Seasonic utökar Prime-serien med tre fläktlösa nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Seasonic utökar Prime-serien med tre fläktlösa nätaggregat

Prime Fanless är passivt kylda ATX-nätaggregat med uteffekt från 450 upp till 700 W och upp till 95 procent verkningsgrad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar som ett grymt agg! 700W räcker ju och blir över till alla singel-GPU byggen. (det gör väl i praktiken 600W också, men ändå )
Priset lär ju dock avskräcka de flesta, och i praktiken lär man ju ändå ha andra fläktar i burken... Men såna här passiva agg lockar nörden i en litegrann i alla fall!

En sak förvirrade mig dock när jag läste om de mindre PX-aggen i artikeln:

Citat:

Likt TX-700 är PX-seriens aggregat fullt modulära och följer ATX-standarden, men är fysiskt tre centimeter grundare och fyra centimeter kortare på längden.

Vad menar man med "tre centimeter grundare och fyra centimeter kortare"???
De kan väl inte vara både tre och fyra centimeter mindre på samma gång? Och de kan ju inte heller vara krympta på två ledder - då är det ju inte ATX-agg längre

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Roger W: nej det stämmer att Seasonic inte har trotsat fysikens lagar Texten är korrigerad!

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Seasonic har varigt ruggigt högt kvalitet på sina agg .. kommer i håg 1990-talet då tom's hardware testa massa agg och skrotade dom flesta men Seasonic höll med råge de dom lovade de var tuffa tester dom gjorde..
Undra om man ska prova ett fläktlöst nätaggregat från dom ??

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Seasonic har varigt ruggigt högt kvalitet på sina agg .. kommer i håg 1990-talet då tom's hardware testa massa agg och skrotade dom flesta men Seasonic höll med råge de dom lovade de var tuffa tester dom gjorde..
Undra om man ska prova ett fläktlöst nätaggregat från dom ??

Har man bara råd så är dom mitt förstaval 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Undra om man ska prova ett fläktlöst nätaggregat från dom ??

Har två byggen med deras fläktlösa, inga problem alls (första från 2011) , förväntar mig inga fel heller iof.

Permalänk
Medlem

Kan tycka att insteg på 450W är överkurs. 350W hade varit mer lämpligt

Permalänk

Har börjat fundera på en uppdatering av en burk i maskinparken, och 450wattaren här skulle ha varit mumma, men *censur* vad dessa kommer bli dyra.

Tillåt mig gratulera er som hann köpa den nu utgångna Seasonic Prime 550W Platinum för 999 spänn på Inet när dom sålde ut, snacka om klipp.

Visa signatur

3700X : Gigabyte Aorus Pro : 4x8 Gb FlareX @ 3600 C16 : 500Gb 970 Evo Plus : Seasonic 760 Platinum : Nitro + 5700 XT: Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Groggkungen:

Har börjat fundera på en uppdatering av en burk i maskinparken, och 450wattaren här skulle ha varit mumma, men *censur* vad dessa kommer bli dyra.

Tillåt mig gratulera er som hann köpa den nu utgångna Seasonic Prime 550W Platinum för 999 spänn på Inet när dom sålde ut, snacka om klipp.

Köpte 650-modellen för två år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Seasonic har varigt ruggigt högt kvalitet på sina agg .. kommer i håg 1990-talet då tom's hardware testa massa agg och skrotade dom flesta men Seasonic höll med råge de dom lovade de var tuffa tester dom gjorde..
Undra om man ska prova ett fläktlöst nätaggregat från dom ??

Jag har ett halvpassivt från Seasonic och det låter aldrig. Har aldrig hört det överhuvudtaget, tror aldrig fläkten är igång..
Jag har ändå en Ryzen 1700 i burken tillsammans med ett Nvidia Geforce 1060 GTX samt ett AMD Radeon RX580 OC.
Mitt agg är visserligen 750 watt, borde inte vara ett problem med min setup.

Så ett passivt agg kommer nog inte vara några problem alls om det kommer från Seasonic

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det blir bra med fläktlöst då många upplever problem med oljud (grinding, tickling, ...) från fläktarna från Hong Hua. Har fyra Seasonic själv och alla lider av det problemet. Hörs förstås nästan bara då man har fläktknappen ställd att fläkten alltid ska vara på, med lite reservation för olika sorts fläktstyrning i olika aggregat.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Seasonic Focus+ guld 750W som är ställ på ECO mode eller vad den heter. Har haft ett 4790K+980Ti och ett 8700K+1080Ti och fläktarna har aldrig varit på. Har kollat inne på ägget och finns inte nån damm alls. De var det samma med min EVGA G2 750W på eco mode som jag bytt ut för att den var 3-4cm längre och vilja har mer plats i chassi för en extra rad. Mycket billigare än den här Prime Fanless nya variant även om jag bli sugen.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!