AMD RDNA 2 "Navi 2X" får 50 procent ökad prestanda per watt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Artikeln behöver korrigeras.
AMD har förtydligat att "7nm" betyder "en 7nm node". Dvs 7nm+ (7nm EUV) är inte uteslutet.

Mer. Arkitekturen heter RDNA2. GPU-chippen som nyttjar denna arkitektur går under samlingsnamnet "Navi 2x".
Och förutom HW RT så bekräftades även VRS. Hänvisning till Series X är mao överflödigt.

[/review]

Permalänk
Medlem

Vill så gärna testa en röd GPU men end 2020 är för långt borta. Hade verkligen önskat att den släpptes till sommaren istället.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Är det TSMC som ska tillverka allting?
- Zen
- RNDA
- Konsolernas CPU/GPU

Det finns risk för brist av komponenter om de inte kan matcha efterfrågan. Corona kan ju även tillfälligt sätta käppar i hjulet för fabriker. Men det gäller ju alla på spelplanen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vill så gärna testa en röd GPU men end 2020 är för långt borta. Hade verkligen önskat att den släpptes till sommaren istället.

Den som väntar på nåt gott? Tänk om röda lagets GPU är billigare och bättre? Stort tvek på det dock, men tänk om?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem

Låter bra. 80 CU RDNA2 kommer vara kompetent. Kan bli likvärdig eller bättre än motsvarande Nvidia kort. Problemet är att 80 CU kan motsvara GeForce Gx x04-klassen och inte 'Big Ampere' på 6-7,5k Cuda-kärnor. Nvidia ser ut att storsatsa på bredden istället för frekvens den här gången, något AMD var kända för under GCN tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Hoppas de verkligen lyckas få rejäl ordning på drivrutinerna. Den senaste verkade vara i god riktning samt att de tycks vara mer alerta när det kommer till att vara aktiva på medier såsom reddit.

5700xt skulle ha varit så galet perfekt för mig om det inte vore för de krångel korten hade. En 5700xt pulse för typ 4190 kr var ren stöld, men fps som strulade i båda 1080p och 1440p i spel såsom dota, rocket league, och Diablo 3 var inte särskilt mysigt med tanke på att en 1070 presterade bättre för mig då.

Hoppas även på att ryzen 4000 desktop blir finfint, grym prestanda än så länge från min 3600 med låga temps.

Ja, precis. Har faktiskt inte upplevt något krångel alls nu på flera månader. Hoppas det håller i sig så här.
Är också riktigt nöjd med min 3600. Funderar ändå på uppgradering sen när uppföljaren till 3700x kommer för att ha 8 kärnor inför framtida konsoler.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Ja, precis. Har faktiskt inte upplevt något krångel alls nu på flera månader. Hoppas det håller i sig så här.
Är också riktigt nöjd med min 3600. Funderar ändå på uppgradering sen när uppföljaren till 3700x kommer för att ha 8 kärnor inför framtida konsoler.

Ah, köpte mig en 3700x flertal gånger men blev att jag sålde den då det inte kändes som en Boost över 3600 för gaming. Likaså blir det kanske en uppgradering till typ 4700x eller så. Men kommer nog vänta lite då de första chippen brukar ha lite sämre bins. Tex första 3600 boostar inte lika högt medans de lite senare 3600 ska tydligen klara av 4,2 ghz oc enkelt på bara typ 1,275 volt.

Min andra petiga åsikt om amd är att jag stör mig på att evga inte gör amd kort då jag brukar gilla deras support och design av kort.

Men överväger att fixa en aio kyllösning till grafikkort och då skulle inte modell längre spela roll då det bara blir en planka typ haha.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Ah, köpte mig en 3700x flertal gånger men blev att jag sålde den då det inte kändes som en Boost över 3600 för gaming. Likaså blir det kanske en uppgradering till typ 4700x eller så. Men kommer nog vänta lite då de första chippen brukar ha lite sämre bins. Tex första 3600 boostar inte lika högt medans de lite senare 3600 ska tydligen klara av 4,2 ghz oc enkelt på bara typ 1,275 volt.

Min andra petiga åsikt om amd är att jag stör mig på att evga inte gör amd kort då jag brukar gilla deras support och design av kort.

Men överväger att fixa en aio kyllösning till grafikkort och då skulle inte modell längre spela roll då det bara blir en planka typ haha.

Köpte min 3600 i februari, den boostar fint upp till 4,2 med stock. Kör också pure rock, vilket ger litet ”skutt” också jämfört med medföljande kylare.

Hade evga 960 som jag har riktigt nöjd med.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Men.... Borde den egentligen inte heta 1.5X då? o_O

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Köpte min 3600 i februari, den boostar fint upp till 4,2 med stock. Kör också pure rock, vilket ger litet ”skutt” också jämfört med medföljande kylare.

