Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony32:

Man tycker ju att mat skulle vara viktigare än papper. I en kris, vad är viktigast? Torka sig eller kunna äta och hålla sig vid liv? 🤔

Behöver inte toapapper för att torka sig i röven, vatten eller första bästa blad ifrån ett träd funkar också 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ExcZist:

Behöver inte toapapper för att torka sig i röven, vatten eller första bästa blad ifrån ett träd funkar också 😂

That's what I'm sayin! 😁

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Fick en felleverans hit till jobbet för någon månad sedan och har nu en hel PALL med toa papper här. Kanske ska man försöka lägga ut en annons om byte av detta mot ett nytt Ryzen system... hmmm

Nä men tragiskt är det allt detta, var runt och skulle handla i går kväll och toapapper var nästan slut på Coop Forum i Sisjön och sen när jag skulle skaffa blöjor till min minsta så var detta minsann även det helt tok slut och fick åka runt till 6 (!) olika affärer innan jag hittade det jag skulle ha. Kul värre.
En bild ifrån gårdagens papper knas

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Moderator
Forumledare

Vet inte om den har blivit postad innan men ett lite lättsamt hjälpmedel mitt i allt elände

https://got-paper.com/

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Faran är snarare om vi får ett avbrott av andra orsaker, samtidigt som vi har personalbrist pga viruset. Enligt lagen om alltings jävelskap..

Fick äntligen svaret på trådens gåta från en kollega:
https://i.ibb.co/yRkWzgX/received-508309223436686.jpg

Underbar bild

Trodde själv det berodde på att om man svepte in sig i toapapper så att man såg ut som en mumie tror inte viruset du är människa utan traskar vidare till nästa offer.

Permalänk
Medlem

Var och handlade i lokala ICA butiken idag, och yep. Helt barskrapat, inte ens diverse dubbelt så dyra märken att tillgå.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Får väl prenumera på fysiska tidningar för att få rent då.. och sätta ja tack! för reklam för en gång skull eh-hehe
*Gömmer mig*

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NordhNet:

Vet inte om den har blivit postad innan men ett lite lättsamt hjälpmedel mitt i allt elände

https://got-paper.com/

Jag trodde det var en felstavning och skulle stå goat-paper, man har ju använt getter till att slicka fötterna på fångar som en "förhörsmetod" på den gamla goda tiden och de kanske kan slicka lite längre upp...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Hur vet du att han inte handlade åt ett företag? Låter dock extremt. Kanske någon som ser ett tillfälle att tjäna cash genom att kränga vidare.

Möjligen. Att kränga dem låter annars rimligt. Många har ju gjort det med handsprit så inte otroligt om nu toapapper också är en "bristvara" att tjäna cash på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av justabit:

Möjligen. Att kränga dem låter annars rimligt. Många har ju gjort det med handsprit så inte otroligt om nu toapapper också är en "bristvara" att tjäna cash på.

Vilket är förjävligt, folk som gör sånt hoppas jag åker på viruset ordentligt så dom måste läggas in på lassa.

Ingen tänker på dom gamla som ligger värst till, läste en artikel om en äldre herre som blivit tvungen att flera dagar åka runt och leta toa papper, hur bra är de? Han utsätts för risk att smittas bara för en massa idioter köper mer papper en vad dom behöver.

Jag hoppas inte att folk ska dö men dom som håller på och köper bra mycket mer en dom behöver hoppas jag blir riktigt sjuka så vi som handlar normalt kan fortsätta att handla normalt och inte bunkra till ingen som helst nytta.

Permalänk
Medlem

De som bunkrar nu är vanligt folk som inte tänkt alls eller måhända i bästa fall kortsiktigt och inser att de är jäkligt sårbara och det går till överdrift hoppas jag. Det är dock totalt förkastligt om någon köper på sig för att sälja med vinst i en pandemi, deras beteende kan ha orsakat att någon blev smittad i onödan som verkligen behövde något i en affär utsatt sig för onödig risk och kanske rent av avlider pga det.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk

Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Ja, det undrar jag också som använder duschslangen, tvål och en handduk.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Fabriken gör en miljard toarullar om året: ”Folk behöver inte hamstra”

https://www.dn.se/nyheter/sverige/fabriken-gor-en-miljard-toa...

