Baldur's Gate III hittar ut i bilder – gameplay släpps ikväll

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Före vatten

Efter vatten

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk

Ser ganska mycket ut som Divinity, och inte mig emot egentligen. Men jag hade nog hoppats på lite mer RT a la Dark Alliance.

Permalänk

Kan man se filmen live någonstans på kväll?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Jag tror ärligt talat inte jag nånsin spelat ett spel som har pause-system innan (jag har inte spelat dom gamla Baldursspelen) men jag älskar Larians system i DOS och även det som finns i XCOM så för mig gör det självklart inget om det nu skulle råka vara turn based - men för fansens skull hoppas jag också att det är pause-systemet som vart en stapel i serien sen innan.

Ja, för min del är det väl dragon age spelen sen pillars of eternity vad jag vet. Men jag gillade det inte så körde turbaserat istället i pillars och i dragon age pausar jag bara när AIn gör något monumentalt korkat.

Men för fansens skull som sagt vore det bäst om det blir live som sagt. Jag föredrar turbaserat men jag kan anpassa mig. Bättre jag än fansen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Hoppas dom lyckas göra lika bra semi turbaserade system som dragon age 2 hade då blir jag överlycklig.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

94% to hit grejen i en av screenshotsen fungerar inte riktigt i ett RTwP spel, eller, det kan ju om det är valbart emellan som PoE 2 och turn based bara exponerar sannolikheterna... Men det ser verkligen ut att vara endast turn based, vilket är lite synd även om jag personligen faktiskt helt föredrar det framför RTwP, tycker RTwP blir på tok för grötigt och man sitter bara och pausar hela tiden, flyter i min mening klart sämre än turn-based. Så länge turerna är rappa dvs, Divinity har lite för mycket pauser mellan animationer och lite för långsamma animationer för min smak, även om jag älskar spelet i sig.

Fast 90% av striderna behövde du inte pausa. Det sparade man till de riktigt tuffa omgångarna. Resten kötta man igenom och sen helade. Så aprg när man kände för det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk

Tackar !
Fram med popcorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@talonmas: Antingen så spelade vi inte på samma svårighetsgrad eller så save scummade du dina rolls. För jag har aldrig spelat vare sig BG, PoE eller Icewind Dale eller liknande som ett ARPG i annat än fighter där jag stött på ett ensamt skelett jag missat i en grotta. Vart konstant pausande för att kasta spells och ta potions, trixa med abilities och annat. Divinity däremot (de gamla spelen, inte de nya Original Sin spelen) de gick att ARPG spela om man kom upp sig lite i levlarna eller körde med båge.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas å min sida att det blir turn-based combat.

RTwP har jag aldrig riktigt ansett att funkar i ett RPG, det blir så hafsigt och komplicerat att det slutar med att jag styr 1 karaktär och låter resten göra vad de vill eller så kör jag solo genom hela spelet om det går. Blir liksom ingen taktik i striderna utan bara kötta på som i ett ARPG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggalaxyy:

Hörde rykten om att det blir turn-based - inte pause-action som Baldurs alltid vart. Hörde att många blev superbesvikna men för mig som är ny i serien är det en lättnad tbh, älskar Larians turn based system. Vad tycker ni som är inbitna i serien?

Jag föredrar starkt RTwP framför turnbased.

Känner mig inte alls pepp längre baserat på vad jag sett. Jag vill ha BG3, inte D:OS:BG.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

@Sarg: Det blir antagligen båda. Spelarbasen verkar vara delad på mitten angående TB vs RTwP så det är inte orimligt att Larian inkluderar båda möjligheterna.

Permalänk
Medlem

Turbaserat förstör flytet i spelet. Divinity 2 var riktigt jobbigt på det viset. Blev bara segt att försöka ta sig framåt och storyn var inte tillräckligt bra för jag skulle orka mer igenom det.

BG 3 ser bra ut men det behöver vara riktigt engagerande för att det turbaserade systemet inte ska sänka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Turbaserat förstör flytet i spelet. Divinity 2 var riktigt jobbigt på det viset. Blev bara segt att försöka ta sig framåt och storyn var inte tillräckligt bra för jag skulle orka mer igenom det.

BG 3 ser bra ut men det behöver vara riktigt engagerande för att det turbaserade systemet inte ska sänka det.

Haha, tycker samma....fast precis tvärt om.
Rtwp gör att jag tröttnar fortare än kvickt. Det blir lixom ingen poäng att bygga ett team med väl valda förmågor. Blir mer ett tråkigt köttande än ett gripande d&d-äventyr. Och jag sitter bara och blir frustrerad över vad ai'n hittar på.

Får hoppas att dom lyckas implementera båda varianterna bra så dom inte tappar halva spelarbasen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

RTWP är för mig snarare PSRT - Pause, Sometimes Real Time. Jag gillade det i BG, Icewind, NN mfl men det är ingen dealbreaker för mig. Det är så ofta man pausar ändå, i princip hamrar man space i de tuffa striderna. Och för egen del är det knappast de menlösa striderna som man drar igenom i RT som spelet vilar på.

Samtidigt kan turn based vara väldigt segt och göra att spelet blir segare genom att det tappar puls. Så jag är lite kluven. Blackguards från tyska Daedalic är ett praktexempel på hur det kan göra att hela spelet känns som fia med knuff efter ett par timmar. Men Divinity: Original Sin fungerade helt okej, eftersom spelet erbjöd mycket mer stoff än bara själva stridssystemet.

Det är väl där jag landar i mina egna förväntningar också. Stridssystemet är inte det viktigaste för mig, för det var aldrig vad jag uppskattade mest med det första spelen. För mig är det viktigare att de lyckas återskapa den rätta stämningen i spelet, med genomarbetade miljöer och lore.

Att göra det på ett sätt som tilltalar både nya spelare och väderbitna D&D-nördar känns däremot inte särskilt realistiskt. Jag tillhör med målgruppen som ligger någonstans mellan de båda ytterligheterna, så jag har naiva förhoppningar om att trean skall passa mig alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

@DasIch: Det gick inte heller att skala striderna uppåt. Att slåss mot en ensam boss fungerade utmärkt, men mot 10 NPCs somnade man innan turen var över.

Permalänk
Medlem

Det kommer vara turbaserat baserat på presentationen. De försöker vara så trogna D&D som möjligt.
Jag tycker det är bra. D&D/Baldurs Gate behöver vara turbaserat för att de ska kunna implementera så mycket som möjligt 1:1.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Nu finns hela presentationen tillgänglig för den som inte hade möjlighet att följa den live.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Måste damma av Divinity Original Sin spelen och köra igenom dessa för att bestämma om jag kommer gilla detta spel lol.