Precis köpt hus, vad är ett måste att införskaffa?

Permalänk

Precis köpt hus, vad är ett måste att införskaffa?

Hej!

Som rubriken säger så har jag precis köpt mig ett litet hus...
Som nybliven husägare behöver man ju se till att man har allt hemma, därav min frågeställning till mer erfarna husägare?
Ska göra om i huset, byta golv och tapetsera/måla väggar samt även få till en altan.
Vilka maskiner är värt att investera i? Skruvdragare och borrmaskin har jag men utöver det?
Kan ett multiverktyg vara en bra idé?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...

Tacksam för smarta tips!

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Kom in här för att säga multiverktyg! Jag och min sambo skaffade radhus för snart två år sedan men köpte ett multiverktyg först i år. Vi önskar att vi hade köpt det tidigare. Otroligt användbart till de där smågrejerna som alltid behöver fixas. Vi köpte en tillsats med sticksåg också. Om du kan skulle jag föreslå att du köper ett som använder samma batterier som dina andra verktyg.

Permalänk

Jag började med Jula/biltemas verktyg, men efter att 75% gick sönder efter första användningen tröttnade jag och satsade på mer kvalitativa verktyg.

Vattenpass
Tumstock
Hammare
Magnetisk bitshållare och bits
Fogsvans
Snickarpenna
Maskeringstejp
Eltejp
Skruvmejslar
Handtvingar
Avbitare och tång
Borrkassett
Arbetshandskar

För specifika arbeten som att lägga golv eller tapetsera finns det speciella verktyg som behövs till det. Man kommer på vad man behöver efter hand.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

Ger och kapsåg
Multiverktyg typ fein eller liknande.
Sticksåg

Köp inte verktyg som är billiga utan köp kvalitet. Om du vet att du bara kommer använda verktyget en gång så kolla om du kan hyra det. Går att hitta bra verktyg billigt på blocket om du nu inte måste ha nytt.

Lycka till och välkommen som husägare. Det finns alltid projekt att börja på vara sig man vill eller inte

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Som husägare kan man aldrig ha för många verktyg...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag är lite tråkigt och säger: köp inget förrän du behöver det.
Verktyg är lite som köksmaskiner - det är lätt att föreställa sig en massa situationer då de kommer komma till användning, men sen är de snart undangömda i något skåp efter premiäranvändningen.

Men visst, skruvdragare och en bra uppsättning skruvmejslar och bits är skönt att ha till hands. Även ett par uppsättningar montage- samt gipsskruv med tillhörande plugg, så man inte står utan när någonting ska upp på väggen.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Jag började med Jula/biltemas verktyg, men efter att 75% gick sönder efter första användningen tröttnade jag och satsade på mer kvalitativa verktyg.

Läste ett gubbtips om att börja med att köpa billiga grejer, det som går sönder/slits ut byter man ut mot kvalitetsgrejer. Då vet man vad man verkligen kommer att använda och får bra grejer till det.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Hej är det ett trähus så kommer man långt med en bra skruvdragare och någon form utav såg
själv har jag skruvdragare, multiverktyg, cirkelsåg, gersåg, vinkelslip, satser med handverktyg och en massa fler verktyg samtidigt som jag har möjligheten att låna från jobbet
jag brukar inskaffa verktyg i samband med projekt, på så vis köper jag på mig
troligtvis kommer du att behöva en gräsklippare mm till sommaren … så spendera inte "allt" på en gång

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Tålamod och mer pengar? 😋

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evilmonkey:

Som nybliven husägare behöver man ju se till att man har allt hemma, därav min frågeställning till mer erfarna husägare?

Som erfaren husägare säger jag att du inte behöver ha allt hemma

Standardgrejer som hammare, skruvmejslar, tumstock/måttband, tång osv bör såklart finnas, men ta det lugnt med maskiner och se över om du kan låna/hyra om du inte är helt säker på att de kommer användas mycket.
Särskilt batteridrivna prylar, batteriet dör efter ett antal år även de inte används mycket.
Skruvdragare undantaget såklart, det bör alla ha

Ikea har en låda med skruv/plugg i olika storlekar som är bra att ha liggande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Låter som man ska införskaffa allt eftersom då och satsa på kvalité:) Huset är hälften tegel, hälften trä dvs tegel på bottenplan och panel på ovan.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

Snickarbälte och arbetshandskar.

Permalänk
Medlem

Grill! Gärna en som är lätt att köra low 'n' slow i så att grannarna får njuta av dina BBQ-konster!

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är lite tråkigt och säger: köp inget förrän du behöver det.
Verktyg är lite som köksmaskiner - det är lätt att föreställa sig en massa situationer då de kommer komma till användning, men sen är de snart undangömda i något skåp efter premiäranvändningen.

Men visst, skruvdragare och en bra uppsättning skruvmejslar och bits är skönt att ha till hands. Även ett par uppsättningar montage- samt gipsskruv med tillhörande plugg, så man inte står utan när någonting ska upp på väggen.

Håller helt och hållet med. Har varit hos folk som haft en hel arsenal med verktyg där majoriteten bara ligger i garaget eller liknande och aldrig använts. Köp verktyg med bra kvalité för vad arbetet kräver. Tids nog kommer ha en gedigen uppsättning verktyg som håller en livstid för personligt bruk i hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Jag är lite tråkigt och säger: köp inget förrän du behöver det.
Verktyg är lite som köksmaskiner - det är lätt att föreställa sig en massa situationer då de kommer komma till användning, men sen är de snart undangömda i något skåp efter premiäranvändningen.

Men visst, skruvdragare och en bra uppsättning skruvmejslar och bits är skönt att ha till hands. Även ett par uppsättningar montage- samt gipsskruv med tillhörande plugg, så man inte står utan när någonting ska upp på väggen.

Många köper dessutom dyraste verktyget för att sätta upp en tavla...en gång var tredje år. jag gillar ryobis verktyg då batterierna passar till mycket och dom är hyfsat hållbara. på midsommar var myggjagar tilläggt uppskattat.

min brors flickvän jobbar på bauhaus och hon säger att många killar kommer in och ska sätta upp en tavla och köper en borrmaskin för 5 papp medan en för 500kr hade fungerat lika bra. sen ligger den och samlar damm i garderoben i flera år.

känner en polare som köpte en hilti borrmaskin för att sätta dit EN planka på altanen. det var 2 år sedan, den ligger nu och samlar damm i garderoben. hoppas kunna köpa den billigt med löfte om att han får långa den om 10år när nästa planka lossnar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Vi kör med Bosch batteridrivna vertyg och i det sortimentet finns häcksax, en fröjd att klippa häcken (töjor ca 2m) utan sladd, rekommenderar dock 2 batterier så du kan ladda ett under tiden du jobbar om det är mycket.

Byggde veranda på baksidan, 2 batterier funkade perfekt med skruvdragaren.

Tyngre verktyg som såg går med sladd dock.

Behövde köpa lite extra virke och för att få in det i bilen krävdes att jag såga av vissa brädor, en fröjd med en batteridriven sticksåg och inte behöva stå o såga för hand som dem flesta.

Visa signatur

Semipassive build 0dB up to 55-60°

Permalänk
Medlem

Jag började med kvalitetsprylar på en gång. Inte ångrat det en enda sekund. Slutresultatet blir ofta bättre, det är roligare att ta sig för och göra något. Har hänt mig en gång att min Makita skruvdragare slutade fungera. Hade blivit så mycket gips och betong i chucken att den låste sig. Jag skruvade upp hela maskinen rensade med tops och sprit, skruvade ihop och den går än. Köptes när Makita firade jubilieum i England så runt 2008-2009? Eftersom jag pysslar med lite bygge och snickeri på fritiden så har maskinen använts och inte bara legat i en hylla.

Så mitt bästa tips är: Satsa på ett paket med kvalitetsmaskiner från Makita, Milwaukee eller liknande. Kolla även utomlands, finns väldigt många tusenlappar att spara.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv

En underskattad pryl är ett bra snickarbälte. Jag har kört tre stora husrenoveringar och man kan bränna en hel del tid bara på att hämta verktyget man behöver för nästa moment. Ha standardprylarna nära tillhands.

Sedan är bra verktyg halva jobbet. Även handverktyg som hammare och fogsvans. Bättre känsla i jobbandet också, gör det roligare. Kört slut 5 borrmaskiner och 3 cirkelsågar. Skulle köpt bra grejer från början, typ Bosch, aldrig mer Black&Decker. Ta det lugnt med dyrare och häftigare maskiner, ofta klarar man sig med vad man har, bara lägga lite mer tid på förberedelser typ jiggar, men basverktygen skall vara bra kvalitet.

Permalänk
Medlem

Byta golv (och lister) = köp en kap och gersåg med sågbord. Jag fick detta när jag fyllde år sist. Bästa presenten i mitt 48-åriga liv Sen gick det undan med golv och lister. I sommar blir det altanbygge..
Denna Metabo såg
Och sen är Metabo sågbordet med hjul som en skänk från ovan!

Sen kan jag inte förstå varför jag inte skaffade spik/listpistol med tryckluft första gången jag köpte hus!?
Biltemas billiga set fungerar super.
Och ja. Det gick att sneskjuta en spik in i handen
Under 1300 kr - hur värt som helst! Enkelt att komplettera med billiga verktyg sen till kompressorn. Vi köper nog färgspruta och mutterdragare.

Dyckertpickan
Kompressorn med två hjul
Lång och smidig slang

Sista bra att ha är en krysslaser. Allt från tapetsering till uppsättning av allt som ska upp på väggarna blir så mycket enklare och rakare
Kanske en sån här?
Jag satte min på ett vanligt gammalt kamerastativ vid behov.

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Det första med ett nytt hus - försök lista ut VAD som behöver göras och sedan skaffa verktyg utefter det.

Något som faktiskt kan vara värt pengarna är en IR-kamera. Har en sådan i min CAT S61 mobil. Kan ge bra ledtrådar till var det läcker värme.

Värme och fukt - de stora husproblemen. Sedan kommer detta med möss, myror och annat otyg, men det är andra "tillbehör" som krävs.

Permalänk
Medlem

Det finns "Köp bra nu" och "Köp när du behöver det" lägren. Jag hamnar nog lite mitt emellan. Fundera på vilka verktyg du behöver/vill ha och hur mycket du kommer att använda dem. Sen bevaka bra reapriser. Jag tror det är Hornbach som prismatchar + 10% eller något sådant. Så vänta tills verktygen går på typ Black Friday rea på Jula, sen köp dem på Hornbach och be dem prismatcha. Plötsligt är det inte orimligt att du kom ner till kanske 40-60% av priset. Nu kan du antingen köpa dubbel så många verktyg, eller köpa allt för halva pengen

Edit:

Citat:

Självklart kan det hända att det i ett sortiment med 120 000 produkter finns en eller annan produkt som är billigare hos en konkurrent. Därför har vi en lågprisgaranti. Hittar du en identisk produkt till ett lägre pris hos vår konkurrent, matchar vi deras pris och ger dig 10% av konkurrentens pris i hittelön om du köper produkten hos oss. Gäller även vid tillfälliga prissänkningar och e-handel. Prisgarantin gäller inte vid utförsäljning.

Permalänk
Medlem

En redig skruvdragare är ett måste, behöver inte vara någon dyr historia men gärna av lite bättre snitt... Du behöver inte springa och köpa en dewalt för 4 lök direkt.

Gerkap är fenomenalt om man ska sätta panel, lägga golv eller gera foder, taklister och annat.. Men inget måste innan det.

Dyckertpistol är GULD när man ska sätta innepanel, innertak foder och annat. Jag kör 16ga till panel och tak, samt 18 till foder och lister. Skippa biltemapickorna och övriga billiga dock, de är inget vidare.... Däremot är det inget fel på biltemas spik.

Kör en Basso 16ga som är lätt, tyst, variabelt slag och saknar det hemska luftutblåset. Skjutit många tusentals dyckert med den utan ett enda dubbel eller blankskott.. Hade även en biltema 18ga, nu utbytt mot en senco tack och lov.