Permalänk
Medlem

@Naki: Det är ju bara 100 rullar per svensk och år, vem kan klara sig på så lite! Man måste ju ha minst en bal om dan!

Permalänk
Medlem

Eftersom tråden handlar om toapapper vågar jag dra en historia.
På sjuttiotalet började jag på ett nystartat företag. Det var mycket som måste köpas och min chef beställde toalettpapper. Han tänkte att det är bäst att köpa så det räcker ett tag. Han räknade i rullar men leverantören i balar. Så det kom en lastbil full med toalettpapper. Vi höll på en hel dag och bar toalettpapper upp till vinden. Men egentligen var det rätt bra för under tiden jag jobbade där fanns det alltid toalettpapper. Vi använde det istället för hushållspapper också med resultat att en besökare frågade: "vafan skiter Ni här också".

Permalänk
Medlem

Blev ombedd av frun att handla på Maxi imorse. Åkte dit strax efter 06:00 då man öppnar stället. Då var det kö in till köpcentret och alla skulle in och bunkrar upp toalettpapper samt mat.

När man väl stod där bland hygienavdelningen så frågade jag killen som plockade upp toalettpapper hur dagsläget ser ut. Mja ja han, nu kör jag in 15 stora korgvagnar med toalettpapper och runt 09:00 så är allt slut igen. Men vi får dagligen leveranser så att detta ska vara en bristvara är fel. Det gäller bara att komma i tid.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Relik 📜

Lokala ICA här har bra flöde på grejerna nu. Var förbi runt lunch, och alla "bristvaror" fanns. Toapapper, havregryn, mjöl, köttfärs, pasta.. "Det är bara logistik som brister, finns lager på allt" typ.

Undantaget Libero-blöjor, som verkar vara slut mer centralt. Men, även där mer logistik – produktionen finns och rullar fint.

Bajsa på! 💩🧻

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sjukt roligt att se alla hysteriska människor i butikerna köpa upp allt som finns på hyllorna.

För det första så tror jag inte det tar slut, vägarna har inte varit så tomma på flera år, snarare så att mer än någonsin kan levereras även med mindre personal.

Speciellt nu när gränserna stängs och mer leveranser kan göras inom landet.

Toapappret i sig är nog bland de sista sakerna som tar slut i sverige med tanke på vårat skogsbruk/pappersbruk som finns, återigen så går det inte exportera lika smidigt = mer för oss.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur litet lager butikerna har tror jag inte att folk behöver hamstra för att det ska sälja slut. Det räcker med att alla tar ett extra paket för att slippa gå ut i onödan så tar prylarna slut.

Permalänk
Medlem

Både när man läser om vissa personers toalett-vanor och ser hur mycket hamstrande folk verkar anse sig behöva så är frågan om inte EU:s nästa projekt borde vara att reglera folk toalett-rutiner snarare än standardisera mobilladdare om de vill hjälpa miljön

Permalänk
Medlem

Men att det skall vara slut på jäst överallt i Huvudstaden. Blir tokig!

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av oobum:

Men att det skall vara slut på jäst överallt i Huvudstaden. Blir tokig!

Detta problem finns tyvärr även i skauneland. Jäst och mjöl

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av oobum:

Men att det skall vara slut på jäst överallt i Huvudstaden. Blir tokig!

Använder inte alla hipsters där surdeg ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Hett tips: potatis + ägg + proteinpulver + omega-3 tillskott kan man leva på utan problem. Tråkigt men fungerar. Själv har jag 38 kg potatis nu i lägenhetskällaren men det verkar vara för varmt där (20 grader runt) så måste fixa någon kylbox som kan ha 5+ grader för att potatisen skall hållas sval och borta från ljus.

