Intel protesterar tio år gammalt EU-domslut om konkurrensbrott mot AMD

Permalänk
Melding Plague

Intel protesterar tio år gammalt EU-domslut om konkurrensbrott mot AMD

Intel öppnar EU:s tio år gamla domslut om konkurrenshämmande beteende, som bland annat påståtts drabbat konkurrenten AMD.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Först tar det enormt lång tid för att komma fram till ett beslut med alla överklaganden mm.
Sedan diskuteras det om möjlighet att riva upp beslut genom någon sorts resning 10år senare.
Jag tycker det vore väldigt konstigt om fallet tas upp igen.
När ska ett fall anses vara förbi när det handlar om ett konkurrensbrott med böter, det handlar inte om någon livstidsdömd med konstigheter under en rättsprocess utan om ett enormt stort företag som anses ha haft en affärsmodell som strider mot EU regler angående konkurrens.
Om de öppnar detta fallet igen så kommer troligtvis de flesta stora företag som döms för konkurrensbrott att kräva att även deras fall tas upp på nytt.

Permalänk
Medlem

Där sjönk Intel flera snäpp i min bok.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Först tar det enormt lång tid för att komma fram till ett beslut med alla överklaganden mm.
Sedan diskuteras det om möjlighet att riva upp beslut genom någon sorts resning 10år senare.
Jag tycker det vore väldigt konstigt om fallet tas upp igen.
När ska ett fall anses vara förbi när det handlar om ett konkurrensbrott med böter, det handlar inte om någon livstidsdömd med konstigheter under en rättsprocess utan om ett enormt stort företag som anses ha haft en affärsmodell som strider mot EU regler angående konkurrens.
Om de öppnar detta fallet igen så kommer troligtvis de flesta stora företag som döms för konkurrensbrott att kräva att även deras fall tas upp på nytt.

Tja, jag tycker dom kom lindrigt och väldigt billigt undan senast, så vore inte helt orimligt att öppna målet igen och öka på deras böter.

Det borde avskräcka andra företag ifrån att protestera också.

Permalänk
Medlem

Helt rätt av Intel att protestera mot en felaktig dom. Är detta teknikbranschens Quick-dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Helt rätt av Intel att protestera mot en felaktig dom. Är detta teknikbranschens Quick-dom?

Vad får dig att påstå att det är en felaktig dom?

Nej.

Permalänk
Medlem

Man börja undra om Intel verkligen har så stor plånbok som folk alltid säga att dem ska har. Med tanken på att dem börja nu gräva fram sånt här.
ELLER dem kanske försöka att distrahera från något annat dem ska göra genom att tar upp det här igen. som ett slags "titta där borta" medans dem dra igång nya fulspel.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Datavetare

Så ni som anser att detta är förkastligt, hoppas ni inte inser varför Intel lyckade få igenom detta. Annars propagerar ni för att man ska anses skyldig även när man kan bevisa att domstolen ignorerat delar av de bevis den försvarande parten lagt fram.

OBS: detta betyder fortfarande inte att Intel slipper böter, man kan mycket väl bli dömda ändå. Felet verkar ligga i detta

"Rebates are standard practice in many companies with high fixed costs but EU rules are unclear if these discounts are illegal by design or only if they harm competition."

Domen förutsatte det markerade, men tydligen är det inte förenligt med EUs lagar utan det är det senare fallet som gäller. Intel ska, enligt egen utsago, lagt fram bevis för att det senare inte kan styrkas men den delen ignorerades då det hade kvittat om det markerade hade gällt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Man börja undra om Intel verkligen har så stor plånbok som folk alltid säga att dem ska har. Med tanken på att dem börja nu gräva fram sånt här.
ELLER dem kanske försöka att distrahera från något annat dem ska göra genom att tar upp det här igen. som ett slags "titta där borta" medans dem dra igång nya fulspel.

De vill kunna börja med det igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De vill kunna börja med det igen.

Med rådande situation på marknaden så är det inte otänkbart.

Permalänk
Medlem

För all del ta upp fallet igen, sen kan de gärna bötfälla intel ännu hårdare så de kanske lär sig lite hyfs och skutar med alla fula metoder? Man kan ju drömma..

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Intel kom verkligen billigt undan senast, men man ska verkligen inte räkna bort mindshare och existerande avtal heller.

Kolla bara på grafikkort-sidan där AMD i vissa perioder varit billigare, snabbare och mer energieffektiva, men ändå inte varit dominanta på marknaden. Frågan är alltså i vilken utsträckning Intels uppenbart illegala handlande faktisk hade, det kanske hade gått skit ändå för Opteron, även om de var både snabbare, effektivare och billigare. Epyc ökar ju ganska långsamt trots deras extrema övertag i alla möjliga mätvärden idag...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Laggzor:

För all del ta upp fallet igen, sen kan de gärna bötfälla intel ännu hårdare så de kanske lär sig lite hyfs och skutar med alla fula metoder? Man kan ju drömma..

Det är absolut en möjlig, nog till och med sannolik, utgång om man förlorar igen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad får dig att påstå att det är en felaktig dom?

Nej.

Han är ett troll. Bara att ignorera.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Bernd_P1:
Jag tänkte något liknande. Om domen denna gång inte skulle bli dömande lär vi nog se samma "rabattera" snart igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det är absolut en möjlig, nog till och med sannolik, utgång om man förlorar igen.

Det vore minst sagt rättsvidrigt att bestraffa en part för att ta till de rättsmedel som finns.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Intel kom verkligen billigt undan senast, men man ska verkligen inte räkna bort mindshare och existerande avtal heller.

Kolla bara på grafikkort-sidan där AMD i vissa perioder varit billigare, snabbare och mer energieffektiva, men ändå inte varit dominanta på marknaden. Frågan är alltså i vilken utsträckning Intels uppenbart illegala handlande faktisk hade, det kanske hade gått skit ändå för Opteron, även om de var både snabbare, effektivare och billigare. Epyc ökar ju ganska långsamt trots deras extrema övertag i alla möjliga mätvärden idag...

Det jag har för mig en viktig del i Intels förvar här handlar om att AMD vid tidpunkten hade enorm kapacitetsbrist, de sålde precis varenda Opteron de kunde tillverka. Företaget jag var på då körde AMD, framförallt på serversidan, så lång som möjligt men hände flertalet gånger att de blev tvungna att välja Pentium 4 (möjligen historiens sämsta server CPU-design) då det kunde vara mer än ett kvartals väntetid på Opteron. Om Intel kan bevisa att så var fallet ligger man nog rätt bra till med EUs andra tolkning.

Att Epyc ökar långsammare än till och med Intel gissade har flera orsaker. Inbyggd tröghet i marknaden räknade man med, delen jag tror de flesta missat (inklusive undertecknad innan jag började jobba med molntjänster) är att allt större andel datorkraft går till datacenter som konsumeras via "molnet". Där är prestanda/pris per vCPU det överlägset viktigaste punkten, Intel har fortfarande högre enkeltrådprestanda vilket då medför att de har högre prestanda per vCPU. Just nu är det inte tillräckligt mycket billigare att välja Epyc-baserade instanser för att kompensera förlusten i prestanda/vCPU/pris.

Eller Intel hade det fram till nyligen. AnandTech har precis testat Amazons egna ARM64 baserade servers (kolla även in enkeltrådprestanda och multicore prestanda, tänk sedan på att Amazons 64-kärnonrs CPU har den prestandan på ~100 W...).

"Cost Analysis - An x86 Massacre"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ingår detta i något långdraget försök att försöka sänka AMD? (att börja gräva i detta nu)

Permalänk
Medlem

Vad skulle protesten baseras på? Att AMD 10 år senare slutade producera skit och bröt sig in på marknaden av bärbara datorer genom att lansera lukrativa produkter som inte artificiellt segmenteras för att hålla priser uppe? För 10 år sedan fram tills Zen+ var det nog ingen som ville ha AMD i bärbara datorer till att börja med, fulspelet var menlöst till att börja med. Finns ingen anledning att riva upp eller ändra domen.

*edit
Ser att Intel bara höjer ögonbrynen över serverhårdvaran, inkluderade inte domen fallet med rabatter till OEM tillverkare som undanhöll AMD från sitt sortiment med?

Permalänk
Medlem

Känns ju som att Intel har viktigare saker att lägga tid/pengar på, 7mn och alla säkerhets hål hade ju varigt en bra grej.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk

Finns en anledning till att jag inte köper produkter från detta företaget..

Kan dom inte vinna över sina konkurrenter på det tekniska planet gör dom sånt här trams istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Aha. Nu när AMD börjar ta marknadsandelar igen så saknar de lite verktyg i verktygslådan som dumma EU tog ifrån dem. jasså på så vis.

Snälla Intel. Återta marknadsandelar genom att göra produkter som folk vill köpa, inte genom att sluta exklusivitetsavtal med Dell och andra. Det är lökigt.

Kanske är Paul Otellini som går igen hos Intel och uppmanar dem till fulknep som funkade på hans tid?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad får dig att påstå att det är en felaktig dom?

Nej.

Intel anser det och därför protesterar de. Jag kan inte uttala mig i detalj än. Men om den var felaktig eller inte kommer visa sig framöver. Vi vanliga dödligt får lita på EU-domstolen och hålla tummarna helt enkelt.

Permalänk
Inaktiv

Ironin om Intel åker dit än hårdare alltså...