Vatpass och krysslaser är bra, laser speciellt vid tapetsering och liknande, men inget måste innan det.

Så köp en skruvdragare, hammare, Vatpass och tumstock.. Och så kommer resten av sig självt efter behov. Jag har det mesta hemma, men det är nog mycket en arbetsskada. 😅

Multiverktyg är trevliga, överväg ett i samma serie som skruvdragaren så du kan dela batterier..
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan anses trivialt, tills man sitter på tronen och inser att man saknar: TOALETTPAPPER.

Permalänk
Avstängd

Allt blir så mycke roligare med bra verktyg.
Byggde en carport och hade då bara en sticksåg från Bruksbo eller nåt, efter ett par timmar så var den död och blev en resa 8 mil för att köpa en ny då alla affärer i närheten hade stängt på helgen. Blev inte mycke sågat den dagen kan man säga.

Så kvalitet är viktigt och jobbet blir roligare. Som sagt, är det engångsverktyg du behöver så hyr eller låna dessa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Om du nu skall köpa hålsåg - köp inte de "kassetter" som har ett antal plåtsågar. De "hugger" och är allmänt dåliga. Som denna: https://www.bauhaus.se/sagkrans-68-100x31mm

Bättre att köpa en sats "riktiga" som denna: https://www.bosch-professional.com/se/sv/halsagssatser-bimeta...

Eller just specifikt de hålsågar med den diameter du behöver.

Permalänk
Medlem

Bra trådlöst nätverk! Ett måste för oss alla!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

CAT 6A LAN till varenda vrå. Swimmingpool, bastu och biljardbord kommer efter det. Sedan bardisk. Ja du förstår, ingen poäng att slita på det perfekta boendet dagarna i ända om man inte kan njuta också.

Permalänk

Fuktmätare? Eller är det bättre att vänta tills man ser ett misstänkt problem? Någon som vet om det är skillnad på billiga och dyra?

Permalänk
Medlem

Nu kan jag inte tala för alla men... du kanske har märkt att många husägare verkar har en hel del material i form av skruvar, beslag o.dyl. hemma och tänker att "gud vad välförberedda och ordnade de är". Detta är en LÖGN!

Jag tänkte likadant när vi skaffade hus och nu sitter även jag här med lådor halvfyllda med skruv, beslag av olika slag o.dyl. och det har ingenting att göra med att jag är förberedd. Har helt enkelt köpt fel storlek på beslagen så många gånger att jag fått högvis över som jag inte vet vad jag ska ha till. Skruv köper jag alltid för lite av så jag måste köpa en låda till för att göra det sista och vips har jag nu en låda över med en skruvsort som garanterat är fel storlek för nästa projekt.

Mitt förslag är således att se till att du har bra förvaring för allt som du kommer köpa och inte behöva använda förren du står där och plötsligt behöver det. Mitt andra förslag är att köpa en tumstock/måttband och se till att mäta allt minst två gånger för att vara säker på att du tror att du köper rätt storlek på saker, du kommer inte göra det men det är skönt att tro.

Lite mer seriöst så var det bästa tipset jag fick när jag skaffade hus att låna saker i början. Det är så mycket man behöver att utgifterna kan ta bort allt det roliga ur livet. Då jag flyttade i riktning mot familjehemmet har jag en far som varit husägare i 30 år inom ungefär lika nära avstånd som de stora verktygskedjorna. Att hämta verktyg där när de behövs har varit mycket billigare än att köpa allting på direkten och jag kan istället lägga pengarna på allt annat som behövs. Känner du inte någon med verktyg i närheten så hitta någon, i nästan alla boendeområden/mindre orter finns "gubben". Han känns igen på sina promenader i området där han kollar av att allting är som det ska och sin förmåga att hälsa på allt och alla. Är du på landet har han troligen en gård av något slag och odlar något eller har djur. Han har verktyg, lär känna honom så har du också tillgång till verktyg.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

skruvmejsel. Resten kan du köpa vid behov. Annars kommer de antagligen bara stå där kanske i onödan.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR