folk sitter på lager hemma som kommer räcka till döddagar.

Ja grannen har halva källar förrådet med toapapper, kanske 60 balar.
Inte klokt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Ja grannen har halva källar förrådet med toapapper, kanske 60 balar.
Inte klokt.

Sånt är bra för då finns de gott om papper framöver eftersom ingen köper och de blir fullt i butikerna, den sista idioten är inte död ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Ja grannen har halva källar förrådet med toapapper, kanske 60 balar.
Inte klokt.

Lägg en lapp i din grannes brevlåda med "Skulle hälsa från en jag inte känner men som tycker du är en *censurerar mig själv*!"

Skrivet av anon301768:

Sånt är bra för då finns de gott om papper framöver eftersom ingen köper och de blir fullt i butikerna, den sista idioten är inte död ännu.

Ungefär så. Men får se sen vad som händer med "tillverkarna" av dass/hushållspapper då alla som lagrat så det räcker ett par hundra år inte köper.

Måste få tag på hushållspapper åt farsgubben i veckan. Inte "lyx"papper utan Coop Xtra för det är bra papper. Provade ICA´s Basic en gång och, nä tack. Värsta är att jag måste hitta dasspapper åt honom med. Samma där, Coop Xtra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Beginner:

Lägg en lapp i din grannes brevlåda med "Skulle hälsa från en jag inte känner men som tycker du är en *censurerar mig själv*!"

Storskitare med diare ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Storskitare med diare ?

Med 60 balar hemma så hoppas jag att någon i det hushållet har det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Ok. Fått en förklaring nu varför inte Coop Xtra dass/hushållspapper går att finna. "Det är sånt tryck på papper att tillverkarna just nu stoppat produktionen till Coop Xtra för att tillverka andra märken."........ :/

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beginner:

Ok. Fått en förklaring nu varför inte Coop Xtra dass/hushållspapper går att finna. "Det är sånt tryck på papper att tillverkarna just nu stoppat produktionen till Coop Xtra för att tillverka andra märken."........ :/

Så är det när man betalar mindre än andra kunder...

Permalänk
Inaktiv

Toapappershamstrare vill ha pengarna tillbaka 😂🤗

https://feber.se/video/toapappershamstrare-vill-ha-pengarna-t...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon298854:

Toapappershamstrare vill ha pengarna tillbaka 😂🤗

https://feber.se/video/toapappershamstrare-vill-ha-pengarna-t...

Hade han inte lyckats sälja sina 4800 rullar dasspapper och 150 liter handsprit så dyrt och snabbt som han hopats och upptäckt att han behövde hyra ett lager för att få plats hemma ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.