Äldre pc låter som en polisbils siren och startar ej upp.

Permalänk

Äldre pc låter som en polisbils siren och startar ej upp.

Hejsan! Fick precis tag på en äldre pc, troligen ifrån 2000,2001 någon gång.

När jag startar upp den så låter det precis som en polis siren. alltså ett långt pip följt av ett annat lång pip osv osv skärmen får ingen kontakt och mus och tangentbord verkar inte få ström.

Jag har hört att det kan låta så pga cpu överhettning. så är dock inte fallet här.

Moderkortet är ett ASUS P4B
Dock så ser inte kondensatorerna något vidare trevlig ut. Uppe på toppen på en del av dom ser det ut som det börjat rosta/ärga, ser mer ut som rost i färg. Kan moderkortet bete sig så här pga dem?

Tacksam för hjälp eller tips om detta.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

@SplendidPerformance: Du säger att CPU inte är överhettad, har du tagit loss kylfläns och verkligen kollat kylpastan på processorn? En sådan gammal dator kan ha gammal kylpasta som torkat ut eller hårdnat.

Plocka isär hela datorn och blås rent. Gör rent hela moderkortet med T-sprit eller annan alkohol och låt den självtorka. Sätt sedan ihop med ny kylpasta även på processorn. Även processorn skall göras rent med T-sprit eller annan alkohol.

Förmodligen därefter får du igång datorn utan problem. Det som är rostigt gör rent med alkohol och skaffa även en hobby/nagelfil och fila bort rosten försiktigt eller med lätt sandpapper tills kretsarna blänker. ta bort all slipdamm med T-röd eller annan alkohol låt självtorka och sätt ihop den igen. Förmdoligen startar den. Kommer förmodligen tjuta igen, då klockan inte stämmer men den kan gå igång om du har tur.

Permalänk
Hedersmedlem

Om kondensatorerna har börjat att läcka så behöver det fixas innan du går vidare med felsökningen. Det är byte som gäller, göra rent spelar ingen roll för läcker de är de sannolikt kass.

CPU-överhettning innan datorn ens har postat skulle jag säga är väldigt osannolikt såvida inte kylflänsen ligger på botten av chassit.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det kan vara en varningssignal för att CPU-fläkten eller annan fläkt ejär ikopplad eller sätts igång.

Jag provstartade själv ett sunkigt P4B-MX i samband med att jag skulle försöka sälja det och fick vad jag tror är samma signal som du har.
Men jag hade varken rätt VGA-kabel för att få bild, och kunde bara koppla in CPU fan och 20/24-pin, så porten som det stod "PSU fan" på var helt urkopplad.

Permalänk

@OSkar000: Ok. Hur är det med det där är det bara att ersätta kondensatorerna med nya som har samma betäckning? eller ska man var a noga med märken osv?

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk

@dl380g7: Ok, Var kanske lite fel att säga att det INTE är cpu överhettning. Jag har inte lossat på kylfläns än och kikat på kylpastan. Jag får göra det. Men jag har svårt att tro att det skulle handla om en överhettning så fort efter start. det handlar om ett par sekunder.
Men en grundligare rengöring skulle kanske sitta på sin plats.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om det på en dator som USB-porten var kortsluten på. Datorn lät diii-duuu-diii-duuu-diii-duuu, sen stängde den av.

Permalänk

@dunis90: Okej. Nja här fungerar fläktarna som dom skall. Men som sagt så ser kondensatorerna riktigt illa ut här. Blir nog ett byte av dem. Men först ska jag självklart kolla och byta kylpastan på kylflensen. Ta ut alla ram och agp samt pci kort och sätta tillbaka dem kan vara en ide med så här i början kanske.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk

@Balconette: åfan? Har ett separat usb kort i stucket. pröva att ta bort det. Men hur löste du det problemet? Något du lagade eller fort det i soporna?

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SplendidPerformance:

@OSkar000: Ok. Hur är det med det där är det bara att ersätta kondensatorerna med nya som har samma betäckning? eller ska man var a noga med märken osv?

