Äldre pc låter som en polisbils siren och startar ej upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

@kaput: haha Jadu, somsagt det var första gången jag lödde. Så det kan jag ju verkligen inte avfärda. Får slå ett extra getöga på detta. Jag får nog skaffa mig någon sorts testbänk för pc hårdvara.. börjar bli tröttsamt att sitta och skruva i och ur allt ur lådan nu.

tack för tips!

Mjo, kan vara rätt behändigt att ha en riktig testrigg när man håller på

Noterar nu i efterhand att du formulerar dig såhär:

Skrivet av SplendidPerformance:

Har nu bytt alla kondensatorer som hade läckt elektrolyt...

Har du explicit bytt de kondingar som läckt elektrolyt, och lämnat kvar de som till synes är hela? Det är inget som säger att en konding som ser frisk ut också är det. Det är ganska sannolikt att alla kondingar av de modeller som läckt elektrolyt är mer eller mindre kassa. Min rekommendation är att du byter ut allihopa, även sådana som ser friska ut.

Edit: dubbelkolla också att du fått polariteten rätt på samtliga kondingar, brukar vara tydligt märkt på kretskortet hur de ska orienteras.

VRM-kondingarna är i allmänhet parallellkopplade, och har du fått dit några nya kondingar, så hamnar hela kondensatorbatteriet förstås närmare specarna, och problemen kanske minskar nog för att det ska vara lugnt innan de hunnit få upp värmen. Det skulle också kunna förklara varför det nu funkar några minuter innan det lägger av.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: Alla kondningar utav en specifik typ hade läckt så alla byttes. Och polariteten är satt åt rätt håll. var noga med att se hur dom tidigare satt

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

@kaput: Alla kondningar utav en specifik typ hade läckt så alla byttes. Och polariteten är satt åt rätt håll. var noga med att se hur dom tidigare satt

Gött, då kan du glömma mitt förra inlägg

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Det kan vara en varningssignal för att CPU-fläkten eller annan fläkt ejär ikopplad eller sätts igång.

Jag provstartade själv ett sunkigt P4B-MX i samband med att jag skulle försöka sälja det och fick vad jag tror är samma signal som du har.
Men jag hade varken rätt VGA-kabel för att få bild, och kunde bara koppla in CPU fan och 20/24-pin, så porten som det stod "PSU fan" på var helt urkopplad.

Ja, på de moderkort jag haft den signalen har det varit cpu-temp. Men fläkt eller att någon spänning ligger utanför tolerans är ju troligt. Brukar finnas en inställning i BIOS på ignore om man inte vill ha med div fläktar.