Intel: "Vi tar ledningen med 5 nanometer"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "Vi tar ledningen med 5 nanometer"

Enligt Intel dröjer det till år 2021 innan företagets 7-nanometersteknik är ikapp konkurrenterna, och ledning tas först med 5 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"... and regain leadership in the 5nm generation"

Mer action, mindre snack! Vi behöver resultat - att mjölka samma produkt i 5 år ger oss inga förhoppningar!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Och med diverse problem inräknade så gissar jag på runt 2025. Fan det är ju så otroligt långt bort. Då har vi säkert flygande bilar och grejer

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

2030... 7nm++++++++++
När 5nm kommer så tar vi ledningen

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

De erkänner alltså att de har hamnat efter? Man brukar ju säga att erkännande är det första steget till framgång

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv

Någon kombination av "Leroy Jenkins" och "Last famous words" är allt jag kan tänka på.

Att Intel någon dag kommer komma igen tvivlar jag inte på. Men de har mycket att bevisa och förvånar mig inte om de ligger efter även vid 5nm.

Permalänk
Medlem

Koolt att han kan se in i framtiden och vet vad konkurrenterna kommer att ha på marknaden vid det laget!

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem

Hur kan de uttrycka att de kommer ta täten igen, kan de veta vad konkurrenten/-er har på g? Sen hjälper det inte med att vara vara snabbast, säkerhet är en viktig faktor, och vad gäller den biten är det upp till bevis som gäller, att visa att de kan leverera.

PS - Dessutom vill jag inte behöva byta moderkort vid varje CPU-uppgradering!!

Permalänk
Medlem

Nja jag föredrar ödmjukhet och realism. Det här med att inte ropa hej och så vidare.
Därför hoppas jag lite nu att de får problem, även om det är dåligt för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Har inte TSMC redan påbörjat fabriker för 5nm?

https://www.anandtech.com/show/15219/early-tsmc-5nm-test-chip...

Ja, enligt Anandtech skall 5nm volymproduktion från TSMC vara redo för andra halvan av 2020. Blir tufft för Intel om de kommer till 7nm 2021.

Permalänk
Medlem

Det är ju pladder med investerare, klart man kryddar och försöker inge förtroende.

Permalänk
Medlem

Hmm jag tycker det här ÄR rätt ödmjukt ändå...
Bara att de tex är så tydliga med att 10nm inte är någon höjdare även efter allt slit är rätt rakt på sak tycker jag...
Att de ska komma ikapp till 7nm låter någorlunda realistiskt och återhållsamt formulerat. (om TSMC fortfarande ligger kvar på 5nm då, så lär Intel vara kompetetiva)
Sen är förstås gissningen om att de "hinner om" till 5nm i praktiken inte mycket mer än optimistisk gissning, men det kan man ta

Glöm inte Intels dominanta position innan: När väl Intel kommit förbi 10nm så kanske vi hyfsat snabbt är tillbaks där igen!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Koolt att han kan se in i framtiden och vet vad konkurrenterna kommer att ha på marknaden vid det laget!

Skrivet av NutCracker:

Hur kan de uttrycka att de kommer ta täten igen, kan de veta vad konkurrenter/-na har på g? Sen hjälper det inte med att vara vara snabbast, säkerhet är en viktig faktor, och vad gäller den biten är det upp till bevis som gäller, att visa att de kan leverera.

Just halvledarbranchen kör ju inte direkt i det dolda, vad samsung och TSMC investerar i och vilka planer dom har är ganska öppet. Dock så är det så klart spekulativt från Intels håll med tanke på att förseningar och oväntade problem är rätt vanligt, Men dom har nog ganska bra insikt i vilken täthet konkurrenterna siktar på och när deras mål är att det ska vara i produktion.

Skrivet av Fey:

Har inte TSMC redan påbörjat fabriker för 5nm?

https://www.anandtech.com/show/15219/early-tsmc-5nm-test-chip...

Ja, enligt Anandtech skall 5nm volymproduktion från TSMC vara redo för andra halvan av 2020. Blir tufft för Intel om de kommer till 7nm 2021.

TSMC har redan börjat med investeringarna för 3nm https://www.tomshardware.com/news/tsmc-fab-3nm-5nm-process-in... och det verkar som att produktion kan vara igång 2023. Så antingen räknar Intel med att få ut deras 5nm före och prestera bättre än vad finns på marknaden då, eller att den även kommer vara bättre än deras 3nm nod.

Intels 7nm nod kommer säkert stå sig bra mot TSMC 5nm, problemet är ju som du säger, att dom säkert kommer ett år sent till festen och inte har en konkurrenskraftig (vilket dom nästan inte har mot 7nm heller) nod under tiden. Det sjuka är att intel suttit på 14nm sen Q1 2015, och det är egentligen inte förrens nu i 2020 som det kommer bli ett riktigt problem för Intel när det kommer till försäljning, Epyc Rome har gått om Intel på serversidan när det kommer till prestanda och dessutom i kombination med pris. Och med Zen3 kommer det säkert även bli svettigt på riktigt både på dekstop och laptop sidan också. Och enligt denna artikel så verkar det inte bli produkter på 7nm förren i slutet av 2021! Att Intel kommer ha två "hundår" är verkligen ingen underdrift.

