billigast möjligt för videoredigering

Permalänk

billigast möjligt för videoredigering

inför sommarens bravader så ska en gopro inköpas
Tänkte filma lite fiskefilmer och båtåkarfilmer.

vad behövs i hårdvara för att göra enklare redigering och lägga upp på youtube?
billigaste möjliga efterfrågas.
Kanske nån som vill plocka ihop en varukorg med exempel?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av holetaker:

inför sommarens bravader så ska en gopro inköpas
Tänkte filma lite fiskefilmer och båtåkarfilmer.

vad behövs i hårdvara för att göra enklare redigering och lägga upp på youtube?
billigaste möjliga efterfrågas.
Kanske nån som vill plocka ihop en varukorg med exempel?

Vilken upplösning???
1080p? 1440p? 4K?
Hur komplicerade videor? Hur många olika klipp? Hur många effekter? Videostabilisering i post?
Vilket videoredigeringsprogram?
Vill du ha en hårddisk för lagring av dina videos när du är klar? (Annars kan man bara ladda upp dem på YouTube och markera de som privata.)

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vilken upplösning???
1080p? 1440p? 4K?
Hur komplicerade videor? Hur många olika klipp? Hur många effekter? Videostabilisering i post?
Vilket videoredigeringsprogram?
Vill du ha en hårddisk för lagring av dina videos när du är klar? (Annars kan man bara ladda upp dem på YouTube och markera de som privata.)
https://www.webhallen.com/api/cart-img/302709,309465,281715,313927,238450,305423,312984,236123?name=4K%20f%C3%B6r%2010K
https://www.webhallen.com/api/cart-img/284732,300970,281715,313927,236943,290334,281659,236123?name=7K%201080p

Tack för bra svar!
1080 räcker gott och i mångt och mycket blir dom mest för privat bruk.
Antal klipp och effekter har jag ingen aning om. Börjar i liten skala och jobbar mig upp isf.
Program önskas tips på btw

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem

DaVinci Resolve är gratis och bra

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av holetaker:

Program önskas tips på btw

GoPro Quik
Blackmagic Design DaVinci Resolve 16

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Skrivet av Vituraz:

DaVinci Resolve är gratis och bra

där är grafikkort a och o eller har jag fel?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

där är grafikkort a och o eller har jag fel?

Är inte särskilt insatt, men det handlar väl mest om hur bråttom man har, och hur avancerat man ska redigera. Testade lite med min gamla dator med fx-6300 och gtx 650ti, och det funkade då också

Permalänk
Medlem

Du behöver inte alls nå kraftfull dator för de.

Om du börjar trixa med after effects och sånt krävs de mer men för video redigering behöver man då ingen ny dator för 10k

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av holetaker:

där är grafikkort a och o eller har jag fel?

Stämmer väl.
Puget Systems DaVinci Resolve Hardware Recommendations
AMD presterar väldigt bra i DaVinci Resolve, medan Nvidia är det självklara valet om man skulle vilja gå över till Adobe Premier Pro i framtiden.

Skrivet av niklasjh:

Du behöver inte alls nå kraftfull dator för de.
Om du börjar trixa med after effects och sånt krävs de mer men för video redigering behöver man då ingen ny dator för 10k

Beror ju helt klart på vad för videos man redigerar, sen kostade ju det ena bygget bara 7K.
Går ju såklart att komma billigare undan om det är väldigt enkla videos, men man tappar mer i både kvalitet och prestanda än vad man sparar i pengar skulle jag säga, så det skulle jag inte rekomendera.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk

Vad tror ni om en laptop med i7 9750H, 16 gb ram, 256 gb ssd och gtx 1650?
Kommer en sån hantera gppro videos?
Lutar just nu åt att köra med davinci

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holetaker:

Vad tror ni om en laptop med i7 9750H, 16 gb ram, 256 gb ssd och gtx 1650?
Kommer en sån hantera gppro videos?
Lutar just nu åt att köra med davinci

Jadå. Den borde funka.

Men köp ingen Intel-laptop i den här prestandaklassen. AMD har precis släppt en mobil CPU-serie (Ryzen Mobile 4000) som utan att överdriva totalt krossar Intel både vid samma effekt och i toppprestanda.

Så vänta på att laptop med dessa kommer ut i handeln är mitt tips.

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Jadå. Den borde funka.

Men köp ingen Intel-laptop i den här prestandaklassen. AMD har precis släppt en mobil CPU-serie (Ryzen Mobile 4000) som utan att överdriva totalt krossar Intel både vid samma effekt och i toppprestanda.

Så vänta på att laptop med dessa kommer ut i handeln är mitt tips.

Men är inte intel att föredra när det är videoredigering?
Kan tänka att AMD funkar fint för spel?

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av holetaker:

Men är inte intel att föredra när det är videoredigering?
Kan tänka att AMD funkar fint för spel?

Inte generellt, nej.

Permalänk
Skrivet av holetaker:

inför sommarens bravader så ska en gopro inköpas
Tänkte filma lite fiskefilmer och båtåkarfilmer.

vad behövs i hårdvara för att göra enklare redigering och lägga upp på youtube?
billigaste möjliga efterfrågas.
Kanske nån som vill plocka ihop en varukorg med exempel?

Vad blev det för delar TS?

Jag har samma ändamål som TS och tänkte fråga om någon vänlig själ kan sätta ihop en liknande dator med dagens utbud och priser. Helst så billigt som möjligt, men betalar lite mer om prisökningen gör en väsentlig skillnad.

Permalänk
Skrivet av Picasso17:

Vad blev det för delar TS?

Jag har samma ändamål som TS och tänkte fråga om någon vänlig själ kan sätta ihop en liknande dator med dagens utbud och priser. Helst så billigt som möjligt, men betalar lite mer om prisökningen gör en väsentlig skillnad.

Jag köpte en Lenovo Ideapad l340 gaming. Den gör jobbet.
Hittade en fyndvara på netonnet för nedsatt pris.

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...