NZXT H1 – bra och lättbyggt SFF-chassi

Permalänk
Melding Plague

NZXT H1 – bra och lättbyggt SFF-chassi

Med kompakta yttermått, integrerad vattenkylning och medföljande nätdel gör NZXT sitt inträde på SFF-marknaden med det nya chassit H1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gillar SFF-trenden, de flesta behöver ju inte mer. Krångligare att montera i? Ja det kanske tar en timme extra att få till det snyggt men man gör det ju väldigt sällan. Nästa dator blir definitivt en itx-burk i ett litet chassi. Skulle gärna se fler budgetalternativ likt Raijintek Ophion Evo. Hoppas fler tillverkare hakar på trenden. För övrigt kul att någon återupplivar Silverstones FT03 mini-format, kanske dags att återuppliva det chassit?

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Inaktiv

Nu har jag inte hunnit läsa igenom artikeln än så om detta besvaras så behöver du som läser detta inte bemöda dig med att svara på mitt inlägg, annars vill jag gärna veta om det är möjligt att byta ut fläkten mot en av Noctua och på så sätt få bättre ljudnivåer?

Permalänk
Medlem

Dessa kompakta "smart-itx" som faller under "bärbar" inte "släpbar" har sparkat igång ett ny-intresse igen för mig, bara Måste bli något i den stilen vid nästa uppgradering.
Hade ingen aning om att man kunde ha grafikkortet sådär ens.. dags att uppdatera sig och kolla in tester.
Har äntligen.. lämnat snurr-HD för SSD/M.2 med.. känns vikt'igt

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@anon242437: Det går alldeles utmärkt att ersätta fläkten med en Noctua fläkt i storleken 140 mm om det så önskas.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Tror på denna, endast lite bekymrad över pumpens oljud och hur grafikkort mår vid lägre luftflöde.

Release lagom till skatteåterbäring skadar ju inte

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Får man plats med vattenkylt GPU i den dær? Så kanske man får åtgærdat lite av temperaturproblemen. Typ ett MSI Seahawk eller nåt sånt?

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Gillar SFF-trenden, de flesta behöver ju inte mer. Krångligare att montera i? Ja det kanske tar en timme extra att få till det snyggt men man gör det ju väldigt sällan. Nästa dator blir definitivt en itx-burk i ett litet chassi. Skulle gärna se fler budgetalternativ likt Raijintek Ophion Evo. Hoppas fler tillverkare hakar på trenden. För övrigt kul att någon återupplivar Silverstones FT03 mini-format, kanske dags att återuppliva det chassit?

Håller med. För just det här formatet (stående torn) så är "lufttunnelseffekten" kanske mest intressant med luftflöde nerifrån och upp. FT03 Mini använde väl ingen GPU-riser, så vore intressant att se motsvarande chassi med effektivare (om)placering av grafikkortet samt anpassat för AIO (ev. integrerat som det här fallet).

Känns som att det vispas runt en herrans massa varmluft i H1.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Nån mer än jag som tycker denna formfaktor påminner om skivspelarskåpen som var vanliga i svenska hem under 80/90- Talen? Jag snackar om sådana här:

En sådan hade vi i vår familj kommer jag ihåg!

Alternativt påminner den om en minivinkylare!

I alla fall jag gillar annorlunda lösningar när det gäller chassi'n men för mig så är detta chassi inte aktuellt eftersom jag gillar fullstora chassi'n. Dessutom så vill jag se hela modermodemet i hjärtat av hårddisken så att säga men i detta chassi't ser man bara GPU'n genom rutan.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med vattenkylning i detta fallet när radiatorn ändå sitter på precis samma ställe som en vanlig kylare hade suttit? Borde det inte bli billigare, bättre och tystare att byta ut den mot en lågprofilskylare (4-5cm hög utan fläkt) plus en vanlig chassifläkt? Då slipper man både pump och slangar som tar upp plats, förstör luftflödet och skapar turbulens.

Permalänk

FT03 Mini är guld ⭐️

Skrivet av Bakgrund:

Gillar SFF-trenden, de flesta behöver ju inte mer. Krångligare att montera i? Ja det kanske tar en timme extra att få till det snyggt men man gör det ju väldigt sällan. Nästa dator blir definitivt en itx-burk i ett litet chassi. Skulle gärna se fler budgetalternativ likt Raijintek Ophion Evo. Hoppas fler tillverkare hakar på trenden. För övrigt kul att någon återupplivar Silverstones FT03 mini-format, kanske dags att återuppliva det chassit?

Jag håller med. FT03 är sjukt bra och var långt före sin tid ☝🏻😃💯

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Så sjukt sugen på att bygga m-ITX nu! Blir nog en förhandsbokning.

Spontan fråga, överklockning av processorn och ram på m-ITX - Är det mycket sämre?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Vet man när den släpps på vår marknad? Skickade förfrågan till inet som skulle dubbelkolla deras uppgifter då de skiljer sig så vilt från webhallen och komplett

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

NZXT gör verkligen bra chassin, har ett just nu, väldigt bra luftflöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Vet man när den släpps på vår marknad? Skickade förfrågan till inet som skulle dubbelkolla deras uppgifter då de skiljer sig så vilt från webhallen och komplett

Förhandsbokade förut och fick precis ett mail om att det är fördröjt minst en månad till (30/4) - Jag gissar på minst tre månader pågrund utav rådande omständigheter..

Slutade alltså med att jag returnerade alla komponenter jag hade köpt till.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

@Stefan94: Trist Börjar lite smått överväga Phanteks Evolv shift air istället då jag är i behov av nytt chassi inom ett par veckor, blir billigare totalkostnad med psu och aio men ett större och mindre stilrent chassi.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Trevligt att ni testar fler ITX:are, och allt fler kommer på marknaden (inte bara boutiqueversioner)!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Tack för en intressant recension! Som jag förstått det går det inte att beställa enbart själva chassit? Ack så synd...

En variant utan medföljande nätaggregat, utan CPU-kylare och helst med "vanliga" paneler istället för härdat glas hade varit högintressant för min del.

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Viktig information om felaktig riser-brygga på NZXT H1

Ett konstruktionsfel har upptäcks på H1-chassits PCI Express-förlängningskabel, där skruvarna som håller fast denna kan orsaka kortslutning och i värsta fall brand. Ägare av chassit rekommenderas att inte använda datorn tills en åtgärd finns på plats. NZXT meddelar att ett nytt paket med skruvar som åtgärdar detta problem kommer att finnas tillgängligt under vecka 49.

För vidare frågor om detta konstruktionsfel kan NZXT kontaktas direkt per e-mail via denna adress: h1support@nzxt.com. Vi kommer att uppdatera med mer information när företaget har upprättat en kanal för kunder att få tillgång till de nya skruvarna.