Halo: Combat Evolved Anniversary släppt på PC/Windows

Permalänk
Melding Plague

Halo: Combat Evolved Anniversary släppt på PC/Windows

Den ursprungliga delen i den populära spelserien Halo finns nu tillgänglig till PC i en grafiskt uppdaterad version med stöd för bland annat ultrabreda upplösningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Spelade två första banorna igårkväll, vilken nostalgi! Kan alla replikerna innan och utan. Ett tips är att man kan byta mellan nya och gamla versionen med tab. 😀

Något synd att det inte är en ny remaster utan bara en porting av den gamla. Det är något skumt för man har bara AA i en fem meters radie runt sig själv. Hade önskat ha det överallt, det är ju 10 år gammal version, går att spela med en potatis. Kanske får experimentera med Nvidia inställningarna.

Men aja, jag ska inte klaga!

Permalänk
Medlem

Fantastiskt! Blir en underbar fredagskväll!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Spelade två första banorna igårkväll, vilken nostalgi! Kan alla replikerna innan och utan. Ett tips är att man kan byta mellan nya och gamla versionen med tab. 😀

Samma här. Kan vartenda millimeter av hela spelet.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Reach var okej men är betydligt mer taggad på att spela igenom detta.

Permalänk
Entusiast

Fenomenalt! Har redan hunnit spela mycket mer Halo: Reach Multiplayer än vad som är rimligt under den tiden det funnits tillgängligt! Halo gör sig verkligen riktigt bra på PC och inte minst i 120 FPS!

Halo: CE har väl med handen på hjärtat inte det mest balanserade multiplayer-läget men kampanjen ger mig ju gåshud nästan 20 år senare. Då vet man vad man ska göra på fritiden de kommande veckorna

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Köpte den nu i förmiddags och spelade. Lika bra som originalet, men jag vet faktiskt inte om jag föredrar original eller enhanced grafik. Båda är väldigt intressanta. Så mycket nostalgi här

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Känns som ett måste!
Köpte det med första X-lådan på releasedagen

Orkade dock aldrig lära mig FPS spel på handkontroll ordentligt, kört allt för mycket på pc innan dess... så spelade aldrig igenom hela

Med tangentord och mus så måste det ju bara spöas, 19 år senare! (Huuua, länge)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Känns som ett måste!
Köpte det med första X-lådan på releasedagen

Orkade dock aldrig lära mig FPS spel på handkontroll ordentligt, kört allt för mycket på pc innan dess... så spelade aldrig igenom hela

Med tangentord och mus så måste det ju bara spöas, 19 år senare! (Huuua, länge)

Combat Evolved släpptes ju till PC 2003 också https://imgur.com/63Exapb

Tror ni man kan mata in nyckeln i Steam och få nya versionen gratis? Hö hö...

Seriös fråga: Kan man köpa det separat eller måste man köpa Master Chief collection?

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Combat Evolved släpptes ju till PC 2003 också https://imgur.com/63Exapb

Tror ni man kan mata in nyckeln i Steam och få nya versionen gratis? Hö hö...

Seriös fråga: Kan man köpa det separat eller måste man köpa Master Chief collection?

Man borde kunna köpa det separat, spelen räknas nämligen som individuella DLC.

Permalänk
Medlem

Synd bara att de inte verkar ha lagt alla grafikeffekter från originalversionen in i Enhanced läget, solstrålar tränger exempelvis inte igenom granträden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Combat Evolved släpptes ju till PC 2003 också https://imgur.com/63Exapb

Tror ni man kan mata in nyckeln i Steam och få nya versionen gratis? Hö hö...

Seriös fråga: Kan man köpa det separat eller måste man köpa Master Chief collection?

Skrivet av BeardedRobot:

Man borde kunna köpa det separat, spelen räknas nämligen som individuella DLC.

Ja det ska gå, jag kunde köpa Reach separat men valde att köpa hela serien på steam.

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av dibban:

Combat Evolved släpptes ju till PC 2003 också https://imgur.com/63Exapb

Tror ni man kan mata in nyckeln i Steam och få nya versionen gratis? Hö hö...

Seriös fråga: Kan man köpa det separat eller måste man köpa Master Chief collection?

Jorå minns det, men kändes inte nostalgi då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De får öka takten lite nu om de ska hinna släppa resten av MCC innan Infinite. Det är väl sisådär 8-9 månader kvar och de har fyra spel kvar att släppa. Det vore även intressant att veta hur de gör med femman till PC - även om kampanjen sög så blir det ett rätt stort storymässigt hål mellan fyran och Infinite för PC-spelarna om de väljer att inte porta femman.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

De får öka takten lite nu om de ska hinna släppa resten av MCC innan Infinite. Det är väl sisådär 8-9 månader kvar och de har fyra spel kvar att släppa. Det vore även intressant att veta hur de gör med femman till PC - även om kampanjen sög så blir det ett rätt stort storymässigt hål mellan fyran och Infinite för PC-spelarna om de väljer att inte porta femman.

Jag hoppas också dom släpper femman, det är det enda i serien jag inte spelat. Känns som att det borde vara enklast och porta också med tanke på att det är en xBone release?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag hoppas också dom släpper femman, det är det enda i serien jag inte spelat. Känns som att det borde vara enklast och porta också med tanke på att det är en xBone release?

Femmans motor har funkat fint på Windows sedan 2016 i form av Halo 5 Forge som finns på Microsoft Store. Så japp, det borde vara relativt enkelt att få dit resten av spelet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Fenomenalt! Har redan hunnit spela mycket mer Halo: Reach Multiplayer än vad som är rimligt under den tiden det funnits tillgängligt! Halo gör sig verkligen riktigt bra på PC och inte minst i 120 FPS!

Halo: CE har väl med handen på hjärtat inte det mest balanserade multiplayer-läget men kampanjen ger mig ju gåshud nästan 20 år senare. Då vet man vad man ska göra på fritiden de kommande veckorna

Hur har du fått de att fungera i 120Hz?
Min dator rapporterar 60FPS hur jag än ändrar inställningar i spelet och Nvidias inställningar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Entusiast
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur har du fått de att fungera i 120Hz?
Min dator rapporterar 60FPS hur jag än ändrar inställningar i spelet och Nvidias inställningar.

Tänker du på Halo: Reach eller Halo: CE nu? För det var Halo: Reach jag tänkte på som jag spelat den senaste tiden. Där finns det en upplåst framelimiter i inställningarna vill jag minnas.

Halo: CE har jag inte hunnit testa än men synd om det inte finns en upplåst bildfrekvens

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av dibban:

Combat Evolved släpptes ju till PC 2003 också https://imgur.com/63Exapb

Tror ni man kan mata in nyckeln i Steam och få nya versionen gratis? Hö hö...

Seriös fråga: Kan man köpa det separat eller måste man köpa Master Chief collection?

Har själv spelet på skiva och vore ju kul om nyckeln funkade på steam

Permalänk
Testpilot

Redligt taggad på co-op läget till helgen!

Körde Februari-flighten för H:CEA och det flöt på riktigt bra, samma build som gick live nu som jag förstår det. Lika kul nu som när spelet släpptes för en herrans massa år sedan

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Tänker du på Halo: Reach eller Halo: CE nu? För det var Halo: Reach jag tänkte på som jag spelat den senaste tiden. Där finns det en upplåst framelimiter i inställningarna vill jag minnas.

Halo: CE har jag inte hunnit testa än men synd om det inte finns en upplåst bildfrekvens

Det finns, spelade i 120 fps själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Hur har du fått de att fungera i 120Hz?
Min dator rapporterar 60FPS hur jag än ändrar inställningar i spelet och Nvidias inställningar.

Enda ändringen jag behövde göra var under Video, en bit ner finns rubriken Experimental Settings och där kan jag ändra mellan 60fps eller unlimited.

Permalänk
Medlem

Alltså, bara jag som tycker att det där såg rätt... Fult ut? Definitivt fulare än Halo 3. Men och andra sidan gör det mig bara mer imponerad av Halo SPv3.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Tycker portningen är sjukt bra gjord. Stor skillnad från Halo Reach.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Bara jag som kände Corona-symptom och överväger självpåtvingad karantän efter att ha läst detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Alltså, bara jag som tycker att det där såg rätt... Fult ut? Definitivt fulare än Halo 3. Men och andra sidan gör det mig bara mer imponerad av Halo SPv3.

Porten är ju gjord för en åldrad 360 så ja, det är därför. 😜

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Porten är ju gjord för en åldrad 360 så ja, det är därför. 😜

Jo visserligen, men remastern är ju gjord efter Halo 3 och Reach som båda är snyggare. Halo CEA lider dessutom av 360-sjukan alà 300% bloom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Jo visserligen, men remastern är ju gjord efter Halo 3 och Reach som båda är snyggare. Halo CEA lider dessutom av 360-sjukan alà 300% bloom.

Ah, men det var väl inte Bungie som gjorde remastern? Hur som helst har jag spelat lite mer nu, Den andra banan är den absolut svagaste gällande grafik. Truth and Reconcilliation ser väldigt bra ut jämfört med gamla.

Dock verkar jag ha lite problem med ljudet. Om jag "Chargar" en Plasma Pistol så loopar ljudet. Och Musiken replayas/skärs av lite här och där. Kanske var så i originalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah, men det var väl inte Bungie som gjorde remastern? Hur som helst har jag spelat lite mer nu, Den andra banan är den absolut svagaste gällande grafik. Truth and Reconcilliation ser väldigt bra ut jämfört med gamla.

Dock verkar jag ha lite problem med ljudet. Om jag "Chargar" en Plasma Pistol så loopar ljudet. Och Musiken replayas/skärs av lite här och där. Kanske var så i originalet?

Jag har samma ljudproblem och det är specifikt till Halo MCC. Originalet hade inte de problemen. Kommer nog hursom att spela igenom det, och sedan hoppa tillbaka till SPv3.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Näää… verkar som flerspelarläget inte
har blivit ”enhanced” grafikmässigt, utan bara kampanjen. 😕

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma