Skurkar får inte använda Iphone på film

Permalänk

Tycker att om en film har produktplaceringar så ska den räknas som reklam, inte spelfilm. Vilka exakta konsekvenser det skulle få vet jag inte, men tycker det är en viktig princip. Reklam ska identifieras som reklam.

Permalänk
Medlem

Ja, Mercedes-BMW är ju en klassiker. Vill minnas att min gamla Amiga inte fick användas i kärnkraftverk eller liknande. Inte pga risken för Guru Meditation, utan för att kärnkraft är Elakt[tm]. Den typen av regler håller ju inte. Men självklart ställer inte endast Apple krav på att deras produkter används på ett fördelaktigt sätt om de sponsrar, antingen genom pengar eller produkter.

Skulle Coca Cola sponsra en film där hjältarna drack Pepsi och skurkarna Coke? Tja...kanske...om det var en Tarantinofilm. Men ni förstår vad jag menar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd

Hmm, så nu kan man bli spoilad av produktplaceringen i fortsättningen ;D

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Såg på mitt klistermärke jag från intel att jag enbart fick sätta den på min dator som har en intel cpu.

Så sätter jag det på mitt kylskåp kan de stämma mig om ja vägrar ta bort det t.ex....

Haha, i USA möjligen. Här i Sverige fungerar det inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Detsamma gäller bilmärken, du kan avslöja karaktärerna, vem som är ond vs god i amerikanska filmer baserat på bilmärkena. Det finns skurkbilar, och helgonbilar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joppis:

Haha, i USA möjligen. Här i Sverige fungerar det inte så.

Skickades från m.sweclockers.com

Så du menar att jag kan sätta mitt egna klistermärke vart jag vill :O?

Kan svenska skurkar i filmer använda iphone också då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Om någon röker i en modern film så är det oftast skurken.

Jag upplever att jag aldrig sett så många rökare i serier som nu. Verkar som om alla är glada för dessa sponsorpengar. De lyckades till och med få in en Vape i Picard.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Rekordmedlem

Det är alltså slut på reklamfilmer från Apple hädanefter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vore bättre om Rian Johnson inte fick sätta sin fot på fler filmproduktioner.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Är det bara jag som aldrig någonsin tänkt på att X skurk använder X mobil modell?

Nä det är gissningsvis väldigt ovanligt att vår medvetna del av hjärnan snappar upp just det här.

Skrivet av Nivity:

Eller är det verkligen folk som tänker "oj denna mördaren använde en Samsung S10 i denna filmen, usch då vägrar jag använda en Samsung produkt framöver!!".
Om det finns sådant folk borde de verkligen undersökas för fel i skallen

Nej. Så tänker såklart ingen.
Ändå är det här antagligen tämligen effektivt. För vi är påverkningsbara och mottagliga för manipulation på ett helt gäng områden. Som vi själva är totalt omedvetna om.
Det stora problemet för oss konsumenter är att vi är omedvetna - om att vi är omedvetna.
Vi förstår helt enkelt inte hur mycket vi kan bli styrda.

Att företag riktar in sig på den här typen av grejer - eller att produktplacering i film används alls beror ju på att företagen har bra förståelse för hur de arbetar in sin braning i våra medvetanden. Det här ger utdelning.
Säger man bara till oss i reklamfilm eller på banners att den här bilen minsann är bäst - ja då har det begränsad inverkan. Men det finns så många andra dörrar in.
Den som tror att man är immun eller inte påverkas av den här typen av upplägg är den som blir mest lurad.

Det finns så otroligt mycket att förkovra sig i på området. Jag rekommenderar att mjukstarta med boken "Tänka snabbt och långsamt" som går igenom våra tankevillor om att vi tror att vi är långt mycket mer rationella och agerar på förnuft än hur det egentligen är.
Vi kan styras - och vi styrs i mångt och mycket - helt utan att vi förstår eller märker av det. Det här sker konstant.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Så du menar att jag kan sätta mitt egna klistermärke vart jag vill :O?

Kan svenska skurkar i filmer använda iphone också då?

Nu jämför du äpplen och päron. Artikeln handlar om kommersiellt bruk och du pratar om privat bruk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

För många år sedan såg jag en film för andra gången, och blev fundersam över att huvudpersonen inte körde en volvo. Hade ju för mig att den gjorde det första gången jag såg filmen. Efter lite sökande visade det sig att det fanns olika versioner av filmen, beroende på vilken marknad den var riktad mot. Kunde inte hitta några andra skillnader är bilmärken dock.

En annan sak jag märkt är att volvo ofta körs av goda och välutbildade karaktärer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

För många år sedan såg jag en film för andra gången, och blev fundersam över att huvudpersonen inte körde en volvo. Hade ju för mig att den gjorde det första gången jag såg filmen. Efter lite sökande visade det sig att det fanns olika versioner av filmen, beroende på vilken marknad den var riktad mot. Kunde inte hitta några andra skillnader är bilmärken dock.

En annan sak jag märkt är att volvo ofta körs av goda och välutbildade karaktärer.