Så länge det är samma kapacitans (F) och samma eller högre spänning (V) så är de lugnt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

@SplendidPerformance: Jag fick börja med att plocka ut "hanen", eftersom den var avbruten. Sedan tog/knipsade jag bort alla lösa stift och testade. Datorn startade. Efter det vek jag ihop en bit papper och tryckte in i hålet så ingen skulle stoppa in en usb i den. Datorn gick ytterligare ett par år efter det.

Visst, ja. Den hade en misshandlad hårddisk med sektorfel i mitten, så partitionerade endast början på den så armen aldrig skulle svepa över felet. Den rullade också med i ett par år efter "servicen".

Hade inte jag varit med och servat burken då så hade den garanterat åkt på tippen istället, så tycker jag gjorde en god gärning både miljö och datormässigt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Tror du får bättre svar här i "Retro"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Hejsan! Fick precis tag på en äldre pc, troligen ifrån 2000,2001 någon gång.

När jag startar upp den så låter det precis som en polis siren. alltså ett långt pip följt av ett annat lång pip osv osv skärmen får ingen kontakt och mus och tangentbord verkar inte få ström.

Jag har hört att det kan låta så pga cpu överhettning. så är dock inte fallet här.

Moderkortet är ett ASUS P4B
Dock så ser inte kondensatorerna något vidare trevlig ut. Uppe på toppen på en del av dom ser det ut som det börjat rosta/ärga, ser mer ut som rost i färg. Kan moderkortet bete sig så här pga dem?

Tacksam för hjälp eller tips om detta.

Av beskrivningen låter det som elektrolyt som läckt ut. Antar att det främst är relativt stora kondensatorer i närheten av CPU-sockeln som läckt? De tillhör spänningsregulatorn för processorn, och belastas ganska hårt under användning. Brukar vara de som ger sig först.

Det är till och med väldigt troligt att det är de som får moderkortet att bära sig åt. Med kassa VRM-kondingar hamnar processorns matning så gott som garanterat utanför toleranserna, kanske är ett larm om det som ylar.

Är du det minsta rädd om grejerna byter du ut dem innan du spänningssätter moderkortet igen, samt vaskar rent moderkortet från eventuell elektrolyt som läckt ut på det. Du behöver kondingar med samma eller nästa nummer högre kapacitans, samt samma eller högre spänningstålighet. Sikta på någon typ med låg ESR. Finns guider på nätet hur du väljer kondingar till olika typer av recappingprojekt. Vad det gäller teknik för att löda loss från tjockt laminat med flera lager finns det guider också.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Skiftar du kapacitansen skiftar du beteendet om det är växelström vid VRM (har inte koll på vad VRM kör med). Är det likström fungerar det du säger för de agerar då främst störningfilter. Bäst i de flesta fall är att köra på samma kapacitans och samma eller högre spänning.

Permalänk

@kaput: Tack för bra svar! Yes! det är de större som sitter bredvid CPUn, ska ta loss moderkortet och försöka få bort dessa. Elektrolyten i fråga har inte hunnit rinna ner på moderkortet än. Satt senast igår och kikade på tekniken hur man får bort och ersätter dessa kondensatorer.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Här har du manualen. http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/sock478/p4b/p4b-105.pdf

Tryck CTRL+F följt av "award beep Bios codes" så hamnar du rätt i dokumentet. På din förklaring av ljudet verkar det vara "No DRAM installed or detected".

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att ett ramminne är dött och därför den blivit ståendes x antal år.
Socket 478 & socket 775 runt pentium 4 så är det en skapligt vanlig kod för ramminne eller kass processor.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

@kaput: Skiftar du kapacitansen skiftar du beteendet om det är växelström vid VRM (har inte koll på vad VRM kör med). Är det likström fungerar det du säger för de agerar då främst störningfilter. Bäst i de flesta fall är att köra på samma kapacitans och samma eller högre spänning.

