Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Stabil extern hårddisk för fotolagring. Tips tack!

Permalänk
Medlem

Stabil extern hårddisk för fotolagring. Tips tack!

Hejsan!

Är på jakt efter en extern hårddisk. Inget häftigt krävs då det bara ska förvaras bilder på den (ska sälja min stationära dator och laptopen har inget jättedisk i sig). Det jag vill är att den ska vara pålitlig och stabil då det hade vart förjävla trist att bli av med alla mina bilder ifall något skulle hända med den. Google photo används i mångt och mycket men RAW-filerna tar ju ändå upp lite lagringsutrymme.

Så vad rekomenderar ni en vilsen själ som mig? Jag kan verkligen ingeting om sånt här... Billigt är bra men inget måste.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Svar på din fråga är att spara bilderna på flera platser och inte förlita dig på enbart en kopia/hårddisk, minst 3st separat kopior annars så finns inte bilderna brukar jag säga. Jag har 2st olika externa hårddiskar och molnlagrar mina bilder.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

Jag har bilder i en SSD disk på min dator, sedan har jag en backup på alla bilder på en hederlig hårddisk som ligger förvarad i en väska för diskar och jag har även alla bilder på OneDrive.

En sak har jag lärt mig genom åren, se till att ha flera kopior på de du vill spara, jag blev av med en disk där jag hade all min musik, har tagit många år att återställa.

Permalänk
Medlem

Blir att köpa två nya diskar då... Samt uppgradera molnlagringen...något speciellt man ska tänka på när man köper hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

en extern disk och en molnlagring är en kompromiss - och först efter att molnlagringen är verifierad genom att alla bilder är hemtagna igen och binärjämförda eller kontrollerade med sha256-summa att de är lika, så nases det som att backuppen är gjord - det har inte så mycket med att molnlagringen skulle vara fel på sin lagring utan mer att kolla att hela kedjan att lagra och att ta hem igen från molntjänsten verkligen fungerar.

jo en sak till att ladda upp för molnlagring (och ta hem igen för verifiering att det fungerar) tar en del tid vid stora mängder data så det är inget för den som har bråttom, då är det bättre med 2 diskar.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Trilsk:

Något speciellt man ska tänka på när man köper hårddisk?

Att inte köpa två likadana samtidigt, från samma batch och sedan använda de likadant.
Då ökar chansen att de också dör samtidigt.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|