Geforce Now mister 2K Games-spel

Permalänk
Melding Plague

Geforce Now mister 2K Games-spel

Borderlands, Bioshock och Sid Meier's Civilization blir några av de spelserier som fimpas när 2K Games drar sig ur Nvidias speltjänst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går bra nu.

Permalänk
Medlem

känns som spelmarknaden inte ser problemet med streamingupplägg, enligt mig är konceptet med film och serie streaming helt värdelöst ur konsument synpunkt då det finns massor med tjänster, musik däremot funkar jättebra för konsumenten då spotify har det mesta...

Dock förstår jag inte alls hur spel streaming kan fungera som det gör, varför får inte nvidia köpa 1000 kopior av alla spel och sen kan de ta betalt för att deras medlemmar spelar spelen? det är ju så spelcaféer alltid fungerat, eller har spelcaféer alltid varit olagliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

känns som spelmarknaden inte ser problemet med streamingupplägg, enligt mig är konceptet med film och serie streaming helt värdelöst ur konsument synpunkt då det finns massor med tjänster, musik däremot funkar jättebra för konsumenten då spotify har det mesta

Dom flesta var emot Spotify i början också. "Jag ska banne mig använda min skivsamling!" Nu ligger väl dom flesta skivorna på tippen eller i källaren.

För mig personligen har jag inget emot streaming så länge det fungerar minst lika bra som nuvarande lösningar. Att jag inte "äger" produkten gör inte så mycket. Det har vi inte gjort på flera år och spel är i mina ögon en färskvara. Det är oerhört sällan jag spelar något gammalt.

Permalänk
Medlem

Undrar om streaming är framtiden när ingen vill vara med.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dom flesta var emot Spotify i början också. "Jag ska banne mig använda min skivsamling!" Nu ligger väl dom flesta skivorna på tippen eller i källaren.

För mig personligen har jag inget emot streaming så länge det fungerar minst lika bra som nuvarande lösningar. Att jag inte "äger" produkten gör inte så mycket. Det har vi inte gjort på flera år och spel är i mina ögon en färskvara. Det är oerhört sällan jag spelar något gammalt.

En gång i tiden tänkte jag på LP-skivor.
En en annan gång i tiden tänkte jag på CD-skivor.
Idag tänker jag på OSB-skivor.
I Augusti tänker jag på Kräftskiva.
Tiderna förändras men kräftskivan finns kvar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

känns som spelmarknaden inte ser problemet med streamingupplägg, enligt mig är konceptet med film och serie streaming helt värdelöst ur konsument synpunkt då det finns massor med tjänster, musik däremot funkar jättebra för konsumenten då spotify har det mesta...

Dock förstår jag inte alls hur spel streaming kan fungera som det gör, varför får inte nvidia köpa 1000 kopior av alla spel och sen kan de ta betalt för att deras medlemmar spelar spelen? det är ju så spelcaféer alltid fungerat, eller har spelcaféer alltid varit olagliga?

Det är skitbra för folk som gillar att spela på PC men inte spelar tillräckligt för att motivera en dator som orkar med de senaste spelen, speciellt om de inte har någon plats för en stationär. En laptop med bra gpu kostar en hel del.
Köpa en månad lite då och då när man blir sugen är ju perfekt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar om streaming är framtiden när ingen vill vara med.

Jo de vill vara med. De vill bara driva det själva.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade gillat om man kunde i betald prenumeration få tillgång till spel man inte redan har på någon tjänst. Tjusningen med Game Pass är att man bara betalar för tjänsten och får tillgång till spelen. I detta fall spelar man fortfarande bara på lokal hårdvara men xCloud kommer ingå i deras tjänst framöver.

Har Nvidia öht kommenterat den strida forsen men titlar som försvinner ur tjänsten? Vad gör de och tänker det göra för att förbättra situationen så att fler inte lämnar? Tjänsten är lovande, men utan spel lär den inte ha någon framtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jo de vill vara med. De vill bara driva det själva.

Tror snarare att priset kan vara för dåligt. Att driva det själv kostar en del, speciellt när man måste marknadsföra sig själv och ha så pass bra priser och erbjudanden att folk vågar pröva.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Baxtex:

Dom flesta var emot Spotify i början också. "Jag ska banne mig använda min skivsamling!" Nu ligger väl dom flesta skivorna på tippen eller i källaren.

För mig personligen har jag inget emot streaming så länge det fungerar minst lika bra som nuvarande lösningar. Att jag inte "äger" produkten gör inte så mycket. Det har vi inte gjort på flera år och spel är i mina ögon en färskvara. Det är oerhört sällan jag spelar något gammalt.

När rättigheterna till hälften av grejerna jag gillar att lyssna på kommer och går har jag ganska lätt för att rättfärdiga min fysiska skivsamling. Just rättighetsproblematiken verkar ju Spotify och Nvidia dela i alla fall.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag är inte chockat att nvidia drar fulspel även mot andra företag där man lansera deras spel utan tillstånd.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Jag ska banne mig stötta Nvidia i den här fighten, deras tjänst är den bästa av de som finns ute (inte i beta då som x-box gamestream).
Jag måste ju köpa spelet för att kunna spela det så utgivarna får ju sin del av kakan, är ren girighet att de plockar bort sig från tjänsten och inget jag vill premiera

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

känns som spelmarknaden inte ser problemet med streamingupplägg, enligt mig är konceptet med film och serie streaming helt värdelöst ur konsument synpunkt då det finns massor med tjänster, musik däremot funkar jättebra för konsumenten då spotify har det mesta...

Dock förstår jag inte alls hur spel streaming kan fungera som det gör, varför får inte nvidia köpa 1000 kopior av alla spel och sen kan de ta betalt för att deras medlemmar spelar spelen? det är ju så spelcaféer alltid fungerat, eller har spelcaféer alltid varit olagliga?

Varför ska Nvidia ens ha licenser för spelen är min fråga? Du som kund äger ju redan produkten och du använder bara deras hårdvara för att spela det du redan äger, nu verkar publishers vilja dubbel dippa dock och få betalt två gånger för samma produkt?

Är helt absurt att nvidia inte kan erbjuda en tjänst där du spelar dina egna spel på deras hårdvara utan att de ska behöva licens från publishern i mina ögon.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte B650 Aorus Elite AX | Corsair 2x16GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB | PowerColor Radeon RX 6800 XT 16GB Red Dragon | Fractal Design Torrent Compact | Seasonic Prime GX 1300W | MSI Optix MAG274QRF-QD + HP ZR24w | WD Black SN850X 2TB | Windows 11 Home 64-Bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Är väl inte så konstigt?
Är ju inget fel med att ta fram skivan för att lyssna lite hehe, jag är ju själv 24 och kör fortfarande med CD och har även LP skivor och har även kassettband som kanske inte används ofta.
Spotify är det jag lyssnar för det mesta via datorn och telefonen men när det kommer till Hifi/hemmabio är det oftast skivorna samma gäller ju vid film att jag kör med netflix men jag köper fortfarande film på DVD och Blueray.

Inget slår att gå till butiken och titta igenom filmerna och välja ut en eller flera för att sen gå hem och titta

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan att streama från en PC som man hyr från Nvidia eller som står i ens hem borde vara obefintlig ur ett upphovsrättsperspektiv. Vissa studios har i sina avtal att man inte får streama deras spel oavsett varifrån, men lagar gör att vissa saker inte kan avtalas bort, t ex reklamationsrätten. Nu är spelstreaming ett ganska nytt område och saknar reglering men jag tycker det kan vara värt att försöka uppmärksamma eu-politiker om det här, att konsumenter inte får spela spel de köpt på vilken dator de själva vill. Men vilken instans vänder man sig till egentligen?

Permalänk
Medlem

Det känns som om spelbolagen inte fattar konseptet helt, det ger dom ju merförsäljning över tid, så snart folk fattar vad Geforce Now är, och varför det är bättre än allt annat där ute, och har varit det sedan 2015. Så borde väldigt många hoppa på tjänsten, spara en hel del pengar till annat roligt.

Tror mycket av problemet har varit dårlig marknadsföring som förtydliggör vad Geforce Now egentligen gör, tror många personer tror det är något liknande som "alla" andra tjänster som finns där ute i dagsläget.

[edit]

Eller kan det vara att konseptet är för bra, MS, Google och alla andra som har sina tjänster klagar det inn till spelbolagen, och hotar med att gå från deras spel?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Jag är inte chockat att nvidia drar fulspel även mot andra företag där man lansera deras spel utan tillstånd.

Du spelar dina egna köpta spel via battlenet eller steam eller vad det nu må vara. Det är hårdvaran som streamas.

För mig är det absurd att spelutvecklare ens har något att säga till om vad beträffande på vilken plattform dina köpa spel skall konsumeras på. Snacka om konsumentfientligt beteende.

Liknelse skulle vara att youtube eller sweclockers hemsida försvann från Firefox eftersom youtube eller sweclockers vill ha betalat av firefox för att vara tillgänglig i deras webbläsare.

Permalänk
Medlem

är problemet att man kan pirata ett spel och sen spela det genom geforce now? Eller går inte det?

Permalänk
Medlem

Jag fattar verkligen inte varför eftersom man köper spelen själv och de drivs ifrån ditt egna konto t.ex Steam.
Enda jag kan tänka mig är att alla utvecklare kommer öppna varsin "butik" och folk får streama därifrån.

Permalänk
Medlem

@zyy: nej. Du loggar in på Steam eller någon av de andra plattformarna som stöds med ditt privata konto och installerar spelen precis som om det varit på din egna PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Du spelar dina egna köpta spel via battlenet eller steam eller vad det nu må vara. Det är hårdvaran som streamas.

För mig är det absurd att spelutvecklara ens har något att säga till om vad beträffande på vilken plattform dina köpa spel skall konsumeras på. Snacka om konsumentfientligt beteende.

Liknelse skulle vara att youtube eller sweclockers hemsida försvann från Firefox eftersom youtube eller sweclockers vill ha betalat av firefox för att vara tillgänglig i deras webbläsare.

Fast är det verkligen så? Har svårt att tror att Nvidia ladda ner spelen hemifrån dig till deras server så dem kan spelas.
Är det inte mer sanolik att dem kör nån form av checklista mot din dator eller dina kontouppgifter hos olika spelbibioteker för att fastställa vilka spel du har.
Det som har visat sig är ju att Nvidia har frågat urgivernan om dem kan köra deras spel under beta tiden men sen inte har gjord någon uppföljning när man lansera tjänsten skarpt.
För det mesta har vi väl sett det att utgiverna har nu dragit tillbaka sina spel från tjänsten för att nyförhandla vilkoren och troligen avlöningen för detta. Det pga Nvidia troligen redan har spelen på sina server.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

@zyy: nej. Du loggar in på Steam eller någon av de andra plattformarna som stöds med ditt privata konto och installerar spelen precis som om det varit på din egna PC.

Ok! Om man lägger till ett piratat spel i steam då? Anntar att det inte går streama då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Dom flesta var emot Spotify i början också. "Jag ska banne mig använda min skivsamling!" Nu ligger väl dom flesta skivorna på tippen eller i källaren.

Jag körde med mp3'or tills det fanns någon form av acceptabelt utbud. Samma gäller väl för de flesta tjänster, problemet var inte plattformen i sig, utan utbudet, i alla fall för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Ok! Om man lägger till ett piratat spel i steam då? Anntar att det inte går streama då?

Ok, hur lägger du till ett piratat spel på ditt Steam konto och inte bara lokalt på din dator? Eller menar du pirat nycklar? Fast det problemet finns ju redan och Steam tar bort spelet ev. ditt konto om dom upptäcker det, så hur är det ett problem som har med nvidia att göra?

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Nu får spelföretagen smaka på sin egen medicin, måste vara online för att spela "single player" -spel var kanske inte så smart. Internetuppkopplingen är ju lika stor flaskhals.
Kanske kan folk börja förstå skillnaden mellan "video games" som är en lös sammansättning av filmsnuttar & riktiga spel där datorn räknar ut effekten av vad spelaren gör i realtid.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Undrar om streaming är framtiden när ingen vill vara med.

Dom vill ju bara sälja spelen en gång till. Att man kan använda sina redan köpta spel vill ju ingen utgivare vara med på

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Dom vill ju bara sälja spelen en gång till. Att man kan använda sina redan köpta spel vill ju ingen utgivare vara med på

Fast det är ju bara löjligt att t.ex. betala för Google Stadia där du får betala fullpris för dom flesta spel, men om Google lägger ner tjänsten så vad händer med dina spel då, som bara finns i deras tjänst? På Geforce Now går du ju bara tillbaka till att installera det lokalt på din dator igen, spelen finns kvar oavsätt vad Nvidia hittar på.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att EU sätter ner foten här ordentligt då detta enbart är ett sätt att ta dubbelt betalt för samma spel. Spelutgivarna agerar konsumentfientligt när de sätter artificiella gränser för vilken hårdvara jag får använda för att spela deras spel.