Vem står för notan när nätaggregat dödar komponenter?

Permalänk
Medlem

Vem står för notan när nätaggregat dödar komponenter?

Korta historian:

SF600 V2 inköpt höst 2018, fungerat bra tills en månad sedan då datorn heldog, gick ej starta på något vis (oavsett andra minnen, CPU, GPU, nätaggregat, kablage, disk..)

Misstänkte därav moderkort (Asus z370-i ROG Strix) och beställde nytt (asrock z390 Phantom) och nu startar datorn!

Men.. felet fortlöper med att datorn heldör så fort man nuddar strömkablage eller nätaggregat.

Kan meddela att jag fick slita mig i håret (det lilla jag har..) innan jag kom på att detta faktiskt var boven. Insåg det av en ren slump då datorn stängde av sig då jag råkade röra lite i skrivbordet, och började därefter peta och leta möjliga glapp.

I slutändan visar det sig att felet är den modulära 24-pins ATX-kabeln till nätaggregatet (aldrig någonsin varit med om och har väl byggt 20+ datorer) Någon tillverkningsmiss har kanske orsakat glapp eller brott i någon ledare eller kontakt, rör man kabeln det minsta så stänger datorn alltså av sig själv.

Detta händer ej med ett annat nätaggregat och kablar (Corsair HX620..)

Summa summarum skickar Corsair ut ett ersättningskit för kablage och allt är nu frid och fröjd, men jag ligger 2000kr back då Corsairs kablage dödade mitt Asus Z370-i Rog Strix och jag fick köpa nytt från egen ficka.

24-pinskabeln har suttit monterad i ett Evolv Shift och därefter ett Ghost S1 och har väl flyttats 2-3 ggr på två års tid vilket den bör tåla kan jag tycka.

Asuset är inköpt i USA och även om jag får kontakt med någon vänlig själv hos Asus är det ju omöjligt att RMA och rentav moraliskt fel att försöka när en annan produkt orsakat felet (nätaggregatet)

Jag har såklart hört av mig till Corsair i vår pågående RMA där jag väntar på svar, men är nyfiken hur andra på forumet resonerar?

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Den här frågan brukar dyka upp med jämna mellanrum och varje gång hänvisas det till KKöpL:

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

Tyvärr så har trådskapare en förmåga att försvinna så det är sällan det ges någon återkoppling.

I ditt fall så kan det vara extra intressant att Corsair själva uttalat sig i frågan:

"Om en av våra produkter har förstört andra produkter så kan man starta en så kallad "damage claim" på våran RMA-sida för att starta ett ärende där vi kan ersätta produkter som skadats om de går att bevisa att det är pågrund av en felande produkt från oss. Så jag rekommenderar att ni gör det."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Den här frågan brukar dyka upp med jämna mellanrum och varje gång hänvisas det till KKöpL:

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

Tyvärr så har trådskapare en förmåga att försvinna så det är sällan det ges någon återkoppling.

I ditt fall så kan det vara extra intressant att Corsair själva uttalat sig i frågan:

"Om en av våra produkter har förstört andra produkter så kan man starta en så kallad "damage claim" på våran RMA-sida för att starta ett ärende där vi kan ersätta produkter som skadats om de går att bevisa att det är pågrund av en felande produkt från oss. Så jag rekommenderar att ni gör det."

Tack för det snabba svaret, kunde inte hitta något som matchade så jag uppskattar att du tog dig tid!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@KniFF:

Detta är kluvigt. Enligt 1990:932

Citat:

30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig[...]

Förklaring/Kommentar:

Citat:

Köparen har rätt att även kräva skadestånd för följdskador på annan egendom som tillhör köparen eller medlem i hans hushåll, så kallad produktskada. Köparen måste påvisa ett naturligt orsakssamband mellan det ursprunliga felet och följdskadorna. Köparen får inte heller ha förvärrat skadorna genom att underlåta att vidta åtgärder för att begränsa skadan. Exempelvis genom att låta ett kylskåp stå och läcka och förstöra golvet (se 42 §).

För sakskador som orsakats av en säkerhetsbrist i själva varan kan skadestånd istället utgå enligt produktansvarslagen.

Notera här:

Citat:

[...]Köparen får inte heller ha förvärrat skadorna genom att underlåta att vidta åtgärder för att begränsa skadan. [...]

Om du pluggar in grejerna när det glappar så kan man nog argumentera att du underlåtit att vidta åtgärder. Eventuellt. Det är inte skuret i sten, det är svårt att veta vad som är fel utan att göra någon undersökning.

Rimligen bör du främst ha tagit detta med ÅF inledningsvis då du inte har någon rätt att nyttja 1990:932 mot Corsair om det inte är så att ÅF har konkat. Se §46

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@KniFF:

Detta är kluvigt. Enligt 1990:932

Förklaring/Kommentar:
Notera här:
Om du pluggar in grejerna när det glappar så kan man nog argumentera att du underlåtit att vidta åtgärder. Eventuellt. Det är inte skuret i sten, det är svårt att veta vad som är fel utan att göra någon undersökning.

Rimligen bör du främst ha tagit detta med ÅF inledningsvis då du inte har någon rätt att nyttja 1990:932 mot Corsair om det inte är så att ÅF har konkat. Se §46

Corsair är ÅF i det här fallet, det är inköpt via deras webshop.

Vad gäller inkopplingen av kablage så förklarade jag kanske dåligt, det är det första moderkortet - Asus z370 som plötsligt dog en dag när jag satt och spelade utan åverkan. Dvs, var omöjligt att veta att fel förekom förrän datorn dog, och då var det redan för sent då moderkortet kastat in handduken.

I felsökningssyfte så rörde jag kablage när jag mottagit mitt Asrock z390 och upplevde samma fel, men det är alltså helt (trots 'otaliga' omstarter) och behöver ej ersättas

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av KniFF:

Corsair är ÅF i det här fallet, det är inköpt via deras webshop.

Vad gäller inkopplingen av kablage så förklarade jag kanske dåligt, det är det första moderkortet - Asus z370 som plötsligt dog en dag när jag satt och spelade utan åverkan. Dvs, var omöjligt att veta att fel förekom förrän datorn dog, och då var det redan för sent då moderkortet kastat in handduken.

I felsökningssyfte så rörde jag kablage när jag mottagit mitt Asrock z390 och upplevde samma fel, men det är alltså helt (trots 'otaliga' omstarter) och behöver ej ersättas

Ja då verkar du ha allt på det torra. Återkoppla gärna hur det går.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ja då verkar du ha allt på det torra. Återkoppla gärna hur det går.

Absolut, tack för input!

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Tänkte återkoppla och meddela att Corsair ersätter mig med ett nytt SF600 V2 samt 200$ för mitt trasiga moderkort! Dvs dom har hittat något fel som dom anser orsakat skadan.

Även om processen var lite utdragen är jag mycket nöjd med all hjälp jag fått av olika personer via Corsair-supporten.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig. Uppskattar även att du uppdaterade med hur det gick.

Permalänk
Inaktivt företagskonto