Om det visar sig att detta är över om bara ett par månader så har jag ändå råvaror som räcker. Håller det på längre så är man redo ett par månader utöver det. Potatis är det hemliga som många glömt bort. Finns tonvis med potatis vid min affär. Typ 100 kg säkert att köpa.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Hett tips: potatis + ägg + proteinpulver + omega-3 tillskott kan man leva på utan problem. Tråkigt men fungerar. Själv har jag 38 kg potatis nu i lägenhetskällaren men det verkar vara för varmt där (20 grader runt) så måste fixa någon kylbox som kan ha 5+ grader för att potatisen skall hållas sval och borta från ljus.

Om det visar sig att detta är över om bara ett par månader så har jag ändå råvaror som räcker. Håller det på längre så är man redo ett par månader utöver det. Potatis är det hemliga som många glömt bort. Finns tonvis med potatis vid min affär. Typ 100 kg säkert att köpa.

Så om du preppar för eotw kanske du inte ska förlita dig på saker som drar el?

Permalänk
Medlem

Fast tror många handlar mycket nu får å slippa springa till affären så som många vanligtvis gör, vilket är bra för å minska smittan. Den aspekten tas aldrig upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Så om du preppar för eotw kanske du inte ska förlita dig på saker som drar el?

Jag preppar inte för eotw, jag preppar för att kunna isolera mig i flera veckor om det behövs för att undvika att riskera bli en smittrisk för personer i samhällskritiska verksamheter. Jag arbetar 100% hemifrån så inga problem där. Dessvärre vore det finemang om jag kunde gymma, så har funderat på att fixa ett litet mini-gym så jag kan köra vissa övningar med viss mängd lösvikter.

Dessutom köper jag även på mig extra ifall det skulle bli behov för det och att mina äldre päron inte kunde tänka ett steg längre i "krisberedskap" så de kan få ta del av potatis. De har hus med jordkällare så de har plats för flera ton potatis och ägg om så skulle behövas.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zyriak:

Fast tror många handlar mycket nu får å slippa springa till affären så som många vanligtvis gör, vilket är bra för å minska smittan. Den aspekten tas aldrig upp.

Exakt.

Det är en viktig aspekt som oxå jag har pysslat med i flera år just för att jag tycker det inte är kul att löpa till affären (har ej bil eller körkort) för minsta lilla fast jag bara bor 500 m från den. Därför hade jag turen att ha mycket toapapper redan just för att slippa bära hem sådana ibland. Då kan jag fokusera på annat vid storhandel istället för att krångla med plats för toapapper som skall bäras eller dras hem.

Liknande har jag gjort med duschtvål: köpte 22 st duschtvålflaskor när det var 9 kr/styck på Webhallen. Jag köpte allt i lagret då! Då behövde jag inte bry mig om duschtvål på cirka 2 år(!). Jag har även 20 kg proteinpulver som var tänkt att kunna fokusera på en proteinrik diet med färre kalorier under gymmandet. Nu ser det dessvärre ut som om gymmen kommer att stängas ned ett tag dock.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elektronikfreak:

Toapapper – vad är grejen med hamstrandet?

Ja, det undrar jag också som använder duschslangen, tvål och en handduk.

Det där undrar jag faktiskt. Går det verkligen att göra rent med duschslangen enbart? Jag antar att just med tvålen gör att det fungerar bättre? Skölja först och tvåla in arslet och skölja igen? Det borde alltså bli ungefär som när man rengör arslet i duschen?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

Var nu på kvällen till min lokala MAXI butik och där fanns inte en rulle att få tag på. Några förpackningar hushållspapper fanns men inget jag använder på toaletten.
Nu har jag inte kris men tänkte köpa ett paket då jag ändå var där. Handlar oftast bara en gång i veckan.

Kan tilläggas att det var lite av en begravningsstämning i hela butiken och folk tassade runt och försökte hålla avstånd från varandra. Inte alls den vanliga ruljansen med glada människor som handlar mat.

Hoppas verkligen vi är tillbaka i det normala snart.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10