Retur av fel produkt, vem står för frakten?

Permalänk
Medlem

Retur av fel produkt, vem står för frakten?

Hej,

Beställde 2 st produkter av en svensk webshop till ett totalt värde av 1000 kr. Den ena produkten finns det två versioner av, version 0 och 1. Jag beställde version 0 men fick version 1. Det är helt 100% klarlagt att butiken råkat ta fel produkt, det är supertydligt på deras hemsida samt i orderbekräftelsen att jag beställt version 0.

Nu vill dom att jag ska betala returfrakten. Är det helt korrekt ett begära det? Har kollat i deras köpevillkor och det finns egentligen inte något som beskriver rutiner vid felskick. Däremot friskriver dom sig i allmänna ordalag mot felskrivningar etc.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Har butiken skickat en annan vara än du beställt är det också butiken som får stå för alla kostnader för returen.

Rätt lagrum för det hela är konsumentköplagen, där vi bland annat hittar

Citat:

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Vill dom ha tillbaka en vara som dom har skickat fel så står dem för returfrakten givetvis.
Vad är det för amatörer som tror att kunden skall stå för returkostnaden när dom har skickat fel?

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det är dom som ska stå för returen.

Men om du vill kan du ju betala för returen av ren "godwill" från dig mot butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Det är dom som ska stå för returen.

Men om du vill kan du ju betala för returen av ren "godwill" från dig mot butiken.

Varför skulle en kund goodwilla en butik? Finns inget att tjäna på

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Varför skulle en kund goodwilla en butik? Finns inget att tjäna på

Man kan intala sig att man gör en god gärning. "Godwill" helt enkelt. Goda gärningar gör man ju inte för sin egen vinning.

Permalänk
Expertgissare

Lägg undan varan tills de har skickat en returfraktsedel, skicka också en lista med villkor där du friskriver dig saker för att du förvarar varan hos dig. Tex att du inte står ansvarig vid brand, vattenskada, inbrott, värdeminskning över tid pga att de är tröttskallar som tror att andra ska betala för deras misstag... Och så vidare.
Sedan är det bara att vänta

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Man kan intala sig att man gör en god gärning. "Godwill" helt enkelt. Goda gärningar gör man ju inte för sin egen vinning.

Rent tekniskt har du rätt, antar jag. Men det du missar är att det är helt värdelöst att goodwilla ett företag som kund. Gör du en god gärning i form av att ge en hundralapp till en 10-åring så kommer det få en relativt stor påverkan eftersom ett barn i den åldern oftast inte har så mycket pengar att röra sig med. Ett företag som omsätter miljoner kommer inte märka av den hundralappen, du kommer inte få cred för det, de kommer inte basera varsling på det och det kommer inte förhindra en ev konkurs. Det enda som händer är att du blir av med kostnaden för porto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Rent tekniskt har du rätt, antar jag. Men det du missar är att det är helt värdelöst att goodwilla ett företag som kund. Gör du en god gärning i form av att ge en hundralapp till en 10-åring så kommer det få en relativt stor påverkan eftersom ett barn i den åldern oftast inte har så mycket pengar att röra sig med. Ett företag som omsätter miljoner kommer inte märka av den hundralappen, du kommer inte få cred för det, de kommer inte basera varsling på det och det kommer inte förhindra en ev konkurs. Det enda som händer är att du blir av med kostnaden för porto.

Vi är helt överens.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Jumpcut: Konsumentköplagen stipulerar att vid felleverans så ska återförsäljare ombesörja omleverans utan betydelsefull kostnad för köparen.

DVS butiken står för rubbet om de gjort fel.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

@friskybob: Eller så kan man göra en god gärning utan att tjäna på det själv och samtidigt bli av med problemet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@Jumpcut: Konsumentköplagen stipulerar att vid felleverans så ska återförsäljare ombesörja omleverans utan betydelsefull kostnad för köparen.

DVS butiken står för rubbet om de gjort fel.

Exakt, därför man gärna handlar mot faktura (lystring, Per Bolund).

Har just ett liknande ärende med en butik som skickat någon helt annat än vad som angavs men vägrar reklamation och betala returfrakten. Klarnas utredningsavdelning har tagit över ärendet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Lite rörigt beskrivet av mig kanske men:
Det jag köpt är ett tillbehör till en huvudprodukt som finns i två versioner, Y0 och Y1, där Y1 är den nya versionen. Butiken menar på att jag skulle förstått att dom per automatik skulle skicka den uppdaterade versionen av tillbehöret som hör till den nya versionen av huvudprodukten. Men det ena tillbehöret heter X0 och det andra X1 och jag valde X0, dom ser också väldigt olika ut fysiskt och bilden på produktsidan är X0. På sidan listar dom även kompatibiliteten och där står listat min huvudprodukt Y0 och inte Y1 som det borde varit isf.

Jag har gjort köpet via Klarna, vilket känns bra. Jag har även tagit screenshots på den exakta produktsidan ifall dom skulle få för sig att ändra den, vilket dom borde om dom nu inte säljer den äldre versionen. Jag har dessutom dokumentation från tillverkaren där dom tydligt visar skillnaden mellan produkterna och att dom har olika namn. Har meddelat butiken min ställning i frågan och väntar nu svar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata