Intel Core i9-10900K matchar prestanda hos Ryzen 9 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Finns ju mervärde som en konsol inte kan kompensera för. Kapacitet att byta ut sin hårdvara medan hårdvaran man köper hos konsoler är man fast med i minst sex-sju år.

man pratar om att endast uppgradera konsoller i framtiden. så det här med att sitta fast gäller inte längre.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanTheManSwe:

Han kanske sitter på en äldre version.

Sant.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Är inte så insatt i det där, hur gör man det? Gör det så sällan så blir att man bara kör på standard inställningar i princip Kör ett GTX 1080Ti

På senare versioner av Vegas (5-6 år tillbaka) så kan man i renderingsinställningarna välja mellan att rendera med CPU eller GPU. Vegas renderar väldigt snabbt med ett GTX1080Ti. Inte lika bra som DaVinci Resolve, men ändå stor skillnad mot CPU.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För Comet Lake hänger allt på prislappen. Vi vet hur den kommer prestera, det enda som avgör om det blir en vettig produkt eller ej är hur Intel väljer prissätta den. Alltid något (och plannerar köpa Comet Lake till grabbens spelrigg), men tycker personligen det från ett tekniskt perspektiv en skittråkig release.

Oj, trodde du om någon skulle välja x570-plattformen och uppdatera till Ryzen 4000 för din grabb när det blir aktuellt. Men det kanske är ett bättre val att hoppa på Comet Lake istället?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

man pratar om att endast uppgradera konsoller i framtiden. så det här med att sitta fast gäller inte längre.

Man har pratat om det länge. I slutändan kommer det antagligen bli som med bärbara där man bara kan uppgradera viss hårdvara så som lagringsmedium utan att fullständigt bryta garantin. Dessutom kommer antagligen hårdvaran vara specialdesignad mot just den som konsolen kommer med. Med andra ord.. det går inte att byta ut varken GPU eller CPU.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Oj, trodde du om någon skulle välja x570-plattformen och uppdatera till Ryzen 4000 för din grabb när det blir aktuellt. Men det kanske är ett bättre val att hoppa på Comet Lake istället?

Yosh har väl aldrig rekommenderat Ryzen över Intel när det kommer till speldatorer eller vanliga användare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Mina minnen står med i QVL. Datorn startar inte varje gång med XMP profilen, behövde som sagt sänka 100mhz för att det alltid ska boota.

Corsair?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

Ska kika på minnena någon gång! Nu sitter en gigantisk Noctua vid minnena

Vet känslan, bytte ett nätaggregat igår och såklart var CPU 8-pin kontakten på PSU olika trots att det var seasonic både i gamla och nya. Orkade inte montera om kylaren så det blev många svordomar och skärsår innan det var klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Japp!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av muSashi:

Oj, trodde du om någon skulle välja x570-plattformen och uppdatera till Ryzen 4000 för din grabb när det blir aktuellt. Men det kanske är ett bättre val att hoppa på Comet Lake istället?

Inte alls omöjligt att det blir en 4950X till min egen stationära, den har redan gått 1600->2700X->3900X. Men den används primärt för programutveckling och kör Ubuntu, d.v.s. betydligt mer användbart med >6C/12T än om primäruppgiften vore spel. Faktum är att jag aldrig kört ett spel på den dator.

Mycket pekar på att Ryzen 4000 kommer i slutet av detta år, så skulle säga att den mer kommer stå mot Rocket Lake än Comet Lake. Och då spel är det enda tunga grabbens dator kommer köra, varför skulle man inte välja Comet Lake? Kikar man på t.ex. Gamers Nexus återblick på 6600K/6700K

så kan en sak noteras: Ryzen 1000 och 200 har definitivt inte sett någon "fine-wine" utveckling som spelmaskiner. Tvärtom är det mer likt "box-wine". Initialt har de stått sig rätt bra mot Intels då GPU varit en sådan flaskhals, men med snabbare GPUer har det delta vi bara sett i 720p nu blivit vad vi ser i högre upplösning.

På 3 års tid har t.ex. 6C/12T inte gjort någon direkt relevant skillnad ens över 4C/4T för Ryzen 1600. I GN test hamnar 6600K och 1600 rätt långt efter, de är rätt jämna med varandra både i genomsnittlig FPS och 1%-low. Och det i stock, 6600K kan faktiskt överklockas på ett relevant sätt vilket med en lite svagare GPU möjligen kan vara tillräckligt att komma över till GPU-flaskhals igen.

1600/660K är ~25 % efter 6700K, de är mer än 50 % efter 9700K/9900K i det testet! Ryzen 2600 är ~12 % efter 6700K, även 2700X hamnar strax bakom 6700K.

Om det bli Comet Lake (priset är som sagt viktigt) är det också lite baserat på hur 9900K står sig mot 3900X/3950X i spel. Åter igen, kollar man på GN test så är 9700K/9900K i genomsnitt ~10 % snabbare än 3900X och ~15 % snabbare än 3700X. Enda rimliga förklaringen till att 3900X börjar visa sig snabbare än 3700X är dubbelt så stor L3$, vilket i så fall betyder att snabbare RAM till Comet Lakes integrerade minneskontroller med lägre latens bör göra mer än snabbare RAM till Ryzen 3000/4000 specifikt för spel (det är inte alls sant för det mesta andra, men dator är enbart optimerad för spel).

Om Rocket Lake (som använder samma plattform som Comet Lake) är vad jag tror det är, d.v.s. Willow Cove på 14 nm, har jag svårt att se hur den plattformen inte kommer öka gapet för just spel ställd mot Ryzen 4000 jämfört med Core 9000 serien och Ryzen 3000. Willow Cove bör ha 25-30 % högre IPC över Skylake och enda poängen jag ser för Intel att stanna på 14 nm är för att man kan behålla likvärdig frekvens. Fast även det gör Comet Lake till en "tråkig" release, förväntar mig inte precis att den ska stå sig lika bra som hans nuvarande i7-5775C gjort utan ett snabbt byte till Rocket Lake är i princip inräknat (så kanske inte blir en i9-10900K, men beror på spel-tester).

TL;DR är lite av en hobby att verkligen välja det mest optimala för uppgiften, skiter verkligen fullständigt om det kommer från Nvidia, AMD, Intel eller ARM. För spel tror jag de flesta ändå håller med om att Intel är bäst och just i det här fallet är allt annat irrelevant, det går att köra YouTube, surfa och med vilken modern CPU som helst. För mitt eget användarfall var 3900X bäst när jag uppgraderade, så det är CPU systemet kör! 5775C har varit helt rätt val för spel, men det har alltid varit en rätt medioker CPU för det mesta andra (vilket för användarfallet kvittar). I spel drar den jämnt med 6700K som har vettig hastighet på RAM.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om i9-10900K är lika snabb som 3900X i fall som utnyttjar alla kärnor är den förra i praktiken en snabbare CPU.

Man behöver nog ta in tidsaspekten också.
Så om en i9-10900K går att köra med bibehållen boost-frekvens och en effektförbrukning närmare 300W än de 125W som är angiven TDP över ett relevant tidsspann så är det (möjligen) en snabbare processor.

Jämför man prestanda med effektförbrukningen begränsad till TDP är det nog en ganska klar promenadseger för AMD, i alla fall då fler än två-tre kärnor belastas.

Permalänk
Skrivet av draanexle:

Det är intel, klart man måste.

Ja, till skillnad från Ryzen där man bara kan köpa ett moderkort som kommer att fungera för all framtid

Personligen tycker jag inte byte av moderkort är något problem, man får helt enkelt räkna in det, nya minnesmoduler, och ny SSD i priset för att uppgradera. Tvärtom så att om man som jag bygger en ny dator varje 12-18 månader så vill då i alla fall jag ofta ha ett nytt moderkort eftersom det alltid är nån typ av ny port eller funktion man vill ha. Plus att det är kul att meka och testa något nytt.

Kanske bara jag men jag gillar att sätta in så många nya komponenter som möjligt. Gillar lukten av oöppnad elektronik. Jäkligt nöjd med mitt Z390 Designare för 9900K, bl.a. eftersom jag behöver TB3, så blir kul att se vad Z490:an blir, eller deras nya Aorus Xtreme. Moderkort är kul!

Permalänk
Viking
Skrivet av kebabmannen666:

Personligen tycker jag inte byte av moderkort är något problem, man får helt enkelt räkna in det, nya minnesmoduler, och ny SSD i priset för att uppgradera. Tvärtom så att om man som jag bygger en ny dator varje 12-18 månader så vill då i alla fall jag ofta ha ett nytt moderkort eftersom det alltid är nån typ av ny port eller funktion man vill ha. Plus att det är kul att meka och testa något nytt.

Kanske bara jag men jag gillar att sätta in så många nya komponenter som möjligt. Gillar lukten av oöppnad elektronik. Jäkligt nöjd med mitt Z390 Designare för 9900K, bl.a. eftersom jag behöver TB3, så blir kul att se vad Z490:an blir, eller deras nya Aorus Xtreme. Moderkort är kul!

Men det kostar pengar som du har möjlighet att slippa med Ryzen...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Men det kostar pengar som du har möjlighet att slippa med Ryzen...

För vissa spelar det ingen roll. Inte mig heller egentligen men om man ska hålla frun nöjd..🙄

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men det kostar pengar som du har möjlighet att slippa med Ryzen...

Vi normala som köper dyrt när det väl är dags men sitter på sin dator i över 5 år. (8år senaste) Är detta ett ickeproblem.

Permalänk
Inaktiv

Om man skulle uppgradera till en sådan här intel CPU och en 7.68TB SSD sen när det släpps 🙂

https://www.anandtech.com/show/15564/kingston-releases-dc1000...

Permalänk
Medlem

Firestrike är ju ett rätt tungt... spel men spelar det väldigt sällan själv. Väntar med att ropa hej tills vi ser tester som faktiskt visar prestanda man har nytta utav.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Viking
Skrivet av lnd1437:

För vissa spelar det ingen roll. Inte mig heller egentligen men om man ska hålla frun nöjd..🙄

Skrivet av Ryzer:

Vi normala som köper dyrt när det väl är dags men sitter på sin dator i över 5 år. (8år senaste) Är detta ett ickeproblem.

Förstår att det är många som ändå har råd, men det är ju ändå en stor nackdel eftersom du kan behålla ett AMD-kort i flera år, eller köpa nytt om du föredrar det.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoK:

Känner att min 3900x borde legat på inet hylla tills nu, missnöjd med amd! Köpte minnen som skall klara 3200mhz, sätter mobo på DOCP, alla settings går in som Intels XMP, fast bara ibland startar systemet. Nu kör jag mitt system med minnena i 2666mhz, galet missnöjd!

Ryzen 3000 gillar högre MHz på RAM, jag är sjukt nöjd med min 3900X, kör med 3600Mhz RAM

Visa signatur

🎥 Twitch.tv/ZeakQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Varför ska man heja på ett företag som bara är ute efter dina pengar?

Är inte dom flesta företag som säljer varor eller tjänster ute efter våra pengar???

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Förstår att det är många som ändå har råd, men det är ju ändå en stor nackdel eftersom du kan behålla ett AMD-kort i flera år, eller köpa nytt om du föredrar det.

Ja, men egentligen mest i teorin. I praktiken dock så funkar ju inte all AM4-kort direkt klockrent med Ryzen 3000. Har du tur behöver du "bara" flasha BIOS och uppdatera chipsetdrivrutinerna, stoppa in det nya CPUt och hoppas på det bästa. Good luck. Windows är ju inte heller någon dröm med hårdvaruändringar direkt så har svårt att tro att detta är en helt problemfri lösning för någon.

Dessutom, hade jag inhandlat en fet ny 3950x så hade i alla fall jag velat köra den på senaste chipsetet och då hade man ju likförbannat fått köpa ett x570.

Samma med Threadripper. "Du behöver inte byta moderkort", nehej, bara nu då eller?

Så för mig är nytt CPU = nytt moderkort. Av flera anledningar. Kostnaden för ett nytt moderkort är en nackdel givetvis, men det får man ju räkna med när man sparar Ser också en hel del fördelar att ha ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Man blir sugen på en i9-10900k faktiskt... min 7700k är lite "trött" av sig när man renderar videoklipp i Sony Vegas t.ex... några kärnor till hade inte skadat

'Förstår, min 7700K på jobbet känns lite trött också och den blir nog bytt till denna. Jag hade gärna annars tagit en 3900X, som hemma, men jobbet vill bara ha Intel tyvärr.

Men varför kör du inte CUDA/GPU i Vegas istället? Det går ju galet mycket snabbare, eller har du kanske AMD-GPU?

/cgi

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

@CGI: Tjena!
Du tipsade mig om det förut, så nu kör jag på det viset! Uppdaterade min version av Vegas till senaste som fick stöd för "MAGIX" och "NVIDIA NVENC"
Kör ett GTX 1080 Ti.
MVH

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

@CGI: Tjena!
Du tipsade mig om det förut, så nu kör jag på det viset! Uppdaterade min version av Vegas till senaste som fick stöd för "MAGIX" och "NVIDIA NVENC"
Kör ett GTX 1080 Ti.
MVH

Oj ursäkta, jag tänkte att det kändes lite déjà vu ja. Vad kul!

Mvh CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM