Billigare alternativ till gjutharts

Permalänk
Medlem

Billigare alternativ till gjutharts

Jag har en soffa som är för låg för att robotdammsugaren ska rymmas in under den, att dammsuga själv är ju inte ett alternativ(ironi) så vad gör man?
Självklart skriver man ut förhöjningar i en 3d skrivare!
Jag gjorde dem dock som en form med tunna väggar för det tog ändå nästan 12h per ben till soffan med 12 ben.

Nu tänkte jag fylla dem med någon form av gjutharts men det är ju svindyrt så tänkte höra med sweclockers om ni vet av något lite billigare alternativ. behöver inte vara vackert på något sätt då det inte kommer synas öht.
Det kommer nämligen gå typ 0,3L i varje form så därför vill jag gärna hålla ner priset.

Så droppa förslag. Just nu är jag kring 1700kr för 3,6L gjutharts.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Använd dina utskrivna klossar som plugg för en gjutform i sand. Sedan gjuter du nya klossar i brons eller mässing. Det krävs en del värme men det får man via stenkol eller tallkottar samt en kraftig fläkt. Alternativt gör nya klossar i trä, billigt och bra. Annars kanske du kan fylla med korttrådigt glasfiberspackel?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Använd dina utskrivna klossar som plugg för en gjutform i sand. Sedan gjuter du nya klossar i brons eller mässing. Det krävs en del värme men det får man via stenkol eller tallkottar samt en kraftig fläkt. Alternativt gör nya klossar i trä, billigt och bra. Annars kanske du kan fylla med korttrådigt glasfiberspackel?

Brons eller mässing hade varit coolt men jag tror det i förlängningen blir ganska dyrt. Jag tror tyvärr inte trä skulle funka då de blir relativt tunna så när man ska fästa dem i befintliga ben så är risken för att de spricker ganska stor. Om inte annat när de sedan torkar och blir lastade så lär de spricka.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Fyll dem med epoxi från biltema? Lär gå på nån tusenlapp.
Betong borde fungera också

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Fyll dem med epoxi från biltema? Lär gå på nån tusenlapp.
Betong borde fungera också

Gjutharts och epoxy är väl egentligen samma sak.
Jag har ju faktiskt putsbruk liggande hemma, ska ta och fundera på den!
Mer förslag välkomnas ändå!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Tror du det fungerar? Är det inte ganska skört?
Jag skolkade kanske från dagis men jag och gips kommer inte riktigt överens, jag skulle höra ett handavtryck med min dotter i gips.
Gipset var konsistensen, välling välling välling stenhårt köpte ett nytt kitt, välling välling välling stenhårt. Då sket vi i det.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Polyester är billigt, finns på tex biltema.
Borde gå att blanda med sand för att dryga ut lite.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Vad är tvärsnittsarean och höjden på benen?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Plastfiberarmerad betong.
Eller vanlig finbetong om du inte kan få tag på fiberarmerad betong.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad det är för slags soffa... men vi beställde längre soffben till vår just på grund av att det inte gick att städa under den annars.

Permalänk
Medlem

Var har du hittat hartsen?
Ett tips är att kolla på kinn.com, dom har lite olika varianter och du kan få det billigare än 1700.

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad är tvärsnittsarean och höjden på benen?

Måtten är 70x70x60

Skrivet av mwi:

Plastfiberarmerad betong.
Eller vanlig finbetong om du inte kan få tag på fiberarmerad betong.

Jag kan få tag stålfiberarmerad betong om så krävs👹

Skrivet av Exxovion:

Nu vet jag inte vad det är för slags soffa... men vi beställde längre soffben till vår just på grund av att det inte gick att städa under den annars.

Jag har försökt att leta men hittar inget riktigt lämpligt som är angivet vad de har för skruv då nuvarande har en skruv i mitten av modell m8.

Skrivet av Cleaner:

Var har du hittat hartsen?
Ett tips är att kolla på kinn.com, dom har lite olika varianter och du kan få det billigare än 1700.

Epoxibutiken och Nilsmalmgren.se
Kinn kom inte fram förut när jag sökte men nu när du skrev så dök den upp. Tack google... eller nått...
Klarar inte av att leverera sökresultat utan att någon annan länkar före...

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Rekordmedlem

Går det inte att sätta på fötter på benen ?

https://verktygsboden.se/maskinskor/maskinskor-m5-1-st?vat=1&...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på en vanlig träkloss?

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Hur många tusen kilo väger soffan? Om du är rädd för att ta träklossar.. Det är ju rätt grova ben menar jag.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det skulle nog funks men de var ohyggligt fula!

Skrivet av ehsnils:

Vad är det för fel på en vanlig träkloss?

Jag tror de kommer spricka när de torkar för de är ganska små.

Skrivet av Karaff:

@Litenskit:

Hur många tusen kilo väger soffan? Om du är rädd för att ta träklossar.. Det är ju rätt grova ben menar jag.

Som sagt innan när man skruvar genom små tråklossar så vill det gärna till att spricka. Även om de inte delar på sig när man skruvar dem så när de torkar så vill de till att spricka.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

@Litenskit:

Förborra så slipper du risken för det..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Litenskit:

Det skulle nog funks men de var ohyggligt fula!

Jag tror de kommer spricka när de torkar för de är ganska små.

Som sagt innan när man skruvar genom små tråklossar så vill det gärna till att spricka. Även om de inte delar på sig när man skruvar dem så när de torkar så vill de till att spricka.

Gör distanser av ett par lager plywood om du är orolig för sånt , det kommer inte att spricka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Måtten är 70x70x60

70x70 är ett vanligt mått på byggregel, de håller garanterat.
Skall du ha en såpass liten bit kan du säkert få tag på en spillbit hos din lokala bygghandlare (eller om du har en bekant som är snickare).
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/byggregel-70x70mm-c14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Tror du det fungerar? Är det inte ganska skört?
Jag skolkade kanske från dagis men jag och gips kommer inte riktigt överens, jag skulle höra ett handavtryck med min dotter i gips.
Gipset var konsistensen, välling välling välling stenhårt köpte ett nytt kitt, välling välling välling stenhårt. Då sket vi i det.

Sorry för det sena svaret, gips borde funka, gips är förvisso ganska sprött men i en "form" med enbart tryckbelastning bör det fungera alldeles utmärkt.