HDD bäst file system och allocation size for stora videos

Permalänk
Medlem

HDD bäst file system och allocation size for stora videos

Hejsan, Jag undrar vad folk rekommenderar för fil system (NFTS vs exFAT vs etc..) och vilken allocation size for stora media filer (5gb - 100gb) för 8TB HDD's?
Och vilka märkbar förbättringar man kan få mellan t.ex. 1mb och 32mb allo size (med exFAT)?

Just nu har jag en intern 8TB (NFTS - 2mb allo size) och en extern usb 8TB (exFAT - 1mb allo size).

När jag kör en benchmark på HHD (NFTS - 2mb allo size) så redan vid 16-64 KB I/O /allo size minskas hastighets ökningen enormt.

(Har googlat lite men hittade inte så mycket för stora filer (gigabyte).)

Permalänk
Rekordmedlem

Windows har inget bra filsystem utan du kan välja pest eller kolera sett till stabilitet och ska du lagra stora filer så välj den största kluster du kan för skillnaderna i hur mycket utrymme du förlorar bli mikroskopiska i det fallet och prestandan kan även bli mikroskopiskt bättre.
Ska du ha bra moderna filsystem får du gå över till linux eller bsd.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: ah Okej, tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mambans:

När jag kör en benchmark på HHD (NFTS - 2mb allo size) så redan vid 16-64 KB I/O /allo size minskas hastighets ökningen enormt.

Det som testas är inte prestanda vid olika allokeringsstorlekar, utan prestandan baserad på hur stora stycken data som läses eller skrivs.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720