Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Steget till 3440x1440

Då har uppgraderingssuget kommit igen.
Sitter på en Acer xb270hu och rätt så nöjd....
En gammal LG agerar sekundärskärm men är så dassig i jämförelse med acern.
Tittat och läst om många 34" med 3440x1440 men har svårt och bestämma mig.
Acer X34P finns för ett rätt ok pris såg ja men är den värd de priset eller blir man nöjd med någon enklare?

Vad finns de för erfarenhet av alla dessa ultrawide?

Tanken med uppgraderingen är att kunna få en häftigare upplevelse när man spelar.
Spelar mest lite gta5, witcher 3, tarkov samt lite wow.

Mvh
Micke

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

Hej!
Bytte själv från en xb270hu till en x34 för något år sedan och tycker det är underbart. Så mycket mer yta Fick dock byta mitt 1070 som drev den gamla skärmen bra då det inte orkade riktigt, så något att tänka på kanske

Permalänk
Medlem

Har själv kört en Acer 3440x1440 34" 100hz skärm snart ett år tror jag, innan det körde jag två 24" full Hd skärmar.
Jag är väldigt nöjd med det formatet i spel men fungerar även bra i skrivbordsmiljö.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kör nu ett 1080ti så tanken är att det får sitta kvar en stund till iaf.
Sneglade precis på Acer XV340CKP. Den är ju "rak" och de kanske blir för brett så man får vrida och vända på huvudet.
Inte många som har olika modeller för demo när jag farit runt och kikat.

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk

Jag undrar också hur huvudvridande spel är när man spelar med det formatet? Till och med 32" välvd skärm tycker jag är ett gränsfall.

Visa signatur

Mobo: Asus X299-E Gaming II, PSU: i7-8700 (Coffee Lake), GPU: Asus GTX 1080 TI OC 11 gb, RAM: 32 Gb, Diskar: "Kort"-SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grafikante:

Jag undrar också hur huvudvridande spel är när man spelar med det formatet? Till och med 32" välvd skärm tycker jag är ett gränsfall.

Jag har inga problem med det i alla fall. 34" välvd. Inget jag reagerat på skulle vara jobbigt i alla fall.
Ni kanske sitter för nära eller så är vi olika känsliga?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hej om jag får spinna vidare på detta så undrar jag om Acer XV340CKP. Det är en Freesync premium skärm som inte är g-sync kompatibel men vad jag förstår så ska de flesta freesync skärmarna fungera med nvidias g-kort iaf? Håller på att beställa en dator och har denna skärm i sikte.

Edit: Jag tror jag fick svaret här https://www.youtube.com/watch?v=icJnTUAaB9Y .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Blev ett litet impulsköp i går.....
Acer Nitro XV340CKP fick följa med hem och det lilla jag fick tid att prova i går kväll så tror jag att jag är nöjd.
Funderar på om en curved skulle vara trevligare i spel men kostnaden drar ju iväg då...

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Medlem

@Mice: Jag älskar min 3440x1440 x34. I vissa typer av spel t.ex FPS shooters så är det i värsta fall +-0. Inlevelse är inte så viktigt i dessa spel och du fokuserar ofta bara på mitten av skärmen oavsett. Jag spelar mestadels inte shooters dock och i typ alla andra spel så är det det bästa sedan skivat bröd. Skillnaden det ger i inlevelse i ett RPG när det plötsligt täcker större delen av ditt synfält är grym. Wow, Witcher 3, Mass effect, Subnautica och massor med andra titlar tar verkligen ett steg upp när man kör dem i Ultra Wide.

Det enda som har blivit problematiskt för mig är att min ekonomi försämrades strax efter att jag köpte skärmen, och tyvärr är sanningen att 3440x1440 kräver mycket av grafikkortet. FUllHD = 2 milj pixlar, QHD = 3.7 milj och UWQHD = 5 milj. Jag sitter idag på ett 1070 kort och för nya AAA titlar så räcker detta inte ens för 60 FPS/Medium. Man har ju dock alltid möjligheten att ställa ner skärmen till en QHD skärm ifall man vill. Jag skulle dock säga att vill man kära 3440x1440 så är det minst ett kort i Nvidias XX80 klass som gäller, och man måste byta det varannan generation. Dvs hade jag haft ett 1080 istället för 1070 så hade jag nog varit "okej" fortfarande, för att sedan byta till ett 3080 kort.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Hur upplever du skärmen annars? Bra färger osv? Har du testat gsync på den?

Skrivet av Mice:

Blev ett litet impulsköp i går.....
Acer Nitro XV340CKP fick följa med hem och det lilla jag fick tid att prova i går kväll så tror jag att jag är nöjd.
Funderar på om en curved skulle vara trevligare i spel men kostnaden drar ju iväg då...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av KiXeR:

Hur upplever du skärmen annars? Bra färger osv? Har du testat gsync på den?

Gick att aktivera gsync som han i videon visade med en bockruta.
De lilla jag provade så kändes färgerna ok. bara provat surfa och lite blandad spel mest för att se hur de kändes.
Det är funderingen på en curved som finns. Tycker mig se lite färgskiftning i ögonvrån om man lutar sig åt ett håll och tittar i kanten åt motsvarande håll.

Vid helsvart bild så finns det lite glow fläckar eller vad dem kallas men vid spelande/film så var det inget jag reflekterade över. Inte lyckats hitta någon felaktig pixel heller.
Hoppas på att komma hem i vettig tid i dag så man får klämma och känna lite mer.

Visa signatur

Mycket ström är det!

Permalänk
Skrivet av Mice:

Kör nu ett 1080ti så tanken är att det får sitta kvar en stund till iaf.
Sneglade precis på Acer XV340CKP. Den är ju "rak" och de kanske blir för brett så man får vrida och vända på huvudet.
Inte många som har olika modeller för demo när jag farit runt och kikat.

Har själv en Acer X34 och i dagsläget kör jag med ett RTX 2080 TI, men innan dess hade jag mitt GTX 1080. Hade absolut inga problem med det tidigare kortet och för mig var det ett enormt lyft att byta till 34". Jag hade innan haft 3 24" skärmar, men upplevde skarvarna emellan som störande. Jag är som sagt var mer än nöjd och byter jag skärm så blir det definitivt en liknande.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

Härligt, tack för återkopplingen. Blb får man räkna med på ips paneler men det brukar inte vara några problem.

Skrivet av Mice:

Gick att aktivera gsync som han i videon visade med en bockruta.
De lilla jag provade så kändes färgerna ok. bara provat surfa och lite blandad spel mest för att se hur de kändes.
Det är funderingen på en curved som finns. Tycker mig se lite färgskiftning i ögonvrån om man lutar sig åt ett håll och tittar i kanten åt motsvarande håll.

Vid helsvart bild så finns det lite glow fläckar eller vad dem kallas men vid spelande/film så var det inget jag reflekterade över. Inte lyckats hitta någon felaktig pixel heller.
Hoppas på att komma hem i vettig tid i dag så man får klämma och känna lite mer.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late