Permalänk
Avstängd

Kamflänsradiatorer... (elfråga)

Jag skulle vilja värma upp smedjan jag håller på att bygga i gamla ladugården (funkar inte längre att ha djur i den riktigt gamla delen så tänkte återanvända byggnaderna till annat) när man är där, lokalen är gjord i betongsten, i väggar och golv, rummet i fråga är inte så jättestort, kanske 10 kvadrat eller så, det råder ungefär samma temperatur inne som ute hela året (dvs minusgrader vintertid) och det är relativt fuktigt därinne.

Använder inte lokalerna här hemma tillräckligt ofta för att det skall vara motiverat med en värmepump, vad jag däremot söker är någonting som är driftsäkert och har extremt lång livslängd så att man slipper tänka på skiten igen om några år och riva ut en massa inredning för att kunna komma åt, osv...

Även om dammet där är obrännbart så drar det säkerligen in brännbart damm från snickeriarbeten, gammal halm och annat men det behöver inte vara riktig EX klassning (jag kommer ändå att elda på avsedda platser i lokalen), så min tanke var en gammeldags kamflänsradiator borde göra jobbet.

Jag vet inte om det fortfarande går att få tag på gjutna kamflänsradiatorer?

Kollat litet på Fricos 800W modell (tänkte mig att man med ett kraftigare element kan köra det i intervall efter behov då jag gärna ser att man snabbt kan få upp värme på morgonen, men sedan kan man ofta stänga av värmen då man börjar elda där när man använder lokalen, tycker det var onödigt att ha värme på hela natten när ingen är där), de var i mitt tycke väldigt dyra, men det kanske ändå är det som gäller?
Dock såg de nya ut att vara i pressad plåt, men det kanske håller ändå mot fukt och väta från jorden under det gamla golvet?

Någon som vet mer om detta?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

(Om någon undrar så tänkte jag låta elektrikern installera det då han ändå skall hit och koppla in lysrör framöver)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Lutar åt att det blir en sådan försedd med en extern thermostat.
(Den inbyggda är bara ett överhettnings skydd, som jag tolkade så har detta med säkerhetsbestämmelser att göra).

Sedan får det nog bli något arrangemang med ett tidur så att man får ut optimal verkan då dessa tar ganska lång tid på sig att få upp värmen, men tanken är ju sedan att radiatorer av denna typ skall skapa underhållsvärme.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number