Antivirus, Behöver man det idag verkligen?

Permalänk

Jag skulle vilja ha hjälp med att förstå vilka saker ett antivirusprogram potentiellt kan skydda mot och i vilka fall det inte tillför något öht och i vilka fall det bara blir en falsk trygghet. Med antivirus menar jag inte bara antivirus utan hela de ”säkerhetskit” som de flesta säkerhetsföretag erbjuder, t.ex. Norton eller Kaspersky internet security.

En sak som antivirusprogram skulle kunna förhindra är att det installeras spionprogram som ”dammsuger” inloggningsuppgifter, som sedan stjäls och skickas vidare så att någon olovligen kan ta sig in på konton av olika slag. Men några funderingar gällande detta:

Fundering 1:
Tillför antivirusprogram något för t.ex. inloggning på banker som erbjuder olika typer av tvåstegsverifiering, t.ex. inloggningsdosor med säkerhetskod?

Finns det spionprogram som kan snappa upp uppgifter via bankernas tvåstegsverifiering? Jag kan inte se hur det skulle gå till eller vad det skulle användas till eftersom det handlar om olika typer av engångskoder, men jag kanske har fel. När denna trafik väl lämnat min dator och router går det ju ändå inte att skydda sig mot att någon skulle kunna fånga upp denna information, t.ex. om bankens server skulle vara hackad, låt säga. Så jag uppfattar det inte som att ett antivirus skulle skydda mot detta?

Fundering 2:
Så det som man möjligen skulle kunna skydda sig mot kanske är spionprogram som snappar upp andra inloggningsuppgifter som är mer oskyddade?

Det borde kunna vara ett större problem med andra typer av konton, t.ex. konton på sociala medier eller det här på Sweclockers – sådana uppgifter skulle väl t.ex. kunna fångas upp av någon keylogger. Om man därför har ett antivirus som förhindrar att sådan programvara installeras borde det därför vara ett reellt skydd.

Fundering 3:
Är det så att antivirusprogram egentligen mest skyddar mot programvara som kommer in på datorn genom en aktiv handling från användaren, t.ex. genom att starta en exe-fil som är ransomware?

Om man då antar att man aldrig någonsin skulle klicka på en okänd länk, aldrig besöka en suspekt sida eller aldrig på något sätt installera ett program som man inte är 100 % säker på vad det är så låter det som att det inte skulle finnas ett behov av att ha ett antivirus som skydd mot just detta.

Fundering 4:
Är det då så att antivirusprogrammet kan skydda mot aktiva hackningsattacker mot min specifika dator?

Jag utgår ifrån att det är därför man också har en mjukvarubrandvägg för att skydda mot detta. Det torde också vara så att någon genom en sådan attack kan installera skadlig programvara på min dator, men jag är inte säker på om det är så. Men detta låter i vilket fall som den kanske främsta anledningen till att ha ett antivirusprogram?

Fundering 5:
Men är en sådan mjukvarubrandvägg i så fall nödvändig om man redan har en brandvägg i routern?

Jag vore tacksam om någon kunde bringa lite klarhet i dessa funderingar!

Permalänk
Skrivet av Mysterium:

Fundering 3:
Är det så att antivirusprogram egentligen mest skyddar mot programvara som kommer in på datorn genom en aktiv handling från användaren, t.ex. genom att starta en exe-fil som är ransomware?

Om man då antar att man aldrig någon skulle klicka på en okänd länk, aldrig besöka en suspekt sida eller aldrig på något sätt installera ett program som man inte är 100 % säker på vad det är så låter det som att det inte skulle finnas ett behov av att ha ett antivirus som skydd mot just detta.

Fundering 5:
Men är en sådan mjukvarubrandvägg i så fall nödvändig om man redan har en brandvägg i routern?

dessa är väl de aspekterna jag framförallt väljer att ha ett antivirus med realtime scan osv installerat.

3. händer att man ibland letar mjukvara för visst behov och inte alla mjukvaror som brukar komma upp är alltid helt ok men kan verka seriösa från deras websida.

I några fall har mitt antivirus räddat mig genom att blocka sidan för suspect aktivitet så jag aldrig kan nå den eller automagiskt blockerat filen från att laddas ner då den detekterats som malware när man tryckt på ladda ner.

brukar för det mesta hålla mig till mjukvara med öppen källkod men ibland finns inget bra alternativ för ändamålet och då får man helt enkelt leta efter något alternativ med google.

så svaret på denna är att det hjälper men beror precis på vad man gör och regeln att aldrig trycka på okända länkar går inte alltid att följa även om det för det mesta går.

5. har du en router så är väl inte mjukvarubrandvägg livsviktig men den skyddar mot att malware ska spridas mellan enheter på lansidan om brandväggen i routern. windows firewall duger utmärkt till detta och behöver 99% aldrig ersättas av 3e part.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysterium:

Jag skulle vilja ha hjälp med att förstå vilka saker ett antivirusprogram potentiellt kan skydda mot och i vilka fall det inte tillför något öht och i vilka fall det bara blir en falsk trygghet. Med antivirus menar jag inte bara antivirus utan hela de ”säkerhetskit” som de flesta säkerhetsföretag erbjuder, t.ex. Norton eller Kaspersky internet security.