Hade evga 960 som jag har riktigt nöjd med.

Ah. Jo, som sagt senare 3600 verkar boosta lite bättre. Min känns lite blandat, dock så tror jag att det har med mjukvara o göra då jag bytt extremt många delar till och från och borde förmodligen göra en clean windows ominstallation.

Hade en EVGA 970 som jag var inte ett dugg nöjd med, men det var mer o göra med att GTX 970 var en rejäl gamble. Minns att det var många som klagade på 970 på den tiden.

Som tur var så dog mitt 970 under garanti-perioden så jag kunde fixa ett presenkort istället.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Bara de får ordning på drivrutinerna så kanske man kan börja sätta lite mer press på nvidia. Vill poängtera att senaste drivern (20.2.2) fungerar riktigt bra. Amd har lyssnat. Nu behöver de bara fortsätta så här

Värt och nämna är att den nya arkitektur krävde nya drivrutiner som samspelar med äldre modeller. Så länge vi har tålamod och stöttar amd så tror jag dem kommer leverera.

Permalänk
Medlem

50% bättre prestande/watt, kan ju betyda 15% bättre prestanda och 35% mindre ström.
Det skulle ge strax över ett 2080 Ti i prestanda med endast 150W om man utgår från ett 5700 XT.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Vi får helt enkelt hoppas att prestanda/watt med nya RDNA2 skalar lika bra med ökad frekvens/strömbudget som RDNA vilket innebär att AMD kan släppa en ny serie som presterar 50% bättre.
Men visst risken finns att arkitekturen för RDNA2 slår i taket tidigare och effekten skenar iväg men det kan vi ju bara spekulera om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Jag kanske tänker fel, men 50% mer prestanda per watt borde teoretiskt sett kunna innebära 5700XT +50% prestanda. Eller?

Eller så kan det lika bra betyda 5700XT prestanda till halva powerdraw. Förhoppningsvis är det inte så men det kan vara så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Eller så kan det lika bra betyda 5700XT prestanda till halva powerdraw. Förhoppningsvis är det inte så men det kan vara så.

Helst släpper de ett sådant kort också. Tänk den prestandan i ett superkompakt bygge. HTPC eller skrivbordsornament. 100-120W för GPU och snåla komponenter i övrigt. Spännande minst sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Eller så kan det lika bra betyda 5700XT prestanda till halva powerdraw. Förhoppningsvis är det inte så men det kan vara så.

Beror ju på vad man prioriterar. För min del skulle ett kort som presterade som 5700xt men med lägre effektförbrukning och billigare men ändå tyst kyllösning kännas väldigt intressant.
Nu tror jag inte att det är vad som planeras, men välbalanserade mellanklasskort är en väldigt intressant produktkategori, i synnerhet som high-end priserna har dragit iväg. Har gjort mitt i den produktkategorin. Så intressanta är inte infinitesimalt mer välpolerade pixlar när jag leker med datorn, finns bättre saker att lägga pengarna på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Vad jag förstår från presentationerna så ska AMD släppa "Big Navi" end 2020, vilket känns sent...

... för sent till och med. Hade hoppats på ett race av gröna/röda nextgen kort till marknaden. Får se vad Nvidia säger (online) nu i slutet av mars. Spännande tider!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ani_ma:

Värt och nämna är att den nya arkitektur krävde nya drivrutiner som samspelar med äldre modeller. Så länge vi har tålamod och stöttar amd så tror jag dem kommer leverera.

Det förstås

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

50% bättre prestande/watt, kan ju betyda 15% bättre prestanda och 35% mindre ström.
Det skulle ge strax över ett 2080 Ti i prestanda med endast 150W om man utgår från ett 5700 XT.

Du måste räknat galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Kom att tänka på att det är väldigt lätt att få 50% mer prestanda per watt med en ryzen 3700X
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/clbvo0/ryzen_3700x_edc_...
Halvera TDP så går effektiviteten upp med 80% poäng per watt.

Eftersom Nvidia också lovar 50% effektivare kretsar med Ampere så är det lätt att gissa att
både AMD och Nvidia kommer att offra effektiviteten och istället släppa överklockade kort som drar 250W.
Det är ju precis så de gjort några år nu inom både GPU'er och CPU'er, de säljer ju på prestanda och bechmarks.

Detta har ju AMD redan gjort sedan flera generationer.
Top of the linekorten har pressats till max i flera år. Ofta med resultat att de fått justera i drivrutiner m.m för att ens få det att fungera för mängden användare.
Bara det faktum att just undervoltage är så popis inom AMD segmentet visar tydligt att detta normalt.
Sedan vet vi inte heller hur AMD eller Nvidia har presenterat dessa siffrorna. Deras chip producerar ju ofta mycket bättre prestanda/watt vid lägre frekvenser än vad korten som hamnar i butik sedan levererar.
Därför bör man ta dessa påståenden med ett par nypor salt eller iafall fråga hur de mäter detta mot tidigare generationer.

