Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Benq GL2750H bild försvinner några sekunder

Permalänk
Medlem

Benq GL2750H bild försvinner några sekunder

Har en Benq GL2750H som jag haft i cirka 8 år.
På senaste tiden när jag spelar Left4dead 1 i 1080P upplösning.
Så släckas bildskärmen 1-3 sekunder mitt i spelet.
Detta sker aldrig annars i Windows skrivbordsmiljön.
Har inte sett detta problem i Far Cry 5.

Givetvis sker detta i ett olämpligt läge, sen kommer bilden tillbaks.
Kan gå timmar/dagar/veckor mellan dessa händelser.

Har provat att uppdatera Nvidia drivers till senaste versionen men problemet kvarstår.
Jag förmodar att det är läge att skaffa en ny bildskärm med 27" 1440P 144hz
Har ej krav på högsta inställningarna i grafiken.

Eller..................?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Bildexpert 📺

@Zirgo: Kan vara kabeln som är gammal och sämre. Fast dåliga kablar tenderar att ger mer frekventa problem och att det återkommer oftare eller pågår hela tiden. Samt att kablar är agnostiska inför vad du gör med skärmen eller datorn, spel eller windows är sak samma. Allt är en konstant ström av gigabit.

Det kan också vara skärmen som är gammal och börjar få problem med exempelvis strömförsörjningen, dåliga kondensatorer och liknande som gör att skärmen släcker belysningen tillfälligt. Då kan det bli svart och sedan komma tillbaka utan vidare. Fast då är felet mer demokratiskt och kan återkomma när som helst. Skärmen har ingen uppfattning om vilket spel du kör när den ska släcka ned. Och den slutar inte bråka bara för att du har Windows skrivbord framme.

Så det rimliga svaret är ditt grafikkort men också CPU inte orkar och kanske överhettar eller har andra problem. Windows skrivbord är inte krävande på något sätt och då inträffar inte felen när GPU och CPU puttrar på. FC5 kanske är krävande för GPU men inte CPU. Och gamla spel som L4D kanske taxar CPU mycket mer och någonstans slår något ifrån. Sådana här problem kan man i en del fall kväsa genom att frekvensen i spelen nere så att GPU och CPU inte behöver arbeta mer än nödvändigt.

Dvs, det är inte troligt att det är fel på din skärm baserat på de beskrivningar du ger.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Tackar för ett mycket utförligt svar.

Datorn har driftsatts Juli 2019 och var då ny.
Ja kabel är gammal, skall leta upp en annan så länge och prova.

Men jag funderar starkt på att skaffa en ny bildskärm med 27" 1440P 144hz.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850