Permalänk

Detta är inget jämfört med Microsofts hästförsäljarknep att genom datorföretag tvinga kunderna att köpa dator med operativsystem, ända sedan 1982. Sådana illegala knep är metoden att stävja all konkurrens och bli en global jätte. Då spelar det nämligen ingen roll att man producerar produkter av undermålig kvalité.

Självfallet köpte jag Opteron när den kom, eftersom den var bäst. Jag behövde köra 3D-modelleringsprogram och rendera snabbt. Körde Windows XP 64-bit och Linux dual boot på den cirka 2007.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Go home Intel you're drunk.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

*edit
Ser att Intel bara höjer ögonbrynen över serverhårdvaran, inkluderade inte domen fallet med rabatter till OEM tillverkare som undanhöll AMD från sitt sortiment med?

Vill minnas att det faktiskt var det som fick Intel till sist dömda... även om det blev ett ganska skrattretande straff kontra vad de hade tjänat under denna tid av fulspel.

Skrivet av lindahlj:

Intel anser det och därför protesterar de. Jag kan inte uttala mig i detalj än. Men om den var felaktig eller inte kommer visa sig framöver. Vi vanliga dödligt får lita på EU-domstolen och hålla tummarna helt enkelt.

Intel anser mycket. T.ex att det är korrekt att hota företag att antingen slopa AMD eller så får de inte köpa Intelprodukter mer eller att man får stor rabatt för att utesluta AMD produkter från vissa segment. Vilket i sig är definitionen av lagbrott. Alla som följt både utvecklingen de senaste fyra åren och Intels förehavanden under denna tid inser snabbt varför Intel gör detta. De försöker med alla men som går att kasta sand på AMD. Det är väldigt lägligt att det även sker när AMD rider på en våg av framgång medan Intel har fått grus i maskineriet.

Sedan är det intressant hur du gått ifrån att kalla denna dom felaktig till att den eventuellt är felaktig. Sedan hålla tummarna för vad? Att Intel ska slösa EU-domstolens tid och resurser?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Det är väl för att AMD kniper marknadsandelar som det är aktuellt att diskutera det igen. Kan ju inte tagit deras advokater 10 år att hitta den där formuleringen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Datavetare
Skrivet av warh0g:

Det är väl för att AMD kniper marknadsandelar som det är aktuellt att diskutera det igen. Kan ju inte tagit deras advokater 10 år att hitta den där formuleringen.

Är det någon som seriöst tror att Intel haft sina advokater gräva i detta i mer än 10 år och först nu agera? De fick boten i maj 2009, de överklagade september 2009.

EU snabbehandlande den överklagan och den avslogs 2014, men Intels advokatarmé fortsatte då de hittade vad de ansåg felaktigheter i domen och därmed motiveringen till varför överklagan avslagits. Har inte riktigt koll på vilka olika organ man navigerat, men så här 11 år senare har tydligen dessa väloljade kvarnar lurat ut att Intel tydligen hade rätt i sin invändning på att sättet man motiverade domen inte följer EUs egna regler.

Nu när man har fått upp ångan lär det säker gå blixtsnabbt att hantera om själva huvudfrågan, den har ju faktiskt inte behandlats alls än utan man har bara konstaterat att förra vändan hastades igenom allt för rask takt, vilket gjorde att man missade lite detaljer.

Som ingenjör/naturvetare kan man bara stå andlös i hur juridikens maskineri har en perfektion som våra tekniska kreationer aldrig kommer nära, de vi gör har ju t.ex. en tendens att innehålla säkerhetshål medan det juridiska maskineriet är buggfritt!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tja, jag tycker dom kom lindrigt och väldigt billigt undan senast, så vore inte helt orimligt att öppna målet igen och öka på deras böter.

Det borde avskräcka andra företag ifrån att protestera också.

Jag håller med dig helt och hållet. Dels, direkt när detta utspelade sig så har ju Intel tjänat så mycket mer pengar på det de gjorde än det kostade dem i böter. Sen var det ju inte så att AMD fick några pengar av böterna för att hjälpa dem täcka upp pengarna de förlorade. Det är ju utan tvekan relevant att AMD höll på att gå i graven, säkerligen så var detta en av anledningarna. Hur mycket pengar tjänade inte Intel under de kommande 10 åren utan konkurrens?

Tänk om det fungerade lika dant för brott begångna av privatpersoner. Du sitter hemma och hackar en bank och stjäl 10 miljoner kronor. Du blir tagen av polisen och domstolen dömer dig till att betala 500.000 kr i böter. Inte helt dumt alltså, du gick ju + 9.5 milj. -_-

Bötessummorna borde vara 5x det de uppskattat ha tjänat på brottet, och 1/5 av pengarna borde gå rakt till deras konkurrenter. Då ska du se att ingen är särskilt intresserad av att spela fult längre.