Hur påverkar längre rca-sladdar till vinylspelaren?

Permalänk
Medlem

Hur påverkar längre rca-sladdar till vinylspelaren?

Hej. Har en sladd liknande denna som kopplar ihop en förstärkare med vinylspelaren..

Med vinylspelaren kom en RCA sladd, 1 meter lång. Det orsakar lite problem eftersom sladden inte räcker till. Har kollat runt lite på nätet. Just denna sort av sladd med jord är svår att hitta. Men finns några få försäljare som har längderna 2 och 3 meter.

Är sugen på att skaffa en längre sladd. Men är mycket fundersam över hur ljudet kommer påverkas. Finns det risk för mer störningar eller annat tråkigt?

Permalänk
Medlem

RCA ut och ingångar kan bli jätterena om konstruktören är duktig. Att jorda din kabel kommer bara tillföra mer störningar. Vinyl har ingen toppdiskant utan den försvinner bort pga mediumet. Du kan ha en mycket lång kabel utan att du börjar höra det med andra ord. (Diskant är det första som börjar försvinna vid långa kabeldragningar´)

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

https://www.hifiexperience.se/produkter/kablar/ovrigakablar/p...

Supra har ofta billiga kablar som fungerar bra och denna finns i 2 meter som jag kan hitta men kanske även längre.

Problemet med billigare kablar som ser ut som den du länkade är att de inte har någon skärmning vilket för mig har skapar en surrande ljud när jag använd billigare kablar.

Just längden tror jag inte är någon större fara om du har mellan 1-5m kabel utan det är väl med kvalitén på kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

RCA ut och ingångar kan bli jätterena om konstruktören är duktig. Att jorda din kabel kommer bara tillföra mer störningar. Vinyl har ingen toppdiskant utan den försvinner bort pga mediumet. Du kan ha en mycket lång kabel utan att du börjar höra det med andra ord. (Diskant är det första som börjar försvinna vid långa kabeldragningar´)

Den som faktiskt har haft en skivspelare inser att jordkabeln inte är till för att jorda kabeln, utan för jorda mellan spelare och RIAA/försteg/förstärkare. Annars är sannolikheten inte alldeles låg att man får jordbrum.

Eftersom nivån är väldigt låg, och på grund av pickupens eventuella känslighet för kabelns egenskaper, är det nog smartast att sätta ett (vettigt) RIAA nära spelaren och ha vanlig en längre kabel på linjenivå efter steget till förstärkaren om det behövs.

Tillägg: Principiellt behöver inte jordkabeln sitta ihop med signalkabeln. Det gör den ofta inte på spelare som har fasta kablar, utan den är ofta en helt separat tåt, se t ex SL-1200/1210 Mk2 i originalskick.

Permalänk
Avstängd

@ztenlund:

Vilket innebär att han kan spara en hel del pengar på att göra en egen jordkabel antar jag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Den som faktiskt har haft en skivspelare inser att jordkabeln inte är till för att jorda kabeln, utan för jorda mellan spelare och RIAA/försteg/förstärkare. Annars är sannolikheten inte alldeles låg att man får jordbrum.

Eftersom nivån är väldigt låg, och på grund av pickupens eventuella känslighet för kabelns egenskaper, är det nog smartast att sätta ett (vettigt) RIAA nära spelaren och ha vanlig en längre kabel på linjenivå efter steget till förstärkaren om det behövs.

Tillägg: Principiellt behöver inte jordkabeln sitta ihop med signalkabeln. Det gör den ofta inte på spelare som har fasta kablar, utan den är ofta en helt separat tåt, se t ex SL-1200/1210 Mk2 i originalskick.

Okej. MP3-generationen ser sig informerad

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med supra till hela min 2 kanals anläggning och jag har använt supra sedan mer en 10 år, även då jag hade hembio och deras kablar funkar alltid oavsett längder.

Just nu har en 10m USB kabel från datorn till min stereo, RCA kabel från skivspelare till RIAA och RCA från RIAA till förstärkare, kör med supra sword till högtalare.

Har även deras strömdosa inkl kablar.

Har en ica kasse med runt 50 olika supra kablar som jag samlat på mig genom åren, har nog i stort sett varenda typ av sladd som dom haft, har till och med scart kablar kvar.

Supra gör extremt bra kablar och de är uteslutande de jag köper om jag ska ha en sladd

Permalänk
Medlem

Kan också rek supra

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Sötast

Damn, hade aldrig trott att supra lyckats sälja så mycket kablar.....

Stötte iofs först på dem när de började sälja digitala kablar för 10-25x priset på andra digitala kablar (trots att det inte är någon som helst skillnad på två digitala kablar( så länge som signalen kommer fram))