Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Aldrig varit i en verkstad som har samma tvål som en annan.

Swarfega är lite mer än en tvål...

Aldrig träffat på den?

"Handrengöring av grön gel som är återfettande och mjukgörande. Lämplig för att ta bort tjära, bläck, asfalt, lim, fett, olja och många oljebaserade färger samt övrig svår smuts."

Den gör verkligen jobbet... enda man behöver komma ihåg. Bara swarfega, inget vatten medans man tvättar sig, när allt släppt (typ 30s) så sköljer man bort det.

https://yrkesbutiken.se/produkt/Handrengoring-Swarfega-Classi...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Swarfega är lite mer än en tvål...

Aldrig träffat på den?

"Handrengöring av grön gel som är återfettande och mjukgörande. Lämplig för att ta bort tjära, bläck, asfalt, lim, fett, olja och många oljebaserade färger samt övrig svår smuts."

Den gör verkligen jobbet... enda man behöver komma ihåg. Bara swarfega, inget vatten medans man tvättar sig, när allt släppt (typ 30s) så sköljer man bort det.

https://yrkesbutiken.se/produkt/Handrengoring-Swarfega-Classi...

Aldrig sett den förr.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har du provat Yes efter verkstaden? Yes platinum slår typ alla verkstadstvålar jag provat iaf.

Skrivet av Tempel:

I verkstan har man väl svarfega?

Yes handdiskmedel är det bästa jag har träffat på hittills. Fyllt i en pumpflaska löser det det mesta.

Har träffat på svarfega också, men den har inte varit så mycket bättre att jag ansträngt mig att försöka leta upp den. Likvärdig med Yes handdiskmedel efter min erfarenhet.

Det enda som inte dessa riktigt rår på är kedjeoljeklet, där är det bara lösningsmedel som bensin som gäller.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ehsnils:

Yes handdiskmedel är det bästa jag har träffat på hittills. Fyllt i en pumpflaska löser det det mesta.

Har träffat på svarfega också, men den har inte varit så mycket bättre att jag ansträngt mig att försöka leta upp den. Likvärdig med Yes handdiskmedel efter min erfarenhet.

Det enda som inte dessa riktigt rår på är kedjeoljeklet, där är det bara lösningsmedel som bensin som gäller.

Du borde prova handskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du borde prova handskar.

Ger mycket sämre känsla, upplever bara att de ställer till mer besvär än de löser.

Permalänk
Avstängd

Jag upplever inte att man blir lika ren med flytande tvål i allmänhet. Kör man bara med flytande tvål i ett par dagar så luktar händerna lite surt när de är fuktiga (typ efter tvätt), och det är väl ett tecken på att de inte är riktigt rena. Det sagt så blir det mer pumptvål än hårdtvål i alla fall, med barn så blir det mindre tappade tvålar och så, men jag har alltid en hårdtvål i köket och försöker använda den någon gång per dag.

Angående Yes så jobbade jag som fönsterputsare när jag var yngre och där var det Yes eller andra handdiskmedel som användes, vilket gjorde att jag började använda det till diverse saker. Det funkar bra på feta saker, torka köksbordet exempelvis, men kanske inte superbra på mer ingrodd smuts. Jag skulle inte rekommendera att torka golv med Yes exempelvis, såpa funkar mycket bättre och luktar trevligare.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera denna starkt, bästa köpet jag gjort i tvålväg:
https://www.coolstuff.se/Cuisipro-Tvalpump/3868

Köpte ett par och gav till bekanta och de är precis lika nöjda.

Går åt mindre tvål(typ 30% tvål och resten vatten) och ingen aning om hur det fungerar med istället för koncentrerad tvål så kommer det ut ett härligt skum.

Permalänk
Medlem

Vanlig tvål är inte effektivt bakteriedödande. Tvätteffekten från tvål fås främst genom den fysiska nötningen samt att den binder fetter. På så sätt är säkerligen hårdtvålen bättre eftersom man tvingas gnugga upp den. Men ger man sig när man gnuggat handflatorna mot tvålen har man fuskat
Vill man vara er säker använder man alkogel som gnuggas in riktigt noga över hela händerna.

Så här tvättar man händerna om de ska bli rena

Det lär vara bättre att rulla lite med hårdtvålen än att ta en klick med pumptvålen och skölja av lite snabbt, men båda metoderna är mer eller mindre placebo

Håller man på mycket med olika typer av smörjoljor eller hydrauloljor ska man köpa bra sittande och tåliga handskar av t ex nitrilgummi. Det spelar ingen roll om det är i garaget hemma, oljor kan ställa till med mycket otrevligheter i kroppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nils-Göte:

Vanlig tvål är inte effektivt bakteriedödande. Tvätteffekten från tvål fås främst genom den fysiska nötningen samt att den binder fetter. På så sätt är säkerligen hårdtvålen bättre eftersom man tvingas gnugga upp den. Men ger man sig när man gnuggat handflatorna mot tvålen har man fuskat
Vill man vara er säker använder man alkogel som gnuggas in riktigt noga över hela händerna.

Så här tvättar man händerna om de ska bli rena

https://youtu.be/n_ngaKUEnmc

Det lär vara bättre att rulla lite med hårdtvålen än att ta en klick med pumptvålen och skölja av lite snabbt, men båda metoderna är mer eller mindre placebo

Håller man på mycket med olika typer av smörjoljor eller hydrauloljor ska man köpa bra sittande och tåliga handskar av t ex nitrilgummi. Det spelar ingen roll om det är i garaget hemma, oljor kan ställa till med mycket otrevligheter i kroppen.

Fast steriltvätt har ingen här talat om. Inget man behöver bry sig om utanför vården.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Ger mycket sämre känsla, upplever bara att de ställer till mer besvär än de löser.

Handskar är en vanesak, jobbat med bilar lääänge och använde handskar även med små prylar så som kabelskor m.m.
Sedan om man vill ha ett mkt bra tvättmedel så kan jag rekommendera BS Kemis vita för grovsmuts, funkar kanon.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Handskar är en vanesak, jobbat med bilar lääänge och använde handskar även med små prylar så som kabelskor m.m.
Sedan om man vill ha ett mkt bra tvättmedel så kan jag rekommendera BS Kemis vita för grovsmuts, funkar kanon.

Håller med till fullo. Jobbade som montör ett tag, hade dock inte så fint som kabelskor men en hel del o-ringar och småskruvar typ M4. Körde då allt med handskar. Klarar man inte av att göra det dagliga med handskar så är man en gammal gubbe som tänker "det går inte för vi har aldrig gjort så förut" eller så har man fel handskar. Sedan att det kanske finns moment i arbetet som kräver väldigt mycket fingertoppskänsla men knappast hela dagen och är det fingertoppsarbete hela dagen så lär det inte vara frågan om särskilt skitigt arbete.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Avstängd

"Rullare" ha ha!
Låter som improviserad vardagshumor från Göteborg tycker jag...

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number