Från Nokia 3310 till iPhone över en dag - Nisslings stora kliv till smartphone

Permalänk
Medlem

iphone 5s har bara 1GB RAM, så det kommer bli rejält segt med en hel del appar och webbsidor.

Så du får sämre upplevelse av telefonen än när den kom och de första åren därefter för då var ju appar och webbsidor enklare.

Oavsett kul att du skriver om dina erfarenheter, men de är inte särskilt relevanta för att använda en modern smartphone, vare sig nu 2021 eller när iphone 5s kom.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Jag har faktiskt skaffat smartphone igen och kör Kivra igen. Använder Kivra mest för att det är populärt och verkar ha flest anslutna företag och myndigheter. Annars kan ett annat tips vara, om man vill att ens myndighetspost inte kommer till privata aktörer, att använda statens egna myndighetspost: https://www.minmyndighetspost.se/ Även den erbjuder flera inloggningssätt (alltså inte tvunget mobilt BankID).

Använder min smartphone sparsamt. Hämtar inga appar som jag inte "måste" ha (BankID, Kivra, mail). Använder inte sociala medier som Facebook eller Instagram, men YouTube är något som man kan spendera onödig tid på, så den appen har jag inte hämtat denna gång (kör iPhone så ingen systemapp).

Tycker det var befriande med en dumtelefon, men det är helt klart knepigt i vissa situationer. Dessutom får jag erkänna att det är befriande att ha mail och Kivra i telefonen, då jag inte behöver kolla datorn så fort jag får något. Min mail är således befriad från allt vad nyhetsbrev och liknande heter, så när jag får mail är det nästan alltid något viktigt. Man kan givetvis kolla sin mail en gång per dag via datorn istället, men ibland kanske jag inte har tillgång till den. Alternativ sätta telefonen på ljudlös och istället bara kolla en gång per dag. Har även stängt av alla notifikationer som inte är mänskliga.

Intressant diskussion. Läst i tråden att bankid inte finns på nya nokia, det sörjer jag. Smartphonen försämrar mitt liv.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Bildexpert

Så en kort uppdatering nu när tråden ändå kommit till ytan igen...

Vid BF valde jag att gå emot min övertygelse om 5S och skaffade en iPhone SE. Den gamla luren fick mormor, tillsammans med ett nytt batteri. Är själv helnöjd med nya telefonen och känner mig glad över att ha haft fel om smartphones. Tillvaron blir ju betydligt enklare och bekvämare även om jag är av uppfattningen att allt inte måste vara digitalt eller i molnet. Men mycket funkar och är till sin fördel, absolut.

Permalänk
Medlem

Dags att låta som en riktig surgubbe.. *varning*

Det är många som vrickar ögonbrynen och dömer över faktumet att man ens kan leva ett liv utan en smartphone, (troligtvis samma människor som också är hopplöst beroende av sociala medier och lever materialistiska liv), men jag blir personligen ganska ledsen när jag läser att någon som klarat sig i 20 år gått och 'sålt' sin integritet och privatliv till ett företag så själlöst som Apple.

Tycker mest det är ballt att man kunnat klara sig utan att vara en hopplös konsument och känna sig nöjd i livet med att 'bara' kunna ringa och sms:a (utan att göra det i någon protest eller som politiskt uttalande) samtidigt som samhället sätter stämplarpå en som att man är teknikfientlig, gammal, snål, fattig, okunnig, en langare, o.s.v.

Men men, vad ska man säga om det? Välkommen ombord till en kult som nyttjar slavarbete, spårar och samlar data om dig och för övrigt gör allt de kan för att få dig att kasta den på elskrotberget och köpa en ny efter nästa iOS uppdatering. Är bekvämligheten av att få upp en karta, eller kunna Swisha verkligen värt det, speciellt om man klarat sig utan i så pass många år?

Nu tänker man ju inte så kanske så i första hand när man köper en SE, men det känns ju ändå lite som en förlorad strid någonstans mot teknikjättarna, nu sticker TS inte ut från mängden längre. Missta mig inte, jag använder Apple-produkter själv och det är inte meningen att kasta smuts , är mest lite irriterad på folk som inte kan förstå att man kan oftast klara sig bra med gammalt eller inte alls (spelkonsoller, sociala medier, etc.).

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Harddrive:

Dags att låta som en riktig surgubbe.. *varning*

Jag tror att du tar mig och den här tråden på alldeles för stort allvar. Bara det faktum att du tror att min integritet och privatliv är "såld" till Apple för att jag har en smartphone tyder på att du inte vet hur min tillvaro ser ut.

Ja, det är klart att man kan leva utan en smartphone. Man kan komma rätt långt och på vägen få flera goda färdigheter. Min förmåga att läsa och förstå kartor i förebyggande syfte har blivit markant bättre efter att ha levt utan GPS i många år till exempel. Men att inte vara öppen till förändringar och nya ting i sin vardag är snarare ett tecken på att man ser sin egna tillvaro som något statiskt. Att inte kunna ändras ser jag som något farligt och direkt kontraproduktivt. Varför sticka ut ur mängden om man inte trivs med det? Och vad får dig att tro att jag blir en i mängden bara genom att ha en iPhone?

Och då menar jag inte att förändringar behöver ske just med att gå från en Nokia 3310 till en iPhone utan jag tänker i största allmänhet. Levnadsvanor, kost, arbete, klädstil etc är alla påtagliga sätt att ändra sin tillvaro. Det vi tidigare har diskuterat i tråden, gällande resor, är ju också ett ypperligt exempel på det. Jag har som sagt aldrig varit utomlands och kan för allt i världen inte se syftet med det, men jag ska ge det ett seriöst försök när pandemin lagt sig och bilda min egna uppfattning förutsättningslöst. Vissa blir väl förbannade på att jag kommer flyga runt halva jordklotet men det är smällar man får ta.

Sen tror jag att du har många fördomar kring mig och min livsstil i överlag, med tanke på vilka slutsatser du drar kring att jag har lämnat den gamla stenåldersluren åt sidan. Jag ser på tonvis av film, på alla möjliga format från Laserdisc till UHD-BD, och gör det alltid på en 15 år gammal HD-CRT. Det är klart att jag gör avkall på 4K och HDR men tills dagen den pajar bortom all reparation så sitter jag kvar med den. I princip allt som jag kan köpa idag skulle jag sitta missnöjd med rätt fort i jämförelse och då låter jag det hellre vara.

Och sist men inte minst, så är Apple för mig det mindre dåliga av alternativen. Android ser jag inte som ett särskilt tilltalande alternativ då jag inte vill bli låst till Google operativsystem utan sprider gärna ut mig. Jag har Gmail och använder YouTube mycket ja, men jag sitter både med Windows, macOS och Linux, både privat och på jobbet. Sprider mer än gärna ut mig just eftersom det känns, återigen, vanskligt att låsa in sig för mycket i särskilda lösningar och ekosystem. Av precis det skälet skulle jag inte köpa eller hyra film på iTunes till exempel.

Permalänk
Skrivet av Harddrive:

Dags att låta som en riktig surgubbe.. *varning*

Det är många som vrickar ögonbrynen och dömer över faktumet att man ens kan leva ett liv utan en smartphone, (troligtvis samma människor som också är hopplöst beroende av sociala medier och lever materialistiska liv), men jag blir personligen ganska ledsen när jag läser att någon som klarat sig i 20 år gått och 'sålt' sin integritet och privatliv till ett företag så själlöst som Apple.

Tycker mest det är ballt att man kunnat klara sig utan att vara en hopplös konsument och känna sig nöjd i livet med att 'bara' kunna ringa och sms:a (utan att göra det i någon protest eller som politiskt uttalande) samtidigt som samhället sätter stämplarpå en som att man är teknikfientlig, gammal, en langare, o.s.v.

Men men, vad ska man säga om det? Välkommen ombord till en kult som nyttjar slavarbete, spårar och samlar data om dig och för övrigt gör allt de kan för att få dig att kasta den på elskrotberget och köpa en ny efter nästa iOS uppdatering. Är bekvämligheten av att få upp en karta, eller kunna Swisha verkligen värt det, speciellt om man klarat sig utan i så pass många år?

Nu tänker man ju inte så kanske så i första hand när man köper en SE, men det känns ju ändå lite som en förlorad strid någonstans mot teknikjättarna, nu sticker TS inte ut från mängden längre. Missta mig inte, jag använder Apple-produkter själv och det är inte meningen att kasta smuts , är mest lite irriterad på folk som inte kan förstå att man kan oftast klara sig bra med gammalt eller inte alls (spelkonsoller, sociala medier, etc.).

Håller med dig i sak. Önskar backa bandet men har blivit en betonghäck. Ska se om jag I sommar klarar av att göra skiftet till en Nokia flip. (Har inga sociala medier).

Visa signatur

#nul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harddrive:

Dags att låta som en riktig surgubbe.. *varning*

Det är många som vrickar ögonbrynen och dömer över faktumet att man ens kan leva ett liv utan en smartphone, (troligtvis samma människor som också är hopplöst beroende av sociala medier och lever materialistiska liv), men jag blir personligen ganska ledsen när jag läser att någon som klarat sig i 20 år gått och 'sålt' sin integritet och privatliv till ett företag så själlöst som Apple.

Tycker mest det är ballt att man kunnat klara sig utan att vara en hopplös konsument och känna sig nöjd i livet med att 'bara' kunna ringa och sms:a (utan att göra det i någon protest eller som politiskt uttalande) samtidigt som samhället sätter stämplarpå en som att man är teknikfientlig, gammal, snål, fattig, okunnig, en langare, o.s.v.

Men men, vad ska man säga om det? Välkommen ombord till en kult som nyttjar slavarbete, spårar och samlar data om dig och för övrigt gör allt de kan för att få dig att kasta den på elskrotberget och köpa en ny efter nästa iOS uppdatering. Är bekvämligheten av att få upp en karta, eller kunna Swisha verkligen värt det, speciellt om man klarat sig utan i så pass många år?

Nu tänker man ju inte så kanske så i första hand när man köper en SE, men det känns ju ändå lite som en förlorad strid någonstans mot teknikjättarna, nu sticker TS inte ut från mängden längre. Missta mig inte, jag använder Apple-produkter själv och det är inte meningen att kasta smuts , är mest lite irriterad på folk som inte kan förstå att man kan oftast klara sig bra med gammalt eller inte alls (spelkonsoller, sociala medier, etc.).

Samtidigt sitter du ju och skriver på forumet här så du är liksom inte någon teknikeremit eller så. Vad gör det bättre att sitta med en dator än att sitta med en smartphone? Sweclockers är ju också ett "socialt medium" liksom, varför anser du dig ha rätt att se ner på andra som väljer att använda andra sociala medier? Hur mycket krångel är det värt för dig för att du ska kunna sitta kvar på din höga häst liksom?

Nu låter jag väldigt negativ här men det är inte meningen riktigt. Det är bara väldigt vanligt att folk ser problem hos andra men inte verkar se samma problem hos sig själv.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Samtidigt sitter du ju och skriver på forumet här så du är liksom inte någon teknikeremit eller så. Vad gör det bättre att sitta med en dator än att sitta med en smartphone? Sweclockers är ju också ett "socialt medium" liksom, varför anser du dig ha rätt att se ner på andra som väljer att använda andra sociala medier? Hur mycket krångel är det värt för dig för att du ska kunna sitta kvar på din höga häst liksom?

Nu låter jag väldigt negativ här men det är inte meningen riktigt. Det är bara väldigt vanligt att folk ser problem hos andra men inte verkar se samma problem hos sig själv.

Ser du inte skillnad mellan datorskärm och mobilskärm? Hur ofta okynnespillar du med datorn jämfört med telefon? Vilken skärm låses upp 50 gånger per dag? Vilken apparat sitter man gamnackad över helt i onödan för att man inte har tålamodet att titta på världen och människor 2min på en spårvagn?

Visa signatur

#nul

Permalänk
Bildexpert

Å andra sidan så spenderar jag ca 12-15 timmar om dagen framför datorn. Min skärmtid på telefonen uppgår sällan mer än 60 minuter per dag, och då pendlar jag 2 timmar till/från jobbet.

Kan inte se problemet om tidskonsumtionen blev omvänd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennart_zipf:

Ser du inte skillnad mellan datorskärm och mobilskärm? Hur ofta okynnespillar du med datorn jämfört med telefon? Vilken skärm låses upp 50 gånger per dag? Vilken apparat sitter man gamnackad över helt i onödan för att man inte har tålamodet att titta på världen och människor 2min på en spårvagn?

Skärm som skärm.

Visst kan en mobiltelefon möjliggöra ett mer destruktivt beteende men det är absolut inte givet. Sen är det förstås inte säkert att det är sämre att kolla telefonens notifikationer var femte minut i flera timmar jämfört med att sitta vid datorn timmar i sträck liksom. Okynnespillar är ju vad jag gör på alla mina privata enheter hela tiden, enligt min definition alltså, och telefonen är inte på något sätt värre än datorn ur den aspekten.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Skärm som skärm.

Visst kan en mobiltelefon möjliggöra ett mer destruktivt beteende men det är absolut inte givet. Sen är det förstås inte säkert att det är sämre att kolla telefonens notifikationer var femte minut i flera timmar jämfört med att sitta vid datorn timmar i sträck liksom. Okynnespillar är ju vad jag gör på alla mina privata enheter hela tiden, enligt min definition alltså, och telefonen är inte på något sätt värre än datorn ur den aspekten.

Jag ser vad du skriver. Men håller fast vid min åsikt att du inte kan ta med och fram datorn på samma sätt som mobilen.
Det jag dessutom vänder mig emot är dessutom hur mobilen hackar upp dagen. Det kan man inte görs med en dator på samma sätt. För mig är tre timmar, i två perioder, per dag vid en dator avsevärt mer önskvärt två timmar per dag på mobil uppdelat i 10-minuters sjok.

Men ser man inte sitt och andras mobilnummer som problematiskt kommer det argumentet inte ta skruv. Det krävs en förståelse, eller utebliven förnekelse 😀

Visa signatur

#nul

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lennart_zipf:

Jag ser vad du skriver. Men håller fast vid min åsikt att du inte kan ta med och fram datorn på samma sätt som mobilen.
Det jag dessutom vänder mig emot är dessutom hur mobilen hackar upp dagen. Det kan man inte görs med en dator på samma sätt. För mig är tre timmar, i två perioder, per dag vid en dator avsevärt mer önskvärt två timmar per dag på mobil uppdelat i 10-minuters sjok.

Men ser man inte sitt och andras mobilnummer som problematiskt kommer det argumentet inte ta skruv. Det krävs en förståelse, eller utebliven förnekelse 😀

Vad jag menar är att för mig är inte skillnaden så stor. Jag är väldigt inaktiv på sociala medier så jag sitter inte och kollar notifikationer så mycket och är inte så drabbad av FOMO. Däremot läser jag mycket artiklar om allt möjligt som intresserar mig, men enheten jag använder gör ju ingen skillnad för det. Däremot för att skriva saker, som just nu exempelvis, är ju datorn bättre förstås, men jag vet inte om skrivandet ska ses som något positivt egentligen (det är inte direkt superproduktivt att argumentera med en massa folk man inte känner om mer eller mindre irrelevanta saker).

Man kan se det som att mobilen hackar upp dagen, eller så kan man se det som att den fyller dötiden som man tidigare inte hade fyllt. Sen är inte det nödvändigtvis positivt förstås. Jag begränsar ju min sons användning av "skärmar" för att han inte ska bli passiviserad, men han är fyra år också så han har inte riktigt självdisciplinen att hålla sig borta eller så. Men det är i mina ögon viktigt att lära sig att det är ok att ha lite tråkigt emellanåt, att lära sig att hitta på nya lekar och så. Men jag vet redan det, så jag undviker helst dötid i onödan.

