HP Laptop, laddar ej vid användning

Permalänk

HP Laptop, laddar ej vid användning

Hej, har en HP pavilion 15bc006no som för en vecka sedan slutat ladda ENDAST vid användning. När man stoppar i strömsladden så lyser först den orangea lampan vid laddningsporten (att den laddar) och även på aktivitetsfältet står den är i kopplad och laddas men efter ca 5-10 sekunder så slutar den plötsligt att ladda och lampan blir istället vit men laddas inte och står även att den är inte i kopplad men lyser ändå och gör lika dant hela tiden när man tar i och ur kontakten. Har testat uppdatera BIOS, samt ominstallation av windows samt alla windows update uppdateringar är gjorda. Har testat en annan laddare som jag säkert vet fungerar men samma resultat där också. Den laddar alltså som den skall när den är avstängd men inte vid användning, så var kan problemet ligga tror ni? mvh

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7850 2GB OC CPU: i5 2500K 3.3GHz KYL: Cooler Master hyper 212+
MOBO: Asus P8P67 LE RAM: Corsair 8GB 1600MHz PSU: Xfx 650W XxX edition
MUS: Razer dethadder TB: Steelseries APEX HÖRLUR: Steelseries 7H CASE: CoolerMaster 912+ HDD: seagate 500GB
Play fair - Play hard

Permalänk
Vila i frid

Moderna laptops brukar optimera laddningen vid drift till ca 60-80% av batteriets kapacitet för att förlänga dess livslängd. Hamra på F2 vid uppstart och kör en diagnostik på "power".

https://support.hp.com/us-en/document/c00259897

Permalänk

Har gjort det men och står att batteriet är ok men ac-adaptern registreras inte eftersom problemet med att den slutar ladda efter 5-10 sek..

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7850 2GB OC CPU: i5 2500K 3.3GHz KYL: Cooler Master hyper 212+
MOBO: Asus P8P67 LE RAM: Corsair 8GB 1600MHz PSU: Xfx 650W XxX edition
MUS: Razer dethadder TB: Steelseries APEX HÖRLUR: Steelseries 7H CASE: CoolerMaster 912+ HDD: seagate 500GB
Play fair - Play hard

Permalänk
Vila i frid

Med datorn påslagen och i drift. Koppla loss strömadaptern och ta tid på hur lång till det tar att nå 20%. Anslut strömadaptern och kontrollera att den laddar upp till 60-70%. Gör den det = normalt. Stäng av datorn och låt den ladda färdigt så skall den vara närmare 100% nästa gång du startar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Moderna laptops brukar optimera laddningen vid drift till ca 60-80% av batteriets kapacitet för att förlänga dess livslängd. Hamra på F2 vid uppstart och kör en diagnostik på "power".

https://support.hp.com/us-en/document/c00259897

HP har inte den funktionen att bara ladda till X %.

Skrivet av boomshot86:

Har gjort det men och står att batteriet är ok men ac-adaptern registreras inte eftersom problemet med att den slutar ladda efter 5-10 sek..

Kan det vara så att laddaren inte kan ge tillräckligt med ström för att både ladda och ladda batteriet?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jnsson:

HP har inte den funktionen att bara ladda till X %.

Tyvärr inte trådskaparens modell, däremot de flesta ProBook, EliteBook och Zbook.
https://support.hp.com/us-en/document/c06179452

Felsökningen lär han nog försöka få till själv genom uteslutningsmetoder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Tyvärr inte trådskaparens modell, däremot de flesta ProBook, EliteBook och Zbook.
https://support.hp.com/us-en/document/c06179452

Felsökningen lär han nog försöka få till själv genom uteslutningsmetoder.

Visste inte om det där. Dock så är det där nya modeller av Pro/Elitebook. Den Elitebook:en jag har samt vänner som har Probook har inte den funktionen på min/våra datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv

@boomshot86 Är laddaren original? Hur länge fungerade det som vanligt innan detta hände?

Jag skulle gissa på att något har hänt med laddaren alternativt att det är fel/för svag laddare, och att den nu inte ger så mycket ström som den ska. Den ger tillräckligt för att ladda datorn när den är avstängd, men vid användning samtidigt så räcker inte strömmen till.

Permalänk

Ja laddaren är original, började hända ca: 1 vecka innan inlägget. Testade dock en annan laddare som gav samma resultat med att den slutar ladda efter 5-10 sek så kan det verkligen vara laddaren då? :/

Visa signatur

GPU: Sapphire HD7850 2GB OC CPU: i5 2500K 3.3GHz KYL: Cooler Master hyper 212+
MOBO: Asus P8P67 LE RAM: Corsair 8GB 1600MHz PSU: Xfx 650W XxX edition
MUS: Razer dethadder TB: Steelseries APEX HÖRLUR: Steelseries 7H CASE: CoolerMaster 912+ HDD: seagate 500GB
Play fair - Play hard