Därför har jag svårt att rekommendera OLED

Permalänk
Avstängd

Därför har jag svårt att rekommendera OLED

Jag har haft en LG OLED55B7 i snart över 2 år tror jag. Vet att den är garanterat över 1,5 år gammal. Bilden är fantastisk och upplösningen i 4K är enastående. I Game-läget går det att spela TV-spel och även datorspel om jag skulle vilja det. Allt är frid och röjd förutom en sak som verkligen gör det hela så svårt för mig att rekommendera...

Det är just, oundvikliga(?), effekten av in-burn. Detta såg jag först efter först en och halv års användning eller längre användning om det stämmer att jag haft den i över 2 år, har ej kvar kvitto. Numera stänger jag alltid TV:n om jag går därifrån i bara någon minut eller så. För det mesta använder jag den som HTPC.

Vissa argument är då att, "OLED skall ej användas som datorskärm". Mitt motargument är att majoriteten av TV-kanaler har "network bugs", dvs., konstanta logotyper som i sin tur kmr brännas in. "Morgonsolen på TV4" någon? Det är verkligen en liten detalj som verkligen för OLED TV till något extremt lyxigt att använda.

Det är nästan som en lyxbil: så fort du använder den så förlorar den i värde omedelbart och den "försämras". Det är som om motorn i bilen skulle förslitas snabbare och lättare än vad en vanlig bils motor förslits vid användning. OLED TV har fantastisk bild men dess, oundvikliga(?), burn-in effekt gör det verkligen svårt att motivera.

Då majoriteten av TV-kanaler har något något som kan "brännas in" så blir det som om att INTE rekommendera långvarigt TV-tittande. Nu vet jag inte det tekniska bakom hur burn-in inträffar om det är något som kan inträffa på bara några timmar om man har på en kanal i 24 timmar i rad eller om det sker även vid långsiktig användning trots korta tider per användning (kanske 1 timme per dag).

Visst, LCD-apparater har inte samma bildkvalité men nog håller de mycket längre kan man tycka sett till bildkvalitén. Om jag inte minns fel nu om OLED så består det av biologiska ämnen som i sin tur kmr brytas ned och försämra bilden oxå oundvikligt av rent slitage vid användning?

När och när skulle du INTE rekommendera OLED TV själv?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Går det att fota o visa hur det ser ut? Har själv haft oled ganska länge men inte märkt nåt. Men har aldrig linjär TV så slipper logga förstås (bara Netflix o dylikt).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

När och när skulle du INTE rekommendera OLED TV själv?

Först och främst när köparen inte ens har planer på att skaffa UHD-blurayspelare eller 4K-abonnemang utan tänker fortsätta med sitt 2K-abonnemang. Känner flera som har det så.

I övrigt så är det tveksamt om man ser väldigt mycket, går ifrån TVn så den står på samma kanal i evighet, osv. Dvs, jag har inga bra råd att ge, det är väl sannolikt så att de flesta varken kommer att se att de har 4K eller burn-ins.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Bildexpert 📺

En bra TV är fortfarande en bra TV. Och vill man ha en modern TV med moderna funktioner är UHD-paneler standard sedan flera år tillbaka. Att år 2020 köpa en ny TV och medvetet köpa en TV utan UHD-panel är att verkligen krypa ned till de allra sämsta produkterna på marknaden.

Detta är en märkligt men ändå utbredd – samt ständigt repeterad – missuppfattning att man måste mata panelen med en signal som matchar pixlarna. Har man 4K-panel måste man köra 4K-bild, annars är det tydligen ett helt onödig köp, ofta med en antydan att användaren är lite korkad som gör så...

Fast vad är alternativen? Att välja en sämre TV därför att man inte kommer utnyttja alla pixlarna i ett 1:1-förhållande? Eller vad är det som gör att detta tar emot i tanken för så många? Någon får gärna förklara.

En bra TV är fortfarande en bra TV, oavsett om man strömmar 1080p, tittar på 4K eller pumpar sin DVD-samling.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av AplAy:

Då majoriteten av TV-kanaler har något något som kan "brännas in" så blir det som om att INTE rekommendera långvarigt TV-tittande. Nu vet jag inte det tekniska bakom hur burn-in inträffar om det är något som kan inträffa på bara några timmar om man har på en kanal i 24 timmar i rad eller om det sker även vid långsiktig användning trots korta tider per användning (kanske 1 timme per dag).

Det är ingen inbränning utan en tillfällig förändring, oftast relaterad till att temperaturen stiger i de pixlar/dioder som lyst ett tag och att de därför förändras i ljuset de lämnar jämfört med omkringliggande och svalare pixlar. Detta försvinner i takt med att temperaturen jämnas ut i panelen.

Beteckningen är retention och märks av att det är ljusare än omgivningen. En permanent inbränningen är mörkare/blekare.

På 2017-OLED-panelerna uppstår sådant inom ett par minuter med testbilder på LG:s modeller. De varmkörda pixlarna lyser då mer grönt och gulgrönt i ett par minuter till jämfört med omgivande och svalare pixlar.

Detta har sedan blivit successivt bättre per generation och det finns också mer verktyg för att styra hur panelen arbetar så att man kan välja en jämnare nivå med mindre dynamisk variation i hur starkt de lyser. Varierar mellan TV-tillverkarna vilken kontroll man får där Philips gör minst kontroll över OLED-panelens beteende.

Så kolla gärna efter permanenta inbränningar och posta här. Framför allt röda pixlar bleks först på OLED-panelerna, så det syns tydligast på testbilder med helt rött, magenta och gult.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Mina föräldrar har fått en rejäl inbränning av de statiska delarna som visas på morgonprogrammet i TV4. Som du säger verkar det vara de röda subpixlarna som har blivit trötta eftersom jag har för mig att inbränningen syns som cyan-aktiga missfärgningar när panelen visar mycket rött. Ska försöka komma ihåg att ta en bild nästa gång jag är där.

Permalänk
Bildexpert 📺

@MrPasty: Motsatsen till Rött är Cyan, det vill säga att när panelen ska skapa vitt som är R+G+B finns inte tillräckligt med röd ljusenergi och då blir vikten på G+B, alltså cyan eller turkos om så vill.

Betvivlar inte att inbränningarna finns där. Är mer intresserad av vilken TV de har, modell etc. Samt vilka inställningar den använder.

Permalänk
Hedersmedlem

Har själv en OLED-TV hemma, men jag sitter faktiskt inte framför den eller med den på timtal i streck varje dag. Jag slår på TV:n när jag aktivt vill titta på något på t.ex. Netflix, Amazon Prime, eller liknande. Eller spela på PS4:an. Burn-in är inte ett problem för hur jag använder TV:n.

Men jag hade klart inte köpt en sån för att kolla på TV4:s nyhetsmorgon varje morgon och ha TV:n på hela dagen. Hade jag haft den typen av vanor hade jag nog också övervägt att kolla på en annan bildteknik.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera OLED för alla som inte har på TV'n jämt.
Har en 55EG910 full-hd, 3d och curved, och har inga problem med att köra spel med statiska inslag.

Däremot kommer det direkt ge 'blobbar' med sämre ljusstyrka under t.ex vit HUD-text, men jag ser det som ett skydd mot inbränningar och det är inget som jag någonsin skulle uppfatta i en spelfilm.
Man ser det alltid när en sådan scen efter några minuter hoppar direkt till en homogen bakgrundsfärg, men det försvinner också alltid vid nästa scenbyte så jag tror att det är någon skyddsmekanism.
Jag tror att LG minskat 'skyddet' i senare 4k OLED vilket istället ger mer inbränningar eller utslitning, det har ju varit en del B7 / B8 (?) med paneler med sämre ljusstyrka i mitten, snarare blekning än direkt inbränning.

That said, jag slår numera alltid av TV'n om jag pausar eller går från en statisk bild då jag en gång glömt det och fått en inbränning i en vecka som som tur var försvann senare.

Så är man inte överdrivet nojig så är överväger fördelen med dynamiken och svärtan i oled,
ska jag klaga så ser jag i vinklar rosa eller blåa skiftningar om jag ser på en helt vit skärm i en vinkel - därför kommer jag inte se många fler filmer med hjältar i snöstorm (har jag missat någon)

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av pacc:

Jag tror att LG minskat 'skyddet' i senare 4k OLED vilket istället ger mer inbränningar eller utslitning, det har ju varit en del B7 / B8 (?) med paneler med sämre ljusstyrka i mitten, snarare blekning än direkt inbränning.

Skulle säga att detta handlar om en variation i panelkvalitet från tillverkningen. För det enda som kunnat ge den typen av inbränning/slitage är ifall personen kört en cirkulär gradient testbild dygnet runt flera månader i sträck.

Permalänk
Medlem

Köpte my tv 2018, valde då led i form av Sony xf9005, just pga alla rapporter som började komma med Oled som var något år eller två gamla där dessa problem började visa sig, även hos användare som inte har de på dygnet runt eller med tv4s morgonsol osv.

Det och priserna för Oled...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skulle säga att detta handlar om en variation i panelkvalitet från tillverkningen. För det enda som kunnat ge den typen av inbränning/slitage är ifall personen kört en cirkulär gradient testbild dygnet runt flera månader i sträck.

Garanterat en variation om du säger att en del B7 är defekta från fabrik.
Här är exemplet med panelen med blekta färger: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586213-problem-med-gu...

Visserligen en ganska tydlig fyrkant till höger, men fortsätter man ut på internet så hittar man en fler exempel med blekning efter drygt 2 år och det är oftast bara en diffus blob i mitten, men inget man kan snacka bort med att de haft en testbild på sedan de köpte tv'n.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AplAy:

Jag har haft en LG OLED55B7 i snart över 2 år tror jag. Vet att den är garanterat över 1,5 år gammal. Bilden är fantastisk och upplösningen i 4K är enastående. I Game-läget går det att spela TV-spel och även datorspel om jag skulle vilja det. Allt är frid och röjd förutom en sak som verkligen gör det hela så svårt för mig att rekommendera...

Det är just, oundvikliga(?), effekten av in-burn. Detta såg jag först efter först en och halv års användning eller längre användning om det stämmer att jag haft den i över 2 år, har ej kvar kvitto. Numera stänger jag alltid TV:n om jag går därifrån i bara någon minut eller så. För det mesta använder jag den som HTPC.

Vissa argument är då att, "OLED skall ej användas som datorskärm". Mitt motargument är att majoriteten av TV-kanaler har "network bugs", dvs., konstanta logotyper som i sin tur kmr brännas in. "Morgonsolen på TV4" någon? Det är verkligen en liten detalj som verkligen för OLED TV till något extremt lyxigt att använda.

Det är nästan som en lyxbil: så fort du använder den så förlorar den i värde omedelbart och den "försämras". Det är som om motorn i bilen skulle förslitas snabbare och lättare än vad en vanlig bils motor förslits vid användning. OLED TV har fantastisk bild men dess, oundvikliga(?), burn-in effekt gör det verkligen svårt att motivera.

Då majoriteten av TV-kanaler har något något som kan "brännas in" så blir det som om att INTE rekommendera långvarigt TV-tittande. Nu vet jag inte det tekniska bakom hur burn-in inträffar om det är något som kan inträffa på bara några timmar om man har på en kanal i 24 timmar i rad eller om det sker även vid långsiktig användning trots korta tider per användning (kanske 1 timme per dag).

Visst, LCD-apparater har inte samma bildkvalité men nog håller de mycket längre kan man tycka sett till bildkvalitén. Om jag inte minns fel nu om OLED så består det av biologiska ämnen som i sin tur kmr brytas ned och försämra bilden oxå oundvikligt av rent slitage vid användning?

När och när skulle du INTE rekommendera OLED TV själv?

Huruvida OLEd eller LCD är rätt val vet jag inte. Jag gjorde valet att ta en LCD i somras för att "it just works" ;). Lite som du är inne på. En samsung qled yadda yadda. Kan säga att jag saknar OLEDpanelens egenskaper ibland. Inte minst när mörka scener flashas upp över hela skärmen till grådask för att undertexterna ska lysas upp i vitt. Urk samsung där alltså haha.
Men vad som egentligen är bäst... ja nä det vet jag inte.

Däremot tänkte jag nämna något ord om det här med biologiska ämnen i skärmen.
O:et i ordet OLED står för organic. Och det finns en koppling till biologiskt material här. Men det är inte samma sak.
Organic compounds, eller organiska ämnen är en kemisk grupp som alla delar egenskapen att de är byggda med kolatomer i lite mer avancerade strukturer (alltså inte koldioxid, diamant eller kolsalter typ).
Kol har den intressanta egenskapen att den har 4 bindningar. Det möjliggör en extrem variation av möjligheter att bilda olika komplexa molekyler. Tänk att exempelvis på hur många olika DNAsträngar som går att göra tack vare kolets fantastiska egenskaper ;).
Allt liv på jorden baseras på denna uppbyggnad av kolstrukturer. Men det finns också en mängd syntetiska varianter av organisak ämnen som inte är biologiska. Möjligheterna är i det närmsta oändliga även på den här fronten. De brukar väl kallas syntetiska då istället.

I TVskärmar lär man inte använda biologisk vävnad för att göra skärmarna ;). När det står organic compounds så innebär det alltså snarare att ämnet består av mer avancerade molekyler som har kol i sig. Och gissningsvis är de väl här syntetiska

Aja. Summa summarum.
Organic leds betyder alltså kolföreningsbindningar snarare än att biologiskt material använts ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har haft en b7a 65" nu i två år, spelat, streamat och tittar på film, bilden är ju kalas, framförallt när man petar in en bra 4k release på skiva med dolby vision Använder dock den inte för några vanliga tv kanaler då jag inte pallar reklam. Fungerat galant och det blir oled igen, enda jag kan klaga lite på är snarare bandning som framkommer i vissa fall av grå nyans nära svart, men på lcd så är ju risken att få backlight bleed istället. Valde oled denna gången, kommer med 99.9% sannolikhet välja oled nästa gång med för tv, dock så blir det även projektor när biorum ska byggas.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2