VRM = voltage regulator module = spänningsregulator.

Kondingarna glättar utspänningen, de sitter inte i någon högpassfilterapplikation, så det är inte så himla noga med kapacitansen

Normal tolerans uppåt på aluelektrolytkondingar brukar vara ungefär 20%, vilket också säger något om att det sällan är särskilt jobbigt om kondingarna råkar bli lite större i den sortens applikationer man använder sådana. Det är definitivt inte känsligare att man kan ta närmaste större E-seriestorlek om de som sitter där har något icke standardmässigt värde. Nedåt kan det dock vara lite petigare, man ska definitivt inte välja mindre kondingar än vad som sitter där.

Skrivet av SplendidPerformance:

@kaput: Tack för bra svar! Yes! det är de större som sitter bredvid CPUn, ska ta loss moderkortet och försöka få bort dessa. Elektrolyten i fråga har inte hunnit rinna ner på moderkortet än. Satt senast igår och kikade på tekniken hur man får bort och ersätter dessa kondensatorer.

Gott. Det är inte helt trivialt att löda loss från tjockt moderkortslaminat, särskilt inte om man bara har nån trött Biltema-lödpenna eller liknande, smart av dig att plugga på lite innan du ger dig på det

Ska jag komma med ett konkret tips som du förmodligen inte hittar i någon guide, så är det att inte underskatta värdet av att förvärma moderkortet med varmluftspistol eller hårtork innan losslödningen. Bara att få upp det till ~70 grader - under de flesta aktuella plastsorters förglasningstemperatur och fortfarande hanterbart med tunna handskar - kan göra underverk.

Själv brukar jag sikta på 130-150 grader om det inte finns några plastdetaljer i närheten som kan ta skada, eller risk att värma upp elektrolytkondingar över sin specade arbetstemperatur, men det är förstås lite mer risky business, särskilt om du inte har någon bra IR-termometer.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@kaput: Nice, lärde mig flera bra saker på en gång. Kan tillägga att de få gånger jag löder brukar jag sitta utomhus på grund av att det är budgetlösningen på ett passande ventilationssystem. Då kanske utetemperaturen ligger på 5°C-10°C och jag brukar alltid fundera på hur proffslödare bär sig åt för att överhuvudtaget lyckas med lödningar (har även investerat i en rejäl lödpenna kan tilläggas). Kan ju bero på omgivningstemperaturen, som du påpekar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

@kaput: Nice, lärde mig flera bra saker på en gång. Kan tillägga att de få gånger jag löder brukar jag sitta utomhus på grund av att det är budgetlösningen på ett passande ventilationssystem. Då kanske utetemperaturen ligger på 5°C-10°C och jag brukar alltid fundera på hur proffslödare bär sig åt för att överhuvudtaget lyckas med lödningar (har även investerat i en rejäl lödpenna kan tilläggas). Kan ju bero på omgivningstemperaturen, som du påpekar...

Givetvis ska man egentligen inte tipsa om att slarva med säkerheten, men löder man bara någon gång ibland är det rätt lugnt att sitta inomhus utan någon särskild ventilation också. Slemhinnorna blir irriterade av kolofoniumröken långt innan det blir farligt när det rör sig om engångstillfällen, man märker om det blir för mycket. Gissningsvis är det också farligare att vara ute i skogen och grilla korv över barrträved - kolofonium är tallkåda.

Köksfläkten kan annars funka som substitut till ett riktigt punktutsug om man är orolig, och då har du nära till ugnen att förvärma i också

Omgivningstempen är dock knappast någon kritisk faktor. Smältan ska upp över ~218 grader med de vanligaste blyfria legeringarna, den relativa skillnaden i nödvändig värmetillförsel blir inte så värst stor när omgivningen är säg 5 kontra 20 grader. Några grader extra värme på lödkolven så har du kompenserat för det, typ. Förvärmning av kretskortet är mer avgörande

Rejäl utrustning är helt klart en bra början. Min primära lödstation är på 80 watt, och det kan jag tycka är lite klent för den där sortens tyngre losslödning utan förvärmning. 150 watt hade varit trevligt. Nu blir det förstås enklare när komponenterna du ska byta bara har två ben, man kan smälta lödningarna omväxlande och "vicka" ut komponenter i fråga. Att välja rätt spets är också viktigt, nyckeln är förstås kontaktyta och kanske främst att spetsen i stort är grov nog för att möjliggöra tillräcklig värmeövergång från elementet. Mina allroundfavoriter är mejselspets eller fasad konisk spets. Hålspetsar avsedda för släplödning kan vara rätt användbara till losslödning i vissa fall också.

Snackar vi om att lyckas med lödningar, som motsats till losslödningar, är nog den största enskilda aha-faktorn när man skaffar sin första flaska flytande syrabaserat fluss. Japanska kalligrafipennor typ Bonpen är i övrigt extremt användbara för applikation.

Edit: i riktigt hopplösa fall kan någon Cerrolow-baserad produkt typ Chipquik vara användbar också. Få bort så mycket som möjligt av det befintliga lodet, och smält på ordentligt med Chipquik, så det riktigt blandar upp sig med kvarvarande befintligt lod. Smältpunkten sänks rejält, och det blir betydligt lättare att löda loss. Givetvis måste man sedan bli av med så mycket som möjligt av kvarvarande Chipquik innan man löder dit nya komponenter, om man inte vill riskera att få mindre tåliga lödningar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hittade en sida, electrokit.com som säljer kondensatorer. Har sökt efter kondensatorer med 3300uF och 6.3V precis som de som ska bytas ut är. Omkretsen är samma med 10mm dock så är inte höjden på dessa samma som de som sitter i datorn. Hur noga bör man vara med det? Höjden på dom som ska bytas ut är 25mm och de jag hittar på nätet är 20mm tror ni man kan beställa dessa ändå? benavstånd är samma med. alltså, så vitt jag kan se så är enda skillnaden höjden på kondensatorn.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Hittade en sida, electrokit.com som säljer kondensatorer. Har sökt efter kondensatorer med 3300uF och 6.3V precis som de som ska bytas ut är. Omkretsen är samma med 10mm dock så är inte höjden på dessa samma som de som sitter i datorn. Hur noga bör man vara med det? Höjden på dom som ska bytas ut är 25mm och de jag hittar på nätet är 20mm tror ni man kan beställa dessa ändå? benavstånd är samma med. alltså, så vitt jag kan se så är enda skillnaden höjden på kondensatorn.

De fysiska måtten är förstås helt egala elektriskt, men det kan vara en bra idé att kolla så de inte är så höga att de krockar med processorkylaren om de sitter väldigt nära sockeln. I det här fallet är det ju dock lugnt med det också, när de är lägre

Har du nån angivelse av ESR (ekvivalent serieresistans/equivalent series resistance) i specifikationerna för kondingarna hos Electrokit? Du vill ha något med låg ESR till den aktuella applikationen.

Passa på att beställa lödfläta och fluss också om du inte redan har.

Jo, en sak till, pränta in detta; elektrolytkondingar är polaritetsberoende. Kolla hur de nuvarande är inkopplade på moderkortet med avseende på detta, och gör likadant med de nya. Så jäkla lätt att råka bomma den

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: tackar för svar! skall kolla upp detta och införskaffa det. Så får vi se hur det går. Jag visste väl att det var rätt att köpa lödstation för ett tag sedan. Flickvännen skrattade och undrade när jag skulle ha användning för den. NU
Skall bli intressant. Ny på området lödning.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk

Uppdatering.

Har nu bytt alla kondensatorer som hade läckt elektrolyt gick riktigt bra för att vara första gången man löder.

Problemet som var var ju att när jag startade datorn så var skärmen svart och ett skrikande "siren aktigt" ljud började tjuta

efter bytet utav dessa kondensatorer och en grundlig rengörning och isärplockning utav all hårdvara samt byte av kylpasta på prollen så kommer jag in i Windows.