Bovarna kan ju inte köra Volvo , då dom kör mycket hårdare! Då hade dom ju gått sönder direkt!
Våga vägra Apple helt enkelt

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Bästa filmen med smygreklam är hotel transylvania och andra filmer som är gjorda av sony pictures där ALLA telefoner man ser är Sony

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

En skurk röker, har en "rootad" Android telefon och en dator som kör Linux.
En hoodie och solglasögon är också en självklarhet, även mitt i natten.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hellmix:

Bästa filmen med smygreklam är hotel transylvania och andra filmer som är gjorda av sony pictures där ALLA telefoner man ser är Sony

Varför smyga ?
Is 'Hawaii 5-0' one long Microsoft commercial?
https://betanews.com/2011/10/22/is-hawaii-5-0-one-long-micros...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

ok. Ja det jag menar är att det hjälper till att förstärka.

Ta en medelålders man som har en mobil för 30 000kr, så säger det inte ett skit. Men om samma man har ett hus för 10 miljoner, bil för 1 miljon, båt klär sig fint etc, så hjälper samma mobil till för att personen ska utåt ska ses som en viss typ.
Ju yngre man är, ju mindre annat behöv. En ungdom i högstadiet kan imponera enbart med en dyr mobil, samma ungdom när den gick i förskolan hade enbart behövt en stor godispåse.

Mobiler är lite som kläder. Att enbart gå runt i en kavaj när man är 30 år säger inget, man måste ha annat till.

Sedan finns det dyra mobiler som har fler funktioner. Och det blir som att alla på forumet som har en dator för över 10 000kr inte enbart har den för att imponera på andra, utan de använder de extra funktionerna.

Det du beskriver låter som att någon/några behöver förlängning av något som dom har komplex för.😅

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nä det är gissningsvis väldigt ovanligt att vår medvetna del av hjärnan snappar upp just det här.

Jag snappar oftast upp när en Windows Mobile dyker upp 🙂

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det här gäller alltså för apples regler om produktplacering i film.
I de fallen apple betalar för att visa upp sina grejer i film har de regler om att det inte är skurkar som ska ha lurarna.

Det här står i sweclockersnyheten också - men jag förtydligar en vända ;).

I de fall man inte vänt sig till apple för finansiering via produktplacering i filmerna så finns inte dessa restriktioner.

För att förtydliga mig. Jag kommer alltid ofrivilligt tänka på detta oavsett om de är sponsrade av Apple eller inte. Jag har inte koll på vilka som sponsrar vem, men för de filmer där Apple gör det kan detta riskera förstöra en oväntad knorr på handlingen. För de filmer som inte är sponsrade av Apple tillför fortfarande inte denna information mig något. Inte heller är jag intresserad att börja kolla upp vem som sponsrar vem enbart för att undvika spoilers. Så på det stora hela är det i min mening något jag gärna kunna varit utan ända.

Permalänk
Medlem

Haha nu kommer det här sitta i skallen när man kollar serier/filmer

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Såg på mitt klistermärke jag från intel att jag enbart fick sätta den på min dator som har en intel cpu.

Så sätter jag det på mitt kylskåp kan de stämma mig om ja vägrar ta bort det t.ex....

Då är nog säker så länge du inte brer kylpasta på mackorna

Permalänk
Medlem

Är inte det här världens ickenyhet? Alla som sponsrar filmer med motkrav om produktplacering har väl en kravlista, känns som en självklarhet. Förfäras man över detta ska man nog seriöst undvika sanningar och verkligheten framöver. Självklart kan inte Apple påverka filmer de inte sponsrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Hawaii Five-O måste vara världsmästare på detta med sina Microsoft Surface som hålls upp i konstiga positioner och "Bing it" 😂

Tänk om någon rebellisk filmmakare tar och väljer att köra Slackware Linux med Lynx som webbläsare och duckduckgo som sökmotor?

Permalänk
Föredetting

Dags att dra igång en filmproduktion där bara avskum använder Appleprodukter.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Naj som sagt är det väl inte så konstigt att när man betalar för att visa upp sin vara så vill man att det görs på bästa möjliga sätt.
Om Aston Martin sponsrar en bondfilm med en bil eller 10 så finns det kanske ett kontrakt som säger att det inte ska vara "person nr 3" som stannat för rödljuset när bond hoppar över vägen i sin Renault Laguna som ska köra den bilen.

Permalänk

Men alla som har iFånar är ju onda.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Kommentarssektionen håller som vanligt hög nivå.
Men såklart, man måste ju passa på vid varje tillfälle som ges att snacka skit om Apple.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnts så förstår inte jag heller hysterin kring detta.
Om Apple väljer att sponsra en produktion med produkter eller pengar är det väl inte mer än rätt att de också får ställa motkrav för att visa upp sina produkter i linje med sitt varumärke och på bästa sätt? Eller ska de göra det av ren välgörenhet till en miljon/miljardproduktion?

Passar inte Apples motkrav så får man väl antingen förhandla eller skita i att ta emot deras pengar så får man göra precis hur man än känner för?

Permalänk
Avstängd

@Dumbullen: det har med undermedvetna bias du gör mentala hopp till slutsatser. om du bara ser en vit man som skurk så bröjar du assosiera ondska med vita män. om du bara ser svarta homosexuella som hjältar ser du alla svarta och homosexuella som bra. filmer kringgår vår analytiska del och vi accepterar budskap i det tillståndet när vi vill bli roade.
på samma sätt använder daily show skratt ljud för att påtvinga politiska budskap.
alla inom marknadsföring vet om sådana trick folk är lättlurade.

Permalänk
Medlem

Hmm är inte en Mac en P(ersonal)C(omputer)?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless