Permalänk
Medlem

HDMI 2.1 2020

I år skall TV-Bänken moderniseras.
Jag börjar med en ordningsfråga, i den här tråden betyder HDMI 2.1 alltid stöd för 48Gbit FRL. Det betyder inte att utrustning för encode/decode av video måste klara alla format;
4K100A
4K100AB
4K100B
4K120A
4K120AB
4K120B
8K50A
8K50AB
8K50B
8K60A
8K60AB
8K60B

eller en enda av funktionerna;
Ultra High Speed HDMI Cable
Auto Low Latency Mode (ALLM)
Enhanced Audio Return Channel (eARC)
Quick Frame Transport (QFT)
Quick Media Switching (QMS)
Variable Refresh Rate (VRR)

Dessa behöver specificeras vid behov.

För mig är det följande inköp
TV: LG OLED65CX
Receiver: oklart måste stödja eARC, 5.0 högtalare. Måste släppa igenom/klara samtliga 2.1 funktioner.
PS5
Xbox One Series X
Ny GPU till datorn, prestanda minst nVidia 2070 Super, måste klara QFT, 4K120A, ALLM och VRR.

Nice to have, smart hemstyrning, främst sätta TV i standby och växla källa samt möjligen volym (lägre maxvolym 22:00 - 08:00 hade varit nice)
Jag villhöver dessutom en fjärr som kan styra så mycket som möjligt av detta, gärna tvåvägsintegrering med smart hem (har hubitat elevation, kan tänka mig att byta/komplettera vid behov).

Närmast är väl en receiver, siktar på en prisklass runt 10k-12k.

Dator, Xbox Series X samt PS5 vill jag ha direkt i TVn för att kunna ha olika bildinställningar. Eventuella gamla konsoller, streamingprylar kopplas in i receiver.

Något mer som går all in på HDMI 2.1 48Gbit/s FRL i år?

Denon, Yamaha, Pioneer, Sony är väl receivers jag misstänker släpps i år som klarar mina krav. Styrkor/svagheter (inte utifrån känslor kopplade till företagen vare sig pga dåliga arbetsvillkor eller enskild krånglande produktexemplar.) Mer typ , brukar ha API för kontroll, sunkig ATMOS-decoder och liknande.

Vi kör igång med en omröstning i vilken receiver du tror kommer vara bäst för mig!

Mina fronthögtalare är B&W DM 603
Mina bakre är B&W DM 602 S2
Center orkar jag inte kolla, men ganska biffig, köptes samtidigt som övriga på HiFi-klubben ca 20 år sedan.
Saknar inte bas, grannen tycker redan den är för stark...
Prio ljud i form av källa
1. Spel
2. Film
3. TV
4. Musik

Övrigt jag prioriterar är distinkt kanalseparation, tydlig/förstärkt dialog. Jag är inte audiofil och min hörsels brist är framförallt kopplat till hjärnan som har svårt att tolka tal/sång i en ljudmatta. Inte överdrivet förtjust i vare sig diskant, mellanregister eller bas. Balans, neutralt (med undantag för dialog som kan behöva förstärkas).

Permalänk
Medlem

Att välja receiver handlar om vilka högtalare du tänker para den med också, så styrka per kanal ut! samt vilket ljud du vill ha/tycker om att lyssna på, som mer "livligt", "neutralt" eller "mjukare". Så inte bara märke.

Denon (om jag har förstort rätt) är lite som en biligare lillebror till Marantz. Typ Seat/Skoda är till Volkswagen.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Att välja receiver handlar om vilka högtalare du tänker para den med också, så styrka per kanal ut! samt vilket ljud du vill ha/tycker om att lyssna på, som mer "livligt", "neutralt" eller "mjukare". Så inte bara märke.

Denon (om jag har förstort rätt) är lite som en biligare lillebror till Marantz. Typ Seat/Skoda är till Volkswagen.

Bra poäng, skall lägga in högtalarna.

Permalänk
99:e percentilen

Ha i åtanke vad som kan hända med din receiver om/när det kommer en ny version av HDCP eller något annat DRM-trams. @GLaDER upplyser dig gärna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Om HDMI 2.1 med all dess funktionalitet är ett måste hade jag väntat ett år men att köpa nytt. Då har alla tillverkare fått ut nya produkter och du kan lättare välja rätt för dig.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Om HDMI 2.1 med all dess funktionalitet är ett måste hade jag väntat ett år men att köpa nytt. Då har alla tillverkare fått ut nya produkter och du kan lättare välja rätt för dig.

Jag väntar inte längre än till releasen av Xbox Series X/PS5, det är max, grafikkort kan jag tänka mig att skjuta på men inte resten.