Seasonic Connect 750W är nätaggregat med extern kopplingsbox

Permalänk
Melding Plague

Seasonic Connect 750W är nätaggregat med extern kopplingsbox

Med det första nätaggregatet i Connect-serien introducerar Seasonic en kopplingsbox som förenklar snygg kabeldragning i chassit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag skall älska det eller hata det.

Visa signatur

|MB: MSI X570 GAMING PLUS |CPU: Ryzen 5600X @ 4800Mhz |GPU: ASUS RTX 2070 SUPER ROG Strix |RAM:Corsair Vengeance RGB PRO @ 3600Mhz|SSD Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Alltså.. problemet är väl ändå att kablarna till nätaggregaten är så djävulskt långa så de måste tryckas undan i ett hörn? Inte att det blir "fult" vid nätaggregatet i sig? Eller har jag missat något 😂

Menar.. det lär ju knappast bli så snyggt som på deras egna reklambild 🤷‍♂️

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Härligt att se en nätaggstillverkare som tänker utanför lådan!

Visa signatur

XPS 15 9529 | i7-12700H | RTX 3050 Ti | 32 GB DDR4 | SK Hynix 1 TB | Dell U2719DC
"Computers are like bicycles for our minds."

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Skumtomten: Här tänker de ju till och med inuti (kopplings)lådan! 🥁

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@Skumtomten: Här tänker de ju till och med inuti (kopplings)lådan! 🥁

Skulle säga att de tänker utanför PSU lådan men inuti datorlådan

Men skämt och sido så gillar jag tanken.

Permalänk

Det skulle vara på tiden att chassi-tillverkare steppade upp och gjorde det enklare att koppla in vid nätaggets fästen och ut där ATX vanligen har sina kontakter med bryggor. Bort med kablarna bara. Hur svårt kan det vara att skapa en ny standard likt Apple med sin Mac pro?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Vad bra! Kul utveckling. Ännu bättre skulle det vara om kontakterna på nätagget standardiserades. Tänk vilken dröm, datorlådor skulle kunna komma med snyggt fördragna kablar i kabelkanaler som bara är att koppla in i nätagget. De skulle också kunna vara modulära förstås, så att man kunde anpassa vilka kablar man ville ha till vad man stoppade i lådan. Man skulle också lätt kunna byta nätagg utan att dra om kablar. Det skulle kunna finnas en stor marknad för eftermarknadskablar av olika längder, som alla passar. Genialt. Varför händer inte detta?

Permalänk
Avstängd

Kul, jag har länge velat se en recension av detta!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jättekul att den här hittar ut på marknaden! Det ska bli riktigt kul att se ett par byggen med den, och hoppas redaktionen kan få in en för test.

Skrivet av deltascu:

Ännu bättre skulle det vara om kontakterna på nätagget standardiserades. Tänk vilken dröm (...) Varför händer inte detta?

Jadu..

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Intressant idé.

Men helt modulär är den väl inte, då kabeln ut från nätagget inte ser ut att kunna bytas ut? Ganska dumt i så fall, tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Hur svårt kan det vara att skapa en ny standard likt Apple med sin Mac pro?

Betydligt svårare. Apple har ingen de måste komma överens med, de dikterar som de känner för, så för dem är det extremt simpelt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Vad bra! Kul utveckling. Ännu bättre skulle det vara om kontakterna på nätagget standardiserades. Tänk vilken dröm, datorlådor skulle kunna komma med snyggt fördragna kablar i kabelkanaler som bara är att koppla in i nätagget. De skulle också kunna vara modulära förstås, så att man kunde anpassa vilka kablar man ville ha till vad man stoppade i lådan. Man skulle också lätt kunna byta nätagg utan att dra om kablar. Det skulle kunna finnas en stor marknad för eftermarknadskablar av olika längder, som alla passar. Genialt. Varför händer inte detta?

Ett problem är väl att det finns en överhängande risk för att chassitilverkarna använder undermåliga kablar för att spara in pengar, och då får PSU-tillverkaren skit när allting brinner upp.
En annan sak är att man skulle antagligen behöva specificera vilken styrka på nätagget som varje specifikt chassi kan tåla.
Allt detta utan att ens ge sig in i hur ren kopparn i ledningarna är, rippelvärden och en djungel av annan skit.
Dock så kan jag hålla med om att just kontaktdonen borde standardiseras.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Intressant idé.

Men helt modulär är den väl inte, då kabeln ut från nätagget inte ser ut att kunna bytas ut? Ganska dumt i så fall, tycker jag.

Varför behöver den kabeln vara modulär? Du kan ju inte ens använda nätaggregatet överhuvudtaget om inte den kabeln sitter i - Så även om den var modulär så skulle den oavsett vad, sitta fast där. Och det hela skulle se bra mycket fulare ut med en kontakt också.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, lite synd att det bara är Gold.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Alltså.. problemet är väl ändå att kablarna till nätaggregaten är så djävulskt långa så de måste tryckas undan i ett hörn? Inte att det blir "fult" vid nätaggregatet i sig? Eller har jag missat något 😂

Menar.. det lär ju knappast bli så snyggt som på deras egna reklambild 🤷‍♂️

Man får hoppas att det följer det med kablar som är kortare än vanligt, annars blir det lite knöligt

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem

Jomen skillnaden är ju att det inte finns någon standard alls nu, till och med tillverkarnas egna olika nätagg är ju inte alltid självkompatibla.

Skrivet av Hugashaka:

Ett problem är väl att det finns en överhängande risk för att chassitilverkarna använder undermåliga kablar för att spara in pengar, och då får PSU-tillverkaren skit när allting brinner upp.

Om de använder så dåliga kablar, då skulle jag tro att det är uppenbart att det inte är nätagget som är problemet.

Skrivet av Hugashaka:

En annan sak är att man skulle antagligen behöva specificera vilken styrka på nätagget som varje specifikt chassi kan tåla.

Ja, varför inte. I värsta fall kan man ju byta ut kablarna (eftersom de har standardkontakter!). Men jag tror inte kablarnas specifikationer är så kritiska. Det är ju strömmatning, inte dataöverföring eller audiofilanläggningar vi pratar om.

Permalänk

Borde det inte gå att placera kopplingsboxen i kabelutrummet, (om chassit har rejält sådant). Eller är kabeln för kort?
Hoppas att lite olika varianter av placering testas i en eventuell recension

Permalänk
Medlem

Känns som att denna bäst kommer lämpa sig till moddare eller specialanpassade chassin med speciallängd på alla kablar...

Enda chansen till standardisering är en ny version av ATX med fixerade platser på cpu/atx-ström.

Drömmen skulle vara om alla dessa kontakter pekade mot baksidan av moderkortet som då skulle kunna ersätta några av skruvarna på moderkortet (bara att klicka fast med kontakterna). Kontakterna i chassit sitter så på en liknande skena som denna från artikeln. Skenan passerar även alla hårddiskplatser i chassit med fast backplane för dessa kontakter. Till skenan kopplas endast en ATX12VO från nätagget.

Helst skulle strömmen till grafikkorten peka bakåt också med en kort sladd till skenan eller om skenan går på rätt ställe kopplas direkt in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Ja, varför inte. I värsta fall kan man ju byta ut kablarna (eftersom de har standardkontakter!). Men jag tror inte kablarnas specifikationer är så kritiska. Det är ju strömmatning, inte dataöverföring eller audiofilanläggningar vi pratar om.

Men om kablarna ändå byts ut så har jag svårt att se behovet av förinstallerade kablar

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant om detta hade lett till att man kunde koppla in psu cable extensions direkt till den rektangulära boxen.

Hade kanske blivit enklare med kablage då

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Man får hoppas att det följer det med kablar som är kortare än vanligt, annars blir det lite knöligt

Jo men det lär ju ställa till det för större chassin, samtidigt som längre kablar då blir störande för mindre chassin.
Nej jag vet inte, jag är väldigt skeptisk på detta

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Men om kablarna ändå byts ut så har jag svårt att se behovet av förinstallerade kablar

De förinstallerade kablarna kan ju vara klippt och skurna för chassit, med möjlighet för extrema överklockare eller liknande att byta ut om de vill. Ungefär som att många chassin idag har förinstallerade fläktar som en del väljer att byta ut. Sen så kanske inte alla chassin behöver ha förinstallerade kablar, men om kontaktdonen är standardiserade finns ju i alla fall möjligheten för de som vill.

Permalänk
Medlem

Gillar den här idén.