En sak som antivirusprogram skulle kunna förhindra är att det installeras spionprogram som ”dammsuger” inloggningsuppgifter, som sedan stjäls och skickas vidare så att någon olovligen kan ta sig in på konton av olika slag. Men några funderingar gällande detta:

Fundering 1:
Tillför antivirusprogram något för t.ex. inloggning på banker som erbjuder olika typer av tvåstegsverifiering, t.ex. inloggningsdosor med säkerhetskod?

Finns det spionprogram som kan snappa upp uppgifter via bankernas tvåstegsverifiering? Jag kan inte se hur det skulle gå till eller vad det skulle användas till eftersom det handlar om olika typer av engångskoder, men jag kanske har fel. När denna trafik väl lämnat min dator och router går det ju ändå inte att skydda sig mot att någon skulle kunna fånga upp denna information, t.ex. om bankens server skulle vara hackad, låt säga. Så jag uppfattar det inte som att ett antivirus skulle skydda mot detta?

Fundering 2:
Så det som man möjligen skulle kunna skydda sig mot kanske är spionprogram som snappar upp andra inloggningsuppgifter som är mer oskyddade?

Det borde kunna vara ett större problem med andra typer av konton, t.ex. konton på sociala medier eller det här på Sweclockers – sådana uppgifter skulle väl t.ex. kunna fångas upp av någon keylogger. Om man därför har ett antivirus som förhindrar att sådan programvara installeras borde det därför vara ett reellt skydd.

Fundering 3:
Är det så att antivirusprogram egentligen mest skyddar mot programvara som kommer in på datorn genom en aktiv handling från användaren, t.ex. genom att starta en exe-fil som är ransomware?

Om man då antar att man aldrig någonsin skulle klicka på en okänd länk, aldrig besöka en suspekt sida eller aldrig på något sätt installera ett program som man inte är 100 % säker på vad det är så låter det som att det inte skulle finnas ett behov av att ha ett antivirus som skydd mot just detta.

Fundering 4:
Är det då så att antivirusprogrammet kan skydda mot aktiva hackningsattacker mot min specifika dator?

Jag utgår ifrån att det är därför man också har en mjukvarubrandvägg för att skydda mot detta. Det torde också vara så att någon genom en sådan attack kan installera skadlig programvara på min dator, men jag är inte säker på om det är så. Men detta låter i vilket fall som den kanske främsta anledningen till att ha ett antivirusprogram?

Fundering 5:
Men är en sådan mjukvarubrandvägg i så fall nödvändig om man redan har en brandvägg i routern?

Jag vore tacksam om någon kunde bringa lite klarhet i dessa funderingar!

1. Nej.

2. Utan att veta gissar jag att det är troligare att en sida blir av med sina uppgifter än att du får en keylogger i systemet. Det är sällan man hör om keyloggers hos användare som inte är utsatta för väldigt riktade attacker (därför att de jobbar med känsliga saker t ex).

3. Det är det som är tanken, men säkerhet är så mycket mer än elaka .exefiler. Macros i Officepaket var (är?) ett stort problemområde, likaså .pdf-filer. Webbläsaren är viktig för säkerhet också. Adblockers är bra också.

4. Nu är jag inte så hemma på olika kompletta säkerhetslösningar, men jag antar att det beror lite på vad du menar. Men visst kan AV skydda mot ett begynnande intrång om angriparen använder kända exploits. Vad som är viktigt här är att inte använda admin-kontot som standard. Är du admin och kör allt som admin utan att bekräfta körningen körs även hot som admin. Men en router är första försvaret ut mot internet, men man vill absolut ha en mjukvarubrandvägg också ...

5. ... därför att med den kan du styra vilka program som får använda vilka portar. Har du elak kod i systemet kan en mjukvarubrandvägg hindra kommunikation, även om tillräckligt elak kod som körs som admin kan göra vad den vill. Hårdvarubrandvägg är förstås bättre.

I stort är en Windows 10-installation med Defender väldigt säker.

Och en tanke runt den tidigare diskussionen: det är inte helt lätt att testa effektiviteten hos AV-mjukvara. Om en AV stoppar 99% av testarens hot och en annan 95% beryder inte det att den med en högre siffra är bättre på reellt skydd, alltså på att stoppa hot du faktiskt kommer att stöta på.

Permalänk
Medlem

Räcker att en adderver e hackad så smittas hela kedjan bakom utan att man behöver trycka på något så ja av behövs än mer idag

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Skulle du kunna specificera vilken av mina frågor som svaret är nej på? (Ursäkta, otydlighet är mitt fel eftersom jag ställde två frågor i samma stycke)
a) Finns det spionprogram som kan snappa upp uppgifter via bankernas tvåstegsverifiering?
b) Så jag uppfattar det inte som att ett antivirus skulle skydda mot detta?

Skrivet av Meathim:

5. ... därför att med den kan du styra vilka program som får använda vilka portar. Har du elak kod i systemet kan en mjukvarubrandvägg hindra kommunikation, även om tillräckligt elak kod som körs som admin kan göra vad den vill. Hårdvarubrandvägg är förstås bättre.