Permalänk
Inaktiv

Saker är sällan svartvita. Jag gillar datorn mer än smarttelefonen, men det är för att jag är mer produktiv på datorn. Trots att jag kan skriva på telefonen utan större svårigheter så går det givetvis inte att jämföra med ett fysiskt tangentbord. Däremot är det praktiskt att kunna kolla sin mejl snabbt utan att behöva starta datorn (samtidigt stör det mig att jag känner ett behov av att vara konstant tillgänglig).

Mina problem med smarttelefoner är flera. För egen del handlar det om dålig ergonomi när man använder den för länge och att den lätt följer med till sängs vilket stör insomningen (samma kan dock gälla laptops). Ett annat problem jag har med smarttelefoner är att de känns extremt opålitliga. Jag bär alltså med mig en spårare med kameror och mikrofoner. Skulle köpa PinePhone om det inte vore för att BankID ej funkar på annat än iPhone/Android. Jag vill bestämma över min enhet, vad som är påslaget och ej. Alltså även GPS, mobildata etc.

På ett mer allmänt/socialt plan så upplever jag främst problem med andra och inte mig själv. Jag tycker inte telefonen är så intressant att jag plockar fram den vid socialt umgänge. Däremot gör vissa andra det, både unga som gamla. Jag tycker det är otrevligt och tråkigt.

Jag är givetvis inte teknikfientlig. Tvärtom. Önskar bara att tekniken visade mer hänsyn för vår integritet och psykologi. Denna datainsamling ihop med beroendeframkallande medier och spel, är inte för vår egen skull. Jag tror dock att inget kommer förändras så länge pengar/aktieägare får styra. Så mitt hopp ligger nog mer hos de som sysslar med öppen källkod. Installerade Linux (Mint) för första gången för några månader sedan och blev faktiskt positivt överraskad.

Permalänk
Skrivet av anon315148:

Saker är sällan svartvita. Jag gillar datorn mer än smarttelefonen, men det är för att jag är mer produktiv på datorn. Trots att jag kan skriva på telefonen utan större svårigheter så går det givetvis inte att jämföra med ett fysiskt tangentbord. Däremot är det praktiskt att kunna kolla sin mejl snabbt utan att behöva starta datorn (samtidigt stör det mig att jag känner ett behov av att vara konstant tillgänglig).

Mina problem med smarttelefoner är flera. För egen del handlar det om dålig ergonomi när man använder den för länge och att den lätt följer med till sängs vilket stör insomningen (samma kan dock gälla laptops). Ett annat problem jag har med smarttelefoner är att de känns extremt opålitliga. Jag bär alltså med mig en spårare med kameror och mikrofoner. Skulle köpa PinePhone om det inte vore för att BankID ej funkar på annat än iPhone/Android. Jag vill bestämma över min enhet, vad som är påslaget och ej. Alltså även GPS, mobildata etc.

På ett mer allmänt/socialt plan så upplever jag främst problem med andra och inte mig själv. Jag tycker inte telefonen är så intressant att jag plockar fram den vid socialt umgänge. Däremot gör vissa andra det, både unga som gamla. Jag tycker det är otrevligt och tråkigt.

Jag är givetvis inte teknikfientlig. Tvärtom. Önskar bara att tekniken visade mer hänsyn för vår integritet och psykologi. Denna datainsamling ihop med beroendeframkallande medier och spel, är inte för vår egen skull. Jag tror dock att inget kommer förändras så länge pengar/aktieägare får styra. Så mitt hopp ligger nog mer hos de som sysslar med öppen källkod. Installerade Linux (Mint) för första gången för några månader sedan och blev faktiskt positivt överraskad.

Välskrivet. Instämmer helt.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Så en kort uppdatering nu när tråden ändå kommit till ytan igen...

Vid BF valde jag att gå emot min övertygelse om 5S och skaffade en iPhone SE. Den gamla luren fick mormor, tillsammans med ett nytt batteri. Är själv helnöjd med nya telefonen och känner mig glad över att ha haft fel om smartphones. Tillvaron blir ju betydligt enklare och bekvämare även om jag är av uppfattningen att allt inte måste vara digitalt eller i molnet. Men mycket funkar och är till sin fördel, absolut.

Så länge det fungerar som tänkt är tekniken fantastisk. När den väl krånglar, då är det ibland helt hopplöst. 😁