Permalänk
Medlem

Intel: "Vi tar ledningen med 5 nanometer"
Också Intel: "Vi tar ledningen med byta moderkort (CPU socket)"

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fey:

Har inte TSMC redan påbörjat fabriker för 5nm?

https://www.anandtech.com/show/15219/early-tsmc-5nm-test-chip...

Ja, enligt Anandtech skall 5nm volymproduktion från TSMC vara redo för andra halvan av 2020. Blir tufft för Intel om de kommer till 7nm 2021.

Inget som hindrar Intel att dra ett gammalt kort, försöka styra hur man definierar tillverkningen.

TSMC vet vad de gör, inte helt utan anledning att de har så många och stora kunder som de har.

Permalänk
Medlem

Gick ju bra förra gången, var bara 3år sena.

Permalänk
Hedersmedlem

I bästa fall så kan han ju ha rätt om vilken timeline Intel har för att komma ner till 7 och 5 nm, det är ju något han har insikt i. Men om man ska snacka om att "ta ledningen" har det lika mycket att göra med vad konkurrenterna gör eller inte gör, och det är inte något som Intel egentligen kan uttala sig om med lika stor säkerhet.

Men vi får se. Ny teknik är alltid trevligt, oavsett vem som lanserar tekniken. Det viktiga är att Intel och AMD ser detta som en tävling, så att vi inte fastnar i samma stagnation som under Bulldozer-tiden.

Permalänk
Medlem

Hoppas Intel kommer igen, alltid bra med konkurrens.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Har inte TSMC redan påbörjat fabriker för 5nm?

https://www.anandtech.com/show/15219/early-tsmc-5nm-test-chip...

Ja, enligt Anandtech skall 5nm volymproduktion från TSMC vara redo för andra halvan av 2020. Blir tufft för Intel om de kommer till 7nm 2021.

Att direkt jämföra "7nm" eller "5nm" mellan olika tillverkare är en dålig idé.
De använder benämningarna på olika sätt, och i inget av fallen är det mycket om något som faktiskt kan mätas upp till 7nm/5nm i tillverkningen.

Så vad Intel kallar "7nm" kanske är ekvivalent med vad TMSC kallar "5nm". Eller tvärtom. Man får gräva sig djupt ner i tekniska detaljer för att se hur de jämför.

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta med detta är just att de tror att Deras 7 nm kommer vara jämbördigt och inte bättre vilket verkar tyda på problem med utvecklingen.

Frågan är om deras 7 nm ens kommer klara av att vara jämbördig med AMD i samma pris/prestanda segment?

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Koolt att han kan se in i framtiden och vet vad konkurrenterna kommer att ha på marknaden vid det laget!

Det kallas företagsspioneri.

Permalänk
Medlem

Jag tror det när jag ser det. Finns kompetens och finanser för det? Troligen. Kommer de två att båda leverera samtidigt? Kanske. Kommer det ske i den takt Intel hoppas? Tveksamt.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Och sen ändrar sig Trump o bannlyser allt från Kina. För USA har väl inte officiellt erkännt Taiwan som en egen nation? Så helt plötsligt kan vi inte handla deras 5nm. Och vips så tar Intel täten igen. Make America great again.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

10nm utan EUV , då förstår man ju varför det varit så mycket problem. Om dom nu går över till EUV så kommer det ju gå mycket lättare.

Permalänk
Medlem

Klart vi vill att Intel ska leverera bra grejer, de levererar bra grejer nu också! Riktigt bra grejer ju! Och vi vill att AMD ska fortsätta leverera riktigt bra grejer de också! Fortsatt Krig vill vi se!

Hur det blir med det nyheten tar upp blir spännande att se. Är ju omöjligt att säga varken bu eller bä om det liksom. Personligen hoppas jag de håller sig hack i häl på varandra. Perfekta vore om de släpper nytt i osync. Lite som nu, Intel kontrar Ryzen 3000 nu och om ett halvår ser vi Ryzen 4000, sen tar Intel kronan igen osv osv. Så båda får sin tid i rampljuset som det uppenbara valet så att säga.

Lär ju inte bli så men typ iaf. Vill inte se en bulldozer era fail från någon av dem så att säga. Är bara dåligt även om det är fanboys våta dröm.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Sötast

Intel använder sockets lite som EA använder lootboxes....

Snart.... vilken dag som helst..... så hittar de en legendary......... just one more....🤣🤣🤣

Permalänk
Medlem

Då kan jag vänta lite till med att byta ut min i7-3770k

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

om TSMC fortfarande ligger kvar på 5nm då, så lär Intel vara kompetetiva

Byt ut "lär" mot "kanske" skulle jag vilja säga.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Byt ut "lär" mot "kanske" skulle jag vilja säga.

Vad hindrar Intel från att outsorca sin (eller en del) verksamhet till TSMC?

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Någon kombination av "Leroy Jenkins" och "Last famous words" är allt jag kan tänka på.

Att Intel någon dag kommer komma igen tvivlar jag inte på. Men de har mycket att bevisa och förvånar mig inte om de ligger efter även vid 5nm.

Det tog Intel endast tre år att slå tillbaka och göra AMD's FX 64 chips irrelevanta på en natt med sin Core arkitektur.