Skyddar en hårdvarubrandvägg någonsin utåt? Trodde den bara nekade inkommande trafik som inte har efterfrågats "inifrån" först.

Permalänk
Skrivet av Dax:

Räcker att en adderver e hackad så smittas hela kedjan bakom utan att man behöver trycka på något så ja av behövs än mer idag

Skulle du kunna utveckla lite och förtydliga hur du menar för jag hänger inte riktigt med (jag vet helt ärligt inte vad en adderver är eller som du menar adserver och råkat skriva fel?). Vad är det för kedja du avser och i vilket sammanhang gäller detta som du beskriver?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysterium:

Skulle du kunna utveckla lite och förtydliga hur du menar för jag hänger inte riktigt med (jag vet helt ärligt inte vad en adderver är eller som du menar adserver och råkat skriva fel?). Vad är det för kedja du avser och i vilket sammanhang gäller detta som du beskriver?

Kolla länken i mitt inlägg.

Edit: Mer:

https://arstechnica.com/information-technology/2018/01/malver...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysterium:

Skulle du kunna specificera vilken av mina frågor som svaret är nej på? (Ursäkta, otydlighet är mitt fel eftersom jag ställde två frågor i samma stycke)
a) Finns det spionprogram som kan snappa upp uppgifter via bankernas tvåstegsverifiering?
b) Så jag uppfattar det inte som att ett antivirus skulle skydda mot detta?

Skyddar en hårdvarubrandvägg någonsin utåt? Trodde den bara nekade inkommande trafik som inte har efterfrågats "inifrån" först.

Som jag fattat det är svaret nej på den första, eftersom den inte har med den lokala datorn att göra. Visst kan du ha BankId på dator, men det är bara en drivrutin egentligen (som jg fattat det). All verifiering sker externt.

Och gällande brandväggar: ja, de skyddar åt båda håll.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Då kan man fråga sig om Norton eller Kaspersky skulle skydda mot detta. Eller om det räcker med en adblocker som du nämnde ursprungligen.

Skrivet av Meathim:

Och gällande brandväggar: ja, de skyddar åt båda håll.

OK. Jag tittar i inställningarna för min routerbrandvägg men hittar åtminstone inga inställningar för att blockera utgående trafik. Görs det automatiskt och hur vet den i så fall vilken utgående trafik den ska blockera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysterium:

Då kan man fråga sig om Norton eller Kaspersky skulle skydda mot detta. Eller om det räcker med en adblocker som du nämnde ursprungligen.

OK. Jag tittar i inställningarna för min routerbrandvägg men hittar åtminstone inga inställningar för att blockera utgående trafik. Görs det automatiskt och hur vet den i så fall vilken utgående trafik den ska blockera?

Som du säger så är det som funkar mot ad-grejor en reklamblockerare.

Brandväggen i din router är en väldigt enkel sådan. I Windows 10-brandväggen finns såna regler att ställa in.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Som du säger så är det som funkar mot ad-grejor en reklamblockerare.

Brandväggen i din router är en väldigt enkel sådan. I Windows 10-brandväggen finns såna regler att ställa in.

Bara så jag hänger med: en hårdvarubrandvägg skyddar alltså ändå något utåt även om den är enkel, eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysterium:

Bara så jag hänger med: en hårdvarubrandvägg skyddar alltså ändå något utåt även om den är enkel, eller?

"En hårdvarubrandvägg" implicerar inte någon specifik regeluppsättning och utan ytterligare sammanhang är inte "utåt" något som kan universellt appliceras på en hårdvarubrandvägg.

En "hemmarouter" med NAT (vilket det låter som att du egentligen frågar om) tillåter allt som oftast alla typer av anslutningar som upprättas från LAN-sidan och nekar alla anslutningar som upprättas från från WAN-sidan.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kör Defender tillsammans med en annan brandvägg som dumwindows ska gnälla om varje gång jag startar datorn. Har gjort sedan ett par år tillbaka tillsammans med modern webbläsare och diverse tillägg som hjälper till att bli av med skräp och det har funkat bra so far.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

När jag skaffade min första dator körde jag olika gratis-AV, framförallt AVG och Avast. Vid köp av ny dator år 2016 på Elgiganten, lade jag till deras treårs-supportavtal som bland annat innehåller McAfee. Därefter körde jag återigen gratis-AV tills jag förra året fick ett erbjudande från McAfee om att köpa en tvåårsprenumeration för nästan halva priset.

Använder dock inga andra skyddsprogram parallellt, så vet inte hur stor risken är att jag har fått in spionprogram och trojaner i min dator. Är dock inte orolig då jag bara laddar ner filer som jag vet att nära vänner har skickat, samt att McAfee inte har hittat några virus än så länge.

Skrivet av mwi:

I dessa corona tider behövs Antivirus mer än någonsin.

http://wittstrom.com/misc/antivirus.jpg

Ja verkligen. Både för datorer och människor (vaccin). Rolig bild, ha ha.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.