Mer gameplay från Half-Life: Alyx

Permalänk
Melding Plague

Mer gameplay från Half-Life: Alyx

I nytt videoinnehåll från Half-Life: Alyx demonstreras bland annat strider, alternativ för navigering och vapenuppgradering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Varför i hela friden "hoppar" man istället för att gå?

Permalänk

Väntar på att min trasiga Index kommer tillbaka från RMA

Konstigt nog så är jag inte så värst hajpad över Alyx. Jag har varit ett stort fan av Half-Life seriens sedan HL1, men hajpen som byggts upp under alla dessa år började tvina.

Jag trodde att denna release skulle va mer magisk än den faktiskt är

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av My2nd:

Varför i hela friden "hoppar" man istället för att gå?

För att slippa kaskadkräkas efter 10 minuters spelande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

För att slippa kaskadkräkas efter 10 minuters spelande!

Har aldrig spelat något virtuellt, men att kunna styra framåt/bakåt måste väl ändå gå med kontrollerna? Eller?

Blev också jätteförvånad över detta. Känns som en lyxigare variant av Virtua Cop. Vilket fick mitt intresse personligen att sjunka ännu mera =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Varför i hela friden "hoppar" man istället för att gå?

Skrivet av JonasT:

För att slippa kaskadkräkas efter 10 minuters spelande!

Skrivet av Tazok:

Har aldrig spelat något virtuellt, men att kunna styra framåt/bakåt måste väl ändå gå med kontrollerna? Eller?

Blev också jätteförvånad över detta. Känns som en lyxigare variant av Virtua Cop. Vilket fick mitt intresse personligen att sjunka ännu mera =/

Ni kan kolla hela videon så ser ni att det är ett av fyra olika alternativ för hur man rör sig i spelet. Det går självklart att skippa teleporterandet och gå som vanligt med joysticken, se video här när de ändrar och styr på vanligt vis istället: https://youtu.be/30v1UWkMBlU?t=372

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Har aldrig spelat något virtuellt, men att kunna styra framåt/bakåt måste väl ändå gå med kontrollerna? Eller?

Ja, det går, men hyfsat många mår illa av det, så därför visar Valve upp tre olika förflyttningsmetoder i sina videor. (Många blir illamående av att läsa i en bil, eftersom kroppen känner av acceleration men ögonen är riktade mot något som står still. Förflyttar man sig steglöst i VR med en thumbstick så ser det tvärtom ut som att man accelererar, men kroppen känner inte av någon acceleration – och det kan leda till en "omvänd" variant av åksjuka).

I den förra Alyx-tråden så är typ hälften av inläggen "Men kan man bara teleportera? Vad trist." och övriga 50% är variationer på "Nu får ni väl ge er, de visar ju upp tre sätt att förflytta sig på."

Det är nästan parodiskt. Detta postas kl 13:

Citat:

Helt galet att en stor andel inlägg handlar om att det bara går att teleportera sig, när de tre olika klippen är till för att demonstrera just de tre olika sätten att transportera sig på.

...och nästa inlägg, 8 minuter senare, är:

Citat:

Det enda jag är tveksam till är teleporteringen. Kanske dom väver ihop det i storyn på något vis?

EDIT: Lite motvilligt imponerad över att kommentaren precis under denna är en fråga om huruvida det finns alternativ till teleportering. o_O

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Varför i hela friden "hoppar" man istället för att gå?

just så , finns det inte alternativ ?, att bara glida som serious sam ,skyrim,mm ,blir det bara att hoppa som nån påsk hare blir det inget köp för min del, har inte haft någon som helst problem att glida

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Ph4st:

Ni kan kolla hela videon så ser ni att det är ett av fyra olika alternativ för hur man rör sig i spelet. Det går självklart att skippa teleporterandet och gå som vanligt med joysticken, se video här när de ändrar och styr på vanligt vis istället: https://youtu.be/30v1UWkMBlU?t=372

Är väldigt tacksam att Valve satsat på flera olika typer av kontroller för rörelse. Var rädd ett tag att de skulle slopa teleporteringen helt, vilket hade klaffat riktigt kasst med min VR-sjuka.

Permalänk
Medlem

Svengelska

Finns det inget bra sätt att säga gameplay på svenska?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jake61:

just så , finns det inte alternativ ?, att bara glida som serious sam ,skyrim,mm ,blir det bara att hoppa som nån påsk hare blir det inget köp för min del, har inte haft någon som helst problem att glida

Se mitt inlägg ovan.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av JonasT:

Är väldigt tacksam att Valve satsat på flera olika typer av kontroller för rörelse. Var rädd ett tag att de skulle slopa teleporteringen helt, vilket hade klaffat riktigt kasst med min VR-sjuka.

Jag mår också rätt illa efter ett tag av att använda kontrollerna. Kör mycket hellre teleportering, trots att det är mindre "realistiskt".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av per1983:

Finns det inget bra sätt att säga gameplay på svenska?

Spelspel? Spellek? Nja, gick inte direkt att direktöversätta i alla fall. Spelande? "Mer spelande från Half-Life: Alyx" låter inte helt rätt heller. Enklare att bara säga gameplay kanske.

Permalänk
Medlem

@JonasT: ja såg den nu, var alternativet att glida också, du sa att du blir åksjuk, vad har du för head sättet htc vive?,
jag har både htc vive den första ,och pimax 5k plus och jag kan säga att det är skillnad ,mycket mindre illamående med pimax äntligen inget alls,och den har mycket klarare bild också kunde kända ibland illamående med htc vive,

Permalänk
Medlem

Valve har satt in flera olika sätt att spela på för att dom vill att ALLA med VR ska kunna spela.
Tänk tex hur dom sålde slut på Index efter att HL:A visades upp.
Dom räknar nog med att många av dom är förstagångs-spelare och då vill jag nog påstå att majoriteten av förstagångsspelare INTE klarar av "smooth locomotion" det jag gissar Valve kallar Continuous som idag räknas som "standard"

Själv har jag inga problem då jag spelat VR väldigt mycket här hemma så jag kommer absolut inte välja nån form av Teleportering, men det är bra att alternativet finns.
Annars hade många nybörjare blivigt sjuka och besvikna.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det ser ju ut som en häftig upplevelse, men även med normal movement ser det ju helt katastrofalt långsamt ut. Tror jag skulle bli sjukt arg efter 1 minut max. "VR-ILSKA"?!?

Om de alls skall ha någon sorts pvp så kan de ju inte tillåta att vissa blinkar heller, vilket reducerar en redan liten hårdvaru-begränsad spelarbas.

Kommer åksjuke-syndromen bli bättre med mindre delay/eyetracking/snabbare refresh, eller är det olösbart för de individer som känner av det? (åksjukepiller var n timme?!? )

Permalänk
Medlem

Först trenden se sin spelar bakifrån sedan spelare utan armar och ben
som dessutom inte kan gå. Det går utför nu.

OK:
Lite sur vill också kunna spela HalfLife på ett "normal sätt"
Men det är väl jag som inte hänger med i evolutionen/utveckling.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Först trenden se sin spelar bakifrån sedan spelare utan armar och ben
som dessutom inte kan gå. Det går utför nu.

OK:
Lite sur vill också kunna spela HalfLife på ett "normal sätt"
Men det är väl jag som inte hänger med i evolutionen/utveckling.

Ja tyvärr hela inlägget avspeglar okunskap och bitterhet

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Det ser ju ut som en häftig upplevelse, men även med normal movement ser det ju helt katastrofalt långsamt ut. Tror jag skulle bli sjukt arg efter 1 minut max. "VR-ILSKA"?!?

Om de alls skall ha någon sorts pvp så kan de ju inte tillåta att vissa blinkar heller, vilket reducerar en redan liten hårdvaru-begränsad spelarbas.

Kommer åksjuke-syndromen bli bättre med mindre delay/eyetracking/snabbare refresh, eller är det olösbart för de individer som känner av det? (åksjukepiller var n timme?!? )

Åksjuke syndrom blir bättre av att "spela mer" men ta pauser så fort man känner symptom.
Jag kan erkänna att jag blev åksjuk i shooters som hade smooth locomotion i början.
kunde inte spela mer än 15min.
idag kan jag spela flera timmar utan problem.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av per1983:

Finns det inget bra sätt att säga gameplay på svenska?

Spelklipp. Vilket när jag sökte på det i tråden för att se om någon annan hade föreslagit det, upptäckte att det användes i en rubrik på swedroid:

Citat:

Snart går det att dela sparade spelklipp och skärmdumpar i Stadia

Tycker man att spelklipp bara är korta bitar, spelsekvens.

Permalänk
Medlem

Svengelska

@SanyaIV: Såg att någon föreslog "spelklipp". Annars kan man ju kanske ändra hela meningen istället för bara översätta ordet. Det här är ju en fråga om hur öppen man ska vara för svengelska. Att ha principer för hur man hanterar språket, annars riskerar det förskjutas över tid på ett sätt som inte är önskvärt.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Först trenden se sin spelar bakifrån sedan spelare utan armar och ben
som dessutom inte kan gå. Det går utför nu.

OK:
Lite sur vill också kunna spela HalfLife på ett "normal sätt"
Men det är väl jag som inte hänger med i evolutionen/utveckling.

Ja bakifrån-vy-spelande kom väl som en våg från konsolvörlden och portarna därifrån(?) Men det börjar väl gå tillbaks nu? (Förutom kanske i ngt barnspel)

När det gäller VR är det framtiden. Alla kommer köra alla spel i vr-brillor framöver. Det är bara att åka till närmaste starVR-center och gå all in

Permalänk
Skrivet av per1983:

Finns det inget bra sätt att säga gameplay på svenska?

Spelspel! Taget, ingen får ändra sig nu! Spelspel får det bli! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Spelspel! Taget, ingen får ändra sig nu! Spelspel får det bli! 😁

Dubbelspel

Permalänk
Medlem

@Woaini:

Detta var mycket trevligare svar.

Jag det är klart jag måste testa VR någon gång, eftersom jag är tekniknörd.
Bara lite ledsen över att HL inte går att spela på samma sätt som när det kom.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Hmm, hoppas att rörelserna i spelvärlden känns naturliga. Mycket hänger på det om det ska bli en behaglig spelupplevelse.
Det där alternativet att gå dit man riktar handen låter bäst för min del, men hoppas att man inte automatisk går dit man pekar utan måste hålla in en knapp eller något också. Att hela tiden röra sig dit man råkar peka torde vara ytterst obekvämt, man vill ju kunna titta sig omkring och sikta utan att man automatiskt gå dit man siktar.
Fast en sådan självklar sak borde de ju ha tänkt på.

Är väldigt sugen på att köpa ett index och köra detta. Priset avskräcker dock en hel del.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Hmm, hoppas att rörelserna i spelvärlden känns naturliga. Mycket hänger på det om det ska bli en behaglig spelupplevelse.
Det där alternativet att gå dit man riktar handen låter bäst för min del, men hoppas att man inte automatisk går dit man pekar utan måste hålla in en knapp eller något också. Att hela tiden röra sig dit man råkar peka torde vara ytterst obekvämt, man vill ju kunna titta sig omkring och sikta utan att man automatiskt gå dit man siktar.
Fast en sådan självklar sak borde de ju ha tänkt på.

Är väldigt sugen på att köpa ett index och köra detta. Priset avskräcker dock en hel del.

Man går inte automatiskt utan man går med styrspaken, tex vänster fram/bak höger vänster strafe. Höger spak vänder på sig antingen "free" där också eller med små hopp (också en komfortinställning vad man föredrar)
Standard hur man idag styr ett spel i VR om det är free-locomotion det Valve kallar Continuis.

Vad som är skillnad med head och hand är att går du rakt fram så vrider man lite på skallen så vänder man sig i spelet lite utan att måste "justera" med högerspak.
Jag har faktiskt aldrig provat på hur detta skulle fungera med handen i nått spel då det känns mest naturligt för mig att använda huvudet.

Den här rörelsen är ju inget man gör en 90/180 graders turn på utan är mer som att du går framåt i en korridor och inte behöver justera med högerspaken för att gå rakt.

Det är svårt att förklara men det är helt enkelt för att det ska kännas naturligt.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

13 minuter med kommentarer från Valve:

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Jake61:

@JonasT: ja såg den nu, var alternativet att glida också, du sa att du blir åksjuk, vad har du för head sättet htc vive?,
jag har både htc vive den första ,och pimax 5k plus och jag kan säga att det är skillnad ,mycket mindre illamående med pimax äntligen inget alls,och den har mycket klarare bild också kunde kända ibland illamående med htc vive,

Precis, kör ursprungliga HTC Vive hemma. Har tyvärr väldigt begränsad upplevelse av Pimax-headseten utöver kortare sessioner på mässor, men tänkte försöka testa lite med Valve Index som vi har på kontoret och se om det gör någon skillnad för åksjukan.