Var det någon som fattade om det gick att koppla bort kontaktlisten så det blir lättare vid installation? I mitt Define R3 tror jag inte jag har så stora hål att den skulle gå igenom.

EDIT: Såg på bild två att det går att koppla bort den.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Betydligt svårare. Apple har ingen de måste komma överens med, de dikterar som de känner för, så för dem är det extremt simpelt.

Precis och jag hade inte kallat vad de gör för standard utan tvärt emot så gör de Apple proprietära lösningar oftast :).

Permalänk
Medlem

@deltascu då tror jag att jag förstår hur du tänker. Vet dock inte om jag kan hålla med om nyttan i det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Det skulle vara på tiden att chassi-tillverkare steppade upp och gjorde det enklare att koppla in vid nätaggets fästen och ut där ATX vanligen har sina kontakter med bryggor. Bort med kablarna bara. Hur svårt kan det vara att skapa en ny standard likt Apple med sin Mac pro?

En idé om ATX12VO slår igenom är att det bara är moderkortskontakten och grafikkortet som får ström direkt från PSUn. Grafikkortet blir nog svårt att standardisera, de har ju kontakterna på olika ställen och sitter oftast nära PSUn i alla fall, så strunta i dem i första läget. Chassi-tillverkarna kan då installera en standard-kabel mellan moderkort och PSU och få bort den tjockaste av kablarna. Man kan sedan ha matning till SATA-enheter lokaliserad nära de datakontakterna på moderkortet och skicka med kablar som är kombinerade SATA data och ström.

Fläktarna matas ju redan oftast från moderkortet. Den bakre har normalt en header precis i närheten redan idag. Problemet med de övriga är att folk uppmuntras att sätta fläktar var de vill. Visst kan man dra kablar till de vanliga platserna i framkant, eller en kabel med en splitter i alla fall, men det är kanske inte så svårt att lösa heller? Blir man av med de tjockaste långa kablarna är mycket vunnet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av Ortovox:

Precis och jag hade inte kallat vad de gör för standard utan tvärt emot så gör de Apple proprietära lösningar oftast :).

Om de hundra största bolagen inom chassietillverkning, moderkortstillverkning osv gick ihop och utvecklade en standard likt Apples utförande, då skulle jag vara villig att kalla det för standard. Alla behöver ju inte hoppa på tåget, men kan ju vara fint att ha något att sikta mot framåt i tiden

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Skrivet av mpat:

En idé om ATX12VO slår igenom är att det bara är moderkortskontakten och grafikkortet som får ström direkt från PSUn. Grafikkortet blir nog svårt att standardisera, de har ju kontakterna på olika ställen och sitter oftast nära PSUn i alla fall, så strunta i dem i första läget. Chassi-tillverkarna kan då installera en standard-kabel mellan moderkort och PSU och få bort den tjockaste av kablarna. Man kan sedan ha matning till SATA-enheter lokaliserad nära de datakontakterna på moderkortet och skicka med kablar som är kombinerade SATA data och ström.

Fläktarna matas ju redan oftast från moderkortet. Den bakre har normalt en header precis i närheten redan idag. Problemet med de övriga är att folk uppmuntras att sätta fläktar var de vill. Visst kan man dra kablar till de vanliga platserna i framkant, eller en kabel med en splitter i alla fall, men det är kanske inte så svårt att lösa heller? Blir man av med de tjockaste långa kablarna är mycket vunnet.

Precis!
Det skulle säkert gå att hitta en standard där det finns 2x8 -anslutning på moderkort för gpu med, draget i moderkortet, då blir det ju att att vända på kontakterna på gpun, men de borde ju kunna klicka i precis som pciex-slotten idag.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hedersmedlem

Känns lite som att man bara flyttar problemet till en mer synlig plats i chassit.

Med tanke på hur få komponenter i en modern dator som behöver anslutas så är meningen med modulära nätagg allt mindre och mindre. Det är i stort sett 1-2 PCI-express kontakter till grafikkortet och 24pin+8pin ATX som ansluts. Enstaka hårddiskar eller 2,5" ssder men det är långt ifrån alla som har annat än M2-enheter i datorn vid nybyggen idag.

Varför har man ens ATX-kontakten modulär på nästan alla nätaggregat idag? Den behövs i 99% av alla tillämpningar där man använder ett ATX-nätaggregat och det blir bara klumpigare med en kontakt till uppe i nätaggregatet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||