Väl inne går det kanske 3 minuter innan samma larm går av igen.
Skall även tilläggas att när larmet går, så går det inte att använda mus eller tangentbord då heller.

Går jag bara in och står i bios så går larmet dock inte av alls. sitter just nu och övervakar tempen på moderkort samt processor
moderkort ligger på 33grader och processorn startade på 42grader men har efter circa 10 min ökat till 47.5grader, men verkar stanna där.

Kan det vara överhettning ändå? den går ju såklart upp snabbare om jag är i windows än om jag sitter i bios.

Jag har testat ram minnena om dessa är ur funktion men så verkar det inte vara. Usb som någon talade om med har jag testat och inte heller där ligger felet.

Några ideer?

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

kollat över alla dip switchar i moderkorts manualen och på moderkortet ?

https://www.asus.com/supportonly/P4B/HelpDesk_Manual/

Kanske behöver en jumper på chassis open alarm på moderkortet då det verkar nämnas.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

@mini-z1994: Tjo!

Kollade upp det och allt ser ut att stämma. En jumper på chassi alarmet sitter där den ska med. Så det är nog något annat. tack för förslaget ändå

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Hedersmedlem

Vad händer om du kör igång Memtest och låter den tugga ett par timmar?

https://www.memtest86.com/

Har du testat med ett annat nätaggregat?
Hur mår grafikkortet?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

@OSkar000: Bra ide! Dock så misstänker jag att jag inte kommer hinna köra igång något memtest. Grafikkortet är det inget fel på. Jag bytte ut och prövade med annat med samma resultat. Men jag ska ta ditt förslag om att byta nätagg. Annars prövar jag byta processor.

Återkommer med resultat

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Uppdatering.

Har nu bytt alla kondensatorer som hade läckt elektrolyt gick riktigt bra för att vara första gången man löder.

Problemet som var var ju att när jag startade datorn så var skärmen svart och ett skrikande "siren aktigt" ljud började tjuta

efter bytet utav dessa kondensatorer och en grundlig rengörning och isärplockning utav all hårdvara samt byte av kylpasta på prollen så kommer jag in i Windows.

Väl inne går det kanske 3 minuter innan samma larm går av igen.
Skall även tilläggas att när larmet går, så går det inte att använda mus eller tangentbord då heller.

Går jag bara in och står i bios så går larmet dock inte av alls. sitter just nu och övervakar tempen på moderkort samt processor
moderkort ligger på 33grader och processorn startade på 42grader men har efter circa 10 min ökat till 47.5grader, men verkar stanna där.

Kan det vara överhettning ändå? den går ju såklart upp snabbare om jag är i windows än om jag sitter i bios.

Jag har testat ram minnena om dessa är ur funktion men så verkar det inte vara. Usb som någon talade om med har jag testat och inte heller där ligger felet.

Några ideer?

Helt säker på att det inte blivit några kallödningar när du lödde dit de nya kondingarna? Det där att det funkar en stund, tills det blir varmt, är ett skolexempel på hur det skulle kunna arta sig.

Det är väldigt lätt hänt, särskilt så för en nybörjare som löder stora komponenter på tjockt laminat som leder bort värmen, och kan vara svårt att se med blotta ögat. Googla "cold solder joints" eller något liknande så hittar du tusen bilder och guider om hur man ser tecken på det, och kanske framförallt hur det ser ut om lödningen är riktig. En annan variant är att gambla på att gegga på lite fluss, smälta om lödningarna, och se om det gjorde någon skillnad

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

@kaput: haha Jadu, somsagt det var första gången jag lödde. Så det kan jag ju verkligen inte avfärda. Får slå ett extra getöga på detta. Jag får nog skaffa mig någon sorts testbänk för pc hårdvara.. börjar bli tröttsamt att sitta och skruva i och ur allt ur lådan nu.

tack för tips!

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2