Permalänk
Medlem

”No bootable device” Acer Swift 1.

Hej. Har problem jag hoppas få hjälp med. När jag startar kommer meddelandet ”No bootable device” upp.

Har försökt gå in i bios och göra allt man ska där men finns inget att välja under ”Boot”

Är desperat då jag behöver att den fungerar idag så belöning utlovas till den som kommer med lösningen

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att din lagringsdisk har dött eller OS är korrupt bortom all räddning. Hur länge har du haft det här problemet?

Permalänk
Medlem

Syns någon disk alls under BIOS-menyerna?! - saknas den är det som det sägs att din flashlagringsmedia förmodligen gått och dött - SSD/NVMe har nämligen den tendensen ibland...

Därav noga att man ofta gör backup på diskar som ha flash-lagring i sig, det är mer viktiga än de med snurrdiskar då snurrdiskar ytterst sällan bara slutar att fungera en dag plötsligt utan bruka krångla med upplevd långsamhet ganska lång tid innan det ger upp helt och därmed har man stor chans under ganska lång tid att rädda sina data.

---

OM datorn använder SSD så kan du prova att koppla in disken med SATA-spänningsmatning (finns i de flesta stationära datorer en eller flera sådana lediga uttag från dess nätaggregat) men _inte_ koppla in någon SATA-datakabel och så lämnas det påslagen i ca 1 dygn.

Då har många disktillverkare recoverfunktioner som aktiveras om den känner att ingen SATA-data är inkopplad och i somliga fall kan få disken att komma tillbaka från de döda igen, inte sällan med användar-datat hyfsat intakt.

Det kommer inte att fungera om SSD sätts i en diskdocka då SATA-data anslutningen kommer att kopplas till diskdockans chip och då anser SSD att SATA-porten är ansluten och gör då inget alls oavsett tid.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1:

I ett par dagar har den stått och loopat innan start innan detta hände idag.
Den är drygt ett år gammal och väldigt lite använd så det är märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jitf:

@Andreaz1:

...väldigt lite använd så det är märkligt tycker jag.

det är nog det som är grund-orsaken - alltså väldigt lite använd...

Modern SSD/NVMe-media behöver uppvaktas ofta, dvs. att man använder grejorna regelbundet. Ligger det oanvänt långa perioder så finns risk för den här typen av problem. Sedan beror det också på fabrikat av SSD/NVMe om det finns egen 'träningssekvens' som fräschar upp flash-mediat och kontrollkör det kvalitetsmässigt om den känner av om den har legat lång tid utan ström.

Kika i bios om disken syns alls - gör det så kanske det går att rädda ut din data trots allt även om det inte vill boota med att göra en diskimage av disken med en boota på en linuxsticka med ddrescue eller typ program liknande clonezilla så att man får diskimagen överförd till en inkopplas USB-snurrdisk.

Syns inte lagringen alls under BIOS så har din disk dött helt, tyvärr. - är det en SSD kan du prova som beskrivet i min förra inlägg. är det M.2 - inte en aning om de har några rescue-beteenden och hur man kan aktivera dem.

Skall man ha något som starta säkert även efter långa inaktiva perioder (flera månader mellan varje användartillfälle) så är det bättre att ha snurrdisk i datorn - dvs. en laptop-snurrdisk (med eller utan flash-cache) men är inte alltid ett alternativ för kompakta laptop som inte ens har 2.5" diskplats utan endast levereras med M.2-diskar.

Detta är bara början till den globala bitrötan