Skrivet av Ozzed:

AMD får ju ofta kritik för att deras kort har usel energieffektivitet och blir varma, så om det här tämmer så är det ju väldigt lovande

Ja tyvärr har de fått kritik för det i flera år och med all rätt.
Jag tror tyvärr inte det kommer bli någon större skillnad denna gången heller. De kommer offra all energieffektivitet till förmån för att pressa ur kortet precis all prestanda som finns för att jaga Ampeer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

https://cdn.videocardz.com/1/2020/03/AMD-Radeon-RX-Big-Navi-1-scaled.jpg
AnnieAreYouRammus
12 hours ago

No blower!

scottherkelman
10 hours ago

There will be no blower reference fans for gamers on next gen. So you are correct

Aquaticdigest
10 hours ago

End of year, is that Q4 release?

scottherkelman
8 hours ago

I think Rick said it best on stage, sorry that I can’t provide more detail and I hope you understand.

scottherkelman
VP & GM Radeon Business Unit72 points ·
8 hours ago
Silver

Our AIBs may choose to do a “blower” design on any of the next gen GPUs, however, the majority of feedback we received from the community at the launch of 5700 XT on AMD reference designs has guided us towards dual/tri-axial designs. I’m excited for you all to see them when the time is right!

Whoooa! De var banne mig en snygg kylare det där om det visar sig vara sant!!!

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Whoooa! De var banne mig en snygg kylare det där om det visar sig vara sant!!!

Ser ju exakt ut som Nvidias nya referenskylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja tyvärr har de fått kritik för det i flera år och med all rätt.
Jag tror tyvärr inte det kommer bli någon större skillnad denna gången heller. De kommer offra all energieffektivitet till förmån för att pressa ur kortet precis all prestanda som finns för att jaga Ampeer.

De pratar ju om energieffektivare kort så det behöver inte betyda svalare kort. Men åtminstonne att de kan få ut mer prestanda per Watt vilket är positivt.

Toppkorten som tar sikte på Nvidias toppkort tror jag kommer bli varma, men mellanklassen kanske lägger sig bättre på V/F-kukvan så de kan nog bli svala och fina. Men det är klart att det vore bra om även Halo-produkten blir en sval och tyst historia.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Helt rätt, fel av mig . Dock tror jag inte att det gäller 250w

Alltså det stämmer fortfarande till viss mån, så inte helt fel av dig, bara inte lika grovt som det är för CPU:er

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Ser ju exakt ut som Nvidias nya referenskylare.

Jaha? Den är fortfarande snyggare, andra färger och tilltalar mig bättre än va Nvidias gör.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De pratar ju om energieffektivare kort så det behöver inte betyda svalare kort. Men åtminstonne att de kan få ut mer prestanda per Watt vilket är positivt.

Toppkorten som tar sikte på Nvidias toppkort tror jag kommer bli varma, men mellanklassen kanske lägger sig bättre på V/F-kukvan så de kan nog bli svala och fina. Men det är klart att det vore bra om även Halo-produkten blir en sval och tyst historia.

Det kommer handla helt om hur de ligger till rent prestandamässigt. Ligger de bra till så kommer AMD inte behöva pressa kretsarna till det yttersta. Vi får väl se helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Du måste räknat galet.

Det gör han mycket riktigt, det blir 15% högre prestanda vid 170-175W.

1.5/1.15 = ~1.3

225/1.3 = ~173W

Ändå inte helt dåligt mot de 250W ett 2080 Ti ska dra.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Vad jag förstår från presentationerna så ska AMD släppa "Big Navi" end 2020, vilket känns sent... Å andra sidan så får vi se Zen 3 då någon gång också, så det känns som ett ypperligt tillfälle att ge sig själv en ny röd dator i julklapp

Dom har varit ett skämt de senaste åren med att snacka om ny teknik och behöva 2 år att leverera. nVidia kommer dessutom släppa sitt Gen2 ray tracing kort innan dessa ens har släppt sitt första.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mocka:

Vill så gärna testa en röd GPU men end 2020 är för långt borta. Hade verkligen önskat att den släpptes till sommaren istället.

Äsch! i sommar skall vi vara utomhus, November är trist och mörkt, då passar ett nytt grafikkort perfekt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av nicoX:

Dom har varit ett skämt de senaste åren med att snacka om ny teknik och behöva 2 år att leverera. nVidia kommer dessutom släppa sitt Gen2 ray tracing kort innan dessa ens har släppt sitt första.

Japp det märks på deras aktiekurs.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |